Gå til innhold

Kan alle ta jerntabletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mistenker sterkt at jeg har for lite jern. Mye hodepine, trøtt, svimmel. Akkurat nå i julestria har jeg ikke tid til å gå til legen, men vi har noen jerntabletter i huset. Er det farlig å en tablett en gang om dagen, en liten perode for å se om det hjelper? Skal selvsagt gå til lege på nyåret, for å sjekke det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at det er veldig farlig for en _kort_ periode så lenge du ikke tar mer enn én, og du har hatt jernmangel før (kommer gjerne igjen, man kjenner igjen symptomene osv), men ellers er jern faktisk farlig å overdosere. Det kommer nok også an på typen tabletter du har; er de av de kraftigste ville jeg kanskje latt være.

Og selv om du ikke har tid til å gå til legen kan du kanskje stikke innom et apotek og spørre, eller ringe legekontoret?

Gjest Broadwaygirl
Skrevet

Gå til legen først. Man skal ikke ta jerntabletter hvis man ikke har jernmangel!

Gjest jerndama
Skrevet

Nei, du bør sjekke lagrene dine først. For mye jern i kroppen kan skade leveren din.

Jeg hadde en lik historie som deg. Følte meg slapp og utenfor en vinter, og (som mamma ville ha rådet meg til) jeg tok derfor en jernkur. Kun Hemofer, men dog.

Da jeg målte blodprosenten min et par måneder etter var den 174!! Hos kvinner skal den ligge mellom 12 og 20. 200 og oppover er farlig...

Tydeligvis ikke jern jeg trengte nei.

Gjest stud.med
Skrevet

Slike symptomer kan en også se av andre årsaker som f.eks for mye jern. Noen mennesker lagrer for mye jern, dette hoper seg da opp i organer som lever, nyrer og hjerne. Det er derfor anbefalt å ta en tur til legen før du begynner med jern. Tar uansett tid før du ser noen endring så noen uker fra eller til spiller ingen rolle.

Skrevet

Jeg ville ha ventet.

Jeg gikk til legen for jeg hadde akkurat de samme symptomene som deg, men ingen jernmangel her i huset!

Skrevet

For mye jern er veldig dumt ja..

Jeg har spist jerntabletter så lenge jeg kan huske, av det sterkere slaget jeg får på resept da kroppen ikke produserer dette selv..

Klarer å holde det på et normalt nivå hvis jeg spiser disse hver dag.

Sist jeg målte i begynnelsen av desember var blodprodsenten på 10,9 noe som gjorde at jeg ikke fikk lov til å gi blod (som jeg pleier å gjøre hver 3 måned) og jeg fikk enda flere jerntabletter.

Så mitt råd ville vært å sjekke med legen om du faktisk trenger det..

Kan være mer til skade enn til nytte på noen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...