Gå til innhold

Hest på for (halvfor)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker veldig å være forvert for en hest, helst halvfor da jeg ikke har mulighet til å ta det på meg fulltids. Jeg har ridd i fire år tidligere, men det er fem år siden jeg måtte slutte. Vil det bli sett på som nok erfaring? Det sitter jo fortsatt i kroppenog jeg kan en god del om stell osv, og ellers driver jeg og leser endel nå for å lære om riktig fòr, og generelt stell og sånt.

Hvor mye ca. koster det å ha hest på halvfor? Dere som har hest selv som dere leier ut, eller som er forverter, hvordan synes du det fungerer? Og hvordan fordeler dere arbeidet?

Jeg savner så innmari å drive med hest at det gjør helt vondt i hjertet.

Videoannonse
Annonse
Gjest TheButterfly
Skrevet

Hvis du hadde vist deg som en normal person med god bakkekontakt, hadde jeg ikke hatt de store problemene med å la deg passe hesten min med "bare" fire års erfaring. Hadde muligens foreslått et lite oppfriskningskurs bare meg og deg, så jeg kunne forsikret meg om at du ikke var helt på jordet :fnise:

De hestene jeg har hatt på fôr (5 forskjelige) har jeg betalt 100 kr dagen for, det har vist seg at stalleie og fôr utgjør ca 100 kr pr. dag, i alle tilfellene. Noe mer enn det hadde jeg ikke betalt. Da har jeg alltid hatt faste dager hvor jeg har hatt hesten, og tatt meg av alt som må gjøres den dagen (foring, ridning, stelling, møkking.. du vet jo hva det innebærer :) ).

Nå vil jeg ha hest på fôr igjen! :hoppe:

Gjest WildRider
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å leie ut hesten min til deg så lenge jeg kunne tatt deg med meg de par første dagene så du ble kjent med min hest og rutinene jeg vanligvis fører med den. Jeg liker at folk som skal bruke mine hester har en viss erfaring, og at den erfaringen passer til det hesten skal brukes til og hvordan den skal behandles. 4 år erfaring så tror jeg den sitter godt i deg enda, og du vil fort nok friske deg opp når du begynner igjen :) Sørg for at hesteeier går gjennom alt med deg, så dere er begge innforstått med rutinene og hvordan hesten skal ha det, det er også viktig at du får god kontakt med både eier og hest, så regner jeg med at du fort blir godtatt. Pris er vel som nevnt over, 100 kr dagen eller hva det koster for dagen å ha hesten på den stallen, de dagene du har den så har du fullt ansvar for den, møkking, ridning, stell, for osv.

Lykke til :)

Skrevet

Godt å høre at jeg kan nok, hehe.

100kr dagen er jo ikke så ille, men samtidig så blir det jo fort 1500kr i måneden om man har hesten ca. halvparten av tiden (altså 14-15 dager i måneden). Men hva som er halvfor er kanskje forskjellig? Altså noen har delfor hvor det er snakk om 1-2 dager i uken kanskje? Jeg bare spør for jeg vet jo ikke så mye om dette :) Har kun ridd på rideskole før.

Gjest WildRider
Skrevet

Prøv å sette opp lapper rundt omkring, de venninnene mine som har hatt hest på del/halv fôr hos folk som har hatt hesten hjemme hos seg selv, har bare betalt for stellet ved å møkke den dagen de skal ha den. Nok av hesteeiere som staller opp hos seg selv som gjerne vil ha hjelp, noen betaler til og med for det. Ellers så tror jeg nok du kan få en ordning der du rir og steller bare noen ganger i måneden så betaler deretter. Dersom du skal ha stelle hest på en stall der eier betaler utgifter, kan du jo tilby deg å ta over småplikter eier kanskje har i stallen som gjør leia litt billigere? Feks har mange staller det slik at dersom du staller opp hest der, får du det litt billigere om du noen ganger i uka stiller opp og gjør noen småting for fellesen.. Hvertfall har det vært slik i de stallene jeg har hengt rundt de siste årene :) 1-2 ganger i uka er fullt mulig det, da blir det vel delfôr eller hva jeg skal si.. Men det er slikt du blir enig om med eieren :) Pass på så dere får klarhet på ALLE punkter før du skriver under på en slik avtale, feks hovsmed utgifter, vaksinering, forsikring ikke minst og alt det der. Kan være kjekt å ha i orden så man slipper å brenne seg på noe!

Gjest TheButterfly
Skrevet

Pr. min definisjon, så er helfôr hver dag, og alt under dette er halvfôr. Den siste hesten hadde jeg to og en halv dager i uka, noe som passet meg kjempefint, da jeg jobbet og gikk på skole i tillegg. Lurt å begynne med ett par dager i uken pluss annenhver lørdag f.eks.

Men jeg tror egentlig alle har forskjelige definisjoner av halv- og helfôr, så det er som regel det første som blir spesifisert, hvilke, evt. hvor mange dager i uken det er snakk om.

Gjest TheButterfly
Skrevet

Men nå må vi virkelig hoppe i loppekassa.

God natt :klem:

Skrevet

Takk for svar, jenter! Skal leite litt rundt på dyrenett og slikt også, og så har jeg fortsatt noen kontakter innenfor stallmiljøet. Den største utfordringen blir vel å få tak i utstyr; mamma hadde hivd både støvlene og hjelmen min :roll:

Gjest WildRider
Skrevet

Mødre er flotte sann sett, been there, done that.. "Trodde ikke du skulle bruke det mer.." Thank you, mother :roll: Har du gode sko med hæl, så holder det lenge, vil du ha støvler finner du mange BILLIGE par på finn.no om du har noe til overs der :) Hjelm sier seg selv å være helt nødvendig, den vil jeg anbefale deg å kjøpe splitters ny!

Håper du finner deg en hest, det verker vel og lenge å være uten dem når du først har fått kontakt med dem, kjenner til den! :)

Skrevet

Jeg har egentlig et par gode støvler med litt hæl og råmønstret såle. De kan nok duge! Sånn til å begynne med hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...