Gå til innhold

Hva er din tro?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Disse vil heller lage sine egne biter for å få dem til å passe inn, fordi de aldri vil finne de rette, der hvor de leter.

Akkurat denne synes jeg også var veldig drøy.

Men det er jo bare enda et bevis på at KR-Øst ikke har anelse om hva vitenskap er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå gjemmer jeg ikke på alle aviser, tidsskrifter og forskjellige blader jeg til enhver tid leser, men det stod et stykke i Norge i DAG 30.05.2008.

En kvinne som heter Caroline Crocker ble tvunget til å forlate universitetet da hun opplyste om problemer i Darwins teori og uttalte at andre teorier, deriblant intelligent design, også eksisterte.

Caroline Crocker ble slett ikke tvunget til å forlate universitetet. Hun fullførte kontrakten sin -- til tross for klager fra studentene -- og ble rett og slett ikke tilbudt en fornying av kontrakten.

Guillermo Gonzales ble nektet ansettelse fordi han dokumenterte oppdagelser i universitetet som var i strid med evolusjonismen.

Listen er lang og eksemplene mange sier Lesley, som altså har uttalt seg om dette.

Guillermo Gonzales ble ikke nektet noe som helst. Han ble rett og slett forbigått av andre professorer som produserte mer akademisk materiale, og som dermed kunne skaffe mer støtte til universitetet. Det hadde overhodet ingenting med hans syn på utviklingslæren å gjøre. Han hadde blitt ansatt på flekken hadde han bare holdt ved like det samme kvantum av publikasjoner som han tidligere kunne skryte av. Men han publiserte stadig mindre og mindre, og dette gjorde ham til en uegnet kandidat.

Det står ikke hvilke universiteter det dreier seg om, men det gjelder vel de fleste. Dette kom altså fram i en amerikansk dokumentarfilm.

Jeg skjønner du har sett "Expelled: No Intelligence Allowed". Denne filmen kan ikke kalles en "dokumentar", med alle sine usannheter. Ja, direkte løgner er fremstilt, som Ben Stein vet utmerket godt er løgner. De er ikke gode løgner engang. Og når han trekker paralleller fra utviklingslære til nazismen, da fatter jeg ikke at noen kan ta ham seriøst. For det første brente Hitler bøkene til Darwin, og for det andre har ADL (Anti-Defamation League, den amerikanske jødiske organisasjonen til motstand mot antisemittisme) følgende å si om saken:

The film Expelled: No Intelligence Allowed misappropriates the Holocaust and its imagery as a part of its political effort to discredit the scientific community which rejects so-called intelligent design theory. Hitler did not need Darwin to devise his heinous plan to exterminate the Jewish people and Darwin and evolutionary theory cannot explain Hitler's genocidal madness. Using the Holocaust in order to tarnish those who promote the theory of evolution is outrageous and trivializes the complex factors that led to the mass extermination of European Jewry.

Selektiv sitering, selektiv redigering, fordreining av sannheter og blanke løgner... Expelled er en propagandafilm, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på vitenskapen, utviklingslæren, the big bang etc. :)

Ja, det er kun tro og tillitt hvermannsen har til vitenskapen, men det fine med denne troen er at du kan utdanne deg og komme fram til det nøyaktige samme resultatet på egenhånd, og finner du feil ved de akseperte teoriene venter milliongevinster, nobelpriser og historisk berømmelse. Vitenskapen HIVER etter å bli motbevist, det er derfor den er så sterk. Enhver påvist feil fører til ny viten, og det er belønning i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde hatt sjansen hele livet, og han hadde sjansen mens han lå og forbannet Gud. Hele tiden fikk han velge selv.

Gud er med andre ord hårsår. Et menneske som dør hedning som barn ville da også hatt sjansen hele livet. Men sjansene ville selvfølgelig økt med et lengre liv. Det samme gjelder for en godt voksen person.

Og det med at "man får velge selv" er ikke noen unnskyldning. Et barn "velger selv" å leke i trafikken også. En god forelder fjerner barnet med makt om ikke advarslene har hjulpet.

Ellers så ser jeg at dere er flinke til å finne linker som kan vise til noe som ikke er positivt, eller er direkte negativt i forhold til den kristne tro.

Men alt det som er positivt, det unngår dere. Og hvis noen skriver noe positivt, eller viser til en link hvor positive ting skjer på grunn av kristne mennesker, da tror dere ikke noe på det.

Det er en underlig tro dere har.

Dette er da ikke noe merkeligere enn at du utelukkende kommer med argumenter som setter Kristendommen i et positivt lys. Hvorfor skulle du gjøre annet? Og siden jeg i denne tråden argumenterer mot dine argumenter, hvorfor skulle mine linker rose Kristendommen opp i skyene? Jeg fører da ikke din sak, noe mer enn du fører min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være forbanna Gud er jo en ærlig sak det, det er jo i det minste kommunikasjon med Gud. Bedre enn å smile falskt, et Judaskyss. Men Gud vil du skal fokusere på det gode, og ta vare på det. Men det er de som rett og slett ikke vil ha noe med det gode å gjøre, de vil utnytte og stjele og drepe uansett hvor mye av det gode de får eller ser i deres liv, det er de som sier de ikke vil ha noe med Gud å gjøre, men om de blir frelst, så skal Gud gjøre underverker med dem. Nesten verre med de som sier de ikke trenger Gud, og klarer seg fint uten Gud. Deres fokus vil alltid være på menneskers verk og deres egen hardt arbeidende stolthet.

Vi har da alle slags solskinnshistorier om folk som plutselig skal ha sett lyset: "Gud viste seg for dem", og de ble totalt endret fra den stund. Hvorfor ikke gjøre dette med ALLE som forbanner Gud? Jesus sier jo at man skal svare ondt med godt; hat med kjærlighet. Men dette gjelder tydeligvis ikke Gud.

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da alle slags solskinnshistorier om folk som plutselig skal ha sett lyset: "Gud viste seg for dem", og de ble totalt endret fra den stund.

Jeg personlig tror ikke på Gud og det kristendommen representerer, mye av årsaken er vel at temaet aldri har interessert meg i oppveksten, og ingen av mine foreldre har oppdratt meg i kristen tro. Jeg er døpt og konfirmert i kirke utfra tradisjon, og det slår meg at jeg trolig er hyklersk og burde melde meg ut av statskirken.

Men, jeg kjenner flere som tror på Gud, og uten at jeg kan sette fingeren på det, så har de en slags udefinert ro over seg. Om det har noe med det faktum at de tror på Gud å gjøre aner jeg ikke.

En venn av meg ble plutselig kristen i voksen alder, det slo visst ned som lyn fra klar himmel. Han prater aldri om hendelsen eller Gud, men vi rundt han merker en stor forskjell på han - på en positiv måte.

Jeg blir dog dypt religiøst når jeg er ute og flyr. Da ber jeg de få orda jeg kan fra fadervår, ber om forlatelse, og sverger på at jeg skal gå i kirken hver søndag - hvis bare flyet lander trygt. Så lander flyet, og Gud er glemt.

Om man tror på Gud eller ikke, så virker det som man har en tendens til å ty til han nå og da likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Det handler mer om at jeg har en viss oversikt over hva som er gjenstand for vitenskapelig debatt, og der befinner paranormali seg altså ikke. Det at jeg heller aldri har kommet over det KR-Øst har lenket til når det gjelder kreasjonisme, handler om det samme. Dette er noe som befinner seg helt ute i periferien, og som ikke blir publisert i anerkjente tidsskrifter fordi de ikke oppfyller kravene til metode, og det er heller derfor ikke en del av den egentlige vitenskapen.

Det er nok fullt mulig at disse tingene som noen altså faktisk forsker seriøst på og har forsket på i årevis, ikke kan bevises ved vitenskapelige metoder. Jeg synes ikke det er så merkelig. Dreier dette seg om ting, evner, fenomener vi ennå ikke vet hva er, så er det kanskje ikke så lett å få det til å passe inn i anerkjente lover og regler heller. Klønete formulert, men kanskje du skjønner hva jeg mener allikevel.

Jeg vet godt hva vitenskap er, jeg sier bare at den ikke sitter med alle svarene, men at det ikke dermed er bevist at ting vi ikke forstår ikke eksisterer.

Forskere kan være ganske låst i sine egne tankerekker. Jeg har vært i utallige diskusjoner med folk som har ment at det ikke kan være liv på andre planeter, og at om det skulle være det, så kan de i hvert fall ikke klare å komme seg hit til oss. Hvorfor ikke? Fordi de i såfall må bo så altfor langt borte, det ville ta dem tusener av år å komme hit. For å kunne påstå noe sånt så må man nødvendigvis sette menneskelige begrensninger på hva som er mulig, og hvorfor skal man det på eventuelt liv man ikke vet noe som helst om?

Det er ikke lenge siden jeg diskuterte med folk som mener at for at det skal kunne være liv, så må forutsetningene på den gjeldende planeten være sånn som hos oss. Vann, oksygen, gravitasjon, avstand til sol osv. Noen annet ville være umulig. Det kan ikke eksistere liv uten disse grunnleggende tingene.

Hvorfor ikke det? Igjen setter man vårt eget liv som kriterie og/eller begrensning for noe man ikke vet noe om. Nå er det forøvrig ikke mange ukene siden jeg så på tv at de hadde funnet liv, her på planeten, som levde under vilkår man for få år siden mente bestemt at ikke ville være mulig.

Jeg nevner disse tingene fordi jeg antar at det samme kan være tilfelle når det kommer til det paranormale. Paranormalt i dag, normalt i morgen muligens.

Jeg sier ikke at man skal tro på alt folk forteller, jeg sier bare at det kan hende det finnes mye mellom himmel jord som vi ikke vet noe eller nok om ennå. Jeg holder muligheten åpne for at det finnes mer enn vi kan se og ta på, uten at jeg bastant mener at sånn er det.

Hos motstanderne leser jeg: vi er åpne, men vi tror ikke på noe før det er bevist. I såfall er det jamen godt at det faktisk finnes nysgjerrige mennesker da, som forsker og undersøker og prøver å finne svarene på det vi ikke vet ennå. Skulle vi alle satt oss med hendene i fanget og kun trodd på det vi kan se og ta på, så hadde vi ikke kommet langt. Da hadde vi jo vært fornøyd med de svarene vi allerede hadde.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg kjenner flere som tror på Gud, og uten at jeg kan sette fingeren på det, så har de en slags udefinert ro over seg. Om det har noe med det faktum at de tror på Gud å gjøre aner jeg ikke.

En venn av meg ble plutselig kristen i voksen alder, det slo visst ned som lyn fra klar himmel. Han prater aldri om hendelsen eller Gud, men vi rundt han merker en stor forskjell på han - på en positiv måte.

Jeg har også kjent denne roen, for min del handlet det om å overlate livet mitt i Guds hender og endelig få det påpasset og den omsorgen jeg søkte i mitt liv. Det var en kort affære - min rasjonalitet dro meg raskt tilbake, det var jo ikke ekte, men det gjorde godt der og da. Det skal jeg ærlig innrømme.

Er det bedre å leve en behagelig løgn, enn en vond virkelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre å leve en behagelig løgn, enn en vond virkelighet?

Jeg trenger ikke Gud for å oppnå indre ro, jeg trenger ikke overgi meg til noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke Gud for å oppnå indre ro, jeg trenger ikke overgi meg til noe som helst :)

Det svarer ikke akkurat på spørsmålet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cederic Rueben

Man overgir seg vel til seg selv på en måte for å oppnå indre ro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mange kristne tror at Gud ikke vil la det skje noe vondt med dem, at alt ordner seg, så de bekymrer seg ikke. De har en ro. Det er vel positivt?

Absolutt. Om man får indre ro av å tro på Gud, julenissen, danse i leire, meditere eller av å se på Norge Rundt, så spiller det ingen rolle for meg. Mennesker som har indre ro er lykkelige og harmoniske mennesker, og for meg spiller det ingen rolle hvor de har funnet den lykken - så lenge det funker for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...