Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er så "heldig" og skal til Iran i april. Mine svigerforeldre jobber der nede og vi er invitert på besøk. Er ikke et land man vanligvis besøker så jeg sa ja rimelig kjapt.

Men nå begynner jeg å angre litt. Er så utrolig usikker på hva jeg skal ha på meg, hva vi kan gjøre osv....?

Noen som har vært der med erfaringer og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kommer det jo litt an på hvor i Iran du skal hen, men det er vel ikke så varmt der i april? (15-20 grader kanskje?)

Men hvis det er varmt må du ha tynne langbukser, langarmede skjorter og et sjal til å ha over hodet. Jeg ville gått for lette bomullsklær.

Skrevet

Skal bo i Teheran, men håper jo jeg skal få sett litt mer av Iran enn bare den byen! :)

Gruer meg skikkelig til dette sjalet, må innrømme det!!! Forhåpentligvis kryper ikke gradene over 20 for da kommer jeg til å slite i bukser og full påkledning!

Skrevet

Jeg misunner deg stort! Jeg ville også dratt nedover! Det med sjalet og hva man kan gå i osv. er det første som falt meg inn også. Jeg ville kontaktet den norske ambassaden i Teheran og spurt dem om de kunne gi noen tips. De har sikkert vært borti "problematikken" selv.

Når det gjelder temperaturer over 20C og full påkledning så vil jeg bare nevne at jeg bor i Hellas, og selv om jeg har akklimatisert meg så var det ganske varmt å følge "kleskoden" her når det ikke var sommerferie, og gå i olabukser. Nå er ikke situasjonen på noen måte sammenlignbar, for man kan velge å gå i miniskjørt i Hellas (hvis du ikke har noe problem med at blikket til en haug med greske menn er klistra på rompa di og at alle vil ta kontakt med deg), men det praktiske er fortsatt anvendelig: Jeg gikk alltid rundt med en flaske vann i veska, og drakk en slurk med vann stadig vekk. På dagtid drakk jeg gjerne 1 1/2 liter vann utenom når jeg spiste osv. I tillegg så trekker grekere inn i skyggen, og stopper i skyggen hvis de skal prate eller venter på noe/noen. Dette er sikkert tips du har hørt før, men jeg måtte bevisst tenke over dette for å ikke svette bort og komme hjem med hodepine osv. Drikk vann selv om du ikke er tørst :)

Ellers er lette bomullsklær, som Annie foreslår, et veldig bra valg. Hvis du får tak i det så vil jeg også anbefale lin, som fungerer veldig bra i varmen :)

Ha en kjempefin tur! Håper jeg får muligheten til å dra en dag selv :)

Skrevet

Ellers kan du ta en titt på denne artikkelen og denne (jeg vet, det er VG, men det er nå et sted å starte ;) ) for forslag til hva man burde se i Iran. Jeg misunner deg sånn! Kos deg! Det kommer nok til å bli en tur du aldri glemmer! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

De artiklene fikk det til å krible i magen min! :)

Skal vel takle sjalet i en ukes tid!!!

Og siden svigers har svømmebasseng i hagen så skal jeg nok overleve hvis det plutselig skulle bli for varmt også! hehe...

• Liker 2
Skrevet

Sjekk med ambassaden. En kollega av meg var i Iran sammen med sin kone for noen år siden og jeg mener å huske at hun måtte iføre seg burka før hun gikk av flyet. (Nei, jeg tuller ikke, men de har også vært i Saudi Arabia så det kan hende jeg blander sammen og at det var i sistnevnte land hun måtte "kle seg om".)

Når det er sagt så tror jeg du kan glede deg til besøket. Det var visst et fantastisk land å besøke og iranerne de kom i kontakt med var svært hyggelige og omgjengelige mennesker.

Skrevet

Det er saudi man kler seg om i fly, ikke Iran.

Noe annet er at man ikke kommer inn i saudi om man ikke jobber der eller er muslim paa pilgrims eise, men selv da er det begrenset hvor man kan bevege seg.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Etter en opplevelsesrik tur til Tehran er jeg hjemme igjen og sitter inne med masse inntrykk!

En slags reisebeskrivelse kan leses på: http://reiseguiden.blogg.no

:)

Skrevet
Etter en opplevelsesrik tur til Tehran er jeg hjemme igjen og sitter inne med masse inntrykk!

Oj, nå fikk jeg lyst til Iran. Takk for blogg!

• 12 år senere...
Skrevet
Monarabb skrev (På 23.4.2009 den 9.09):

Ser at dette er en eldgammel tråd, men ble så nysgjerrig på turen din - og siden blogginnlegget ikke eksisterte lenger så prøver jeg med en melding her inne. Hvordan var Iran som reisemål? 

Anonymkode: 6d0f0...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser at dette er en eldgammel tråd, men ble så nysgjerrig på turen din - og siden blogginnlegget ikke eksisterte lenger så prøver jeg med en melding her inne. Hvordan var Iran som reisemål? 

Anonymkode: 6d0f0...f47

Ikke meg over, men Iran er fantastisk! Folk er super gjestfrie, de er glade når vestlige turister kommer, veldig liberale. Anbefaler Shiraz, Yayd, Esfahan og evt nordøstlige områder for fjellturer.

Anonymkode: 73f62...a57

• Liker 3
Skrevet

Iran er ikke et land som man uansett skal dra på ferie til. Et umenneskelig regime som må motarbeides. Iranske myndigheter har pålagt hijab for jenter ned til 7 år. Kvinner som ikke føyer seg etter landets hijab-påbud møter daglig trakassering og voldelige angrep av politi og andre som støtter påbudet. Ofte blir kvinnene slått i ansiktet, slått med batonger, satt i håndjern og tatt med i politibiler. Ifølge loven kan kvinner og jenter helt ned i 9-årsalderen risikere straff som bøter og fengsling.

Anonymkode: 8ad06...769

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Iran er ikke et land som man uansett skal dra på ferie til. Et umenneskelig regime som må motarbeides. Iranske myndigheter har pålagt hijab for jenter ned til 7 år. Kvinner som ikke føyer seg etter landets hijab-påbud møter daglig trakassering og voldelige angrep av politi og andre som støtter påbudet. Ofte blir kvinnene slått i ansiktet, slått med batonger, satt i håndjern og tatt med i politibiler. Ifølge loven kan kvinner og jenter helt ned i 9-årsalderen risikere straff som bøter og fengsling.

Men den dagen prestestyret forsvinner vil jeg gjerne reise dit! Fantastisk historie og kultur, og derfor mange fantastiske mennesker!

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Deg om det. Jeg lar ikke politikk styre hvor jeg vil dra på ferie. Høres kanskje litt kynisk ut, men jeg brur meg ikke om sånt. Jeg bryr meg om hva slags opplevelse jeg personlig får av å reste dit. Selv Nord-Korea hadde jeg reist til med glede.

Iran er på min topp-10-liste over steder jeg vil til. Spesielt Isfahan ser helt fantastisk ut.

Anonymkode: 7219f...3ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Samme med Tyrkia, folk driter i om landet de skal reise til ferie på er et møkkaland så lenge det er billig eller at de får oppfylt sine egne egoistiske behov.

Legger man igjen penger i sånne land så støtter man islamisme, terror, slavehandel og diktatur styrt av religiøse fanatikere.

Anonymkode: 4c8ea...6a4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Iran er ikke et land som man uansett skal dra på ferie til.

Interresant. Ettersom du kun drar på "moralske" ferier, hvor går grensen din? 

Beksrivelsen din går jo også utelukkende på hvordan regjeringer oppfører seg innenriks, men det er jo ikke nødvendigivs noen sammenheng mellom intern frihet og Statlig vold/rettighestbrudd utenriks.

Blir du  feks med til Land som forsynte gadaffi med forsvarmateriell like før han døde, hvis det landet gir egne innbyggere mye frihet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme med Tyrkia, folk driter i om landet de skal reise til ferie på er et møkkaland så lenge det er billig eller at de får oppfylt sine egne egoistiske behov.

Legger man igjen penger i sånne land så støtter man islamisme, terror, slavehandel og diktatur styrt av religiøse fanatikere.

Anonymkode: 4c8ea...6a4

Der tar du nok feil! Erdogan ser gjerne at turistene slutter å besøke Tyrkia, da han ikke ønsker  vestlig påvirkning. Men de som driver restauranter, butikker, hoteller etc, er uskyldige i hans politikk og de er avhengige av at det kommer utenlandske turister for at de skal kunne forsørge familien sin.  De sier at vi ikke må svikte dem! De trenger at vi bryr oss og fortsetter å komme.  De er redde for at landet skal bli lukket, og svikter turistene vil flere flykte fra Tyrkia. 

Anonymkode: 91aa5...8fd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...