KR-øst Skrevet 21. desember 2008 #41 Skrevet 21. desember 2008 Wow. Nå vant du debatten. Jeg er ikke spesielt interessert i å vinne noen debatter. Jeg er nok mer interessert i å få folk til å tenke selv. Ikke bare tro på alt og alle som forsøker å påvirke dem. Det er alt for mange som har denne troen.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #42 Skrevet 21. desember 2008 Jeg tror at evolusjonslæren er den teorien som best representerer arters tilpasning. Jeg tror at jorda er tilnærmet rundt. Jeg tror at universet begynte for 13.8~ milliarder år siden. Det er overbevisninger. Dersom jeg, imidlertid, tror at de fleste religiøse mennesker er idioter, er det en annen form for tro. Jeg tror dette grunnet utsagn fra blant annet deg. Jeg avviser ikke at jeg blir påvirket, det blir alle, ellers ville vi vært grønnsaker. Skolen er blant annet statens største propagandapparat. Nest etter kirken og andre religiøse institusjoner, da.
Gjest LindaKristin Skrevet 21. desember 2008 #43 Skrevet 21. desember 2008 Jeg tror at Gud er , for de som gidder å se/høre. Hvorfor? Fordi jeg ikke kan la være å tro det etter alt Han har gjort, det er rett og slett helt fullstendig umulig for meg å se tilbake på livet mitt og de utallige sterke bønnesvarene jeg har fått og si at det ikke er sant. Jeg har prøvd meg et par ganger men Han fortsetter bare å vise det motsatte. Derfor Så, angrip meg nå den som vil, men jeg klarer ikke å være enig i noe annet om jeg så prøver, sorry. Skriver under på denne her
SIFA Skrevet 21. desember 2008 #44 Skrevet 21. desember 2008 Jeg ser ikke hva med kristendommen som får folk til å tro på det? Jeg synes bare det er så usannsynlig. Og mye tull.
Gjest LindaKristin Skrevet 21. desember 2008 #45 Skrevet 21. desember 2008 For meg er det like usannsynlig at det skjedde et stort smell/vi stammer fra apene etc som det er for deg å tro på Gud Men det hadde jo vært rimelig utrolig om alle på kloden hadde samme overbevisning... God jul!
Gjest Cederic Rueben Skrevet 21. desember 2008 #46 Skrevet 21. desember 2008 Det har lite med oversanselige overbevisninger, da. At jeg er influert av vestlig tankegang har lite med det å gjøre. Religiøse mennesker klarer ikke å tenke selv, det er derfor de henger seg på en eller annen mainstream-religion. Vel med tanke på at det eksisterer over 1 milliard ikke troende i verden. Så er det også det man vil si en mainstream.... Om du vil innrømme det eller ikke ingen tenker så fritt som vi ønsker å tro. Vi blir påvirket tankegangen vår er påvirket din likemye som en troende. Men hvem som er villig til og innrømme er spørsmålet.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 21. desember 2008 #47 Skrevet 21. desember 2008 Har du noensinne sett din forstand? Jepp, jeg ser den hver dag rundt meg, i de flinke barna mine, mannen min, huset , jobben.....
Gjest lillelinn Skrevet 21. desember 2008 #48 Skrevet 21. desember 2008 tror på paganismen... fordi det passer meg bra..
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #49 Skrevet 21. desember 2008 Vel med tanke på at det eksisterer over 1 milliard ikke troende i verden. Så er det også det man vil si en mainstream.... Om du vil innrømme det eller ikke ingen tenker så fritt som vi ønsker å tro. Vi blir påvirket tankegangen vår er påvirket din likemye som en troende. Men hvem som er villig til og innrømme er spørsmålet. Jeg har aldri skrevet at jeg tror tankegangen min er fri. Jeg er ikke blitt eksponert for religion, ingen av foreldrene mine er religiøse. At 1 milliard liter mer på sin rasjonalitet enn følelser er bra. Snart er vi i overtall.
K.A. Skrevet 21. desember 2008 #50 Skrevet 21. desember 2008 For meg er det like usannsynlig at det skjedde et stort smell/vi stammer fra apene etc som det er for deg å tro på Gud Nå har vi temmelig håndgripelige beviser på at vi har en felles stamfar med apene (vi stammer ikke fra apene, det er det ingen som har sagt), samt at universet ekspanderer. Det er derfor ikke snakk om sannsynlighetsregning, men teorier man kan teste. Man sier da ikke at tyngdekraften er usannsynlig, heller. Når det gjelder å tro på Gud har jeg full forståelse for at man kan tro om man har sett eller hørt Gud selv. Men dette blir annenhånds informasjon for andre, og jeg -- som ikke har sanset noen gud på noe slags vis -- kan ikke akseptere dine erfaringer som bevis. Det er da så mange som skal ha sett så mye rart, og hvorfor skal gudetro av all slags tro (Bigfoot, UFOer, Elvis-oppstandelse osv.) være et unikt tilfelle som man kan ta for god fisk uansett? Men det hadde jo vært rimelig utrolig om alle på kloden hadde samme overbevisning... Om mennesket var 100% rasjonellt/logisk, ville man absolutt kunne forvente at alle på kloden kom til de samme slutninger om de hadde tilgang på det samme bevismaterialet. Men mennesket er også et emosjonelt vesen, og våre overbevisninger styres i stor grad av hva vi ønsker skal være sant. God jul! Og godt nyttår!
Gjest LindaKristin Skrevet 21. desember 2008 #51 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Nå har vi temmelig håndgripelige beviser på at vi har en felles stamfar med apene (vi stammer ikke fra apene, det er det ingen som har sagt), samt at universet ekspanderer. Det er derfor ikke snakk om sannsynlighetsregning, men teorier man kan teste. Man sier da ikke at tyngdekraften er usannsynlig, heller. Når det gjelder å tro på Gud har jeg full forståelse for at man kan tro om man har sett eller hørt Gud selv. Men dette blir annenhånds informasjon for andre, og jeg -- som ikke har sanset noen gud på noe slags vis -- kan ikke akseptere dine erfaringer som bevis. Det er da så mange som skal ha sett så mye rart, og hvorfor skal gudetro av all slags tro (Bigfoot, UFOer, Elvis-oppstandelse osv.) være et unikt tilfelle som man kan ta for god fisk uansett? Om mennesket var 100% rasjonellt/logisk, ville man absolutt kunne forvente at alle på kloden kom til de samme slutninger om de hadde tilgang på det samme bevismaterialet. Men mennesket er også et emosjonelt vesen, og våre overbevisninger styres i stor grad av hva vi ønsker skal være sant. Og godt nyttår! Du forstod hva jeg mente med apene Og jeg respekterer 100% at du ikke tror på Gud når du ikke har sett/følt. Jeg kan kun snakke for meg selv,jeg har gjort det. Dette er MIN overbevisning,som det ble spurt om Om folk vil tro på Bigfoot og de andre tingene du nevner,så vær så god Endret 21. desember 2008 av LindaKristin
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #52 Skrevet 21. desember 2008 Jeg tror på naturen. På Moder Jord. Og på vitenskapen.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 21. desember 2008 #53 Skrevet 21. desember 2008 Jeg har aldri skrevet at jeg tror tankegangen min er fri. Jeg er ikke blitt eksponert for religion, ingen av foreldrene mine er religiøse. At 1 milliard liter mer på sin rasjonalitet enn følelser er bra. Snart er vi i overtall. Alle blir eksponert for religion.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #54 Skrevet 21. desember 2008 I varierende grad, heldigvis. I mitt tilfelle, tilnærmet aldri.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 21. desember 2008 #55 Skrevet 21. desember 2008 I varierende grad, heldigvis. I mitt tilfelle, tilnærmet aldri. Forsett å tro det. Uansett så er det ikke galt å la seg påvirke av religion. Det som er galt er å la seg påvirke av de mennesker som øddleger relgionene
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #56 Skrevet 21. desember 2008 Religion klarer å ødelegge ganske bra selv. Det er en eldgammel institusjon som man ikke lenger trenger.
KR-øst Skrevet 21. desember 2008 #57 Skrevet 21. desember 2008 Jeg tror at evolusjonslæren er den teorien som best representerer arters tilpasning. Jeg tror at jorda er tilnærmet rundt. Jeg tror at universet begynte for 13.8~ milliarder år siden. Det er overbevisninger. Dersom jeg, imidlertid, tror at de fleste religiøse mennesker er idioter, er det en annen form for tro. Jeg tror dette grunnet utsagn fra blant annet deg. Jeg avviser ikke at jeg blir påvirket, det blir alle, ellers ville vi vært grønnsaker. Skolen er blant annet statens største propagandapparat. Nest etter kirken og andre religiøse institusjoner, da. Ja ja, det er også helt normalt å feiltolke det en ikke forstår noe av. Men si meg, hvorfor i all verden tror du ikke at universet begynte for bare 13,7 milliarder år siden? Hadde noen fortalt deg at det begynte for bare 13,8 millioner år siden, da hadde du trodd det også.
KR-øst Skrevet 21. desember 2008 #58 Skrevet 21. desember 2008 Jeg ser ikke hva med kristendommen som får folk til å tro på det? Jeg synes bare det er så usannsynlig. Og mye tull. Hvorfor ikke begynne å lese litt om hva mennesker skriver om sine egne opplevelser med Gud eller Jesus? Hvis du tror på det de skriver, da vil du forstå at dette dreier seg om et helt annet liv enn du tydeligvis tror. Jeg kan trygt skrive på denne måten, fordi jeg har selv hatt slike tanker som du har. Du tror vel ikke at alle kristne som forteller om sine liv i blader og på TV ol. er løgnere?
KR-øst Skrevet 21. desember 2008 #59 Skrevet 21. desember 2008 Jepp, jeg ser den hver dag rundt meg, i de flinke barna mine, mannen min, huset , jobben..... Da har du sikkert også sett alle radiobølgene som svirrer rundt i stua di?
mysan Skrevet 21. desember 2008 #60 Skrevet 21. desember 2008 Religiøse mennesker klarer ikke å tenke selv, det er derfor de henger seg på en eller annen mainstream-religion. For noe sludder. Religiøse mennesker kan utmerket ha kommet frem til sin tro gjennom hva de har lest, opplevd og erfart, og tenker utmerket godt selv. I tillegg er de ikke redd for å stå frem og si at de tror. Jeg har nesten mer respekt for det enn for alle andre som er så livredde for å bli stemplet som godtroende at de nekter for alt de ikke kan se og ta på. Da har du sikkert også sett alle radiobølgene som svirrer rundt i stua di? De kan nok ikke sees, men det finnes nok av beviser for at de er der, ikke sant? De kan måles. Det kan ikke gud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå