Gå til innhold

Får man penicillin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg gledet meg til juleferien i ukesvis, etter et langt og hardt semester. Iløpet av helga ble jeg smådårlig, og igår slo det skikkelig til, dagen før ferien :(

Er ganske sikker på at jeg har både bihulebetennelse og ørebetennelse. Har feber, er tett i hele hodet og har stikkende smerter i ørene.

Virkelig ikke det jeg trengte nå, skulle jo ordne til jul og greier..

Tingen er at dette er noe jeg normalt ikke ville gått til legen med, lar kroppen ordne sånt selv. Men nå er det jo snart jul, og i tillegg skal jeg og samboeren til london og feire nyttår. Vil så gjerne bli frisk til da! Sambo sier jeg må gå til legen, men jeg tror det er bortkastede penger, for jeg har aldri hørt at man får penicillin for øre eller bihulebetennelse..

Noen som vet?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibiotika anbefales ikke lengre utskrevet ved vanlig ørebetennelse. Men alle situasjoner bedømmes inviduelt. Og har du også bihulebetennelse så stiller saken seg andreledes. Ta turen til legen du.

Gjest Sykepleier
Skrevet

Bihulebetennelse er som regel virus, og man skal derfor være syk minst en uke med svært redusert allmenntilstand før det er aktuelt med antibiotika. Ang ørebetennelse så viser forskning at man ikke blir fortere frisk av antibiotika, og det er derfor sjerpet inn på brukes av dette de siste årene.

Det beste du kan gjøre for deg selv er å ta Paracet og Ibux for smerter og feber, og nesespray for å holde luftveiene mest mulig åpne. Lurt å heve hodeenden på senga om natten, ved å bruke flere puter, evt en dyne, under hodet eller legge bøker under beina på senga. Pass på å få i deg godt med drikke og å slappe godt av. Ofte kan plutselig hvile etter stress gi sykdom fordi kropppen trenger ro, og stess forverrer det hele. Tror det verste skal være over innen helgen er omme hvis du følger disse rådene, og så blir det en fin jule og nyttårsfeiring på deg likevel.

God bedring!

Gjest trådstartrer
Skrevet

Åkei, tror jeg dropper legen med mindre jeg plutselig blir mye verre. Når jeg tenker meg om er dette ikke første gangen jeg er blitt syk etter en lengre, stressende periode. Får krype under pleddet og la juleforberedelsene vente.

Takk for svar! :blomst:

Skrevet

Heia,vil bare si at jeg har alltid fått mot ørebetennelse!!Men må jo være baktrie i kroppen for at det skal funke sier de.Og jeg hadde nok vunnet VM i ørebetennelse ;-))

Skrevet

Jeg har fått antibiotika for begge deler og vil nok anbefale deg en tur til legen. Begge deler er vondt og ubehaglig.

Til deg som kaller deg sykepleier og skriver: Bihulebetennelse er som regel virus, og man skal derfor være syk minst en uke med svært redusert allmenntilstand før det er aktuelt med antibiotika.

Hvor er du utdannet? Man får ikke antibiotka for et virus. Antibiotika tar man for bakterier. For virus får man et antiviralt middel.

God bedring gjest som er syk.

Skrevet
Til deg som kaller deg sykepleier og skriver: Bihulebetennelse er som regel virus, og man skal derfor være syk minst en uke med svært redusert allmenntilstand før det er aktuelt med antibiotika.

Hvor er du utdannet? Man får ikke antibiotka for et virus. Antibiotika tar man for bakterier. For virus får man et antiviralt middel.

Helt enig! Antibioitka virker bare på bakterier og IKKE på virus. Det burde en sykepleier vite - det er helt elementær viten!

Se iøvrig her: Helsedoktoren.no - bihulebetennelse og her: Helsedoktoren.no - mellomørebetennelse

Gjest Sykepleier
Skrevet
Jeg har fått antibiotika for begge deler og vil nok anbefale deg en tur til legen. Begge deler er vondt og ubehaglig.

God bedring gjest som er syk.

Idiot, selvfølgelig vet jeg at man ikke får AB mot virus. Det er jo derfor man skal være syke en uke før det blir gitt, fordi det da er større sjanse for at det er bakterier. I motsetning til med halsbetennelse kan man ikke ta en strep test av bihulene for å fastslå årsaken dagen etter pas blir syk, ergo venter man en uke, satser på at det er virus, og dersom pas ikke er blitt bedre prøves behandling mot bakterier.

Og senest for et par uker siden ble det sendt ut nye retningslinjer fra helsedirektoratet ang bruk av AB i primærhelsetjenesten, der man oppmoder til mer restriktiv bruk av AB. For ørebetennelse er 80% av de som blir plaget smertefri etter to dager uten AB, og det går ikke fortere med iflg Norsk Elektronisk Legemiddelordbok. For bihulebetennesle fastslår også dette skrivet at pas skal vente en uke med behandling med mindre allmenntilstanden er dårlig. (klarer ikke legge inn link, men du kan jo sjekke nettsidene deres om du ikke tror meg) Man gir ikke antiviralt middel for dette, fordi det rett og slett ikke gjør pas fortere frisk. Ikke vits i å proppe i seg medisiner når du blir like frisk uten, selv om jeg tror placebo er en viktig faktor for mange!

Men hvis du har fått dette hos legen og følt deg fortere frisk, så ville jeg antatt det var placeboeffekten som slo inn....

Skrevet

Jeg hadde både ørebetennselse (og ørebruskbetennelse av alle ting) og bihulebetennelse samtidig i september/oktober en gang og da fikk jeg antibiotika med en gang.

ble frisk som en fisk med en gang.

Skrevet
Idiot, selvfølgelig vet jeg at man ikke får AB mot virus. Det er jo derfor man skal være syke en uke før det blir gitt, fordi det da er større sjanse for at det er bakterier. I motsetning til med halsbetennelse kan man ikke ta en strep test av bihulene for å fastslå årsaken dagen etter pas blir syk, ergo venter man en uke, satser på at det er virus, og dersom pas ikke er blitt bedre prøves behandling mot bakterier.

Og senest for et par uker siden ble det sendt ut nye retningslinjer fra helsedirektoratet ang bruk av AB i primærhelsetjenesten, der man oppmoder til mer restriktiv bruk av AB. For ørebetennelse er 80% av de som blir plaget smertefri etter to dager uten AB, og det går ikke fortere med iflg Norsk Elektronisk Legemiddelordbok. For bihulebetennesle fastslår også dette skrivet at pas skal vente en uke med behandling med mindre allmenntilstanden er dårlig. (klarer ikke legge inn link, men du kan jo sjekke nettsidene deres om du ikke tror meg) Man gir ikke antiviralt middel for dette, fordi det rett og slett ikke gjør pas fortere frisk. Ikke vits i å proppe i seg medisiner når du blir like frisk uten, selv om jeg tror placebo er en viktig faktor for mange!

Men hvis du har fått dette hos legen og følt deg fortere frisk, så ville jeg antatt det var placeboeffekten som slo inn....

Jeg elsker sykepleiere som leker leger! Haha!

Skrevet (endret)

Nei man ikke ta en strep test ("halsprøve") for å se om bihulebetennelse skyldes bakterier. Men man kan ta en blodprøve - hvilket man også gjør! Har man hatt bihulebetennelse i 1 uke så prøver man ikke bare antibiotika, man tar en blodprøve.

Og at man skulle gi antibiotika pga placebo-effekt....??

Jeg elsker også sykepleier som leker lege ;)

Endret av Morrille
Gjest Sykepleier
Skrevet
Og at man skulle gi antibiotika pga placebo-effekt....??

Jeg elsker også sykepleier som leker lege ;)

Det er faktisk ganske vanlig at pasienter forlanger AB for sykdommer der det ikke vil virke, for det MÅ alltid finnes behandling. Og det gjør det ikke alltid faktisk. Og da blir det jo placebo effekt om man har effekt...

Jeg forsøker på ingen måte å leke lege, jeg er borti denne problemstillingen daglig gjennom jobben (jobber på legesenter). Det er veldig mange i løpet av en dag som er innom legen pga luftveisrelaterte sykdommer, så man lærer jo litt etterhvert. Og dessuten står alt jeg har skrevet på nettsidene til helsedirektoratet.no, så dere kan jo bare gå inn der om dere vil skjekke det jeg sier.

Skrevet

Denne diskusjonen sklir jo ut litt, men poenget med å anbefale gjesten (som opprinnelig skrev) å gå til legen, var jo å få sjekket hva det er/var.

Da jeg fikk AB var det reelt, men om du vil tro at det var en placeboeffekt så må du gjerne tro det "mini-lege".

Hva reglene er spiller jo ingen rolle i denne diskusjonen, er jo legen og pasienten som må bli enige om behandling og jeg er enig i at man ikke skal få AB for alt mulig rart.

En ting til, til sykepleier; KALL IKKE MEG FOR IDIOT!

Skrevet
Det er faktisk ganske vanlig at pasienter forlanger AB for sykdommer der det ikke vil virke, for det MÅ alltid finnes behandling. Og det gjør det ikke alltid faktisk. Og da blir det jo placebo effekt om man har effekt...

Nei! Når legen gir antibiotika til pasienter som forlanger det selvom de har en virusinfeksjon så blir pasienten ikke frisk på grunn av placeboeffekt. Han blir frisk fordi kroppen selv har bekjempet virusinfeksjonen. Med andre ord han ville også bli frisk uten antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...