Gjest Bekymret Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har tenkt å skaffe p-piller, siden jeg nå har et fast sexliv med typen. Nå har jeg akkurat kommet hjem fra legen, og vet ikke helt hva jeg skal tro. I beste fall var legen svært uprofesjonell med meg... Han legefyren er relativt ung, og utlending. Trodde det var ren rutine å få utskrevet piller, men han insisterte på at jeg måtte ha en underlivssjekk. Jeg ville i utgangspunktet ha en kvinnelig lege, men han sa at det ville ta lang tid å ordne og at det skulle være fort overstått. Jeg fikk stå bak en skjerm å kle av meg for å ha på et forkle, så lå jeg på en benk med bena i holdere mens han sjekket meg. Mens han holdt på hadde han en eller to fingre i kjønnet mitt hele tiden, og spurte hvor mange jeg hadde ligget med og om jeg hadde hatt ubeskyttet sex før osv. Han hadde også ansiktet mistenkelig nært synes jeg, en gang kunne jeg kjenne pusten hans mot underlivet. Når jeg svarte at jeg hadde hatt ubeskyttet sex på fest en gang, og tok angrepille for det, sa han at det var nødvendig å undersøke mer nøye med spekulum. Det var skikkelig ubehagelig når han førte det inn, fordi jeg knep igjen. Når jeg protesterte og ville reise meg, kjeftet han å sa jeg skulle slutte å være pysete. Så presset han den tingen hardt inni meg så det gjorde dritvondt, og skrudde den ut så vagina var helt åpen. Mens jeg lå sånn med den tingen inni meg tok han frem et kamera og knipset flere bilder, som han sa han trengte til et medisinsk arkiv. Så tok han den greia ut av meg, og ba meg å ta ned bena og kle på meg. Når jeg gikk ut med resepten i hånda hadde jeg en skikkelig dårlig følelse... Har han egentlig lov til å ta bilder uten min tilatelse? Jeg gikk med på undersøkelse, men er det egentlig standard prosedyre? Og hvorfor hadde han fingrene i meg? Er det snakk om en uprofesjonell lege, eller er dette et seksuelt overgrep? I verste fall sitter han legefyren å runker til bilder av det åpne kjønnet mitt nå. Blir helt paff her jeg sitter. Om det er snakk om et overgrep burde jeg vel anmelde det.
Vera Vinge Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Jeg kan aldri tenke meg at han kan ta bilder uten din tillatelse, uansett grunn.
Himmeldans Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Hei! Jeg er ikke lege eller har detaljert kjennskap til regler, MEN Dette var laaangt utfor kanten for min del! Kjenner jeg blir skikkelig forbanna på dine vegne nå! Jeg synest du skal ta denne saken videre umiddelbart. Kan IKKE tenke meg at det er lov å holde på slik og langt mindre ta bilder uten tillatelse...hvorfor skulle han ha bilder av akkurat deg? Du var jo bare inne for å få piller, ikke akkurat som om du hadde en sjelden utvekst eller noe annet merksnodig mellom beina.. Nei, reager på dette!
Vera Vinge Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Dette med bildene syns jeg, som sagt, virker svært tvilsomt. Så vidt jeg vet skal man ha pasientens samtykke, dersom det er snakk om et register, slik han sa. Men når det gjelder dette med underlivsundersøkelse når man skal få p-piller for første gang, så er vel ikke det så uvanlig. Jeg har bare vært på GU én gang, men da tror jeg også hun kjente med fingrene inni, for å kjenne om det var noe uvanlig. Spekelet gjør vondt hvis man spenner seg. Det er ganske utrolig at han fortsatte å trykke det inn når du hadde vondt. Om han hadde vært flink, hadde han bedt deg om å slappe av, framfor å kjefte på deg og presse mer på. Men det er likevel ikke sikkert det er klagegrunn at han var uvøren. Men dette må du vurdere selv. Hele opplevelsen hørtes jo merkelig ut, ja.
Gjest stud.med Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Hei! 1) Før utskrivelse av P-piller er det vanlig med fullstendig anamnese (sykehistorie) og blodtrykksmåling. Noen ganger også en brystundersøkelse. Underlivsundersøkelse er ikke normalt. Ref. http://www.seksuellopplysning.no/script/ks...hoved&kat=5 (trykk på P-piller i venstre kolonne, så ser du på "Hva må undersøkes før jeg kan få p-piller?" I beste fall har legen her opptrett grovt uprofesjonelt og det er god grunn til å klage det inn. 2) Bilder tatt uten eksplisitt samtykke fra pasient er STRENGT forbudt, og kan direkte medføre tap av lisens for legen det gjelder. Her er et eksempel fra i fjor: http://aftenbladet.no/innenriks/article557018.ece Dette bør du gå videre med umiddelbart, anbefaler deg sterkt å klage til fylkeslegen!
cat1989 Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde gått rett til politiet og anmeldt det! Skummelt å høre noe slikt! Jeg TØR rett og slett ikke å gå til mannlig lege.. En kan bli paranoid av slike historier..
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Kanskje jeg tar helt feil nå, men skal det ikke være med en kvinnelig/ annen sykepleier med slike undersøkelser?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Aldri hørt om bilder til noe sånt, aldri hørt om så mange rare spørsmål (mer undersøkelse pga ubeskyttet sex for lenge siden??) og underlivsundersøkelse anbefaler man kun de som har hatt mange ubeskyttede samleier, sånn for sikkerhets skyld, det er ikke noe man MÅ. Hadde jeg vært hos denne legen så ville jeg gått på flekken han ba om undersøkelse. Der begynner ting å skurre. Bedt en annen lege bekrefte at det faktisk var nødvendig. Om jeg ikke hadde tørt noe sånt, og han begynte å ta bilder så ville jeg sparket ham hardt i trynet.. rett og slett.. dette kan ikke være noen bra lege. Om dette er sant, legg gjerne ut legekontor og etternavn på legen.
Gjest amu Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Har dette virkelig skjedd? At det ble foretatt en GU er ikke så uvanlig. Men, du burde fått en ny time hos en kvinnelig lege siden du ba om dette. Jeg tror neppe han har lov å ta bilder. Eneste gangene jeg har hørt om det, er i media, og da i forbindelse med leger som har blitt fratatt lisensen. Ring fylkeslegen i dag og forhør deg om hvordan du skal gå frem ift. en klage.
Avalon Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Nei fy faen! Han har ikke lov til å ta bilder, ingen leger eller gynokologer tar bilder av underlivet ditt! Du bør kontakte noen og gi beskjed om dette, skrive en klage eller noe. Hvis han er fastlegen din, så bytt med engang! Æsj, og fy!
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Tidligere var underlivsundersøkelse rutine før p-piller, men nå er det ikke lenger det. GU inkluderer å kjenne med 1-2 fingre i skjeden og en hånd på magen, og så kjenne etter unormale forhold mellom de to hendene, over livmoren og eggstokkene. Men dette er noe som skjer på godt under et minutt, å drive å holde på inni der i evigheter, mens man intervjuer pasienten, er ikke normalt. Legen kan spørre om ubeskyttet sex, men det er ikke for å "undersøke mer", men for å teste for kjønnssykdommer, som ikke gjøres med hender. Å være veldig hardhendt med spekelet er ikke greit, men spekelundersøkelse hører med. Å trykke ansiktet omtrent borti underlivet er ikke normalt. Å ta bilder av et normalt underliv, er ikke greit. Hvis man har en av de sjeldne utenlandske kjønnssykdommene kan det godt hende at en gynekolog vil knipse bildet, men da skal det være etter samtykke. Tror du kan regne det som sikkert at denne legen opptrådtre for å utnytte situasjonen. Hvis du anmelder dette, er du med på å beskytte andre jenter mot å oppleve det samme, og verre ting, fra denne legen.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Ja, det er mye rart man skal komme borti av mannlige leger. Særlig de unge, mange av de er ikke helt vel bevart.
Brunhilde Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Kanskje jeg tar helt feil nå, men skal det ikke være med en kvinnelig/ annen sykepleier med slike undersøkelser? Man kan be om at noen er med, men det er ingen regel som sier at det skal være slik.
Gjest dalieo Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Dette var ekkelt å lese! Har aldri hørt om leger som tar bilder under gynekologisk undersøkelse, spesielt ikke når det bare gjelder resept for p-piller! Jeg fikk p-piller uten gynekologisk undersøkelse først, forresten. Jeg ville kontaktet legekontoret/sykehuset og hørt hva de hadde å si om saken.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #16 Skrevet 19. desember 2008 (endret) Ts: Her lyser det overgrep. Annmeld denne legen, vis at du ikke er til å kødde med, og ikke minst: spar andre fra å bli utsatt for det samme av dette svinet av en lege. Endret 19. desember 2008 av Skya
Gjest Skya Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #18 Skrevet 19. desember 2008 Heisann Jeg arbeider innenfor politiet og kan fortelle deg at dette må du anmelde med en gang. Det han har gjort mot deg er svært uprofesjonelt, og aldeles ikke lovlig!!! Kontakt ditt lokale politi snarest og fortell om det som har skjedd. Der får du hjelp og støtte videre. Det er ikke sikkert du er den eneste som har opplevd lignende hos denne legen, så ikke vær redd for å la saken bli undersøkt av politiet!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #19 Skrevet 20. desember 2008 Ja, dette var meget tvilsomt! Ta deg en tur til politiet og fortell det. Kanksje det ikke betyr så mye for deg, men tenk på andre, kanskje yngre jenter han kanskje vil gjøre det samme med om han ikke stanset. De tør kanskje ikke å si i fra, og kanskje han går grovere ut med dem.. :/
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #20 Skrevet 20. desember 2008 Anmeld! Det er egoistisk og feigt å ikke anmelde dette! Denne "legen" bør stoppes så fort som mulig. Dette er totalt uprofesjonelt og uakseptabelt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå