Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #241 Skrevet 30. desember 2008 Fordi 2 milliarder vrangforestilte mennesker er et samfunnslig problem?
Pjukset Skrevet 30. desember 2008 #242 Skrevet 30. desember 2008 Jeg tror også på livet etter døden. Jeg vet at hvis jeg har gjort så godt jeg kan som en troende vil jeg kanskje komme til paradiset. Og det er nettopp det jeg strever etter. Evig paradis er noe mange drømmer om... Jeg tror også på liv etter døden, men jeg tror ikke på Gud. Evig paradis tror jeg ikke noe på, for å være ærlig så syns jeg evig paradis høres kjedelig ut. Jeg tror på å være et godt menneske og behandle folk etter beste evne, men for meg har det ingenting med å tjene Gud eller noe som helst annet å gjøre.
Gjest Infralove Skrevet 30. desember 2008 #243 Skrevet 30. desember 2008 Fordi jeg tror dette livet kun er en test. For meg og kanskje andre som også tror på Gud handler det om å bestå denne testen. Du blir vurdert med karakterer. Akkurat som på skolen. Når eit barn blir født med ein deformert kropp, er det for å teste barnet eller foreldra? Er det greit å drive på slik med uskuldige barn? Ein gud som bruker menneskja som underhaldning på den måten holder eg meg unna. Og er det ikkje ganske urettferdig at guden lar enkelte oppleve store lidingar, medan andre går gjennom livet utan store traumatiske opplevingar? Viktige ting for meg her i livet: - være et godt menneske. - respektere med mennesker uansett religion, kjønn, farge, klesstil osv. - bruke tid på religionen min; be, lese, religionstimer, feire høytider, hjelpe de som trenger veiledning eller som er feilinformert. Er ikkje dette ein smule motseiande? Om du respekterer andres livssyn, så prøver du ikkje konvertere dei til ditt eige. Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg. Som om det livet eg lever er dårlegare. Jeg tror også på livet etter døden. Jeg vet at hvis jeg har gjort så godt jeg kan som en troende vil jeg kanskje komme til paradiset. Og det er nettopp det jeg strever etter. Evig paradis er noe mange drømmer om... Er det berre dei truande som kjem til himmelen? Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud? Og kva meina du med "kanskje"? Kva skal til for å komme til himmelen?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #244 Skrevet 30. desember 2008 Hvordan kan du forfekte et liv etter døden når vi vet at din følelse av "jeg" kun eksisterer så lenge hjernen fungerer? Det er vanvidd.
Haris Pilton Skrevet 30. desember 2008 #245 Skrevet 30. desember 2008 Når eit barn blir født med ein deformert kropp, er det for å teste barnet eller foreldra? Er det greit å drive på slik med uskuldige barn? Ein gud som bruker menneskja som underhaldning på den måten holder eg meg unna. Og er det ikkje ganske urettferdig at guden lar enkelte oppleve store lidingar, medan andre går gjennom livet utan store traumatiske opplevingar? Er ikkje dette ein smule motseiande? Om du respekterer andres livssyn, så prøver du ikkje konvertere dei til ditt eige. Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg. Som om det livet eg lever er dårlegare. Er det berre dei truande som kjem til himmelen? Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud? Og kva meina du med "kanskje"? Kva skal til for å komme til himmelen? Er ikke det en smule motsigende?
Haris Pilton Skrevet 30. desember 2008 #246 Skrevet 30. desember 2008 (endret) Infralove, for å svare på spørsmålet ditt så tror jeg ikke at de som ikke har hørt om Gud ikke kommer til Himmelen. Dette er jeg ganske skråsikker på, faktisk... selv om det skal sies at hverken jeg eller noen andre kan si 100% hvem som kommer til Himmelen og ikke. Min oppfatning er i hvert fall at så lenge man kan velge selv så gjør man det. Og kan man ikke velge Gud vekk selv (som feks barn, tilbakestående, folk som aldri har hørt om Ham) så kan man ikke velge vekk Himmelen... hvis du skjønner? Her har du noen synspunkter på saken, de forklarer det gjerne bedre enn meg Og jeg tror at Gud har en ganske bra plan for å løse sånne ting... han er jo faktisk Gud, hehe Endret 30. desember 2008 av Haris Pilton
KR-øst Skrevet 30. desember 2008 #247 Skrevet 30. desember 2008 At du sier det, at det står et sted, det gjør ikke at jeg føler meg noe sikrere. Skulle det finnes en Gud så tror jeg han er langt fra det vi kan forestille oss uansett. Du føler deg ikke sikrere nei, for det kan du jo ikke gjøre før du har prøvd.
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 30. desember 2008 #248 Skrevet 30. desember 2008 Når eit barn blir født med ein deformert kropp, er det for å teste barnet eller foreldra? Er det greit å drive på slik med uskuldige barn? Ein gud som bruker menneskja som underhaldning på den måten holder eg meg unna. Jeg tror det er for å teste foreldrene, ja. Om barnet blir et "problem" eller om de tar av seg det så godt de kan og tenker at det neste barnet vil være friskt. Egentlig hvordan de klarer å ta seg av dette barnet. Og det i seg selv er en test. Og er det ikkje ganske urettferdig at guden lar enkelte oppleve store lidingar, medan andre går gjennom livet utan store traumatiske opplevingar? nei det er ikke urettferdig hvis Gud har bestemt det slik. Kanskje de for det bedre etter hvert. Jeg tror det er en mening med det. Er ikkje dette ein smule motseiande? Om du respekterer andres livssyn, så prøver du ikkje konvertere dei til ditt eige. Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg. Som om det livet eg lever er dårlegare. mine venner har forskjellige religioner og nasjonaliteter. Jeg snakker ikke om min religion med dem med et unntak; hvis de spør meg om noe som har med religionen å gjøre/ nysgjerrige.. SÅ, ja da svarer jeg med glede og om det er noe de er usikre på eller har opfattet feil så JA retter jeg dem uten å være påtrengende og bable en hel masse om religionen. OG VET DU HVORFOR JEG RETTER DEM? JO FORDI DE SELV ØNSKER Å VITE HVA SOM ER RIKTIG, SLIK AT DE IKKE TRENGER Å GÅ RUNDT MED FEIL FAKTA. Kan du lese ordentlig? Jeg mener nøyaktig hvor skrev jeg at jeg konverterer folk til en religion? Og tror du virkelig jeg banker rundt på folks dører og spør om de vil konvertere? svaret er NEI!!! Og NEI igjen jeg går ikke bort til folk å påtvinger dem en religion de ikke liker. Les gjennom innlegget en del ganger før du dømmer. Er det berre dei truande som kjem til himmelen? Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud? Og kva meina du med "kanskje"? Kva skal til for å komme til himmelen? Jeg vet ikke hvem som kommer til paradiset. Det vet bare Gud alene. Men JA jeg tror at troende som følger religionen i punkt og prikk vil komme til paradiset. Folk som ikke har hørt om Gud har jeg ingen formening om. Nei jeg tror ikke de vil havne i ilden. Eller det er et tema jeg ikke kan utale meg om beklager etter som det ikke er meg som bestemmer hvem som kommer til paradiset eller hvem som havner i helvete. En ting jeg kan være sikker på er at ateister som har hørt om Gud gang på gang ikke kommer til parradiset. Kanskje teit, sårende osv å høre det, men vi har alle forskjellige meninger og tror på forskjellige ting. Sånn er det bare. Men jeg går ikke bort til en ikke troende og roper "stakars deg du kommer til helvete". Hvorfor skulle jeg det egnetlig? Vi er alle mennesker og må respektere hverandres meninger selv om vi ikke er helt enige. Tro hva du vil om meg. Gjerne misforstå innlegget som det jeg skrev isted.
Gjest Chrizzy Skrevet 30. desember 2008 #249 Skrevet 30. desember 2008 Du føler deg ikke sikrere nei, for det kan du jo ikke gjøre før du har prøvd. Nja, jeg har faktisk prøvd det også. Har prøvd ganske mye i mine søkende dager og saken er den at jeg har vært ganske så sikker på både det ene og det andre, men ikke sikker nok.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #250 Skrevet 30. desember 2008 Jeg vet ikke hvem som kommer til paradiset. Det vet bare Gud alene. Men JA jeg tror at troende som følger religionen i punkt og prikk vil komme til paradiset. Folk som ikke har hørt om Gud har jeg ingen formening om. Nei jeg tror ikke de vil havne i ilden. Eller det er et tema jeg ikke kan utale meg om beklager etter som det ikke er meg som bestemmer hvem som kommer til paradiset eller hvem som havner i helvete. En ting jeg kan være sikker på er at ateister som har hørt om Gud gang på gang ikke kommer til parradiset. Kanskje teit, sårende osv å høre det, men vi har alle forskjellige meninger og tror på forskjellige ting. Sånn er det bare. Men jeg går ikke bort til en ikke troende og roper "stakars deg du kommer til helvete". Hvorfor skulle jeg det egnetlig? Vi er alle mennesker og må respektere hverandres meninger selv om vi ikke er helt enige. Tro hva du vil om meg. Gjerne misforstå innlegget som det jeg skrev isted. Nei, man må ikke respektere irrasjonelle meninger og overbevisninger.
Haris Pilton Skrevet 30. desember 2008 #251 Skrevet 30. desember 2008 ...føler bare for å unngå forvirring å understreke at jeg og Gjest_Malin ikke tror på samme Gud, siden jeg svarte på det samme spørsmålet
Haris Pilton Skrevet 30. desember 2008 #252 Skrevet 30. desember 2008 Nei, man må ikke respektere irrasjonelle meninger og overbevisninger. Og når de som har andre meninger enn deg ikke vil respektere deg heller, så har man jo et av hovedproblemene til at verden ikke fungerer helt som den burde
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 30. desember 2008 #253 Skrevet 30. desember 2008 Ja, for hvem trenger vel å tenke selv? Huff, du skremmer meg. Jeg tenker en hel masse selv. Så slapp helt av. Religionen er en slags veiledning. Hvorfor skremmer jeg deg? Fordi jeg har et annet livssyn enn deg? Må ærligtalt si at jeg synes synd på mennesker som deg. Hvorfor? Fordi du dømmer uten å en gang kjenne personen. Fred.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #254 Skrevet 30. desember 2008 Og når de som har andre meninger enn deg ikke vil respektere deg heller, så har man jo et av hovedproblemene til at verden ikke fungerer helt som den burde Religion er den største bidragsfaktoren til at verden ikke fungerer, kjære deg. Med så kort fartstid har den utrettet så mye dritt at det nesten er magisk. Verden ville nok fungert mye bedre uten den.
Gjest Infralove Skrevet 30. desember 2008 #255 Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er ikke det en smule motsigende? Er ikkje dette ein smule motseiande? Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg. Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud? Er desse tre setningane motseiande i forhold til kvarandre? Kva er det som er motseiande? Infralove, for å svare på spørsmålet ditt så tror jeg ikke at de som ikke har hørt om Gud ikke kommer til Himmelen. Dette er jeg ganske skråsikker på, faktisk... selv om det skal sies at hverken jeg eller noen andre kan si 100% hvem som kommer til Himmelen og ikke. Så dersom man aldri har høyrt om gud = automatisk til himmelen Truande = kan komme til himmelen, men må alltid vere snill og grei osv. Blir det ikkje litt urettferdig at dei som aldri har høyrt om gud har det så enkelt, medan dei truande må be om tilgiving for alle små feiltrinn? Her har du noen synspunkter på saken, de forklarer det gjerne bedre enn meg Linken fungerte ikkje for meg. Uansett burde du vel geie å forsvare synet ditt dersom dette er noko du trur på og vier livet ditt til? Veit du eigentleg kva trua di inneberer? (Dette er eit ærleg spørsmål, ikkje meint som nedrakking). Jeg tror det er for å teste foreldrene, ja. Om barnet blir et "problem" eller om de tar av seg det så godt de kan og tenker at det neste barnet vil være friskt. Egentlig hvordan de klarer å ta seg av dette barnet. Og det i seg selv er en test. Har du sett filmen Saw, Malin? Syns du han som utsatte menneskja for dei testane virka som ein ok person? For om menneskja som blir utsatt for tortur, blir mister familiane sine i brann osv blir utsatt for testar ... Det er liksom greit? nei det er ikke urettferdig hvis Gud har bestemt det slik. Kanskje de for det bedre etter hvert. Jeg tror det er en mening med det. Tortur er greit så lenge der er ei meining med det? En ting jeg kan være sikker på er at ateister som har hørt om Gud gang på gang ikke kommer til parradiset. Kanskje teit, sårende osv å høre det, men vi har alle forskjellige meninger og tror på forskjellige ting. Om det viser seg at der eksistera ein gud, så vil eg aldri anerkjenne han. Endret 30. desember 2008 av Infralove
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 30. desember 2008 #256 Skrevet 30. desember 2008 Nei, man må ikke respektere irrasjonelle meninger og overbevisninger. Jeg er en meget åpen person og har ikke problemer med å respektere andres meninger. Hvorfor skal bare jeg eller andre med samme overbevisninger på død og liv ha rett i alt, eller hvorfor skal mine meninger være best? Jeg og mine venner har ofte ulike meninger om en sak. Hvorfor skal mine på død og liv være best? Hvorfor skal jeg ikke respektere deres meninger?
Haris Pilton Skrevet 30. desember 2008 #257 Skrevet 30. desember 2008 Religion er den største bidragsfaktoren til at verden ikke fungerer, kjære deg. Med så kort fartstid har den utrettet så mye dritt at det nesten er magisk. Verden ville nok fungert mye bedre uten den. Jeg vil tørre å påstå at du tar feil. Det er mangelen på respekt, toleranse (i den grad det er forsvarlig i enkeltsituasjoner) og ikke minst forståelse for hverandres religioner og ikke minst kulturer, som forsåvidt bindes sammen ganske sterkt som gjør at vi sliter med å bo på samme klode. Ikke religionene i seg selv. Hvis religionene ikke fantes in the first place hadde vi ikke hatt noe å være uenige om, tenker du vel da. Men tror du ikke vi hadde funnet en annen grunn til å ødelegge for hverandre? Dersom jeg for eksempel går og dreper noen og skylder på Gud er det jo ikke kristendommen som har skylda, men min egen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #258 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er en meget åpen person og har ikke problemer med å respektere andres meninger. Hvorfor skal bare jeg eller andre med samme overbevisninger på død og liv ha rett i alt, eller hvorfor skal mine meninger være best? Jeg og mine venner har ofte ulike meninger om en sak. Hvorfor skal mine på død og liv være best? Hvorfor skal jeg ikke respektere deres meninger? Når folk begynner å la dogmer og tekster skrevet for flere tusen år siden som et kontrollverktøy som sannhet har det gått for langt.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #259 Skrevet 31. desember 2008 Jeg vil tørre å påstå at du tar feil. Det er mangelen på respekt, toleranse (i den grad det er forsvarlig i enkeltsituasjoner) og ikke minst forståelse for hverandres religioner og ikke minst kulturer, som forsåvidt bindes sammen ganske sterkt som gjør at vi sliter med å bo på samme klode. Ikke religionene i seg selv. Hvis religionene ikke fantes in the first place hadde vi ikke hatt noe å være uenige om, tenker du vel da. Men tror du ikke vi hadde funnet en annen grunn til å ødelegge for hverandre? Dersom jeg for eksempel går og dreper noen og skylder på Gud er det jo ikke kristendommen som har skylda, men min egen. Hvis mennesker sluttet å tro blindt på dogmer og irrasjonalitet tror jeg verden ville blitt et bedre sted, jepp. Å rettferdiggjøre og rasjonalisere på grunnlag av religion har aldri hjulpet verden.
Haris Pilton Skrevet 31. desember 2008 #260 Skrevet 31. desember 2008 Er desse tre setningane motseiande i forhold til kvarandre? Kva er det som er motseiande? Så dersom man aldri har høyrt om gud = automatisk til himmelen Truande = kan komme til himmelen, men må alltid vere snill og grei osv. Blir det ikkje litt urettferdig at dei som aldri har høyrt om gud har det så enkelt, medan dei truande må be om tilgiving for alle små feiltrinn? Linken fungerte ikkje for meg. Uansett burde du vel geie å forsvare synet ditt dersom dette er noko du trur på og vier livet ditt til? Veit du eigentleg kva trua di inneberer? (Dette er eit ærleg spørsmål, ikkje meint som nedrakking). Har du sett filmen Saw, Malin? Syns du han som utsatte menneskja for dei testane virka som ein ok person? For om menneskja som blir utsatt for tortur, blir mister familiane sine i brann osv blir utsatt for testar ... Det er liksom greit? Tortur er greit så lenge der er ei meining med det? Om det viser seg at der eksistera ein gud, så vil eg aldri anerkjenne han. Ja, jeg syntes disse uttalelsene var motsigende: "Eg syns i alle fall at det er respektlaust når folk kjem bort til meg og prøver å konvertere meg." "Er det ikkje litt urettferdig med tanke på dei som aldri har høyrt om gud?" Du synes det er respektløst å fortelle om Gud, men urettferdig at man ikke kommer til himmelen om ingen forteller om Gud? Joda, så klart jeg kan si akkurat det som stod på den siden selv med egne ord. Men siden noen allerede hadde skrevet det før meg og på mange forskjellige måter (og klokka er ganske masse og det er stress å utdype i det lange og det breie når jeg er så trøtt ) tenkte jeg at det var en enkel og grei måte å gjøre det på, det var ikke for å vri meg unna noe Dessuten får du litt flere svar enn bare mitt, som ikke nødvendigvis svarer på alt du lurer på. Det er også noen som svarer litt annerledes, tenkte bare det var interessant lesning. Funker linken nå? Og ja, jeg vet veldig, veldig godt hva troen min innebærer, siden du spør. Og den innebærer ikke at alle må be om tilgivelse for alle små feiltrinn som du sier. Det er det nok Gjest_Malin som tror, siden hun er muslim. Jeg lærer mens jeg lever. Det er ting du lurer på som jeg også lurer på, som jeg dessverre ikke kan svare konkret på i dag uten å komme med mange gjetninger. Man får ikke 100% kunnskap om kristendommen den dagen man blir kristen, mange ting tar en hel livstid å forstå. Og du må ikke tenke at jeg tror blindt på ting nå jeg har vært skeptiker til beinet lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå