Gå til innhold

Ekte juletre, eller plastjuletre


Kanutten

Anbefalte innlegg

Vi har kunstig tre. Allergi er bare en ørliten del av årsaken, for jeg tåler ekte tre greit nok. Synes bare det er ubehagelig å være i direkte kontakt med det, for det klør sånn. Men dette er ikke verre enn at det går an å leve med.

De andre årsakene til at vi velger kunstig er:

- Kunstige trær ser slett ikke ille ut i mine øyne. Heller ikke i samboerens øyne. Vi har kjøpt et flott et til bare 600 kroner!

- Pris. Vi har kjøpt treet i år, og regner med det varer i minst ti år. Kanskje mer. Det blir null utgifter til tre de kommende årene.

- Vi slipper barnåler som ligger strødd over hele leiligheta. Treet må inn hovedinngangen, opp ei kronglete trapp, inn vår egen dør, gjennom den trange gangen, kjøkkenet og stua før det ender opp innerst i kroken. Og så må det samme vei ut igjen, på et tidspunkt der nålene sitter løst. Vi slipper også å støvsuge/feie under treet, som man må gjøre daglig dersom man er riktig uheldig med et ekte tre.

- Vi slipper å sage til trestammen for å få det til å passe i juletrefoten.

- Vi slipper styret med å få satt treet på plass i nøyaktig loddrett stilling. Ingen trenger å ligge langflat på gulvet for å justere foten. Vi trenger ikke ende opp med nødløsningen å knytte et tau i treet for så å feste tauet i veggen for å holde treet oppe. (Har faktisk opplevd det både hjemme hos meg selv og hos andre)

- Vi slipper å få levende kryp i huset som våkner til liv når boligen deres dras inn i varmen.

- Vi slipper å lure på hvor vi skal gjøre av treet etter jul. (Det ligger alltid juletrær rundt i bakgårder og grøfter helt fram til sommeren fordi de ikke ble hentet av renovasjonen da de skulle)

- Med et kunstig tre vet jeg alltid hva jeg får. Slipper å streve med trær som er skjeve, har rar form eller mangler grener. Eller trær som er for høye og må sages for å passe i huset.

Ingen av disse tingene alene er i seg selv god nok grunn til å velge kunstig framfor ekte for meg, men helheten gjør at kunstig er en sikker vinner hjemme hos oss. For meg blir ekte juletre for mye stress og mas, og jeg vil jula og forberedelsene skal være mest mulig kos. Lukta av treet savner jeg ikke i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff jeg kunne aldri tenkt med kunstig juletre - det er som å banne i kirka for meg altså.... Svigers har kunstig tre, og jeg vegrer meg faktisk for å feire jul der... kall meg gjerne barnslig, men jeg blir helt på gråten av tanken på å feire jul uten et ordentlig juletre.. det skal være litt skjeivt, og ikke akkurat perfekt pyntet.. det er en del av sjarmen det! Med det aller viktigste er lukten som sprer seg... den MÅ bare være der.... ellers kan det være det samme med hele jula altså... ELSKER juletre! Merker jeg hadde blitt skikkelig lei meg om jeg får barn som ikke tåler gran/furu.... det blir triste saker det... selvfølgelig må helse komme først... men det blir et hardt slag for meg om jeg må bytte ut treet mitt.... er sikkert mange fine kunstige trær å få tak i, men for meg er det bare helt feil..

Jeg tenkte akkurat som deg da jeg var 18-19 år og foreldrene mine ville kjøpe et kunstig tre. Jeg protesterte og klaget høylydt, de ødela jo hele jula for meg! Fæle kunstige treet... Huff og huff.

Men så kom treet i hus, og jeg oppdaget at det ikke var så ille. Litt rart den første jula, men året etter var det ikke noe problem lenger, selv om jeg fortsatt holdt en knapp på ekte tre. Nå, flere år senere, er det helt uaktuelt for meg å ha ekte tre. Jeg har oppdaget at ekte tre er oppskrytt, og de som kommer på besøk til meg oppdager ikke at treet er kunstig før de omtrent stikker hodet inn mellom grenene for å ta en nærmere titt på stammen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at plast er en dyrere engangssum enn et ekte..

Mamma kjøpte tre til 700kr tror jeg, og det lever på femte året nå, og ser fortsatt nytt ut, så med mindre noe skjer så varer det nok minst fem år til. Hvor mye koster et vanlig tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne kan jeg vel le litt av alle som påstår at ingen av gjestene deres ser at juletreet ikke er ekte og at dere får sååå mange komplimenter for det falske juletreet? :fnise:

Det er faktisk IKKE noe problem å gjenkjenne hverken kunstige trær eller blomster. Og JA, begge er gyselige.

Men veloppdragen som jeg er, sier jeg vanligvis ikke et vondt ord. Hva er vitsen med det? De jeg er på besøk hos vil sikkert ikke få bedre smak av den grunn, de vil bare synes jeg er frekk og ufordragelig. Hvis vi av en eller annen grunn kommer inn på juletreet, prøver jeg å si noe positivt, enten at dette plastjuletreet virkelig så ekte ut, eller, hvis det er aaaalt for langt fra sannheten, gir noen komplimenter av julepynten el.

Sånn. Nå vet dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne kan jeg vel le litt av alle som påstår at ingen av gjestene deres ser at juletreet ikke er ekte og at dere får sååå mange komplimenter for det falske juletreet? :fnise:

Det er faktisk IKKE noe problem å gjenkjenne hverken kunstige trær eller blomster. Og JA, begge er gyselige.

Men veloppdragen som jeg er, sier jeg vanligvis ikke et vondt ord. Hva er vitsen med det? De jeg er på besøk hos vil sikkert ikke få bedre smak av den grunn, de vil bare synes jeg er frekk og ufordragelig. Hvis vi av en eller annen grunn kommer inn på juletreet, prøver jeg å si noe positivt, enten at dette plastjuletreet virkelig så ekte ut, eller, hvis det er aaaalt for langt fra sannheten, gir noen komplimenter av julepynten el.

Sånn. Nå vet dere det.

Åh, okei, så sånn er alle mennesker fordi du er sånn. Kjekt å vite! :ironi:

Jeg ser ikke forskjell på ekte og kunstig tre dersom det kunstige er av god kvalitet. Og jeg har venner/familie/bekjente som blir oppriktig overrasket når de finner ut at treet er kunstig. Det er ikke snakk om høflighetsfraser, men om nominering til Oscar dersom de bare later som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, okei, så sånn er alle mennesker fordi du er sånn. Kjekt å vite! :ironi:

Nei, jeg er nok den eneste i hele verden som er sånn :plystre:

Og uansett er det ingen du kjenner som er sånn :plystre::plystre:

Men bare ha plastjuletre, dere. Det er garantert noen som vil synes treet deres er smakløst, men det finnes værre ting her i verden. Og det er sikkert ting du ikke ville likt hjemme hos meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blåser i hva andre folk egentlig mener om mamma sitt tre, det har kommet overraskede kommentarer fra folk som har gått nærme for å titte på noe av pynten og ser at treet er kunstig, det er alt jeg vet :fnise: Når man har det av allergiske hensyn så har man ikke så mye valg, det er kunstig eller ingenting.

Personlig har jeg et kjempestygt 40cm høyt kunstig tre som står på et bord, det er så stygt at det er sjarmerende i all sin skjevhet og våre små forsøk på å pynte på det med lys :ler: Ikke greit med liten leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig tre her og om noen synes det er stygt, helt i orden.

Har ikke allergi og pappa har plantet juletrær på hele jordet og mamma eier to skoger, men jeg synes det er så praktisk :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er nok den eneste i hele verden som er sånn :plystre:

Og uansett er det ingen du kjenner som er sånn :plystre::plystre:

Men bare ha plastjuletre, dere. Det er garantert noen som vil synes treet deres er smakløst, men det finnes værre ting her i verden. Og det er sikkert ting du ikke ville likt hjemme hos meg også.

Jeg bryr meg ikke om hva andre synes om treet mitt. Smaken er jo forskjellig, så det er helt greit. Jeg mente bare å påpeke at ikke ALLE er som deg. Har ikke dermed sagt at alle er som meg heller.

Poenget er uansett at det er forskjell på kunstige trær også. Selv om de trærne du har sett ser fæle ut så KAN det jo tenkes at det finnes kunstige trær på markedet som ser mer naturtro ut enn de du har sett. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker ekte tre på grunn av lukten. Da får det bare være med alt ekstraarbeidet, for den lukten er JUL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne kan jeg vel le litt av alle som påstår at ingen av gjestene deres ser at juletreet ikke er ekte og at dere får sååå mange komplimenter for det falske juletreet? :fnise:

Det er faktisk IKKE noe problem å gjenkjenne hverken kunstige trær eller blomster. Og JA, begge er gyselige.

Men veloppdragen som jeg er, sier jeg vanligvis ikke et vondt ord. Hva er vitsen med det? De jeg er på besøk hos vil sikkert ikke få bedre smak av den grunn, de vil bare synes jeg er frekk og ufordragelig. Hvis vi av en eller annen grunn kommer inn på juletreet, prøver jeg å si noe positivt, enten at dette plastjuletreet virkelig så ekte ut, eller, hvis det er aaaalt for langt fra sannheten, gir noen komplimenter av julepynten el.

Sånn. Nå vet dere det.

Vi har kunstig tre, og har alltid hatt det. Gir en god dag i hva andre mener om treet vårt, så lenge vi er fornøyd og har det bra. Treet vårt blir heller ikke pyntet for gjestenes skyld, men for vår egen skyld. Pynten er tradisjon og minner, som etter hvert blir slitt og falmet. Om andre ikke liker det er ikke viktig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt ekte tre, og kommer nok til å fortsette med det. Synes faktisk det er riktig så hyggelig å ut å handle juletre :) Juletreplantasjen er bare noen minutter unna, så neste år skal vi hugge det selv, og da kan vi velge blant hundrevis av trær! Jeg har forøvrig aldri sett småkryp i juletreet.

Men jeg forstår godt de som liker kunstige trær - de kan være riktig fine, de også. Spesielt kjekt er det med kunstig tre hvis man ikke har bil eller er gammel. Mine besteforeldre gikk over til kunstig tre når de ble gamle, og jeg ser helt klart fordelene ved det.

Skulle ønske vi slapp å kjøre treet på søppeltomta etter jul, men det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Jeg er allergisk mot vanlig gran, men tåler edelgran. Så vi har gått for det de siste par åra.

Jeg kunne nok vurdert et kunstig tre, dere som har fine sånne, hvor har dere kjøpt dem?

Ellers er det noen fordeler med å bo i stort borettslag, felles juletrehenting er en av dem. Og så pleier vi å kaste det ut fra verandaen i 4. etg (jada, til strengt vakthold nede) i steden for å måtte feie hele trappeoppgangen for barnåler. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne nok vurdert et kunstig tre, dere som har fine sånne, hvor har dere kjøpt dem?

Vi har kjøpt et på Plantasjen. Der har de to sorter, et pjuskete tre til rundt 200 kroner, og et fyldig og fint tre til rundt 600 kroner. Vi har kjøpt sistnevnte og er veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den over har skrevet om Plantasjen allerede, men må bare reklamere litt jeg også :) Vi har i mange år nå kun brukt Edelgran, og det er mye finere enn den vanlige furua, i tillegg drysser den omtrent ikke, kunn når man tar den inn og ut, og det kan man jo leve med! Vi har kjøpt på Plantasjen de siste årene, og de har mange fine trær til okei priser :) Gleder meg til å pynte treet! :jepp: :jepp:

GOD JUL!

Endret av Miam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir det edelgran. :) Grunnen er enkel: juletreplantasjen til svigers ligger 50 meter unna og jeg kan velge og vrake blant noen hundre forskjellige trær.

Hjemme hos mamma og pappa har tradisjonen vært furu. Mamma og broder'n tåler ingenting med navnet "gran" i, og mamma hater plasttrær. (Bor ikke i Nord-Norge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaffedama: "Vårt" er også fra plantasjen, det er svigers sitt og. Men IKKE kjøp med lys! Det er helt grusomt mye lys på de, ble helt blenda. Så vi måtte pelle av alle lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelgran :jepp:

Jeg synes litt av sjarmen med juletre er at de ikke er helt perfekte. De skal være litt skjeve, alle greinene skal ikke være like lange, det skal kappes litt, det skal være litt plunder å få det på plass ;) Om det ryr litt gjør det meg heller ingenting :)

Superperfekte plasttrær er grusomme. Har en onkel med plasttre. Tror det står ferdigpynta på boden hele året til han henter det ut lillejulaften. Spennende, hva? ;) For noen år siden var det brunteip på stammen grunnet litt skader, nå har han heldigvis fått seg et "nytt". Grøsser ved tanken :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kunstig juletre. Har hatt det i flere år, og jeg er fornøyd. I begynnelsen var det rart, tenkte jeg kom til å savne lukten av ekte tre, og sjarmen ved det. Men det gjorde jeg ikke.. ;) I julen er det så mange andre dufter som overtar for selve juletrelukta. Lille julaften koker jeg alltid kjøttrull, og den lukta er sterkere enn juletrelukta, og minst like julete.

For vår del er det mest av praktiske årsaker vi valgte kunstig tre. Dessuten liker katten å smyge seg inn i det og legge seg inne ved stammen oppå greinene. Tror ikke et vanlig juletre hadde tålt en sekskilos katt. :)

Vi kan hugge juletre selv, gratis, men tror ikke vi kommer til å gå tilbake til ekte tre igjen. Kunstig er praktisk, pent og man slipper å hugge ned skogen bare for å ha pynt i stua i 14 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama
Kaffedama: "Vårt" er også fra plantasjen, det er svigers sitt og. Men IKKE kjøp med lys! Det er helt grusomt mye lys på de, ble helt blenda. Så vi måtte pelle av alle lysene.

Haha! :ler: Synes jeg ser hele familien gå rundt i stua og myse hele jula. :ler2:

Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...