Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #341 Skrevet 18. januar 2009 Som du har skrevet tidligere "jeg sier at alt har en mening og det funker for meg", det er bra. Men, jeg tror det er slik at alt handler om hva du har fått servert av "livets fat". Det som virker for deg, det er bra, men det kan kanskje være litt arrogant å si til alle du møter på "alt har en mening"? For det er ikke alle av oss som får lov å fortsette å leve og mene dette? Eller det er ikke alle av oss som får lov å si til noen som står oss nær "det hadde en mening"... Jeg kan ikke si at det hadde en mening at noen aldri fikk et godt liv, jeg kan si at jeg finner en mening i mitt liv når jeg tenker på det, men at min mening i livet betyr så mye at noen er død for at jeg kan forstå det, eller at nmoen sulter ihjel for at jeg kan forstå hvor godt jeg har det, nei, jeg kan bare ikke si det å leve videre slik som jeg gjør. Jeg vet ikke hva du gjør og hvordan man kan leve videre og tro at alt har en mening, for meg så er det psykiatrisk neste når jeg tenker slik. Jeg har levd et beintøfft liv med sterke traumer, helt fra svært ung alder. Alle mine erfaringer på godt og vondt har gjort meg til den jeg er i dag. Jeg har aldri fortalt andre at "alt har en mening" når de opplever motgang, jeg sier at dette er en holdning som hjelper meg når jeg opplever motgang. Jeg har aldri sagt at det er en mening med at barn i Afrika sulter, eller at noen dør, hvor i all verden tar du det fra? Dette er en holdning jeg har for MITT liv, for jeg lever faktisk kun mitt liv, ikke noen andres. Når jeg leser det du har å si her så skjønner jeg at du overhodet ikke forstår innholdet i hva jeg prøver å si.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #342 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har levd et beintøfft liv med sterke traumer, helt fra svært ung alder. Alle mine erfaringer på godt og vondt har gjort meg til den jeg er i dag. Jeg har aldri fortalt andre at "alt har en mening" når de opplever motgang, jeg sier at dette er en holdning som hjelper meg når jeg opplever motgang. Jeg har aldri sagt at det er en mening med at barn i Afrika sulter, eller at noen dør, hvor i all verden tar du det fra? Dette er en holdning jeg har for MITT liv, for jeg lever faktisk kun mitt liv, ikke noen andres. Når jeg leser det du har å si her så skjønner jeg at du overhodet ikke forstår innholdet i hva jeg prøver å si. Jeg har lest at en holdning om at "alt som skjer har en mening" er god for oss å ha, jeg synes egentlig at du er heldig som fortsatt har evnen til å tenke slik. Jeg tror heller ikke at du på en vond måte mener at det er riktig at noen lider, men jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hv ordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt? At jeg som menneske er positiv og kan finne en god mening i alt som skjer, det er ikke det samme som at alt har en mening, for at alt har en mening for meg blir for subjektivt?
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #343 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har lest at en holdning om at "alt som skjer har en mening" er god for oss å ha, jeg synes egentlig at du er heldig som fortsatt har evnen til å tenke slik. Jeg tror heller ikke at du på en vond måte mener at det er riktig at noen lider, men jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hv ordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt? At jeg som menneske er positiv og kan finne en god mening i alt som skjer, det er ikke det samme som at alt har en mening, for at alt har en mening for meg blir for subjektivt? Det her er siste gang jeg gidder å forklare for deg Chrizzy. Jeg har denne holdningen for MITT liv, når ting skjer med MEG. Jeg kan faktisk kun ta ansvar for mitt eget liv, jeg er ikke ansvarlig for all krig, fattigdom, død og elendighet som skjer i verden. Det betyr da ikke at jeg ikke bryr meg om at alt dette skjer, at jeg ikke engasjerer meg, og at jeg mener at alt vondt som skjer i verden har en mening! Gudhjelpeseg, Vær så snill og lær deg å skille dette!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #344 Skrevet 18. januar 2009 Nei, buddah er ikke en gud. Du må lete lenge for å finne noen som ser på det som en gud med bibelske uttalelser som sier hva som er rett og galt, og hvordan du skal leve. Buddah er en person, en som har levd og eksistert, som var rik i oppveksten og ble lei, for så å kaste formue også videre i en periode hvor mennesker ikke tenkte selv, men fant en unnskyldning for all hendelse og gjerne fortalte deg hva som var rett og galt. Buddah gikk ut og ble fattig, og fortalte om en annen tanke, som oppslukte endel mennesker. Som endte opp med å kalle seg buddhisme. Men. Jeg lurer også litt på hvorfor man må skylde på noe annet, enn at du valgte feil (hva er så forferdelig med å ta et galt valg?) Hva er i tillegg så galt med å skaffe seg såpass mye innsikt, at man kan lese inn i seg selv enn å lese svarene og hva man synes er synd, i en bibel? Men folk må få tro hva de vil.. det er ikke min plass å si hva som stemmer eller kke stemmer. Men å se etter alle svar i bibelen, kan være en inspirasjon for noen til å velge riktig for seg selv og sine egne synspunkt og VALG. Men å se etter inspirasjon der til å aldri synde, er rett og slett feigt. Hvordan kan man lære uten å feile, og fortelle andre hvordan man skal leve? Så jeg er enig i det spørsmålet du stilte: Hvorfor må man fekte med armene når livet går en imot og skylde på gud? Det er vel ikke så forferdelig gale å ta et galt valg, man kan jo lære av det. Men det kan være ille å ta riktige valg, for deretter å blåse seg opp og være stolt og stoltere, dette vil du ikke ha godt av på lengre sikt, det er jo godt av og til å gi andre æren for dine løft i livet, men er du stolt, så vil du ha æren. Tror du ikke på Gud som jeg gjør, da gir du deg selv æren. Føler meg litt ovenpå ved å se dette i folk, men ønsker de kan tro på Gud en dag. For det er så mye bedre. Det blir ikke inspirasjon til å ikke synde, det er loven, men det gjør det vondere å synde dess mer kjærlighet som bor i deg, det er nåden.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #345 Skrevet 18. januar 2009 Det her er siste gang jeg gidder å forklare for deg Chrizzy. Jeg har denne holdningen for MITT liv, når ting skjer med MEG. Jeg kan faktisk kun ta ansvar for mitt eget liv, jeg er ikke ansvarlig for all krig, fattigdom, død og elendighet som skjer i verden. Det betyr da ikke at jeg ikke bryr meg om at alt dette skjer, at jeg ikke engasjerer meg, og at jeg mener at alt vondt som skjer i verden har en mening! Gudhjelpeseg, Vær så snill og lær deg å skille dette! Slapp nå av da, jeg stiller bare deg spørsmål som jeg ofte har stilt meg selv, for jeg er også av den oppfatning at det er en mening med det aller meste som skjer. Det er synd at man ikke kan filosofere over ting og stille spørsmål uten at det blir tatt som et personlig angrep.
KR-øst Skrevet 18. januar 2009 #346 Skrevet 18. januar 2009 Nei hvorfor er det det? Jeg er ikke religiøs, jeg tror ikke det finnes en gud. Når jeg sier at alt har en mening, så mener jeg at man må gjennom en del erfaringer for å komme dit man skal i livet. Det dreier seg jo ikke om skylddeling i det hele tatt, men å akseptere hendelsene, eie problemene selv, og prøve å snu situasjonen om til noe positivt. Når du sier at alt har en mening, hvem sin mening er det du tenker på da?
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #347 Skrevet 18. januar 2009 Slapp nå av da, jeg stiller bare deg spørsmål som jeg ofte har stilt meg selv, for jeg er også av den oppfatning at det er en mening med det aller meste som skjer. Det er synd at man ikke kan filosofere over ting og stille spørsmål uten at det blir tatt som et personlig angrep. Beklager, men når du skriver ting som f.eks "Jeg tror jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hvordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt?", så tolket jeg det dithen at jeg syntes det var en mening med all elendighet i verden. Hvis du leser innleggene dine så virker det jo som om jeg syntes at det er en mening med alt vondt som skjer alle andre. Beklager hvis jeg tok feil.
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #348 Skrevet 18. januar 2009 Når du sier at alt har en mening, hvem sin mening er det du tenker på da? Godt spørsmål. Ikke Gud sin, for jeg tror ikke på Gud
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #349 Skrevet 18. januar 2009 Beklager, men når du skriver ting som f.eks "Jeg tror jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hvordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt?", så tolket jeg det dithen at jeg syntes det var en mening med all elendighet i verden. Hvis du leser innleggene dine så virker det jo som om jeg syntes at det er en mening med alt vondt som skjer alle andre. Beklager hvis jeg tok feil. Ja, du tok feil, og jeg synes ikke at du har lest det jeg har skrevet godt nok.
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #350 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Ja, du tok feil, og jeg synes ikke at du har lest det jeg har skrevet godt nok. Javel, men nå vet du i det minste hva jeg legger i "troen" min? Og når jeg beklager meg for at jeg har tatt feil, så trenger du ikke slenge ut at jeg ikke har lest dine innlegg godt nok, for det kan like gjerne være deg selv som ikke har uttrykkt deg godt nok. Jeg ba om unnskyldning, kan vi gi oss med det. Endret 18. januar 2009 av Pjukset
Nieve Skrevet 18. januar 2009 #351 Skrevet 18. januar 2009 Law of attraction.. Synes det gir mening! Når jeg ser utifra livet mitt, så tror jeg det er årsaken til at jeg har opplevd de tingene jeg har. Signerer!
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #352 Skrevet 18. januar 2009 Javel, men nå vet du i det minste hva jeg legger i "troen" min? Og når jeg beklager meg for at jeg har tatt feil, så trenger du ikke slenge ut at jeg ikke har lest dine innlegg godt nok, for det kan like gjerne være deg selv som ikke har uttrykkt deg godt nok. Jeg ba om unnskyldning, kan vi gi oss med det. Du kan jo ikke akkurat fortelle meg hva jeg trenger eller ikke trenger å gjøre. Jeg synes du hoppet rett i strupen på meg og overreagerte. Slik jeg ser det så kunne du ikke ha lest skikkelig det jeg prøvde å si og for meg var det nødvendig å påpeke det, da det var det jeg hadde lyst til siden jeg enda var litt irritert over reaksjonen.
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #353 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Du kan jo ikke akkurat fortelle meg hva jeg trenger eller ikke trenger å gjøre. Jeg synes du hoppet rett i strupen på meg og overreagerte. Slik jeg ser det så kunne du ikke ha lest skikkelig det jeg prøvde å si og for meg var det nødvendig å påpeke det, da det var det jeg hadde lyst til siden jeg enda var litt irritert over reaksjonen. Hvordan mener du jeg skulle tolket dette innlegget ditt da, sånn apropos å hoppe i strupen på folk? " Det som virker for deg, det er bra, men det kan kanskje være litt arrogant å si til alle du møter på "alt har en mening"? For det er ikke alle av oss som får lov å fortsette å leve og mene dette? Eller det er ikke alle av oss som får lov å si til noen som står oss nær "det hadde en mening"... Jeg kan ikke si at det hadde en mening at noen aldri fikk et godt liv, jeg kan si at jeg finner en mening i mitt liv når jeg tenker på det, men at min mening i livet betyr så mye at noen er død for at jeg kan forstå det, eller at nmoen sulter ihjel for at jeg kan forstå hvor godt jeg har det, nei, jeg kan bare ikke si det å leve videre slik som jeg gjør. Jeg vet ikke hva du gjør og hvordan man kan leve videre og tro at alt har en mening, for meg så er det psykiatrisk neste når jeg tenker slik." Endret 18. januar 2009 av Pjukset
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #354 Skrevet 18. januar 2009 Hvordan mener du jeg skulle tolket dette innlegget ditt da, sånn apropos å hoppe i strupen på folk? " Det som virker for deg, det er bra, men det kan kanskje være litt arrogant å si til alle du møter på "alt har en mening"? For det er ikke alle av oss som får lov å fortsette å leve og mene dette? Eller det er ikke alle av oss som får lov å si til noen som står oss nær "det hadde en mening"... Jeg kan ikke si at det hadde en mening at noen aldri fikk et godt liv, jeg kan si at jeg finner en mening i mitt liv når jeg tenker på det, men at min mening i livet betyr så mye at noen er død for at jeg kan forstå det, eller at nmoen sulter ihjel for at jeg kan forstå hvor godt jeg har det, nei, jeg kan bare ikke si det å leve videre slik som jeg gjør. Jeg vet ikke hva du gjør og hvordan man kan leve videre og tro at alt har en mening, for meg så er det psykiatrisk neste når jeg tenker slik." Nå skrev jeg ikke bare et innlegg, jeg utdyper hvordan jeg prøver å tenke i neste innlegg. Jeg har lest at en holdning om at "alt som skjer har en mening" er god for oss å ha, jeg synes egentlig at du er heldig som fortsatt har evnen til å tenke slik. Jeg tror heller ikke at du på en vond måte mener at det er riktig at noen lider, men jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hv ordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt? At jeg som menneske er positiv og kan finne en god mening i alt som skjer, det er ikke det samme som at alt har en mening, for at alt har en mening for meg blir for subjektivt? Og siden vi nu først holder på her så vil jeg si at når du skriver " Beklager, men når du skriver ting som f.eks "Jeg tror jeg bare spør deg, om du sier dette til deg selv når du møter motgang, hvordan finner du egentlig en mening med det, når noen andre en deg har det fælt?", så tolket jeg det dithen at jeg syntes det var en mening med all elendighet i verden. Hvis du leser innleggene dine så virker det jo som om jeg syntes at det er en mening med alt vondt som skjer alle andre. Beklager hvis jeg tok feil." Så mener du at du har bedt om unnskyldning og nå skal jeg bare være stille? Så du kan si og utdype hvor mye du vil og jeg skal bare forstå at det der var en unnskyldning? Og helst ikke si noe mere som kan irritere deg?
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #355 Skrevet 18. januar 2009 Så mener du at du har bedt om unnskyldning og nå skal jeg bare være stille? Så du kan si og utdype hvor mye du vil og jeg skal bare forstå at det der var en unnskyldning? Og helst ikke si noe mere som kan irritere deg? Hvis ikke du forstår at ordet beklager er en unnskyldning, så vet jeg ikke hva mer jeg skal fortelle deg. Jeg har utdypet min "tro", og gidder ikke bruke mer energi på at din kverrulering rundt det.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #356 Skrevet 18. januar 2009 Hvis ikke du forstår at ordet beklager er en unnskyldning, så vet jeg ikke hva mer jeg skal fortelle deg. Jeg har utdypet min "tro", og gidder ikke bruke mer energi på at din kverrulering rundt det. Nja,du ba egentlig ikke om unnskyldning. Du skrev at du beklaget OM (ikke at) du tok feil og før hadde du en skriftlig liten bevisføring som egentlig kom deg til gode. Slik jeg ser det så sluttet vi å diskutere din "tro" for flere innlegg siden, nå kverrulerer vi om alt annet en det.
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #357 Skrevet 18. januar 2009 Nja,du ba egentlig ikke om unnskyldning. Du skrev at du beklaget OM (ikke at) du tok feil og før hadde du en skriftlig liten bevisføring som egentlig kom deg til gode. Apropos kverrulering? La oss la saken ligge nå, jeg antar at mitt syn vedrørende min "tro" har kommet frem for mange innlegg siden.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. januar 2009 #358 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Apropos kverrulering? La oss la saken ligge nå, jeg antar at mitt syn vedrørende min "tro" har kommet frem for mange innlegg siden. Jeg kan godt la det ligge jeg, men om du svarer på mitt innlegg så er det jo du også som drar den videre?! I din ånd så må jeg også bare si at den "Apropos kverrulering?" nok ikke akkurat skaper fred her nei, jeg kunne nok tenkt meg å si en ting eller to om det også, men må vel ha siste ordet du tror jeg Endret 18. januar 2009 av Chrizzy
Avalon Skrevet 18. januar 2009 #359 Skrevet 18. januar 2009 Hmm, vel. Jeg tror på naturen. Det er nok noe som e større enn oss ja, men jeg klarer ikke å se på d som gud. Jeg er ikke kristen. Jeg tror det som er større enn oss, er det ikke meningen vi skal vite om. Det er mye vi ikke skal vite. Mennesker søker alltid, hadde vi hatt alle svarene, hva skulle vi da ha gjort? Jeg tror på karma og reinkarnasjon. Vi skal være her for å lære, og vi blir sendt tilbake til vi har lært alt vi skal. Hva som skjer etterpå? Det vet jeg ikke, det er ikke meningen at vi skal vite. Jeg mener at hver og enkelt må finne sin individuelle vei og tro. Ingen ting som er mer feil eller mer rett å tro på. Uansett om du ikke kan forklare det du tror på, eller om du henviser til bøker er det noe veldig individuellt for oss alle. Det er også greit å ikke tro på noe. Mennesker har rett til å tro på det som gir mening for dem, og å ikke tro. Vi er alle mennesker uansett. Jeg tror heller ikke på himmelen eller helvete.
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #360 Skrevet 18. januar 2009 Jeg mener at hver og enkelt må finne sin individuelle vei og tro. Ingen ting som er mer feil eller mer rett å tro på. Uansett om du ikke kan forklare det du tror på, eller om du henviser til bøker er det noe veldig individuellt for oss alle. Det er også greit å ikke tro på noe. Mennesker har rett til å tro på det som gir mening for dem, og å ikke tro. Vi er alle mennesker uansett. Veldig enig i dette
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå