Gå til innhold

Nattens sønner

Whitechick

Anbefalte innlegg

Whitechick

Hei Jeg må tolke denne

i skolesammenheng. Lurer på hva budskapet er.. Noen som har gitt seg opp noen tanker om det? Takk for svar. ! =)
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whitechick

24 views og INGEN som har en kommentar ? jaja.. greit jeg la ikke ut sangteksten heller.. Men jeg jobber ivertfall med virkemidlene nå.. Får se om dette blir til noe smart.. hehe!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phaedra

Jeg regner med at du har sett på teksten?

Først og fremst så virker det ikke som om KG er spesielt glad i å gjøre leksene til folk ;) Når det er sagt så er analyse av tekster ofte veldig personlig. Budskapet i en sang, et dikt eller en hvilken som helst skriftlig tekst er som regel det du gjør det til selv, hvis ikke forfatteren av teksten har sagt noe annet.

Bestem deg for hvordan du forstår historien i sangen. Slik jeg forstår sangen (etter å ha lest teksten på nytt, husker den fra mange år tilbake heh) så er det søsteren som forteller historien om moren sin og brødrene sine sine. Dette fordi vi ikke får vite noe om søsteren, og fordi "hun" sier: "Jeg har eldre søsken sjæl så jeg veit hvordan det føles." Men det er ikke sikkert du forstår den slik ;)

Slik jeg ville tolket den så forteller søsteren først om storebror, og hvordan livet hans utviklet seg. Hun forteller så om moren, som også gir innsikt i hvorfor "storebror" tok de valgene han tok. Så forteller hun om lillebror og forklarer hvorfor storebror har dårlig samvittighet og blir "hjemsøkt" av lilleboren i søvne.

Jeg ville tatt utgangspunkt i navnet på sangen, "nattens sønner" og den første setningen: "I Oslo bys kulisser kan du skimte nattens sønner. De var en familie på fire, en mor, en datter og to sønner.". Det høres ut som om han ønsker å sette søkelyset på noe. Ungdomskultur? Gjengkultur? Innvandrerkultur? Hvordan det er å vokse opp under vanskelige vilkår i Oslo? Hvorfor vi har den volden vi har i Oslo i dag?

Jeg føler at du må forklare "Pass deg nå" - hvem skal passe seg, og hvorfor? Hvorfor blir det gjort så klart at det er konsekvenser? Hvem ville brydd seg nok til å ønske å forklare disse konsekvensene for "storebror"?

og "Men det var noe i drømmene hans om natta som plaga'n - det var en tolv år gammel spinkel bleik og blodig gutt som jaga'n." Hvorfor ble han jaget av lillebror? Hvem har innsikt nok til å vite at han har drømmer om dette? Hva ønsker lillebror å "si"?

og "Hun skjønte det og rømte inn i skuffelse og bitterhet, nå drakk hun - for å gjemme vekk sin dårlige samvittighet. Skremme vekk fornemmelsen av sakte å kveles i en tanke om at alt hun hadde ofret var forgjeves." Igjen: slik jeg ser det blir moren beskrevet av datteren. Hvorfor har moren dårlig samvittighet? Hvorfor fikk hun ikke hjelp? Settes det lys på en personlig tragedie, eller et samfunnsproblem her?

Når jeg hørte på sangen da jeg var yngre så følte jeg at hovedbudskapet lå i: "Pass deg nå" og at hele sangen var en advarsel mot å gi opp og å gi etter for presset fra samfunnet rundt. Når jeg har blitt "eldre" føler jeg heller at svaret ligger i "I Oslo bys kulisser kan du skimte nattens sønner". Hvis jeg skulle analysert den nå så ville jeg tatt utgangspunkt i hvorfor sangen er om "natten sønner". Er det bare disse to det er snakk om, eller prøver forfatteren å generalisere?

Men sanger og tekster analyseres ut i fra ståstedet til den som leser/hører det. Det faktisk ikke noe som er rett eller galt i en analyse. Kanskje det er mer enn ett tema her? Kanskje det handler om hvordan en familie har det når de ikke får hjelp? Kanskje det handler om "guttekultur", ettersom begge brødrene forsøker å bli "voksne" over natta, og faren velger å melde seg ut av familien? Kanskje det handler om hvor vanskelig det er for jentene som blir sittende igjen og se på hvordan det går med mennene i familien? Kanskje det handler om hvor vanskelig det er å være ung i dag? Det er *mange* tema her du kan velge, og alle er like riktige, så lenge du kan underbygge dem med virkemidler og analyse av teksten.

Min tolkning er sikkert helt annerledes enn en annens tolkning. Kanskje han som forteller historien er en desillusjonert politimann eller jobber i barnevernet og ønsker å nå fram til "den yngre generasjonen" i dag? Velg hva som høres mest riktig ut for deg, og analyser ut ifra det ;)

Lykke til! :)

Endret av Phaedra
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest *Ulla*

En fantastisk låt. Men når det er sagt, så ser jeg ikke på den som så mye å tolke. Den sier egentlig sitt, en slags konsekvensanalyse av hvor galt det kan gå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phaedra

Ellers fant jeg et svar de ga på spørsmålet om "Nattens sønner" er basert på personlige hendelser:

Nattens sønner

Innsendt av Akhenaton,

Teksten til "Nattens sønner" virker veldig personlig. Er den basert på virkelige hendelser? Hva synes dere forresten om Supréme NTM?

Takk! Nattens sønner er kanskje den låta vi er mest fornøyd med rent tekstmessig. Vi prøver å skrive rett fra hjertet.

Låta er en blanding av mange historier fra oss og våre venner.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 8 måneder senere...
Gjest Sondre
Hei Jeg må tolke denne
i skolesammenheng. Lurer på hva budskapet er.. Noen som har gitt seg opp noen tanker om det? Takk for svar. ! =)

jeg kom over dette når jeg dreiv og letet etter andres tolkninger av sangen å tenkte jeg kunne legge igjen noe:)

jeg tolket det som at mannen i første værs er faren i andre værs, og den 12 år gammle blodige gutten er sønnens hans som dør i siste værs. jeg tror alle værsene er om samme familie og deres ulykke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...