Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Min mormor har sydd juleduk til meg. En stor til salongbord. Problemet er vaskingen... Nå har den ligget nederst i skittentøykurven siden forrige jul... ( godt mormor ikke vet hvor håpløs jeg er... ) Kan jeg vaske den i maskin? Er ett program på den som er håndvask. Det burde jo gå bra? Eller...? Er veldig redd jeg skal ødelegge den... Noen som har prøvd?
Karoline Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Jeg ville fjernet flekker, og så vasket den forsiktig for hånd, i lunket vann.
Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Joda.... Men det er nettopp den håndvasken som liksom ikke blir gjort her... Og hvor skal den store duken tørke.... Tror jeg prøver å vaske den i mmaskin...
Gjest Elfrida Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Håndvaskprogrammet i maskin er gjerne mer skånsomt enn den behandlingen ting får når man vasker for hånd, i hvert fall hvis maskinen er av nyere dato.
Wildy Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Håndvaskprogram ved lav temperatur brukes her på de fleste dukene. Men har et par kjempegamle hardangersømsduker ( det er min tippoldemor som har brodert de i sin ungdom ) som kun vaskes meget forsiktig for hånd i naboens badekar (Ikke fordi det er bedre, men fordi jeg ikke har badekar selv...). Etter vask bretter jeg dukene på langs en eller to ganger. Legger ut badehånduker på gulvet, duken oppå og ruller sammen til en stor rull og klemmer forsiktig ut det grøvste av vannet.Når du bruker slike duker, skyll de opp med en gang! Det er kjapt gjort! Om det er hvitt tøy i de kan de fort gulne om de ligger lenge, og flekker blir umulige å få av. Ikke stryk duken før du skal bruke den. Slike duker blir etterhvert slektsklenodier. For oss er det en del av julen å finne fram disse eldgamle duker som legges på bordene. Noen har flekker som ikke går av, men de skjules enkelt med en lysestake eller en engel. Skal tro hva min tippoldemor hadde tenkt om hun hadde visst at dukene hun broderte fortsatt kom til å være i bruk et halvt hundreår etter at hun døde.
Karoline Skrevet 23. desember 2008 #6 Skrevet 23. desember 2008 Ikke stryk duken før du skal bruke den. Hvis det er en linduk, og det er jo ofte slike gamle duker, bør de rulles. Dukene blir da blanke og fine.
Wildy Skrevet 23. desember 2008 #7 Skrevet 23. desember 2008 Ja, men nå er det ikke alle som har rulle , da...
Karoline Skrevet 24. desember 2008 #8 Skrevet 24. desember 2008 Sant nok, men min svigerinne har også levert dukene til vask - og fått dem tilbake ferdig rullet (tror ikke det var så dyrt heller). Litt sent nå før jul, men kanskje noe for neste jul?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå