Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du er klar over at Allah er arabisk og betyr Gud. Ikke sant ?

Hva søren spiller det for noen rolle, du forstod sikkert innholdet i meldinga mi.

Skrevet

Jeg er Pastafarier! :)

Det Flygende Spaghetti Monsteret laget jorda i fylla. Noen folk ler, men jeg ler mer av en mann som gikk på vannet

"Med sine millioner (hvis ikke tusener) av gudfryktige tilbedere, er Church Of The FSM vidt ansett som en lovmessig religion, selv av sine motstandere - mest fundamentalistiske kristne, som har akseptert at vår Gud har større baller enn deres egen"

- Bobby Henderson

Church Of The Flying Spaghetti Monster er en religion opprettet av Bobby Henderson som en protest mot forslaget fra utdanningsstyret i staten Kansas. Dette gikk ut på å fremme undervisningen av religion i skolen i forhold til evolusjonsteorien. Bobby Henderson reagerte på påstander om at vitenskapen ikke har motbevist Gud. Vel, vitenskapsmenn har heller ikke motbevist eksistensen av et flygende spagettimonster, så da kan vi vel heller velge å tro på det? Hvis de skulle ha sin religion inn i lærebøkene, så skulle han ha sin, ettersom han har like faste bevis på at denne eksisterer.

Religionen er påstått å ha eksistert i flere århundre, men kom først i søkelyset i mai 2005, da Henderson sendte et offisielt brev til skolestyret i Kansas. Her gjorde han tydelig narr av ideen om en intelligent skaper ved å utrykke sin egen tro på en overnaturlig skapning kalt Det flygende spagettimonster – laget av spagetti og kjøttboller. Her ber han også om at deres tro, Pastafarianismen, skal bli undervist i vitenskapsklasserommene. Han krever også at religionen skal bli undervist i mesterens utvalgte antrekk – et fullstendig piratkostyme, ettersom pastafarianere ser på pirater som guddommelige vesener.

"Furthermore, it is disrespectful to teach our beliefs without wearing His chosen outfit, which of course is full pirate regalia. I cannot stress the importance of this enough, and unfortunately cannot describe in detail why this must be done as I fear this letter is already becoming too long. The concise explanation is that He becomes angry if we don’t."

Pastafarianismen

Pastafarianismen går hovedsakelig ut på at det er et usynlig og umerkbart flygende spagettimonster som skapte hele verden ”etter å ha drukket mye”.

"I and many others around the world are of the strong belief that the universe was created by a Flying Spaghetti Monster. It was He who created all that we see and all that we feel. We feel strongly that the overwhelming scientific evidence pointing towards evolutionary processes is nothing but a coincidence, put in place by Him."

Pastafarianere tror også at det er en sammenheng mellom global oppvarming og antall eksisterende pirater – etter hvert som den globale temperaturen har økt, har det vært en like stor nedgang i antall pirater.

The Gospel Of The Flying Spaghetti Monster

Religionens egen form for Bibel er The Gospel of the Flying Spaghetti Monster (evangeliet om det flygende spagettimonsteret). Henderson hevder å skulle bruke overskuddet fra salget av denne boken til å bygge et eget piratskip som han skal bruke til å reise rundt og konvertere hedenske til Pastafarianismen. Dette evangeliet parodierer de bibelske figurene med karakterer som Captain Mosey - en pirat som skal tilsvare Moses. Boken inneholder de åtte ”I’d Really Rather You Didn’ts” og informerer om hvordan en kan konvertere ”ikke-pastafarianere”, i tillegg til å forklare mange av de grunnleggende trosteoriene.

Greta (17) mener Henderson har et godt poeng når det gjelder hvor lite bevis det finnes for ulike religionsteorier, og hvor lett det kan være å dikte opp en skaperhistorie.

- Vil vi virkelig undervise unger i ungdomsskolealder i noe så usikkert? I denne alderen er man svært sårbare, og tar lett til seg alt man blir fortalt. Da kan det være vanskelig å skulle stille seg kritisk. Lite av det vi blir lært innenfor religion kan underbygges av forskning, det er alt teori, men som de sier; lite kan motbevises også.

Skrevet

Det som dere, som ikke tror på en Gud, lett overser, er at millioner og atter millioner har hatt både en og flere sterke og konkrete opplevelser med Gud.

Nå hører og leser jeg om at også stadig flere muslimer opplever så sterke og konkrete møter med Jesus at de omvender seg til kristendommen.

Dette gjør de til tross for at de fleste da er dødsdømte, og må flykte fra sine hjem, og også familier.

Tro bare ikke at dette bare er en lek for å tilfredsstille sine egne ønsker.

Skrevet
Hva søren spiller det for noen rolle, du forstod sikkert innholdet i meldinga mi.

ÅÅÅ Så sint hun ble.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Jeg tror på darwinismen!

Darwinisme er et teit uttrykk, det er vitenskap ;) Man er ikke newtonist når man tror på tyngdekraften heller...

Skrevet
Det som dere, som ikke tror på en Gud, lett overser, er at millioner og atter millioner har hatt både en og flere sterke og konkrete opplevelser med Gud.

Nå hører og leser jeg om at også stadig flere muslimer opplever så sterke og konkrete møter med Jesus at de omvender seg til kristendommen.

Dette gjør de til tross for at de fleste da er dødsdømte, og må flykte fra sine hjem, og også familier.

Har du noen artikkeler eller liknende om temaet?

Skrevet
Naturen ja, Guds fantaske skaperverk(smiske smiske). Men tidsregning og teoriene der må jeg stille meg nøytral til at kresjonisme er et like godt svar.

Fikk en bok om livets utvikling av Illustrert vitenskap der de forklarer evolusjons-historien, de kutter ned mye fakta som du bare må stole på. Jeg skjønner meg enda ikke på hvordan månen har blitt til i dette opplegget i ren kaos. Skikkelig flaks at vannet kom etter månen krasjet da, eller så hadde ikke vann vært her, og ifølge en youtube video om månens tilblivelse så var det jo en hel haug månerester svirrende rundt jorden og de skal ha samlet seg til månen igjen, hvorfor ikke falle på jorden. Og at den er rund uten at den spinner når den appåtil har krasjet med jorden.

Noen som kan henvise meg til en god youtube-video om dette her.

Jeg ser ikke helt hva månen har å gjøre med evolusjonsteorien. Når det gjelder spørsmålene dine:

1) Månens tilblivelse: Man vet ikke helt sikkert hvordan månen ble til, men man har en del mulige teorier. Ingen av disse innebærer for øvrig at månen først var et selvstendig objekt som så kræsjet ned på jorda og for deretter å samle seg til månen på nytt. Det er mulig du tenker på teorien der man antar at jorden og månen i begynnelsen var ett objekt som så ble truffet av et tredje objekt. Den god del av materien ble da slått vekk fra jorden, og samlet seg siden til månen.

2) Vann på jorda: Igjen så er det flere mulige teorier. Teorien om at vannet kom fra utenomjordiske objekter (kometer, asteroider etc.) innebærer en lengre prosess der det var vann på jorda også før kollisjonen som som gav opphav til månen.

3) Månerester rundt jorda: Objekter utenfor jorda faller ned til jordas overflate kun dersom de ikke har nok "banehastighet" til å veie opp for den "fallhastigheten". Hvorfor faller ikke kunstige satellitter ned? Det er fordi man sørger for å gi dem nok banehastighet til å holde seg i bane rundt jorda. Dette er en simpel matematisk konsekvens av Newtons gravitasjonsteori. En annen matematisk konsekvens av gravitasjonsteorien er at månerestene etter kollisjonen til slutt vil samle seg til et nytt objekt dersom disse ikke er perfekt, jevnt spredt.

4) Om et himmelsk objekt spinner eller ikke har lite å si for om det er rundt eller ikke. At himmelske objekter stort sett er runde er en konsekvens av gravitsjonskreftene. I følge Newtons gravitsjonsteori så er gravitasjonskreftene "sfærisk symmetriske" (for å bruke et matematisk begrep). Det vil si at materie klumper seg sfærisk om et massesentrum. For øvrig så stemmer det ikke at månen ikke spinner. Den spinner om sin egen akse med en periode på ca. en måned.

Skrevet

Jeg tror på både Gud og evolusjonen. Hvordan Gud har skapt alt er ikke superrelevant for meg, og om vitenskapsmennene påstår at vi stammer fra apekatter og whatnot så hvordan skal jeg kunne si dem imot? Jeg var jo ikke der da det smalt.

Jeg skjønner at folk henger seg opp i sånne ting og skal sette Bibelen og Illustrert Vitenskap opp mot hverandre men selv gjør jeg ikke det. Jeg har nok å tenke på fra før av, og vi blir jo aldri enige uansett :filer:

Skrevet
Har du noen artikkeler eller liknende om temaet?

Nå er det ikke her inne jeg har lest om alle de muslimene som konverterer til kristendommen, og mange av dem etter å ha møtt Jesus, og også sett ham.

Men her fant jeg et vitnesbyrd du kan lese. Jeg tror det ligger flere av disse i samme område.

http://opendoors.no/sider/tekst.asp?side=786

Skrevet

For det er jo selvsagt iiingen mulighet for at disse menneske som har sett guder og engler og whatnot: a) lyver, b) ser ting fordi de desperat ønsker å se dem, c) hallusinerer pga mentale skader eller narkotisk påvirkning... :filer:

Skrevet

Haha:) Hei, gjest, du er her og. Dette er en av de få gangene jeg er ganske enig med deg..

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Og hvorfor?

Jeg har ingen tro. Jeg tror bare på det jeg ser....

Skrevet

Jeg har heller ingen tro. Hva skal jeg med det? Klarer vel for faen å tenke selv.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Jeg har heller ingen tro. Hva skal jeg med det? Klarer vel for faen å tenke selv.

Og tro har ingenting med om man tenker selv eller ikke. Alt et menneske tenker gjør om man tror eller ikke. Er påvirket av ting rundt oss. Om det er kultur andre mennesker eller religion. Vi formes av kulturen som er om du tror du tenker selv selv om du ikke er troende. Så tenkt deg om hva som påvirker deg av ting rundt av mennesker av kultur. Og kom tilbake å si at du tenker selv uten noe påvirking av andre. For alle mennesker troende eller ikke er påvirket av kulturen i sitt land eller av en annen kultur. Og mennesker de møter

Skrevet

Det har lite med oversanselige overbevisninger, da. At jeg er influert av vestlig tankegang har lite med det å gjøre. Religiøse mennesker klarer ikke å tenke selv, det er derfor de henger seg på en eller annen mainstream-religion.

Skrevet
For det er jo selvsagt iiingen mulighet for at disse menneske som har sett guder og engler og whatnot: a) lyver, b) ser ting fordi de desperat ønsker å se dem, c) hallusinerer pga mentale skader eller narkotisk påvirkning... :filer:

Jeg ser av dette at også du har din tro.

Men mener du at muslimer generelt er påvirket av narkotiske stoffer, og at muslimer er spesielt interessert i å lyve om at de har sett Jesus?

Skrevet
Jeg har ingen tro. Jeg tror bare på det jeg ser....

Har du noensinne sett din forstand?

Skrevet
Det har lite med oversanselige overbevisninger, da. At jeg er influert av vestlig tankegang har lite med det å gjøre. Religiøse mennesker klarer ikke å tenke selv, det er derfor de henger seg på en eller annen mainstream-religion.

Jeg kan fortelle deg at jeg selv har tenkt ut dette, at det du skriver er noe du tror. Det at du tenker slik om de troende, beror på dine omgivelser og hvordan de har påvirket deg. Du kunne aldri ha tenkt ut dette selv, uten en ytre påvirkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...