BayliZ Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hei, Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre? Noen som vet? I tillegg så lurer hun mye på hvordan selve inngrepet foregår, og hvor lenge hun blir liggende på sykehus. Er det noen som vet noe av informasjon så hadde vi blitt glade. Vi sitter liksom bare på vent til å komme til nevrolog og få vite mer... men ventetiden er laaaang. Alt av informasjon er av interesse :-) Takker
Gjest Deception Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Akkurat slike temaer synes jeg det er lurere å ta opp med fastlegen enn med tilfeldige på et forum.
BayliZ Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2008 Klart det er bedre å ta det med legen, men vi vil gjerne vite noe hvis noen vet noe. Som jeg skrev så sitter vi bare å venter på time og den ventingen er laaang. Må vel være lov å spørre om noen har opplevd lignende eventuelt har noe å dele?
Gjest Deception Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Joda, så klart, men når det gjelder en såpass alvorlig tilstand som dette nå er, er det skummelt å lite på rådene man får på et nettforum. De fleste leger har dessuten telefontider, så det finnes alltid mulighet for å få tak i legen for å stille spørsmål. Hvis de ikke har svaret, vet de i hvertfall hvor de skal søke det.
Gjest lege Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Hei, Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre? Noen som vet? I tillegg så lurer hun mye på hvordan selve inngrepet foregår, og hvor lenge hun blir liggende på sykehus. Er det noen som vet noe av informasjon så hadde vi blitt glade. Vi sitter liksom bare på vent til å komme til nevrolog og få vite mer... men ventetiden er laaaang. Alt av informasjon er av interesse :-) Takker Dette er ikke noe som en tar opp på et internettforum! Hvordan kan KG tillate slikt? Venninen din MÅ diskutere dette med FASTLEGEN eller SPESIALISTEN sin!
BayliZ Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2008 ååå hjelpes meg...jeg tar ikke forumet bokstavelig og seriøst, men det fantes så lite nettsider som skrev om emnet og som alle sikkert vil vite når det feiler en noe så vil man bare ha litt informasjon om hva som kan forventes og slikt.
Gjest Gjest_salt og pepper_* Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 ååå hjelpes meg...jeg tar ikke forumet bokstavelig og seriøst, men det fantes så lite nettsider som skrev om emnet og som alle sikkert vil vite når det feiler en noe så vil man bare ha litt informasjon om hva som kan forventes og slikt. Å bruke et forum for å få svar på hva som er forsvarlig er hårreisende! Hei, Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre? Noen som vet?
Gjest Gjest_kongen_* Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Exen hadde en cyste i hode..riktignok ikke i hjernen men bak øyet..vanncyste var det tror jeg..Hun hadde aldri noe forbud mot å fly, men den var ikke av den voksende typen og den ble aldri fjernet heller.. Kongen
Gjest lege Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 ååå hjelpes meg...jeg tar ikke forumet bokstavelig og seriøst, men det fantes så lite nettsider som skrev om emnet og som alle sikkert vil vite når det feiler en noe så vil man bare ha litt informasjon om hva som kan forventes og slikt. Denne informasjoen får du enten av fastlege eller nevrolog/sykehus. Om du ikke tar svar du får her seriøst så lurer jeg virkelig på hvorfor du henvender deg her for å få avklart hvorvidt din mor kan fly?
BayliZ Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. desember 2008 Jøss for noen flotte svar jeg får...ville egntlig bare ha litt informasjon, uansett hva det var for å få greie på litt mer om sykdommen, men skjønner at det var dumt :-/ Vi skal så klart til lege, nevrolog og inn på sykehus...
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 Uff, stakkar, litt av noen krasse svar du fikk her... Er selvfølgelig enig i at dette er noe dere heller må ta opp med neurolog og det er nok sikkert du også. Men: folk bør akseptere at mennesker reagerer ulikt i slike situasjoner og ha litt forståelse for det. Ønsker deg og moren din lykke til
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #13 Skrevet 17. desember 2008 Hei, Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre? Noen som vet? I tillegg så lurer hun mye på hvordan selve inngrepet foregår, og hvor lenge hun blir liggende på sykehus. Er det noen som vet noe av informasjon så hadde vi blitt glade. Vi sitter liksom bare på vent til å komme til nevrolog og få vite mer... men ventetiden er laaaang. Alt av informasjon er av interesse :-) Takker Hei! Jeg vet ikke om det er forsvarlig å dra på en reise. Hvis dere er usikre ville jeg droppet reisen hvis jeg var dere. Forstår godt at du søker informasjon på nettet. Vet av egen erfaring at det kan være vanskelig å få pratet med lege og at det er flere ukers ventetid for å få en legetime. Men dere kan jo prøve å ringe til legekontoret. Hvis dere er heldige ringer legen tilbake før helgen. Synes det har kommet en del unødvendige kommentarer her. Trist at folk mangler empati. Klem til deg!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #14 Skrevet 17. desember 2008 Synes det har kommet en del unødvendige kommentarer her. Trist at folk mangler empati. Jeg synes ikke at folk mangler empati når de gir helt fornuftige råd, selv om de ikke er hva hovedinnlegger har lyst på. Om man bare vil ha jatting så får man ringe en venninne.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes ikke at folk mangler empati når de gir helt fornuftige råd, selv om de ikke er hva hovedinnlegger har lyst på. Om man bare vil ha jatting så får man ringe en venninne. Jeg synes det er et godt råd å kontakte lege for å få svar på slike spørsmål. Det var ikke det jeg reagerte på. Det jeg reagerte på var måten det ble skrevet på. Jeg tror ikke en lege ville skrevet et slikt svar: Dette er ikke noe som en tar opp på et internettforum! Hvordan kan KG tillate slikt? Venninen din MÅ diskutere dette med FASTLEGEN eller SPESIALISTEN sin! Dette ble OT, og moderator må gjerne slette det, men jeg håper det kan få dere til å tenke over hvordan dere svarer neste gang.
Bellatrix Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Det er forskjell på cyster. Jeg har en cyste på hjernen og tar fly, men jeg synes hun bør spørre legen sin for å være sikker. Endret 17. desember 2008 av Bellatrix
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Mye svar, men lite hjelp for deg......... Det gjenspeiler nok helst at det ikke er mulig å gi et sikkert svar her i forumet. Men generelt så vil jeg si at det er sikkert å fly med cyster i hjernen. For meg som bor og jobber på nevrologisk avdeling "oppe i nord", så kommer masse pasienter til sykehuset med fly, da det faktisk er eneste fremkomstmiddlet for mange av våre pasienter. Også overflyttinger av pasienter mellom sykehusene her oppe foregår med fly, ingen unntak for de med cyster. Forsiktighetsregler må vel tas hvis beliggenheten til cysten gir stor risiko for kramper, hodepine eller andre nevrologiske utfall ved trykkendringer og påkjenninger en flytur gir. Forøvrig påvises en del cyster som tilfeldige funn ved CT-scanning av hodet, og gir ingen symptomer. Så det kan jo tenkes at både du og jeg har en cyste i hodet uten å vite om det.........
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 Så det kan jo tenkes at både du og jeg har en cyste i hodet uten å vite om det......... Næmmen så koselig du er da, er det sånn du beroliger pasientene og deres pårørende?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Næmmen så koselig du er da, er det sånn du beroliger pasientene og deres pårørende? Nei, det er ikke sånn jeg beroliger pasientene. Men som generell informasjon på et nettsted, så betrakter jeg det som kunnskap som kanskje kan ufarliggjøre diagnosen littegrann. En cyste i hjernen er vanligvis ikke så "farlig". Kommentaren er nok også skrevet med "glimt i øyet"
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 Hei, Min mor har akkurat fått vite at hun har cyste i hjernen, hun skal ut å fly nå snart og spørsmålet dukker da så klart opp om det er mulig og forsvarlig å gjøre? Noen som vet? I tillegg så lurer hun mye på hvordan selve inngrepet foregår, og hvor lenge hun blir liggende på sykehus. Er det noen som vet noe av informasjon så hadde vi blitt glade. Vi sitter liksom bare på vent til å komme til nevrolog og få vite mer... men ventetiden er laaaang. Alt av informasjon er av interesse :-) Takker I forhold til de andre spørsmålene du stiller, så er de faktisk umulig å svare på. Inngrepet avhenger av beliggenheten på cysten, hvor "lett tilgjengelig" den er. Påviste cyster som ikke gir noen plager, blir ikke nødvendigvis operert. Man vil alltid overveie risikoen for å gjøre inngrep i hjernen opp mot hva som skjer hvis man velger å ikke operere. Hvor lenge man blir liggende på sykehus etter et slikt inngrep, varierer. Tapping av en enkelt beliggende cyste komplikasjonsfritt, gjør at du kan reise hjem raskt, med kun få dagers liggetid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå