Kanutten Skrevet 17. desember 2008 #1 Del Skrevet 17. desember 2008 Litt inspirert av tråden om pris på juletre, vil jeg gjerne høre hvilket tre dere har. Her bruker vi vanlig grantre, og foreløpig er det uaktuelt med plast. Synes det lukter godt/jul i heimen når vi drar inn juletreet i stua. Så åfr det heller bare være at det drysser litt når treet skal ut. Mulig vi går for edelgran i år, om vi finner ett fint tre. Jeg er så nøye på juletreet at min kjære blir helt oppgitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rioja Skrevet 17. desember 2008 #2 Del Skrevet 17. desember 2008 Det er kun grantre som er ordentlig juletre for meg! Plastikktre hadde jeg kun valgt pga. allergi. Furu er for nordlendinger som ikke vet hvordan grantre ser ut. Og edelgran har jeg absolutt ikke noe forhold til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 17. desember 2008 #3 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi har mulighet til å hugge tre i skogen og synes at det å gå å finne treet og sage det ned er en skikkelig koselig juleforberedelse. Plasttre har som du sikkert forstår aldri vært vurdert -og kommer ikke til å bli det heller. Og inget tre vi har hatt har vært "perfekt", men vi har likevel syntes det var flott. Det dreier seg om å finne årets uperfekte tre og elske det akkurat som det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ghost_* Skrevet 17. desember 2008 #4 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi har plastikk juletre. Av den ene grunn at enkelte i familien har allergi. Hjemme hos mor og far hadde vi alltid ekte juletre. Like greit med begge deler egentlig. Hadde vel hatt ekte om ikke mannen og sønnen var allergisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busy Lizzie Skrevet 17. desember 2008 #5 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi har edelgran, det hadde vi hjemme hos foreldrene min også så kan ikke tenke meg noe annet. Lukter så godt og man får skikkelig julefølelse. Hadde nok valg plastikktre om none var alergiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 17. desember 2008 #6 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi har plast tre. Det er biligere enn å kjøpe et levende hvert år. Det drysser svært lite. Går vi ut og plukker noen ekte greiner og legger på plasttreets greiner så dufter det like godt som ekte tre. Siden man kan ha samme treet i årevis så tror jeg det kanskje er mer miløvennlig, men er ikke helt sikker. Tro om noen har forsket på dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 17. desember 2008 #7 Del Skrevet 17. desember 2008 Noen steder på Østlandet bruker de også furu. Vi har plastikk, og jeg hater det, men noen i familien er allergiske.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modic Skrevet 17. desember 2008 #8 Del Skrevet 17. desember 2008 Norsk gran, hogger det selv i skogen til svigerfar. Noe annet er ikke aktuelt! Har vokst opp med akkurat det samme også. Men selvfølgelig; får noen allergi, må man jo vurdere plast, da. Men foreløpig er det uaktuelt, heldigvis!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 17. desember 2008 #9 Del Skrevet 17. desember 2008 Syns edelgran er penest, men i år skal bestefaren til samboern hgge til oss, så da blir det nok vanlig grantre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minni-Mus Skrevet 17. desember 2008 #10 Del Skrevet 17. desember 2008 Hm.. det stemmer da ikke at nordleninger bare bruker furu og ikek vet hvprdan en gran ser ut, hihi. men men Stolt nordlening her som i alle år har hatt ekte gran i stua hver jul som liten og etterhvert edelgran fordi den er finere og drysser mindre. Da jeg og samboer flyttet sammen var han vandt til plastikktre, men det har hatt sin plass på loftet. Om vi skal reise bort lenge i jula eller det oppstår allergi kan jeg kanskje vurdere plasttre, men da av de typene som ser meget ekte ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. desember 2008 #11 Del Skrevet 17. desember 2008 Plast! Orker ikke tanken på å slite med å bli kvitt et ekte tre etter jul. Brenne det kan jeg ikke for jeg har ikke vedovn. Kjøre det på fyllinga betyr at jeg må kappe det i stumper og stykker (ikke så veldig stor bil akkurat). Søppelbilen tar det ikke og jeg vil ikke la det ligge å slenge gatelangs. Dermed vinner plasttre på komfort . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 17. desember 2008 #12 Del Skrevet 17. desember 2008 Her i huset vil det aldri komme inn plast, for jeg syns plast ser forferdelig ut. Har sett en god del i plast, men de er ikke fine. Jeg er veldig kresen når det kommer til juletre, og det skal være stort og flott. Min mann har ikke noe han skulle ha sagt, og derfor blir han heller hjemme når vi går på juletrejakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #13 Del Skrevet 17. desember 2008 Litt inspirert av tråden om pris på juletre, vil jeg gjerne høre hvilket tre dere har. Her bruker vi vanlig grantre, og foreløpig er det uaktuelt med plast. Synes det lukter godt/jul i heimen når vi drar inn juletreet i stua. Så åfr det heller bare være at det drysser litt når treet skal ut. Mulig vi går for edelgran i år, om vi finner ett fint tre. Jeg er så nøye på juletreet at min kjære blir helt oppgitt. Jeg skjønner ikke hvorfor noen kaller det plasttre. Jeg har enda ikke sett et plasttre. Men, jeg har kunstig tre. orker i rælet med å drasse til byen, finne et gammelt tre som selger påstår er nyhugd. Buksere svineriet inn i bilen for så å kjøre i kø hjem. Forpester miljøet i den køkjøringen. Når en endelig kan sige ut av køen er det f....meg rødt lys og ny kø. Så er det å få f...skapet i hus. Så er foten skjev, så var det ikke så perfekt alikavel. Det er glissent i toppen, ok man dekker til med glitter. Så vil man oppdage at man har altfor mye pynt igjen, det var bare ikke nok greiner på treet. Joda, har sett tre med kuler på rekke og rad på en grein. Nei takk. Så kommer dagen da det skal inn fra boden og inn i stuen. Nå har vi dradd 20.000 små dyr inn i stuen. Pga tempforandringer, vil veldig mange dø. Ok, så har man myrdet også innpå julen. De dyra var nødvendig i naturen, men nå er de død. Grine..... Lukte tre? Fra dert ble hugd i danmark og havnet på torget her, så har det vert på en lang båtreise, for så å kjøres i bil nordover.Så har det stått 1-1 uker på lager, neimen ikke mye lukt igjen. Så står man opp første juledag, og kaster blikket bort på treet, og ned på gulvet. Jovist, dette nyhugde tre har bergynt vårfellingen. ikke er det noe lukt heller. Vi får gi det en ny sjangse. Fyller foten med remedier som man har lest skal virke.Rister litt i det, og finner frem støvsugeren. Ja, det er normalt med støvsuging i Norske heimer på 1.juledag. For mor blir det som en vanlig dag. Innen 13 dag jul, så er treet borte forlengst. Eneste som er fornøyd med årets tre er treselgeren. Og hvorfor følger det ikke med angrefristskjema på juletrær? Er det noen som vet hva de heter. Det er bønder som strømmer til byen og er ukjent. hvem skal vi henvende oss til 2-3 juledag? Ikke alle kan gå i skogen å hogge sitt eget tre, og fortelle her hvor nøye deer på å få DET treet. Jo, jeg er nøye. treet mitt er flott. Det oser kvalitet, folk beundrer det. jeg har gitt noen kr for det. ikke kjøpt på plantasjen til 199 kr. Folk spør om det er ekte. Julelukten kommer av kongerøkelse, hjemmelaget julemat,ribber,ruller....det har jeg lagt tid i...HA RN RIKTIG GOD JUL. med edeerkopper,biller og annet rart fykende rundt omkring 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #14 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg har edelgran og den drysser ikke. Til gjest over: det går an å bruke øynene når man kjøper juletre, så slipper man å finne ut i ettertid at treet er skjevt, tynt i toppen og har få kvister 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 18. desember 2008 #15 Del Skrevet 18. desember 2008 Mamma har et kunstig tre som er skikkelig fint. Selvfølgelig ser det litt stusselig ut med en gang det kommer opp, uten pynt. Men når vi får på litt pynt og lys har det lurt mange gjester... Flere som har blitt nesten forskrekket over at det faktisk er et uekte tre. Allergi var hovedsaklig grunnen til at vi byttet ut grana med et kunstig tre, men gud så mye mer praktisk det er og. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 18. desember 2008 #16 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er kun grantre som er ordentlig juletre for meg! Plastikktre hadde jeg kun valgt pga. allergi. Furu er for nordlendinger som ikke vet hvordan grantre ser ut. Og edelgran har jeg absolutt ikke noe forhold til. Jeg er nordlending og har mange mål med granskog. Så det så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 18. desember 2008 #17 Del Skrevet 18. desember 2008 I år har vi uekte tre på grunn av at vi ikke hadde råd til å kjøpe ekte tre og fot. Er jo noen fordeler med kunstig tre, som at det ikke drysser og man får ikke med seg masse små kryp. Men jeg skal følge det tipset om å hente noen greiner i skogen slik at vi får lukta. Det var smart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 18. desember 2008 #18 Del Skrevet 18. desember 2008 Min erfaring er at plast er en dyrere engangssum enn et ekte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 18. desember 2008 #19 Del Skrevet 18. desember 2008 Min erfaring er at plast er en dyrere engangssum enn et ekte.. Hm... vi kjøpte juletre på europris til 129kr Kanskje ikke verdens peneste, men når det får pynt på seg så blir det bra. Vi kan til og med kaste det og det er fortsatt billigere enn ekte, men det skal jo sies at ekte tre er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thumbalina Skrevet 18. desember 2008 #20 Del Skrevet 18. desember 2008 Uff jeg kunne aldri tenkt med kunstig juletre - det er som å banne i kirka for meg altså.... Svigers har kunstig tre, og jeg vegrer meg faktisk for å feire jul der... kall meg gjerne barnslig, men jeg blir helt på gråten av tanken på å feire jul uten et ordentlig juletre.. det skal være litt skjeivt, og ikke akkurat perfekt pyntet.. det er en del av sjarmen det! Med det aller viktigste er lukten som sprer seg... den MÅ bare være der.... ellers kan det være det samme med hele jula altså... ELSKER juletre! Merker jeg hadde blitt skikkelig lei meg om jeg får barn som ikke tåler gran/furu.... det blir triste saker det... selvfølgelig må helse komme først... men det blir et hardt slag for meg om jeg må bytte ut treet mitt.... er sikkert mange fine kunstige trær å få tak i, men for meg er det bare helt feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå