Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #21 Skrevet 21. desember 2008 Skal servere ribbe til 14 stk på julaften. Noen som kan hjelpe meg med en god saus til ribba? Holder det med sjysaus fra Toro? Noen som har en snadderoppskrift å dele? Noen bruker bare ribbefettet (merkelig nok), og noen vil ha saus til. Sjansen er stor for at noen blant de 14 stk du skal ha til middag vil ha saus til, og noen vil ha ribbefett. Jeg ville da servert begge deler Torosaus er til for travle hverdager i mine øyne, kunne aldri tenke meg å servere posesaus til julemiddagen... Enkelt og greit: - smør brunes med mel og løk - spe med kraft fra ribba (hell krafta i et beger og putt det i fryseren litt, så tar du av det stivnede fettet før du heller krafta i) - spe evt med buljong e.l., evt bare vann - salt og pepper - en liten klype sukker - smak til med feks ketchup, soyasaus, julekrydder, en skvett rødvin, en skvett fløte eller noe annet du liker (ikke for mange ting!) Hvis du er uvant med å lage saus, er det viktig at du begynner forsiktig med tilsmaking, slik at du ikke ender opp med å måtte starte på nytt. Husk at soyasaus er veldig salt, ha derfor bare en liten stråle i. Ketchup gir litt sødme til sausen, fløte runder smaken litt av. Rødvin gir en litt skarpere smak. Til ribba er det lurt at du bruner smør/mel godt for å få en litt skarp smak. Bruk sukkerkulør til slutt for å få den mørkere brun Lykke til!
Kanutten Skrevet 21. desember 2008 #22 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Selvfølgelig MÅ man ha saus til ribba. Ordentlig brun saus laget fra bunnen av, med litt ribbefett i, samt litt brunost, en liten fløteskvett og sennep. Jeg hadde blitt skikkelig skuffa om jeg hadde fått servert ribbe uten saus. Prøvde Helstrøms ribbe her en dag, med hans saus til. Var god den, men smakte ikke jul, Så det blir fast førjulsmiddag hos oss. Endret 21. desember 2008 av Maye
Trampe Skrevet 21. desember 2008 #23 Skrevet 21. desember 2008 Selvfølgelig skal det være saus til ribba. Jeg kan ikke lage saus, så her blir det Toro brunsaus og Toro sjysaus blandet sammen ispedd litt ribbefett. Det får funke
Lady Lovelylocks Skrevet 21. desember 2008 #24 Skrevet 21. desember 2008 Jeg må ha skikkelig hjemmelaget brun saus til ribba. Det er det jeg er vant til, og jeg har aldri feiret jul på en vegkro
Gjest ts Skrevet 22. desember 2008 #25 Skrevet 22. desember 2008 Takk for svar jenter. Har kjøpt Toro svinesaus og tror jeg blander den med kraft fra ribba. Satser på at det blir bra. Ser for meg at den selvlagde brunsausen fort blir mislykket, har litt dårlig selvtillit når det gjelder matlaging.
Gjest Sjara Skrevet 22. desember 2008 #26 Skrevet 22. desember 2008 Tror man skal være forsiktig å si hva som er vanlig eller ikke på generelt grunnlag, for vi har våre egne tradisjoner. I min familie har vi alltid brun saus til ribba (bruker jevning i stekefettet), så da er det vanlig for meg. For de som er vant til stekefett så er det vanlig for dem. Det viktigste er at man får en hyggelig jul og spiser ribba sånn som man selv vil ha den:) GOD JUL
Gjest kona Skrevet 22. desember 2008 #27 Skrevet 22. desember 2008 Tror man skal være forsiktig å si hva som er vanlig eller ikke på generelt grunnlag, for vi har våre egne tradisjoner. I min familie har vi alltid brun saus til ribba (bruker jevning i stekefettet), så da er det vanlig for meg. For de som er vant til stekefett så er det vanlig for dem. Det viktigste er at man får en hyggelig jul og spiser ribba sånn som man selv vil ha den:) GOD JUL Helt enig, og jeg er vant til både ribbefett og saus sånn at det er mulig å velge hva man selv har. God jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå