Gå til innhold

Japan


~banshee

Anbefalte innlegg

Trenger jeg å være rik for å dra til Japan?

Det som frister mest er å se naturen og landet i sin helhet, naturligvis besøke noen byer også mens jeg er der, men ikke hovedsakelig.

Jeg er en student på 20 med mulighet til å spare ca 4000 av lønna mi i måneden.

Noen som vet hva en sånn tur kan koste, vil gjerne være der mer enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nuigurumi

En tur til Japan blir fort ganske dyr - transport er en stor kostnad. Litt avhengig av hvor du flyr fra bruker KLM å være billigere enn SAS, og så kan du få gode tilbud fra Finnair om du flyr fra Oslo. Jeg har betalt alt fra 6500 til 9500 t/r Japan, det gjelder å være tidlig ute og ha flaks:)

I tillegg bør du ha Japan Rail Pass -det får du hos Japanspesialisten. Jeg mener å huske at det koster ca 2500 for to uker? Med dette kan du ta nesten alle tog i Japan uten å betale ekstra, man sparer mye tid på det fordi man kan ta Shinkansentogene, og i tillegg er tog i Japan såpass dyrt at man sparer opp beløpet på to eller tre turer.

Jo lenger ut på landet du er, jo billigere blir det selvsagt. Hvis du ikke snakker japansk bør du være bevisst på at man snakker svært lite til ingen engelsk i disse områdene, og at det i svært liten grad finnes engelsk skilting/oversettelse av menyer etc.. Det er altså mye lettere å klare seg i storbyene. I Tokyo finner du hotell med ok standard ned i 6-7000 yen, hostel er selvsagt enda billigere. Osaka og Kyoto er i samme prisklasse, andre byer er noe billigere.

Det er veldig mye morsomt å gjøre og ikke minst å handle i Japan - jeg ville ha passet på å beregne nok penger til en slik tur. For to uker ville jeg ha sagt 25 000 - ti tusen til fly og tog, og en tusenlapp dagen ellers. En slik tur kunne for eksempel ha vært noen dager i Tokyo, en uke med base i Kyoto (derfra kan du dra til Nara, Osaka, Himeji, Kobe, Hiroshima, etc). og så noen dager nordover, enten opp til Hokkaido hvis du bruker et døgn ekstra med tog, eller nordvest mot Nagano-ken.

For tiden er det ganske dyrt i Japan - yenkursen har gått opp femti prosent de siste månedene og med dyre flybilletter i tillegg går det fort mye penger. (Det kan altså lønne seg å vente til ting har stabilisert seg noe mht valutakursen - yen'en skal ned over tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...