Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvis mennesker sluttet å tro blindt på dogmer og irrasjonalitet tror jeg verden ville blitt et bedre sted, jepp.

Og jeg tror verden ville blitt et bedre sted dersom vi kunne respektert hverandre mer.

Å rettferdiggjøre og rasjonalisere på grunnlag av religion har aldri hjulpet verden.

Men da er vi jo enige om det i hvert fall!

Det var jo det jeg prøvde å si i sted... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vet at hvis jeg har gjort så godt jeg kan som en troende vil jeg kanskje komme til paradiset.

Du kan ikke vite dette. Du kan tro eller håpe det, men ikke vite. Har du noe i mot at jeg spør om hvorfor du er religiøs? Er det noe du har tenkt grundig og rasjonelt igjennom, eller har du bare arvet dine foreldres barnetro? Hvordan avgjør du at akkurat din religion (islam, går jeg ut i fra) er riktig, og alle andre religioner er gale?

Skrevet (endret)

Svært, svært mange av konfliktene mellom feks muslimene og de vestlige (ofte kristne) har veldig, veldig mye med kultur å gjøre, det må du også huske, Gjest.

Det er snakk om kræsj mellom moderne og tradisjonelle kulturer, og det er jo lett å se hvordan det tradisjonelle reflekteres i religionene i for eksempel midtøsten.

Det trenger ikke engang alltid være den enorme forskjellen mellom kulturene.

En kristen nordmann og en kristen amerikaner kan være vidt forskjellige (jeg gikk på en kristen amerikansk skole og det oppstod MANGE konflikter pga kombinasjonen tro og kultur). På samme måte kan en afghansk muslim og en tyrkisk eller norsk muslim ha veldig forskjellige syn og reaksjoner på forskjellige issues.

Det er dermed ganske svart-hvitt å si at religion har den største påvirkningen på konflikter.

Endret av Haris Pilton
Skrevet

jeg tror på at alle trenger å tro på noe, og at rett og galt ikke finnes i mangfoldighet,men individualitet, kunnskap og sin egen styrke....

Dessuten tror jeg at det er en grunn til at noen snakker med gud, mens noen snakker med et sted inne i seg (som noen også forsåget liker å kalle gud. Noen kaller det "seg selv" og "magefølelsen"), og de som liker bevis, vitenskap.....

At noen snakker med planter, ja... you name it

Skrevet
jeg tror på at alle trenger å tro på noe, og at rett og galt ikke finnes i mangfoldighet,men individualitet, kunnskap og sin egen styrke....

Dessuten tror jeg at det er en grunn til at noen snakker med gud, mens noen snakker med et sted inne i seg (som noen også forsåget liker å kalle gud. Noen kaller det "seg selv" og "magefølelsen"), og de som liker bevis, vitenskap.....

At noen snakker med planter, ja... you name it

:enig:

Skrevet
Er det berre dei truande som kjem til himmelen? Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud? Og kva meina du med "kanskje"? Kva skal til for å komme til himmelen?

Når det gjelder de som eventuelt ikke får høre om Gud, kan du lese i følgende:

Rom.1,18-22 og 2,12-16 og 5,13-16 og 7,8

Joh.9,41 og 15,22-24

Luk.12,47-48

Det er slik at de som lever etter loven, og ikke i nåden, de skal dømmes etter loven.

Og skulle de ikke ha noen lov, så dømmes de etter sin samvittighet, som er nedlagt i alle mennesker.

Skrevet
Når det gjelder de som eventuelt ikke får høre om Gud, kan du lese i følgende:

Rom.1,18-22 og 2,12-16 og 5,13-16 og 7,8

Joh.9,41 og 15,22-24

Luk.12,47-48

Jeg tror de fleste av oss som ikke tror på Gud ikke har en bibel for hånden :)

Skrevet
Nja, jeg har faktisk prøvd det også. Har prøvd ganske mye i mine søkende dager og saken er den at jeg har vært ganske så sikker på både det ene og det andre, men ikke sikker nok.

Vel, troen kommer av forkynnelsen, så du har kanskje ikke lyttet til den rette forkynnelsen.

Jeg tror ikke at ett eneste menneske som har overlatt sitt liv til Jesus, og troen på ham, ikke har opplevd at han lever i beste velgående gjennom Den Hellige Ånd. De aller fleste jeg kjenner, og de jeg stadig leser om, har alle hatt sterke opplevelser med Gud.

Skrevet

Nei, jeg regnet med det, så derfor forsøkte jeg å forklare hva disse bibelversene fortalte om hva de hadde å forholde seg til, de som kanskje aldri fikk høre om Gud.

Skrevet

Jeg er kristenjødemuslimbuddhisthindubahai - grunnet min moderatliberalkonservativkommunistnøytrale holdning til livet!

:kaffekopp:

Gjest subjektivist
Skrevet

Jeg har lyst til å kommentere en ting angående dette vage svadaordet respekt. En i tråden her sa, noe naivt, at det største problemet var at folk i verden ikke respekterer hverandre.

Du kunne også ha sagt at det største problemet her i verden er at folk ikke er enige med hverandre i alt, og ikke har sammenfallende interesser.

Det å kommunisere diplomatisk handler i stor grad om å ikke tråkke på identiteten og selvfølelsen til den du snakker med. Det er en utøvelse av manipulasjon, hvor en f.eks reduserer sine egne sterke meninger for å øke sjansene for å holde en akseptabel tone. Men i det øyeblikket du tåkelegger styrken av meningene dine for å tekkes andre, så gjør du deg også skyldig i løgn, samt at du aksepterer at andres følelsesliv er normgivende for hva du mener er rett og galt.

Hvordan ville verden så vært om alle var mer respektfulle? Vel, om det betyr at ingen hadde hatt en sterk følelse av hva som var rett og galt, så har det sterke biologiske komplikasjoner som trukket til det ekstreme kan sammenliknes med å sulte ihjel foran valget av om en skal åpne brødboksen eller en pakke cornflakes. Om det var slik at alle la mer bånd på meningene sine for å ikke støte andre, så aner jeg ikke hvordan verden hadde vært, enkelte kulturer har sterkere innslag av å ofre seg selv for idealer i storsamfunnet, f.eks japan.

Skrevet
Jeg har lyst til å kommentere en ting angående dette vage svadaordet respekt. En i tråden her sa, noe naivt, at det største problemet var at folk i verden ikke respekterer hverandre.

Du kunne også ha sagt at det største problemet her i verden er at folk ikke er enige med hverandre i alt, og ikke har sammenfallende interesser.

Det å kommunisere diplomatisk handler i stor grad om å ikke tråkke på identiteten og selvfølelsen til den du snakker med. Det er en utøvelse av manipulasjon, hvor en f.eks reduserer sine egne sterke meninger for å øke sjansene for å holde en akseptabel tone. Men i det øyeblikket du tåkelegger styrken av meningene dine for å tekkes andre, så gjør du deg også skyldig i løgn, samt at du aksepterer at andres følelsesliv er normgivende for hva du mener er rett og galt.

Hvordan ville verden så vært om alle var mer respektfulle? Vel, om det betyr at ingen hadde hatt en sterk følelse av hva som var rett og galt, så har det sterke biologiske komplikasjoner som trukket til det ekstreme kan sammenliknes med å sulte ihjel foran valget av om en skal åpne brødboksen eller en pakke cornflakes. Om det var slik at alle la mer bånd på meningene sine for å ikke støte andre, så aner jeg ikke hvordan verden hadde vært, enkelte kulturer har sterkere innslag av å ofre seg selv for idealer i storsamfunnet, f.eks japan.

Jeg tror du blander det å akseptere, respektere og tolerere. Eller?

Gjest Gjest_Malin_*
Skrevet
Du kan ikke vite dette. Du kan tro eller håpe det, men ikke vite. Har du noe i mot at jeg spør om hvorfor du er religiøs? Er det noe du har tenkt grundig og rasjonelt igjennom, eller har du bare arvet dine foreldres barnetro? Hvordan avgjør du at akkurat din religion (islam, går jeg ut i fra) er riktig, og alle andre religioner er gale?

Du har rett jeg kan ikke vite det. Men jeg både tror og håper jeg kommer til paradiset. Jeg er ikke super religiøs. Men grunnen til at jeg prøver å følge reglene er fordi jeg tror på et liv etter døden. Og da selvfølgelig paradis/helvete. Og som du sikkert har fått med deg prøver jeg å gjøre alt for ikke å havne på feil sted. Nei det er ikke noe jeg har arvet fra mine foreldre. Jeg valgte islam selv. Jeg føler denne religionen er den rette for meg.

Har jeg sakt at det er noe galt med de andre religionene? Nei!

Tro det eller ei, men personlig tror jeg jødedommen, kristendommen og islam har samme Gud. Det er min overbevisning. Selv om jeg ikke har den samme gud som buddhister, hinduister osv. sier jeg ikke at det er noe galt å tro på noe annet. Det er opp til enkeltmennesket hva en vil tro på eller ikke tro på.

Fred.

Gjest subjektivisten
Skrevet
Jeg tror du blander det å akseptere, respektere og tolerere. Eller?

Jeg registrer at mennesker kommer med disse to siste ordene i visse situasjoner, hvor de selv føler seg støtt, og at ordet respekt på den måten ikke impliserer at det er en viss adferd som er filosofisk riktig, men heller kun et uttrykk for avsenders manglende introspeksjon og egoistiske interesser.

Skrevet

Jeg tror feilen i verden er mangel på respekt og toleranse for hverandre.. Det har vært så mye krig på grunn av religion, fordi mange ikke tolererer andre sin tro.. Det er mulig for to mennesker å tolerere og respektere hverandre selv om de ikke er like, og ikke har akkurat de samme meningene.

Skrevet (endret)
Jeg registrer at mennesker kommer med disse to siste ordene i visse situasjoner, hvor de selv føler seg støtt, og at ordet respekt på den måten ikke impliserer at det er en viss adferd som er filosofisk riktig, men heller kun et uttrykk for avsenders manglende introspeksjon og egoistiske interesser.

Jeg ser poenget ditt helt klart.

Men det går likevel an å feks ha en diskusjon om religion hvor man viser respekt for motparten. Man kan utveksle meninger uten å holde noe tilbake, og likevel uten å si "hahaha du er så TEIT som tror på noe sånn!"... det er bare det jeg prøver å si.

Jeg sier ikke at respekt ville fikset verden på 1-2-3, absolutt ikke. Men manglende respekt og ikke minst forståelse for medmennesker er nok en veldig sterk faktor i mange vonde store og små situasjoner rundtom i verden.

Det står jeg fast på. :)

Endret av Haris Pilton
Gjest Infralove
Skrevet
Ja, jeg syntes disse uttalelsene var motsigende:

"Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg."

"Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud?"

Du synes det er respektløst å fortelle om Gud, men urettferdig at man ikke kommer til himmelen om ingen forteller om Gud?

Åja, sånnleis. Eg trur du misforstod meg litt. Eg tok utgangspunkt i trua til den eg argumenterte mot. Trur det var malin. Det handla om å stille kritiske spørsmål til eigen religion. Og eg var nysgjerrig på om ho syns at alt i religionen sin er ok fordi det "er sånn". For meg betyr det ikkje noko om det er urettferdig elle ei, eg trur ikkje på det.

Jeg lærer mens jeg lever. Det er ting du lurer på som jeg også lurer på, som jeg dessverre ikke kan svare konkret på i dag uten å komme med mange gjetninger. Man får ikke 100% kunnskap om kristendommen den dagen man blir kristen, mange ting tar en hel livstid å forstå.

Trur du at der er ein god grunn for all lidinga i verda? Trur du grunnen er så bra at den gjer opp for alt det vonde?

Hehe!

Du har rett jeg kan ikke vite det. Men jeg både tror og håper jeg kommer til paradiset. Jeg er ikke super religiøs. Men grunnen til at jeg prøver å følge reglene er fordi jeg tror på et liv etter døden. Og da selvfølgelig paradis/helvete. Og som du sikkert har fått med deg prøver jeg å gjøre alt for ikke å havne på feil sted. Nei det er ikke noe jeg har arvet fra mine foreldre. Jeg valgte islam selv. Jeg føler denne religionen er den rette for meg.

Eg la merke til at du oversåg det forrige innlegget mitt.

Er du redd for helvete forresten?

Skrevet
Trur du at der er ein god grunn for all lidinga i verda? Trur du grunnen er så bra at den gjer opp for alt det vonde?

Nei, jeg tror ikke det, for å være helt ærlig.

For å være litt personlig her vokste jeg opp med overgrep/incest. Fram til for noen år siden gikk jeg rundt og tenkte at det var sikkert en eller annen mening med det, siden det er jo sånn andre folk (kristne og ikke-kristne) sier når overgrep/dødsfall osv skjer.

Men når jeg var 19 år gammel forstod jeg at det ikke stemte. Det var ingen god grunn for det som skjedde, Gud skapte meg ikke for at jeg skulle leve livet mitt med problemer pga dette. Hvorfor Gud ikke sendte ned lynnedslag, tornadoer og engler og whatnot for å stoppe stoppet overgriperen vet jeg ikke. Jeg vet bare at Gud aldri mente/ville at det skulle skje, selvfølgelig ikke.

Og jeg vet også at Gud har snudd situasjonen på hodet i ettertid og lapper sammen familien min på en helt utrolig måte. Men at det var en mening med det, nei det tror jeg ikke, så kan heller andre si hva de vil om det.

Og jeg klandrer heller ikke Gud for det min bestefar gjorde. Jeg klandrer min bestefar som tok de valgene om og om igjen.

Skrevet
Jeg vet bare at Gud aldri mente/ville at det skulle skje, selvfølgelig ikke.

Og jeg vet også at Gud har snudd situasjonen på hodet i ettertid og lapper sammen familien min på en helt utrolig måte. Men at det var en mening med det, nei det tror jeg ikke, så kan heller andre si hva de vil om det.

Og jeg klandrer heller ikke Gud for det min bestefar gjorde. Jeg klandrer min bestefar som tok de valgene om og om igjen.

Først av alt, jeg blir trist av å høre hva bestefaren din har gjort. Trist og sint, og jeg kjenner altfor mange som har opplevd det samme.

Men det jeg lurer på, du sier du ikke klandrer Gud, men bestefaren din. Men hvis det fantes en Gud som du sier, hvorfor tillot da at det skjedde deg? Hvorfor tok han fra dømmekraften til bestefaren din slik at han gjorde de tingene? Trodde bestefaren din på Gud?

Beklager alle spørsmål, jeg prøver bare å forstå det der med troen på Gud og hendelser i livet.

Skrevet (endret)
Først av alt, jeg blir trist av å høre hva bestefaren din har gjort. Trist og sint, og jeg kjenner altfor mange som har opplevd det samme.

Men det jeg lurer på, du sier du ikke klandrer Gud, men bestefaren din. Men hvis det fantes en Gud som du sier, hvorfor tillot da at det skjedde deg? Hvorfor tok han fra dømmekraften til bestefaren din slik at han gjorde de tingene? Trodde bestefaren din på Gud?

Beklager alle spørsmål, jeg prøver bare å forstå det der med troen på Gud og hendelser i livet.

Nei han trodde ikke på Gud. Og Gud har lite å gjøre med dømmekraften til en person som ikke vil ha noe med Gud å gjøre. Han har forsåvidt også ganske lite å gjøre med dømmekraften min også, den har jeg (heldigvis?) kontroll over selv. Han kan så klart gi meg råd og retninger men jeg velger 100% selv om jeg vil følge dem eller ikke. Bestefar fikk også dette på sin vei (enkelthendelser som mamma har fortalt meg om i ettertid) men han fulgte dem ikke.

Jeg prøver å forstå disse tingene bedre selv også, det er en del av en lang prosess... så jeg sitter nok ikke på alle svarene, dessverre. Men jeg har slått meg til ro med det jeg har forstått så langt :)

Endret av Haris Pilton

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...