Gå til innhold

Drinker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har begynt å kjøpe inn litt ingredienser og lager litt drinker hjemme. Men jeg har ikke smakt så mange drinker, så skulle hatt litt tips til nye ting å prøve. Drinker ute er jo så dyrt så det blir som regel til at jeg kjøper det jeg vet jeg liker.

Jeg er veldig glad i Prince of Norway og Fjellbekk, det er jo begge drinker med lime. Noen andre tips i samme gate? Liker ikke så veldig søte drinker, men de kan godt være litt fruktige og smak i.

Tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mojito, kanskje?

Lime, mynte, sukkerlake, rom og club soda... Frisk og god- mer en sommerdrink...

Kjøp en drinkbok! Masse gode tips og forslag på forskjellige drinker, ofte sortert etter nogenlunde like ingredienser.. Lykke til i drink jungelen :)

Skrevet
Mojito, kanskje?

Lime, mynte, sukkerlake, rom og club soda... Frisk og god- mer en sommerdrink...

Kjøp en drinkbok! Masse gode tips og forslag på forskjellige drinker, ofte sortert etter nogenlunde like ingredienser.. Lykke til i drink jungelen :)

Tak for tips. :) Skal sjekke ut den du nevnte. Problemet mitt er at jeg ikke har peiling på ingredienser og hva som passer sammen så det er greit å få litt tips til ting som kan være i "min gate" :)

Tror jeg skal kjøpe meg en drinkbok ja.

:)

Skrevet

Ellers er det jo bare å mikse og trikse, har funnet ut at rom oftere er mildere i smaken enn f. eks vodka-. Årøv med det brennvinet du har i skapet og leskedrikken du har, ofte er det o kombinasjoner av noe du liker :)

Her er det en slager med tropisk nektar og rom+ en dæsj sitron så den ikke blir for søt. Iste og whiskey er også utprøvd, faktisk ikke så verst :O

Du må ha masse lykke til!

Skrevet

Takk for det.:) Tror ikke jeg har prøvd rom, skal teste det også. :)

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

På julebordet mikset bartenderen en kjempegod drink.

Han sa han hadde funnet den opp selv, men mamma mente den hadde eksistert lenge. Men ikke vet jeg. husker ikke navn da den var "selvoppfunnet".

2 limebåter i glasset

ca 2 spiseskjer brunsukker (alt etter smak)

Knus dette sammen godt.

Bacardi Razz etter smak

Fyll opp med sweet n sour mix (jeg kjøpte pulver som man blander vann i)

topp med sitronbrus av noe slag...

Denne blir liksom litt søt sur.... namme.... har mikset hjemme med stort hell :D

Brun sukker hørtes rart ut, men det smaker kjempe!

Skrevet

Hvis du vil øve deg på å lage drinker så kan du bruke vann i stedet for alkohol når du mikser og trikser, da slipper du at øvinga blir altfor dyr.. Drinken vil smake ca det samme.. Skal du derimot lage drinker som inneholder sprit med smak, eller whiskey eller noe lignende, så må du lage med sprit..

Ellers kan jeg nevne følgende som er greit å ha i en bar, hvor du kan lage mye gode drinker:

Passoa

Peachtree

Cointreau

Soda vann

Lime

Sitron

Grenadine

Sourmix

Sprite

Cola

Brunt sukker

Rose's lime

Tranebærjuice

Ananasjuice

Appelsinjuice

Målebeger (ca 4 cl.. drinkene kan fort smake dritt hvis du tar for mye alkohol i, og vitsen faller jo bort hvis du tar for lite, 4cl er perfekt)

Shaker

Med disse ingrediensene kan du lage veldig mange gode drinker.. I tillegg bør du ha vodka og vanlig bacardi i barskapet ditt.. Og tilgang på masse isbiter, da har du det grunnleggende.. Drinker som skal shakes blir ikke de samme om du skipper shakinga.. Så det er veldig greit å ha.. =)

Skrevet

Tusen takk for gode tips. :) Er ute etter å ha et lite "lager" med ingredienser hjemme slik at jeg kan lage ulike drinker. Så har jeg jo kjøpt meg drinkmiksesett, så det er på plass:)

Men jeg må spørre; f. eks. cointreau, passoa og grenadine, hva er det? :sukk: Er det polvarer eller ting som finnes i "drinkhylla" på butikken?

Så greit det er å spørre om ting her. :)

Skrevet

Contrieu (?) er en likør, Passoa finne også på polet. Grenadin får en i litt større matvarebutikker- noe rødt sukkerkliss- (laget av granatepler- kunstig eller ikke..)

Skrevet

Mandarinitini:

(for én drink)

1 stor mandarin

3-4 nellik

4 cl vodka

Is

Knus mandarin og nellik (spar 2 til pynt) i mortler, og helt juicen + vodkaen i en shaker fylt med is. Rist for å avkjøle drinken. Sil av i et avkjølt cocktailglass, og putt oppi to hele nelliker + eventuelt litt mandarincest til pynt :) veldig god juledrink!

Skrevet

Ååå den hørtes god ut- skal prøves ut tenker jeg :)

Skrevet

ts hva er oppskriften på prince of norway og fjellbekk? har hørt om disse men ikke smakt...

Skrevet
ts hva er oppskriften på prince of norway og fjellbekk? har hørt om disse men ikke smakt...

Prince of Norway: (kjempegod:))

2cl vodka

2cl apricot brandy

2cl Rose`s lime

3cl soda

sprite

Fjellbekk:

2cl vodka

2cl akevitt

1cl fersk lime

evt 2cl Rose`s lime

sprite

• 2 uker senere...
Skrevet

som oftest funker det det alltid med en brennevinsortdel (vodka/rom) og en likørdel med sukkerlake/sitron og blandevann (sprite/cola) på toppen. Forsjellige siruper er også fint å bruke sammen. Når du blander/mixer burde fargene på ingridiensene passe sammen.

Som eksempel på en standar longdrink:

Alovera

2cl. Barcardi lime (rom)

2cl. Mindori (likør)

3cl sukkerlake

1cl Sitronsaft

toppes med sprite

sukkerlaken og sitronsaften kan byttes ut mot sourmix ved forenkling.

Skrevet

Synes Isbjørn er knallgod:

4 cl Absolut Citron

2 cl blå Curacao

Fyll opp glasset med sitronbrus, 7UP eller Sprite.

Bygges på is i et longdrinkglass, og plasser en sitronskive på kanten.

Kjempesupergod!!!!!:D:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...