Gå til innhold

Saus til ribba


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Skal servere ribbe til 14 stk på julaften. Noen som kan hjelpe meg med en god saus til ribba? Holder det med sjysaus fra Toro? Noen som har en snadderoppskrift å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger du separat saus til? Holder det ikke med ribbefett? Innbilte meg at det var det de fleste brukte, jeg, men kanskje det bare er oss? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i saus selv, og ikke så glad i ribbefett. På en julemiddag fikk jeg foresten servert saus til ribba på fin restaurant.

Jeg lagde denne sausen til ribba og syntes den ble utrolig god.

http://atvs.vg.no/player/mat/6468-sjuves-j...er-7-ribbe.html

Man skulle ikke tro at sjarlottløk og hvitløk er godt til (jeg var veldig skeptisk), men det smakte nydelig.

Den sausen så/hørtes veldig god ut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_husmor_*

Bland ribbefett i Toro-sausen. Det blir en fin-fin saus, og alle vil tro at du har laget den selv.

Kun Torosaus blir for enkelt på julaften, synes jeg.

Jeg bruker alltid saus blandet med ribbefett, men jeg lager brunsaus selv et par dager i forveien, slik at det bare er å varme den opp på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til brun saus på julaften, blir super skuffa dersom noe snakker om sausen og det viser seg å være ribbefett... For meg er det viktig å koke kraft og lage hjemmelaget brun saus, muligen ha i noe ribbefett, men ikke så mye at det skiller seg.... lager kraft av kraftben eller svinekoteletter, og bruker mel og smørjevning som jeg lager på forhånd og har på et syltetøyglass i kjøleskapet.... bruker også litt matfløte i sausen, men det viktigste er å smake den til.... Mannen vil helst ha rødvinsaus til,men han foretrekker også kalkun, så det er sikkert derfor..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke ha saus på ribba??

Bare bruk ribbefettet vedsiden av - det holder lenge.

Selvfølgelig skal man ha saus til ribba, jeg hadde blitt kjemepskuffet hvis jeg hadde fått ribbe med bare ribbefett og ikke skikkelig saus ved siden av. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager sausen har jeg vanlig grunnoppskrift , og har litt fløte, rødvin og et par "dæsjer" lake fra suragurk og litt sennep i sausen.

For meg er god saus alfa omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vandt med å ha saus til ribba. Kjøttkakesaus/brun saus. Nå spiser jeg ikke ribba da. Bare den sprø svoren og kjøttkaker og julepølse. Men alle i min familie spiser saus til ribba. Jeg tror ikke jeg hadde takla julemiddag uten saus, det hadde blitt for tørt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vandt med å ha saus til ribba. Kjøttkakesaus/brun saus. Nå spiser jeg ikke ribba da. Bare den sprø svoren og kjøttkaker og julepølse. Men alle i min familie spiser saus til ribba. Jeg tror ikke jeg hadde takla julemiddag uten saus, det hadde blitt for tørt for meg.

Kjøttkakesaus til ribbe?? Da tror jeg at Jeg hadde blitt skuffa :gjeiper: Men hver sin smak, hadde vært kjedelig vist alle var like her i verden :fnise:

Vi bruker bare ribbefett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkakesaus til ribbe?? Da tror jeg at Jeg hadde blitt skuffa :gjeiper: Men hver sin smak, hadde vært kjedelig vist alle var like her i verden :fnise:

Vi bruker bare ribbefett.

For meg er det egentlig ganske naturlig med kjøttkakesaus, siden vi jo også spise kjøttkaker til ribba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antigartner

Hos oss brukes kun ribbefett til ribba. Selve kjøttet er så saftig i seg selv, og i tillegg har vi "fuktig" tilbehør som rødkål og surkål, så jeg har aldri kjent noe savn etter saus.

Trodde faktisk brun saus til ribbe var en vegkro-ting. :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Da trodde du nok feil, ser du! :nisseblunk:

Ja, selv jeg kan visst ta feil.

Eventuelt er det mange i denne tråden som lever på vegkroer :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...