Gå til innhold

Roaccutan


Gjest Gjest_linn_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Endelig har jeg fått Roaccutan-resept av legen min, etter mange år med kviser :(

Har dere andre som har gått på Roaccutan brukt a-vitaminsyre på huden samtidig? Kan dere fortelle om erfaringer?

Foreløpig har jeg gjort dette uten problem, men har bare tatt pillene i en uke, så er mulig det blir for tørt og irritert etterhvert. Eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Er det ingen som har gått på A-vitaminsyre og Roa-kur samtidig?

Et annet spm til dere som har gått på Roaccutan da: når begynte dere å bli tørre i huden? Etter hvor mange tabletter? (Og hva med andre bivirkninger?)

Skrevet

Nei. Jeg mener faktisk at det er noe mange fraråder. Jeg ble ferdig med min kur i juli. Tørrheten i huden begynte å komme etter noen uker. I førsten fikk jeg et salig utbrudd (som forventet), men etter det ble jeg stadig bedre.

Av andre bivirkninger:

Tørre lepper (kjøp prolip på apoteket. det var redningen for meg og flere andre som har gått på roaccutan)

Keilitt (et par utbrudd)

Litt tørrere hud

Øyekatarr

Fikk lettere sår og blåmerker

Sår i nesen

Det er forøvrig en lang roaccutantråd her (roaccutan og kontaktlinser), hvor jeg og flere andre har delt våre erfaringer med roaccutan.

I dag har jeg flott hud på ryggen. For første gang på 10-12 år har jeg vist meg offentlig i bikini og singleter. Jeg får enda noen få småkviser i ansiktet en gang, men det er ikke noe problem.

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Takk for svar! Med noen uker, sånn ca hvor mange mener du da?

Har noen av disse bivirkningene vart etter ferdig kur? Er du fortsatt tørr i huden for eksempel?

Jeg har gått på det en uke i dag foresten. Er glad hver dag, for da kan jeg ta to nye tabletter. :)

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Og to ting til:

du sier du fikk et utbrudd først, når kom dette? (etter hvor mange piller, det sier mer enn hvor mange uker i tilfelle du fikk en annen dosering enn meg). Varte det lenge?

Jeg lurer nemlig på om jeg kanskje kommer til å være så heldig at jeg ikke får noe utbrudd. For jeg har brukt a-vitaminsyre aktivt nå før jeg begynner på pillene, i tillegg til at jeg går på Diane p-piller, så utgangspunktet mitt nå er at jeg ikke har så veldig mange kviser.

Hvordan var utgangspunktet ditt? (Eller noen andre, alle må veldig gjerne svare!)

Skrevet
Takk for svar! Med noen uker, sånn ca hvor mange mener du da?

Har noen av disse bivirkningene vart etter ferdig kur? Er du fortsatt tørr i huden for eksempel?

Jeg har gått på det en uke i dag foresten. Er glad hver dag, for da kan jeg ta to nye tabletter. :)

Etter en 4-5 uker begynte jeg å merke bedring. Jeg ble ikke supertørr i huden altså. Men all overskuddsolje forsvant. Jeg syntes det var deilig jeg. :)

Og to ting til:

du sier du fikk et utbrudd først, når kom dette? (etter hvor mange piller, det sier mer enn hvor mange uker i tilfelle du fikk en annen dosering enn meg). Varte det lenge?

Jeg lurer nemlig på om jeg kanskje kommer til å være så heldig at jeg ikke får noe utbrudd. For jeg har brukt a-vitaminsyre aktivt nå før jeg begynner på pillene, i tillegg til at jeg går på Diane p-piller, så utgangspunktet mitt nå er at jeg ikke har så veldig mange kviser.

Hvordan var utgangspunktet ditt? (Eller noen andre, alle må veldig gjerne svare!)

Jeg fikk vel et utbrudd etter ca. 2 uker. Det varte i en uke, halvannen, før jeg ble bedre og bedre. Jeg startet med 1 tablett til dagen, de første tre dagene, før jeg økte til to. Jeg økte ikke videre fra det, da hudlegen min sa at det bare ville øke bivirkningene. Jeg måtte uansett spise like mange piller. Så da var jeg enig med han. Heller gå litt lenger på kuren enn å få mer bivirkninger. Min lege var faktisk med på å få medisinen godkjent i Norge, så han har veldig god kjennskap til Roaccutan.

Mitt utgangspunkt var som følger. Problemer med dype kviser, infiserte og betente komedoner (særlig på rygg) som ikke ble borte uansett medisin. Problemene startet i 15-16års alderen og har aldsri gått bort. Jeg gikk hele behandlingsstigen fra Basiron og opp, og stod på ulike tetracykliner i overkant av 2 år, før jeg ble vurdert for Roaccutan. Min behandlingsstige forløp seg over mange år. Jeg hadde ikke digre kviser i form av byller, men mitt problem var gjenstridig. Ingenting bet på, unntatt Roaccutan da.

Lykke til med behandlingen.

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Rose_*
Skrevet

Jeg ble tørr etter 3 uker... og min hudlege annbefaler meg til å holde meg unna a-vitamin og a-vitamin syre...! den vil jo etterhvert bli etsende på huden. huden min mer og mer tørr og sensitiv når du bruker roaccutan...

takk GUD i himmelen for dette fantastiske middelet... er forresten på min andre kur.. da jeg fikk sterke tilbakefall... :/ håper det går bedre nå!!

Skrevet

To kurer bruker da å fungere på de mest gjenstridige hudproblemene.

  • 1 måned senere...
Skrevet

jeg har tatt ca. 450 tabletter roaccutan nå siden jeg startet i august. var til hudlegen for litt siden og han ville utvide kuren enda mer. jeg begynner å bli veldig lei nå!:(

sliter veldig med selvtilitten og vil helst bare sitte hjemme for meg selv, derfor får jeg veldig mye fravær på skolen også!:(

det er ikke selve kvisene jeg sliter med, men det er det som er igjen etter de! :(

jeg er full av røde store flekker over hele rygg/bryst og det verste er i ansiktet! :(

har nesten gitt opp å bli bra igjen jeg nå..

Skrevet

De røde flekkene tok lengst tid på meg og. Jeg gikk på kuren i over et halvt år selv, så hold ut. Det blir nok bedre skal du se. Ikke gi opp. :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Typen gikk på roaccutan kur for en liten stund siden. Han hadde masse kviser over hele øvre del av ryggen. Har blitt kjempefin der nå! Rødheten er borte og er bare arr nå, som ikke er så veldig synlige=)

Hvor mange piller tar dere daglig? De er jo ikke så bra for leveren di pillene akkurat! Typen tok bare 1 pille om dagen etter å ha lest at det har akkurat samme virkning og er bedre for leveren.... Må gå lengre, men trenger ikke være så redd for at leveren blir så dårlig hvertfall! Må jo til undersøkelse av og til uansett da men=P

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet
De røde flekkene tok lengst tid på meg og. Jeg gikk på kuren i over et halvt år selv, så hold ut. Det blir nok bedre skal du se. Ikke gi opp. :klem:

Saeria, hvor lang tid tok det før de røde flekkene ble borte? (Hvis de har blitt borte i det hele tatt?

Flott at du svarer her altså, det er godt å høre fra noen som har gjort det samme før! :)

Skrevet
Typen gikk på roaccutan kur for en liten stund siden. Han hadde masse kviser over hele øvre del av ryggen. Har blitt kjempefin der nå! Rødheten er borte og er bare arr nå, som ikke er så veldig synlige=)

Hvor mange piller tar dere daglig? De er jo ikke så bra for leveren di pillene akkurat! Typen tok bare 1 pille om dagen etter å ha lest at det har akkurat samme virkning og er bedre for leveren.... Må gå lengre, men trenger ikke være så redd for at leveren blir så dårlig hvertfall! Må jo til undersøkelse av og til uansett da men=P

Jeg gikk på to tabletter daglig, og hadde en super oppfølging fra hudavdelinges side. Der holdt de leververdiene mine under nøye oppsikt, og det minste lille tegn på at leveren ikke likte dosen, ville ført til umiddelbar nedtrapping. Mine leververdier var helt flotte under hele kuren. :)

Saeria, hvor lang tid tok det før de røde flekkene ble borte? (Hvis de har blitt borte i det hele tatt?

Flott at du svarer her altså, det er godt å høre fra noen som har gjort det samme før! :)

De er borte nå, flekkene. Når kuren nærmet seg slutten var det bare de flekkene jeg med haukeblikket mitt og hudlegen med sitt spesialistperspektiv kunne se, igjen. Alle andre så en frisk hud. De siste flekkene forsvant kort tid etter endt kur. Det var det selvfølgelig bare jeg som så. Man lærer seg jo å se så mangt når man har slitt med problemhud i mange år. ;)

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet
De er borte nå, flekkene. Når kuren nærmet seg slutten var det bare de flekkene jeg med haukeblikket mitt og hudlegen med sitt spesialistperspektiv kunne se, igjen. Alle andre så en frisk hud. De siste flekkene forsvant kort tid etter endt kur. Det var det selvfølgelig bare jeg som så. Man lærer seg jo å se så mangt når man har slitt med problemhud i mange år. ;)

Så utrolig bra! Jeg har veldig lyst til å prøve en selvbruningskrem i ansiktet, for å få en frisk fin farge og for å dekke over de røde flekkene. Tror du det funker i praksis at den dekker over, eller tror du den gjør de røde flekkene mer tydelige? (kanskje bare brune?)

Har noen et tips foresten, til selvbruningskrem til oss som lett får kviser?

Skrevet

Jeg har aldri brukt den typen krem. Jeg har kun brukt mineralfoundation og solpudder. ;) Kanskje noen på velvære kan hjelpe?

Skrevet
De røde flekkene tok lengst tid på meg og. Jeg gikk på kuren i over et halvt år selv, så hold ut. Det blir nok bedre skal du se. Ikke gi opp. :klem:

Hudlegen min sa at de røde flekkene kom til å ta opp imot 1 år før de ble borte for meg:(

Var forresten på kontroll i går, han var godt fornøyd med resultatet mitt, men jeg måtte som sagt ta 100 ekstra tabletter! :(

Skrevet

Det viktigste er at de blir borte! :klem:

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet
Så utrolig bra! Jeg har veldig lyst til å prøve en selvbruningskrem i ansiktet, for å få en frisk fin farge og for å dekke over de røde flekkene. Tror du det funker i praksis at den dekker over, eller tror du den gjør de røde flekkene mer tydelige? (kanskje bare brune?)

Har noen et tips foresten, til selvbruningskrem til oss som lett får kviser?

Hei:)

Jeg pleier av og til å spraye ansikt og hals lett med selbruning, da "forsvinner" omtrent alt av arr og røde flekker, føler meg mye bedre. Vil anbefale en selvbruning som heter St tropez. Du får den på bla hudpleiesalonger. Den koster endel, sprayen jeg kjøper koster 398,- , men er absolutt verdt pengene.

Lykke til :)

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_lisee_*
Skrevet

hei Saeria!

hvor lang tid tok d før kviene forsvant og ikke kom tilbake? har gått på roa i snart 3 mnd har 2 igjen har blitt litt bedre men plusselig for 2 uker siden kom d masse nye :S og det er veldig dumt for alle blir til røde merker:( forsvinner de røde arrene også med kuren?

håper på svar klemklem

Skrevet

Jeg merket en gradvis bedring fra rundt en 6-8 uker i kuren. Jeg var ikke helt kvisefri før rundt en måned før avsluttet kur. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...