Gå til innhold

Hva i alle dager tenkte foreldrene med

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uh!

Generelt er jeg rimelig liberal naar det gjelder navneregler og hva man beor og ikke boer kalle barnet sitt...men ADOLF HITLER CAMPBELL?!? Ett sted gaar grensa altsaa.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel i dagbladet står det at de to andre barna i familien heter JoyceLynn Aryan Nation og Honszlynn Hinler Jeannie, så de har vel en tradisjon for å velge slike navn.

Men at de kun gjorde det fordi de syntes navnene var fine tviler jeg vel egentlig sterkt på!

Skrevet

Skremmende med folk som bruker barna sine på denne måten. Om det så er for å fremme et budskap eller for å vise at de tør å være annerledes.

Skrevet

Huff, det varlitt drøyt ja. I alle fall når de ville ha hakekors på kaka! :sjokk:

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Jeg tror ikke disse 2 foreldrene. Helt vet hvem Adolf Hitler var

Skrevet

Stakkars unge. Slike navn synes jeg faktisk ikke skulle vært lov å gi ungene sine. Det kan bli veldig belastende.

Skrevet
Stakkars unge. Slike navn synes jeg faktisk ikke skulle vært lov å gi ungene sine. Det kan bli veldig belastende.

Jepp, her i landet er det vel feks ikke lov å bruke enkelte belasta navn?

Skrevet

Faren sier jo nesten selv i artikkelen at han er rasistisk eller nazist!

Skjønner godt at bakeriet sa nei. Jeg synes også synd på denne lille gutten som må bære dette navnet, men vi vet jo ikke hvordan oppdragelse han kommer til å få! Jeg tviler på at det er noen som kaller barnet sitt "Adolf Hitler" fordi de synes det er pent! Da hadde de i det minste for barnets skyld droppet Hitler og kalt barnet "Adolf", som er et nokså vanlig navn..

Må ligge noe annet i det. Det merkes jo når de vil putte inn et hakekors i tillegg.

Skrevet
Jepp, her i landet er det vel feks ikke lov å bruke enkelte belasta navn?

Nei det ervel egentlig rimelig strenge regler, er det ikke?

Gjelder f.eks. fortsatt den regelen som sier at man ikke kan gi barnet kun ett fornavn når det navnet samtidig er en "ting"? For eksempel: Bjørn er ikke greit, men Bjørn Håvard er det? Eller ikke bare Liv, men Liv Kristine er greit?

Skrevet
Nei det ervel egentlig rimelig strenge regler, er det ikke?

Gjelder f.eks. fortsatt den regelen som sier at man ikke kan gi barnet kun ett fornavn når det navnet samtidig er en "ting"? For eksempel: Bjørn er ikke greit, men Bjørn Håvard er det? Eller ikke bare Liv, men Liv Kristine er greit?

Da må det være en helt ny lov for jeg vet om flere som heter bare bjørn. Vet til og med om en som heter bare bjørn som er født i 2007.

Vet også om noen som heter bare liv, men de er voksne da.

Skrevet

Kan man ikke hete Bjørn? Siden når?

Skrevet

Det eneste som står i navneloven er at navnet ikke skal være til stor ulempe eller at andre særskilte grunner tilsier at man ikke kan ta det. Folk kaller barna sine for så mye forskjellig så det høres rart ut at Bjørn og Liv ikke skulle vært lov.

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html#10

Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

§ 10. Alminnelige begrensninger

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Skrevet
Skremmende med folk som bruker barna sine på denne måten. Om det så er for å fremme et budskap eller for å vise at de tør å være annerledes.

Ja, det er enten det ene eller det andre. Like ille at de bruker barnet sitt på den måten uansett. Har ingen tro på at de ikke visste om at de ville få reaksjoner på dette.

Hentet fra uttalelse til bakeriet:

Hun hevder at dette er tredje året familien Campbell har bedt om denne kaken, og at det i år ble toppet av at familien også ba om å få et hakekors dekorert på kaken.

Uff.

Skrevet

Vil tro de bare har kalt han opp for å provosere...

Men ærlig talt; har de ingen form for navnelover i USA, syns de heter alt mulig rart der jeg altså...

Skrevet

Stakkars, stakkars barn :S

Håper de ikke blir like skrudde som foreldrene sine...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...