Gjest *trist* Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette.. Jeg bor i Bergen og kom hjem for å feire julen sammen med min familie(mamma,bror på 18,søster på 14,21 og 24. Mamma har tatt somadril en god stund og begynte på det for ca 3 år siden pga ryggplager. Så kom det opp en gammel sak som gjorde at hun begynte å misbruke somadrilen for fullt. For å sove...for å fjerne angst..osv(hun har ikke hatt problemer med det før) Så fikk vi ordnet i denne gamle saken og hun fikk erstatning.men de pengene fløy avgårde på et år opp i tull. Nå i dag så er det slutt på penger,hun må finne en ny leilighet å leie og andre småting som bare er bagateller. Da har hun begynt å stappe i seg Sobril(somadril er ute av markedet) Hun får 25mg,og det skal hun ta 3 ganger dagen.hun er i konstant rus.det er for jævlig for oss unger å se henne sånn. Jeg har sagt at hun er nødt til å roe ned tabelettbruket,ihvertfall om dagen,for det sliter oss ut å se henne slik.spesielt nå før jul. Hun driter i oss..velger heller piller enn oss.Fra jeg kom i går til nå så har vi kranglet i ett sett.vi alle prøver henne til å forstå at hun må ty til andre metoder enn piller.og vi spør pent og rolig om hva hun har tatt og hvor mye,men hun nekter og lyger..det er som å snakke til en vegg.dermed kranglingen. Hun sier at jeg ødelegger julen..men det er jo hun som gjør det!Hvorfor klarer hun ikke å se det??? Jeg vet at det ikke nytter å kjefte på henne,men det er enklere sagt enn gjort når hun står som en murvegg og lukker øynene og ørene når man snakker til henne. Jeg skal ringe til legen hennes på mandag.jeg kan ikke fatte og forstå hvordan han kan gi henne alt dette dritet. jaja..fikk lettet litt av brystet nå..men det løser dessverre ikke noe..vet bare ikke hva vi skal gjøre lengre....er det noen der ute som har hatt en person/familie med samme problem? Hva har dere gjort for å få den personen til å våkne? HVA skal vi gjør???
Gjest Sativa Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Det eneste du kan gjøre, som funker, er å få moren din til å innse at hun har et problem,og dermed ville ta imot hjelp. Dette er etter min mening en oppgave som er såpass kjip og vanskelig, at barna egentlig ikke burde begi seg inn på det.
Piper Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Dere kan kjefte, snakke rolig osv, men hun vil ikke klare å slutte før hun er klar for det selv. Si at du ikke orker å se henne slik, og at du ikke ønsker kontakt før hun har bedt om hjelp. Veldig hardt å gjøre noe slikt, men du vil bare ødelegge deg selv på å prøve å hjelpe henne. Hun må få hjelp av profesjonelle, og det er det hun må innse. Legen hennes har heller ikke lov til å informere deg om noe, men du kan selvfølgelig informere legen om hva du ser.
Titti72 Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Jeg vet hva du gjennomgår, og jeg føler med deg. Jeg har gitt opp mamma, og tar bare kontakt i "gode" stunder. Det ble faktisk min redning, for hennes livsstil hold på å ta knekken på mitt liv. Lykke til.... Varm klem fra Titti72
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Siden dere bor i Bergen kan du jo ta kontakt med psykiatrisk legevakt på legevakten i byen. Der er det nok noen som kan komme med noen gode råd om hvordan dere kan gripe saken an. Det er jammen litt av en komplisert situasjon dere har. Bor dere alle barna hjemme, eller er det et annet sted dere kunne søke tilflukt. Kanskje det må til, at dere snur ryggen til mor?
Gjest *trist* Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Vel,det er ikke så enkelt å bare snu ryggen til..jeg kan jo gjøre det for jeg bor i Bergen men hun bor jo i Stavanger med ungene.og jeg kjenner ungene..de hadde ikke hatt hjerte el.samvittighet til å la henne være alene.... Nå i julen så fant jeg mer tabeletter,tok dem fra henne og ga henne kontrollert det hun skulle ha hver dag.men uansett så er det misbruk av denne typen tabletter. Hun fikk en om morningen og to om kvelden før hun la seg..det er jo altfor mye!!og de skal ikke brukes som sovepiller..men hvis jeg ikke ga henne det så klikket det helt for henne.og for å bevare julefreden så måtte jeg gi meg.orket ikke lage helvete i julen pga ungene. Da jeg fant tabelettene så ble hun svart i øynene og angrep meg.reiv meg i håret og klemte armen min.men broren min kom og hjalp meg. Etter at jeg hadde kontroll over tablettene ble hun plutselig veldig medgjørlig..DA kunne hun være ærlig og snakke om alt.jeg visste ikke hva jeg skulle tro..for er det avhengighets-mamma som snakket eller var det mamma?? Nå lenge etter julen er over,er vi igang igjen. Hun har lovet dyrt og hellig at hun får KUN tabletter fra hjemmetjenesten(som leverer tab.)for en uke om gangen. Men så dukket jo hjemmetjenesten opp i dag,mamma sov på sofaen og jeg gikk stille ned for å hente dem..tror dere at hun får for en uke i slengen??NEI. 4uker! Hun lyger faen om alt..jeg gir henne snart opp..jeg føler meg lurt og jeg kommer aldri til å klare å stole på henne mer..hun har holdt på med dette for lenge.. Hun ødelegger mitt liv også,og ungenes. Jeg har nesten begynt å "hate" henne og hvis dette ikke bedrer seg så skriver jeg meg ut.orker bare ikke mer. Alt jeg gjør har ingen nytte.føler at det ikke er vits i å prøve lengre.spesielt når hun aldri kan være ærlig.
Gjest rus Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Din mor er rusmisbruker. De samme problemene, symptomene, adferd og andre ting som passer på alkoholikere, narkomane og andre typer rus. Passer akkurat like godt på henne. Dermed kan du lese deg opp på nett eller like godt ta kontakt med Blåkors. De har hjelp til pårørende også! Husk at dette ikke er din mor! Dette er et rusavhengig menneske. Vitkig å skille mellom de to tingene for å overhode klare å forholde seg til det... Du må gi beskjed til legen hennes slik at hun ikke får resepter i hytt og gevær. Og til hjemmesykepleier og andre som har med henne å gjøre. Og du må være forberedt på at hun ikke er interessert i å høre, endre seg, innse problemet eller noe som helst. Husk at du KUN er ansvarlig for DEG og DINE barn. Du skal ikke påta deg ansvaret for din rusmisbrukende mor alene. Det er veien til helvete for hele familien. Uansett hvor vondt det gjør må du være forberedt på å la henne gå. For å redde deg selv. Jeg vet...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå