Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ekstremist
Skrevet
Vel, selv om man tror urokkelig på noe må det gå an å spørre seg spørsmålet: "Er dette virkelig?". Det er det som skiller blind tro fra sunn skeptisisme. Dess mer man leser om menneskelig biologi, dess mer skeptisk blir jeg til alle sanseinntrykk og impulser. Man skal hverken stole på synet, hukommelsen eller hørselen. Alt blir tolket.

Solipsisme, eller hva det kalles?

Jeg tror det eksisterer en verden utenfor det jeg opplever, eller jeg går ut ifra det. Jeg tror alt kan reduseres, alt har en årsak, og at det ikke fins noe som kalles fri vilje.

Om Schrödinger eller Bohr har rett om determinisme vs. indeterminisme, har jeg ingen god forklaring på.

Videre er det for meg helt tåpelig å snakke om noe som er rett og galt, annet enn rett og galt for meg. (subjektivisme, nihilisme). Det er genene våre og ytre faktorer som gjør at vi tilpasser oss sosiale regler, som kan variere fra subgruppe til subgruppe. Moral er bare en unnskyldning for de interessene vi ønsker å forsvare.

Jeg har sett noen få kristne som har vært realister/veldig flinke, men det skyldes vel først og fremst barnevarianten av stockholm-syndromet, med dine foreldre som gisseltakere, og muligens genetisk predisposisjon for et behov om å tro på noe, enten det er spaghettimonsteret, julenissen, odin, tor eller gud. Hvorfor skulle ellers omtrent kun indoktrinerte unger tro på denne himmelske skjeggapen?

Nå er det ikke troen til tilfeldige idioter jeg syns er mest problematisk. Men etikk-kommisjoner, de er problematiske. Jævla roadblocks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er katolikk og tror på kristendommen fordi.. jeg bare gjør det :gjeiper:

Skrevet

Fordi.. atte.. liksom..

Jeg tror på spaghettimonsteret, fordi jeg bare gjør det. See what I did there?

Skrevet
Fordi.. atte.. liksom..

Jeg tror på spaghettimonsteret, fordi jeg bare gjør det. See what I did there?

Jeg gidder ikke å legge ut i det vide og brede om hvorfor jeg tror på den katolske kirke her da.

Jeg konverterte etter over et år med studier, og måtte oppsummere det hele i et brev til Biskopen om hvorfor jeg ville bli katolikk. Så det er ikke noe man bare hopper inn i.

Er det noe du lurer på kan du sende meg meld.

Skrevet

Hvordan kan du etter over ett år med studier konvertere? Alle motsigelsene og logiske manglene burde tilsi et vidt annet resultat.

Skrevet
Hvordan kan du etter over ett år med studier konvertere? Alle motsigelsene og logiske manglene burde tilsi et vidt annet resultat.

Så du har studert katolisismen?

Skrevet

Religionen som fordømmer homofile, mener du?

Dét ene punktet burde gjøre en kritisk til hele smørja.

Skrevet
Så du har studert katolisismen?

Hvor mange detaljer trenger en å studere for å se at den skaperen som har en forankring i Bibelen er full av selvmotsigende detaljer, som best kan forklares med at den er funnet opp for lenge, lenge siden av overtroiske folk, som stjelte elementer fra andre religioner i asia, nord afrika, osv.

Det er noe galt oppi hodet ditt, enkelt og greit, og dette diskuterer jeg ikke for å forandre deg, for det er umulig, du er klin gæærn. Grunnen til at jeg diskuterer dette, er fordi jeg ikke kan noe annet, akkurat som jeg ikke kan noe for handlingene mine i sin alminnelighet, ettersom det ikke er noe fritt med viljen.

Skrevet

Jeg er en agnostiker, for meg er det det eneste riktige. Jeg mener altså at det er umulig å vite om det finnes noen gud eller ikke.

Skrevet
Jeg er en agnostiker, for meg er det det eneste riktige. Jeg mener altså at det er umulig å vite om det finnes noen gud eller ikke.

Jeg er overbevist om at alle kan finne ut at Gud finnes.

Jesus sier: Bank på, så skal det lukkes opp for dere.

Jesus har aldri nektet noen å komme til ham.

Skrevet

At du sier det, at det står et sted, det gjør ikke at jeg føler meg noe sikrere. Skulle det finnes en Gud så tror jeg han er langt fra det vi kan forestille oss uansett.

Skrevet
Skulle det finnes en Gud så tror jeg han er langt fra det vi kan forestille oss uansett.

Hvordan kan du da være så sikker på at du er usikker på om dette finnes?

Jeg mener: du sier du tror Gud er noe vi ikke klarer å forestille oss. Likevel vet du ikke hvorvidt dette finnes. Kan Gud være et tre? Da finnes det jo. Hva hvis Gud er en gammel mann med hvitt skjegg?

Jeg mener som deg at vi ikke kan vite om Gud finnes eller ikke. Men i begrepet Gud legger jeg noe bestemt: det er noe som legger planer for oss og noe som innvirker eller har innvirket på menneskene. Og selv om jeg ikke kan vite om dette ikke eksisterer, tror jeg ikke det gjør det.

Derfor kaller jeg meg ateist.

Gjest Gjest_Malin_*
Skrevet

Jeg tror på Gud/Allah.

Hvorfor?

Fordi jeg tror dette livet kun er en test. For meg og kanskje andre som også tror på Gud handler det om å bestå denne testen. Du blir vurdert med karakterer. Akkurat som på skolen.

Jeg er et menneske som trenger noe som kan fortelle meg hva som er galt/rett.

Og en bok er mitt i blinken. Den forteller meg hvordan jeg bør leve, hva som er godt for meg.

Viktige ting for meg her i livet:

- være et godt menneske.

- respektere med mennesker uansett religion, kjønn, farge, klesstil osv.

- bruke tid på religionen min; be, lese, religionstimer, feire høytider, hjelpe de som trenger veiledning eller som er feilinformert.

Jeg tror også på livet etter døden. Jeg vet at hvis jeg har gjort så godt jeg kan som en troende vil jeg kanskje komme til paradiset. Og det er nettopp det jeg strever etter. Evig paradis er noe mange drømmer om...

Skrevet

Ja, for hvem trenger vel å tenke selv?

Huff, du skremmer meg.

Skrevet
Ja, for hvem trenger vel å tenke selv?

Huff, du skremmer meg.

Du skremmer så definitivt meg også. Hvorfor kan du ikke ha mer respekt for andre menneskers tro?

Skrevet

Hvorfor skal jeg ha respekt for helt absurde overbevisninger? Det er ingenting som tilsier at en tro skal fortjener overordnet respekt.

Skrevet
Hvorfor skal jeg ha respekt for helt absurde overbevisninger? Det er ingenting som tilsier at en tro skal fortjener overordnet respekt.

Jeg synes at du skal ha respekt for andre mennesker per se, også de som har en annen overbevisning enn deg. Det å rakke ned på andre mennesker eller livsanskuelser synes jeg er respektløst og barnslig. Kanskje du burde lære deg å bli mer ydmyk?

Skrevet

Kanskje folk burde si takk og farvel til sine fiktive venner?

Å ha respekt for mennesker er noe annet enn å ha respekt for teite overbevisninger som ikke er underbygget av NOE.

Skrevet
Kanskje folk burde si takk og farvel til sine fiktive venner?

Å ha respekt for mennesker er noe annet enn å ha respekt for teite overbevisninger som ikke er underbygget av NOE.

Jeg synes at du er fryktelig respektløs.

Guds eksistens er riktignok ikke underbygget av noe som helst, men kristne føler allikevel at Gud eksisterer. Hvorfor i all verden plager det deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...