Gå til innhold

Cyste i hjernen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette kan jeg absolutt ingenting om!

Men synes ikke det var så koselige svar over her!

Lykke til med både deg og moren din!

Håper alt ordner seg og at dere får legetime snart :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo ts.

Gå heller inn på www.kreft.no og les der. Der finner du også tlf.nr. til Kreftlinjen. Der sitter det fagkyndig personell og svarer.

Ellers er jeg enig i at det blir feil å stille så alvorlige spørsmål på et nettforum, men det er ikke alltid man er like rasjonell når man opplever kreft på nært hold. Man har så behov for informasjon, og legene er ikke alltid så flinke til den biten. Jeg husker selv jeg satt mange netter og lette på nett etter info om kreft fordi en av mine søsken hadde blitt akuttoperert for kreft (h*n døde forresten).

Skrevet
Hei,

Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre?

Noen som vet?

I tillegg så lurer hun mye på hvordan selve inngrepet foregår, og hvor lenge hun blir liggende på sykehus.

Er det noen som vet noe av informasjon så hadde vi blitt glade. Vi sitter liksom bare på vent til å komme til nevrolog og få vite mer... men ventetiden er laaaang.

Alt av informasjon er av interesse :-)

Takker

Er det ikke vanlig å ta opp så private spørsmål med legen sin?

Gjest Gjest_Thomas_*
Skrevet

Aner ikke noe om cyster, men jeg vil bare ønske mora di alt godt.

Skrevet
Hallo ts.

Gå heller inn på www.kreft.no og les der. Der finner du også tlf.nr. til Kreftlinjen. Der sitter det fagkyndig personell og svarer.

Du trenger såvisst ikke gå inn på www.kreft.no

Moren din har ikke kreft!!!! En cyste er ikke kreft. Ikke skrem livet av trådstarter, da!

Skrevet

Til trådstarter:

Det er dessverre vanskelig å svare deg konkret når du ikke vet noe mer enn at det er en cyste. Som flere har nevnt før meg er det ganske vanlig med noen typer cyster, f.eks arachnoidalcyster som ca 0,5% av befolkningen har - hvorpå de aller fleste ikke har noen symptomer. Jeg har faktisk en slik selv, som ble oppdaget tilfeldig under en MR-us. Da jeg fikk vite det synes jeg det var veldig ekkelt, særlig siden fastlegen min begynte å snakke om operasjon og jeg fikk rask henvisning til nevrolog.

Jeg er selv snart ferdig utdannet lege, og vet nå at de fleste fastleger vet veldig lite om arachnoidalcyster. Det var ikke nødvendig med noen operasjon for min del, fordi symptomene fra cysten var svært sparsomme. En arachnoidalcyste er en væskeansamling mellom hjernehinnene, der det normalt skal gå væske - og derfor i blant kan dannes cyster. Disse cystene er som regel medfødt, og de aller fleste beholder samme størrelse gjennom livet og trenger ikke fjernes. Noen barn er født med for store cyster som må fjernes pga størrelsen og at de trykker på deler av hjernen. Noen igjen opplever at cysten vokser i løpet av livet, får symptomer og oppdager først da cysten som gjerne har vært der lenge. En kan også få en slik cyste spontant ved traumer e.l., men de aller fleste er medfødte.

Så fremt det ikke er snakk om hydrocephalus(vannhode), forhøyet intrakranielt trykk eller annet enn en uskyldig arachnoidalcyste kan vedkommende fint fly. Er det snakk om en annen type cyste, har vedkommende massive symptomer fra cysten - kan jeg ikke svare på hvorvidt det er forsvarlig å fly eller ikke.

Gjentar igjen: Cyste og kreft er ikke det samme!

Skrevet
Næmmen så koselig du er da, er det sånn du beroliger pasientene og deres pårørende?

Hvorfor så oppfarende? En cyste er da ikke noe å ta sånn på vei for. Veldig mange av oss har cyster og lever godt med dem uten å engang vite at de er der. Cyster trenger man ofte ikke gjøre noe med i det hele tatt. Jeg hadde blitt beroliget av å vite at cyster var så vanlige og ufarlige istedet for å gå rundt og tro at det var en sjelden og farlig tilstand.

Skrevet (endret)
Næmmen så koselig du er da, er det sånn du beroliger pasientene og deres pårørende?

Har du stått opp med feil fot i dag eller?

Endret av Teriyaki

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...