Pjukset Skrevet 31. desember 2008 #281 Skrevet 31. desember 2008 Nei han trodde ikke på Gud. Og Gud har lite å gjøre med dømmekraften til en person som ikke vil ha noe med Gud å gjøre. Han har forsåvidt også ganske lite å gjøre med dømmekraften min også, den har jeg (heldigvis?) kontroll over selv. Han kan så klart gi meg råd og retninger men jeg velger 100% selv om jeg vil følge dem eller ikke. Bestefar fikk også dette på sin vei (enkelthendelser som mamma har fortalt meg om i ettertid) men han fulgte dem ikke. Jeg prøver å forstå disse tingene bedre selv også, det er en del av en lang prosess... så jeg sitter nok ikke på alle svarene, dessverre. Men jeg har slått meg til ro med det jeg har forstått så langt Ble du oppdratt i kristen tro, eller ble du kristen "på egenhånd"?
Haris Pilton Skrevet 31. desember 2008 #282 Skrevet 31. desember 2008 Ble du oppdratt i kristen tro, eller ble du kristen "på egenhånd"? begge deler, om det er lov å si det ;P foreldrene mine er kristne men jeg valgte vekk hele troen når jeg ble 13 og begynte å tenke selv fordi jeg ble rett og slett sint pga alt jeg ikke forstod, jeg tenkte at hvis Gud i det hele tatt fantes ville i hvert fall ikke jeg ha noe med Ham å gjøre, så vanskelig som Han gjor seg Men så vendte jeg tilbake etter en stund når jeg ble overbevist helt på egenhånd.
KR-øst Skrevet 1. januar 2009 #283 Skrevet 1. januar 2009 Nei, jeg tror ikke det, for å være helt ærlig. For å være litt personlig her vokste jeg opp med overgrep/incest. Fram til for noen år siden gikk jeg rundt og tenkte at det var sikkert en eller annen mening med det, siden det er jo sånn andre folk (kristne og ikke-kristne) sier når overgrep/dødsfall osv skjer. Men når jeg var 19 år gammel forstod jeg at det ikke stemte. Det var ingen god grunn for det som skjedde, Gud skapte meg ikke for at jeg skulle leve livet mitt med problemer pga dette. Hvorfor Gud ikke sendte ned lynnedslag, tornadoer og engler og whatnot for å stoppe stoppet overgriperen vet jeg ikke. Jeg vet bare at Gud aldri mente/ville at det skulle skje, selvfølgelig ikke. Og jeg vet også at Gud har snudd situasjonen på hodet i ettertid og lapper sammen familien min på en helt utrolig måte. Men at det var en mening med det, nei det tror jeg ikke, så kan heller andre si hva de vil om det. Og jeg klandrer heller ikke Gud for det min bestefar gjorde. Jeg klandrer min bestefar som tok de valgene om og om igjen. Dette synes jeg var en voksen tankegang. Håper også at du kan tilgi din bestefar, for din egen skyld.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #284 Skrevet 1. januar 2009 Jeg tror at vi ikke vet en dritt om noe som helst, og at uansett hva vi tror på, så driver vi med gjetninger. Det gjelder skeptikere så vel som paven. Jeg er helt enig. Det er utrolig hvor LITE alle sammen faktisk vet. Inkludert meg. Jeg sier ikke at det er for mye å velge mellom så fuck it, men bare: Leve ditt liv, gjør hva du vil og ha folk du er glad i rundt det. Om jeg har vært "god nok" til Guds "paradis" eller "himmel" eller "annet bedre liv" får vi bare vente med å finne ut av;)
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #285 Skrevet 1. januar 2009 Folk som henfaller seg til slikt tull vet gjerne minst, også.
KR-øst Skrevet 1. januar 2009 #286 Skrevet 1. januar 2009 Folk som henfaller seg til slikt tull vet gjerne minst, også. Det er da utrolig hvor mye dere vet om den kristne tro, dere som ikke vet hva den innebærer, eller forstår noe av det hele. Men slutt med å komme med påstander, men kall det for deres tro
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 1. januar 2009 #287 Skrevet 1. januar 2009 Folk som henfaller seg til slikt tull vet gjerne minst, også. Mye sant i det. Spesielt sier eks-sekt-medlemmer ofte dette. Men nå er det kanskje ikke så rart at de sier det heller, av andre grunner enn at det nødvendigvis er sant. Jeg tror når det gjelder sekt-medlemmer at det ER sant (mind-control), men når det gjelder andre religiøse, så er de religiøse idag, for å forsvare de idiotene de var igår. Consistency.
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 1. januar 2009 #288 Skrevet 1. januar 2009 begge deler, om det er lov å si det ;P foreldrene mine er kristne men jeg valgte vekk hele troen når jeg ble 13 og begynte å tenke selv fordi jeg ble rett og slett sint pga alt jeg ikke forstod, jeg tenkte at hvis Gud i det hele tatt fantes ville i hvert fall ikke jeg ha noe med Ham å gjøre, så vanskelig som Han gjor seg Men så vendte jeg tilbake etter en stund når jeg ble overbevist helt på egenhånd. Et mer kjent tilfelle er vel Jeffrey Lang. Hørtes ut som noe liknende. Jeg leser en bok nå som blant annet omhandler hvordan en skal manipulere barna sine til f.eks å ikke stjele. Å kun bruke konsekvenser som grunn for å forhindre barn i å gjøre forbudte ting, funker dårlig. Å bruke ord som at "det er galt," videre utilitaristiske begrunnelser etc, skaper mer lydighet, barna inkorporerer at "det er galt," selv om de ikke kan begrunne hvorfor det er galt. Hjernevasking, og vi er alle utsatt for det. Dessverre er kristendom en lite hyggelig hjernevask. Godheten er absurd ala. elsk din neste like mye som deg selv, hvilket krever en utvanning av hva det å elske betyr, for å være gjennomførbart i praksis. Det bestialske er tankegods fra drittkulturer som har klart å overleve tidene som del av et tankevirus. Fordi boka som er inkludert i pakka, inneholder så mye potensielt forferdelig, vil en også, rent statistisk ha en liten gruppe mennesker som sprer denne dritten videre, andre er mer eller mindre harmløse i sin selvmotsigende lille grøt.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #289 Skrevet 1. januar 2009 Nærmeste blir nok paganismen. Det er det som samsvarer best med mine egne opplevelser (ja, det er mulig jeg er psykotisk i perioder), og der jeg har fått mest ro og hjelp.
Pjukset Skrevet 2. januar 2009 #290 Skrevet 2. januar 2009 Jeg satt nettopp og tenkte på de 10 bud, hvorav jeg kunne vel huske 1 av dem. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Du skal holde hviledagen hellig. Du skal ære din far og din mor. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke tale usant om din neste. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Nå som jeg har lest dem på nytt, så må jeg si at hvis alle kristne skal leve etter disse budene, så må jeg tørre å påstå at det hykles mye
Haris Pilton Skrevet 2. januar 2009 #291 Skrevet 2. januar 2009 Jeg satt nettopp og tenkte på de 10 bud, hvorav jeg kunne vel huske 1 av dem. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Du skal holde hviledagen hellig. Du skal ære din far og din mor. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke tale usant om din neste. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Nå som jeg har lest dem på nytt, så må jeg si at hvis alle kristne skal leve etter disse budene, så må jeg tørre å påstå at det hykles mye Det hykles veldig mye. Men det verste er vel de kristne som peker på andre kristnes "feil" og ikke er noe bedre selv. Ingen kristne er feilfrie, ikke i nærheten engang. Så jeg forstår ikke hvorfor de bruker så mye tid på å prøve å kjefte på andre. Og så måler de synder opp mot hverandre som om det er oss mennesker som bestemmer målestokken. Jeg husker ikke hvor i Bibelen dette står (kan finne det om det er av interesse, men har inntrykket av at bibelvers ikke er det kuleste i gata her inne uansett) men det står i hvert fall at ikke et eneste menneske er i nærheten av å være "ren" nok for Gud ved gjerninger. Det står også veldig mange steder at gjerninger ikke har noe å si for om man er frelst eller ikke, noe jeg forsåvidt er veldig glad for Jeg liker å tenke på budene som retningslinjer i livet, for de trenger man jo. Det blir litt som når mødrene våre ba oss om å ta på oss lue og skjerf når det var kaldt ute når vi var små. Siden jeg stoler på Gud tar jeg som regel på meg "lua" men det hender jeg tar den av, og da blir jeg som oftest "forkjøla". Småteit metafor, hehe. Godt nyttår forresten, Pjukset
Haris Pilton Skrevet 2. januar 2009 #292 Skrevet 2. januar 2009 (endret) åh, innlegget kom to ganger. *slette* Endret 2. januar 2009 av Haris Pilton
Pjukset Skrevet 2. januar 2009 #293 Skrevet 2. januar 2009 åh, innlegget kom to ganger. *slette* Masse godt nyttår til deg også
Haris Pilton Skrevet 2. januar 2009 #295 Skrevet 2. januar 2009 høh, quota feil hehe, tror vi begge bør legge oss.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. januar 2009 #296 Skrevet 2. januar 2009 Fader Moder Gud Takk for din daglige omsorg Takk for alltid holder hendene dine om meg og beskytter meg mot alt det vonde Takk for at du utvider alle mine områder Takk for alle engler
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 2. januar 2009 #297 Skrevet 2. januar 2009 Det hykles veldig mye. Men det verste er vel de kristne som peker på andre kristnes "feil" og ikke er noe bedre selv. Det er det beste! Det får jo tydelig fram for omverdenen, at konsekvensene av budene i eventyrboka overstyrer vage formaninger om nestekjærlighet. Det verste er true-believer syndromet, at om en begynner å tro på en ny religion, så vil tilhørerne fortsette å tro, selv om grunnleggeren åpent innrømmer løgn, eller i hvert fall ser en det samme med folk som hevder å kunne høre stemmer fra de døde (bare tipper det samme gjelder religion). Folk vil bedras, og ser ikke den mer rasjonelle forklaringen på de 10 bud, som kan omdøpes til et par bud, og mange trusler for å holde deg trofast. Hvorfor er så mange av budene giret inn på å være trofast mot Gud, og hvorfor står det f.eks ingenting om å ikke voldta der? Fordi det er viktigere å være trofast mot Gud enn å voldta? Enda et eksempel på at den innflytelsen kristne står under er skremmende, den bryter mot all logikk, og skaper et irrasjonelt hull i hodet. Hadde jeg brydd meg litt mer, måtte jeg vel tatt store doser zofran for å unngå å spy.
Haris Pilton Skrevet 2. januar 2009 #298 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hvorfor er så mange av budene giret inn på å være trofast mot Gud, og hvorfor står det f.eks ingenting om å ikke voldta der? Fordi det er viktigere å være trofast mot Gud enn å voldta? Enda et eksempel på at den innflytelsen kristne står under er skremmende, den bryter mot all logikk, og skaper et irrasjonelt hull i hodet. Hadde jeg brydd meg litt mer, måtte jeg vel tatt store doser zofran for å unngå å spy. Hehe, nå tror jeg du overanalyserer en smule. Du finner nok av andre plasser i bibelen som taler imot voldtekt. Hvorfor tror du kristne (spesielt amerikanerne, puhhh) er så nøye på dette med kyskhet? Fordi bibelen sier så mye om å holde sex til en fin og hellig ting mellom to mennesker som er glade i hverandre, og strengt tatt gifte. Og om noen klarer å vri det om til at voldtekt er greit så er det dem det er noe galt med og ikke bibelen. Endret 2. januar 2009 av Haris Pilton
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 2. januar 2009 #299 Skrevet 2. januar 2009 Hehe, nå tror jeg du overanalyserer en smule. Du finner nok av andre plasser i bibelen som taler imot voldtekt. Hvorfor tror du kristne (spesielt amerikanerne, puhhh) er så nøye på dette med kyskhet? Fordi bibelen sier så mye om å holde sex til en fin og hellig ting mellom to mennesker som er glade i hverandre, og strengt tatt gifte. Og om noen klarer å vri det om til at voldtekt er greit så er det dem det er noe galt med og ikke bibelen. Hei, Haris. Jeg driter da i skyld/hvem det er noe galt med. Som determinist snakker jeg bare om skyld når jeg har behov for å ventilere litt. Bibelen + idioti er en kombo som ikke alltid fungerer så flott. Akkurat hvordan samspillet mellom Bibelen og utviklingen av den amerikanske kulturen har foregått, det aner jeg ikke. Aner heller ikke hvorfor kyskhet kom inn i deler av bibelen, når de ikke var så nøye med det på den tiden de stjælte fra andre religioner, sånn klipp og lim lizm, og kjørte saker og ting inn i GT. Kunne de ikke bare holdt seg til flerkoneri? Mye greiere å ha noen damer til å vaske opp, noen til å støvsuge, noen til å mekke PC og noen til å ha S/M med?
SIFA Skrevet 2. januar 2009 #300 Skrevet 2. januar 2009 Haris Pilton, vil du kalle deg kristen, eller religiøs? Liksom er det Gud du tror på alene, eller hele kristendommen? (Bare nysgjerrig:) ) Forresten, godt nyttår alle sammen:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå