Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk vite svar på eksamen (psykologi) her om dagen, og fikk B. Veldig fornøyd med det, men for å komme inn på profesjon må man helst ha A i de fleste fag..

Så ringte jeg sensor for å få vite begrunnelse for karakter, og han sa det var en veldig sterk B, på grensen til A! Oi! Virket nesten som han angret på at han ga meg B? Og sa i hvertfall at han "ikke hadde lov til å anbefale meg å klage, men...(..)".

Så har jeg lest litt rundt og funnet ut at nye sensoren har lov til å få vite hva jeg fikk på eksamenen i utgangspunktet, klagebegrunnelse, osv.. Og da spør jeg meg selv, er det egentlig noe vits i å klage? Noen som har fått det innvilget?

Er liivredd for å gå ned til C! Det er ihvertfall utrolig kjipt.

Men spørsmål er altså: vil dere si det er vits i å klage for meg? Er det noen her som har klaget og gått opp en karakter, eller gått ned? Hva skriver dere i begrunnelse?

Jeg har skrevet det så enkelt som at jeg har fått vite at det er en sterk besvarelse og vil ha en ny vurdering for å se om den kan gå opp en karakter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri klaget på en karakter, av frykt for å gå ned og gjøre ting verre. Det kommer an på hvor viktig en A er for deg. Er A'en viktig nok så klager du og håper på det beste. Hvis det er sånn at du føler du må ha en A uansett så er vel alternativet å ta eksamen på nytt uansett, så da har du på en måte ingenting å tape. Føler du at du kan leve godt med en B så ville jeg ikke klagd. Selv om du får høre at B'en er sterk og på vippen til A så er det ikke sikkert en annen sensor vil vurdere det på samme måte. Det er det som er så "skummelt" med fag der det ikke finnes fasitsvar.

Skrevet

Huff det er akkurat det du sier som jeg syns er så vanskelig!

Jeg bør jo helst ha A får å komme inn på profesjon (som jeg vil), men jeg har hørt om folk som har kommet inn med én B også, og da er det jo veldig kjipt om jeg kaster vekk den B'en jeg har.

Skrevet
Så har jeg lest litt rundt og funnet ut at nye sensoren har lov til å få vite hva jeg fikk på eksamenen i utgangspunktet, klagebegrunnelse, osv.. Og da spør jeg meg selv, er det egentlig noe vits i å klage? Noen som har fått det innvilget?

Er liivredd for å gå ned til C! Det er ihvertfall utrolig kjipt.

Jeg har klaget en gang, og mener å huske at den nye sensoren ikke skal vite hvilken karakter du har fått. Jeg gikk opp en karakter, men har også hørt om noen som har gått fra C til stryk.

Kanskje det er lurt å skrive litt om hvorfor du mener det er en sterk besvareles hvis du velger å klage.

Siden sensor har sagt at du har en sterk B er jo sjansen for at du faller ned en karakter liten, Men man vet jo heller aldri.

Skrevet

Men problemet er jo at jeg ikke aaner om det er en god nok besvarelse til å få A.. Jeg ble jo sjokket av å få B liksom.

Kjæresten min studerer jus og leitet og gravde i lovene og han sa at nye sensor har rett til å få vite den originale karakteren om h*n spør.. eller noe. Det syntes jo jeg hørtes rart ut, for h*n må da bli farget av hva den første begrunnelsen sa?

Skrevet

Kan ikke se at det står noe om det i lov om universiteter og høyskoler, men dette har jeg kopiert fra Høgskolen i oslo sine sider:

"Den nye kommisjonen skal ikke ha oppgitt karakteren eller begrunnelsen for den opprinnelige karakteren. I tilfeller hvor begge sensorene i klagekommisjonen er eksterne, kan det være hensiktsmessig at avdelingen sender med eksempler på besvarelser som er bedømt til henholdsvis gode eller dårlige prestasjoner, slik at den nye kommisjonen får et bedre grunnlag for sin vurdering. Eventuelle sensorveiledninger m.m. skal også følge med ved klagebehandlingen". (HIO, Den praktiske prosedyren i klagesaker)

Høres rart ut at de praktiserer det forskjellig fra sted til sted da.

Skrevet
Virket nesten som han angret på at han ga meg B?

Vel, jeg vet ikke hvordan det er på psykologi, men på SV og HF er man utrolig glad i å gå slavisk etter Gauss-kurven... Så det kan være at han ga deg en B fordi det er så og så mange som skal ha A, B, C etc...

(Gauss-kurven skal utjevnes over tid, ikke etter hver eksamen, men dette er det svært mange som misforstår).

Siden sensorer er like forskjellige som du og jeg kan man risikere å få en som er enda strengere, og som gir en dårligere karakter.

Jeg vet om tilfeller hvor sensor vet kandidatens navn og om denne sensoren har mislikt kandidaten får kandidaten en dårligere karakter.

Jeg kan egentlig ikke gi noe råd, men en B er slettes ikke så "dårlig" som man skal ha det til. Det er jo egentlig meget bra. :)

Skrevet

Ja, jeg er veldig fornøyd med B altså, ingen må tro noe annet!! Det er jo egentlig dritbra, om jeg får si det selv :D

Men problemet er at for å komme inn på profesjon bør man ha A på alle de tre eksamenene første året (psyk100, psyk101 og psyk102). Utrolig teit, men sant.

Men jeg snakket med sensor igjen og han sa at flervalgsprøven (som da er "facts" og ikke går på skjønn), har såpass få feil at den er over grensen til en A, så han sa at han kunne nærmest forsikre meg om at jeg ikke ville drite meg ut på å klage, og gå ned til C.

Skrevet
Kan ikke se at det står noe om det i lov om universiteter og høyskoler,

Sto under lovkommentarer og noe. Jeg aner ikke hvordan man finner det.

Sensor sa også at de praktiserte forskjellig fra sted til sted.

Gjest Deception
Skrevet

Husk at dersom du klager, og går ned, har du ingen mulighet til å klage igjen.

Skrevet
Men jeg snakket med sensor igjen og han sa at flervalgsprøven (som da er "facts" og ikke går på skjønn), har såpass få feil at den er over grensen til en A, så han sa at han kunne nærmest forsikre meg om at jeg ikke ville drite meg ut på å klage, og gå ned til C.

Men hvis det er en multiple choice-eksamen, så har du vel besvart et antall riktige spørsmål slik at du faller inn under kategorien B. Det er jo typisk 85% eller 90% riktige for å få A på disse psykologieksamnene på introduksjonsstudiet. Er det noen spørsmål du mener har svaralternativer hvor flere av alternativene kunne være de riktige, og du krysset av på ett i dine øyne plausibelt alternativ, som sensoren ikke anså som rett svar? Og du er på bakgrunn av dette uenig i sensorens vurdering?

Jeg forstår nemlig ikke hva du ønsker å klage på. Karakterene på flervalgseksamner er fastsatt ut ifra hvor mange riktige avkrysninger du har. Om du skal klage på karakteren her må det være fordi du er uenig i sensorens vurdering av hva som kan være plausible svaralternativer.

Skrevet
Men hvis det er en multiple choice-eksamen, så har du vel besvart et antall riktige spørsmål slik at du faller inn under kategorien B. Det er jo typisk 85% eller 90% riktige for å få A på disse psykologieksamnene på introduksjonsstudiet. Er det noen spørsmål du mener har svaralternativer hvor flere av alternativene kunne være de riktige, og du krysset av på ett i dine øyne plausibelt alternativ, som sensoren ikke anså som rett svar? Og du er på bakgrunn av dette uenig i sensorens vurdering?

Jeg forstår nemlig ikke hva du ønsker å klage på. Karakterene på flervalgseksamner er fastsatt ut ifra hvor mange riktige avkrysninger du har. Om du skal klage på karakteren her må det være fordi du er uenig i sensorens vurdering av hva som kan være plausible svaralternativer.

Oppgaven er en kombinasjon av flervalgsoppgaver og essay. Essayene blir vurdert mer subjektivt, og når jeg har nok rette svar på flervalgsoppgaven kan essayene bli vurdert i min favør!

Skrevet
Oppgaven er en kombinasjon av flervalgsoppgaver og essay. Essayene blir vurdert mer subjektivt, og når jeg har nok rette svar på flervalgsoppgaven kan essayene bli vurdert i min favør!

Ok, ble litt nysgjerrig nå. Er det ved NTNU du studerer? Vet de har MC-eksamner der på introduksjonsstudiet i psykologi, viste ikke at de har kombinasjonseksamner med både MC og essay. Men du studerer kanskje ikke ved NTNU? Lykke til med klagen iallefall, tror det kan være smart å klage i ditt tilfelle.

Skrevet

Er ved UiB. Det er 60 flervalgsspørsmål, og to essay. Fire timer skoleeksamen.

Tusen takk for det, tror jeg prøver, så får vi se. :) Skal si i fra hvordan det går.

Er kjipt å tenke at det kanskje kunne ha gått.

Skrevet (endret)

Jeg er nesten i samme situasjon. Veldig mange av oppgavene på vår eksamen var veldig tvetydige, alle har klaget, men tviler på at de gjør noe som helst med det. Jeg var ett poeng fra B.. og jeg fikk C :(.. Mange av oppgavene hadde jeg visket ut de riktige svarene på spørsmålene for å bytte de ut med andre jeg trodde var riktige, for jeg så ingen forskjell på svaralternativene :(.. Jeg hadde lest dag og natt, og kunne alt inn og ut, men eksamen var en eksamen for språkforståelse, ikke pensum, det samme spørsmålet kom fem ganger i forskjell formulering! (Ikke noe å klage på for min del akkurat det, men det viser jo at denne eksamen vi fikk var garantert ikke pilottestet før) Og mange av oppgavene var skrevet så innviklet at man ikke klarte å forstå hva de spurte etter. Men man får bite i det sure eplet! Lykke til :)

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_apple_*
Skrevet

Jeg trodde det var nye regler nå? Slik at man søker seg inn på profesjonsstudiet rett fra videregåendekarakterene? Trodde ikke lenger det var slik at man måtte få a på alle, det har jo tidligere vært så vanskelig å komme inn på profesjon pga dette?

Mulig jeg er på bærtur, men er det ikke sånn lengre? Nytt nå i høst?

Skrevet
Jeg trodde det var nye regler nå? Slik at man søker seg inn på profesjonsstudiet rett fra videregåendekarakterene? Trodde ikke lenger det var slik at man måtte få a på alle, det har jo tidligere vært så vanskelig å komme inn på profesjon pga dette?

Mulig jeg er på bærtur, men er det ikke sånn lengre? Nytt nå i høst?

Det er bare UiO som har direkte opptak til profesjon gjennom Samordna Opptak.

Skrevet

Jeg stemmer for klaging.

Hvis sensor/faglærer sier det er en veldig sterk B så har du ingenting å tape på det (det er forsvinnende liten mulighet for at du blir satt ned).

Jeg har klaget selv ved et par anledninger og ble satt opp begge gangene. Folk klager altfor lite.

Skrevet

(du har sikkert hørt om hun som fikk B, klaget, og strøyk? ;) Var psykologi det også. Uff, nå var jeg slem, hehe, men det var bare et eksempel på at det kan gå galt, og at det kan være greit å si seg fornøyd med B...)

Skrevet
(du har sikkert hørt om hun som fikk B, klaget, og strøyk? ;) Var psykologi det også. Uff, nå var jeg slem, hehe, men det var bare et eksempel på at det kan gå galt, og at det kan være greit å si seg fornøyd med B...)

Hva? Hvordan kunne hun stryke da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...