Gå til innhold

Integritet


Gjest Gjest_amanda_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg er norsk, så kanskje litt flaut å spørre. men men man lærer så lenge man lever.

hva betyr integritet??

Morsomt spørsmål, jeg bruker jo ordet uten at jeg har grublet så mye på hva det betyr. I farta kommer jeg på disse kjennetegnene ved en person med høy integritet:

  • Sier ikke en ting og gjør noe annet
  • Forlanger ikke noe bedre av andre enn h*n forlanger av seg selv
  • Står for det h*n mener, også om det er upopulært
  • Tør å innrømme egne feil, og gjør noe med dem også
  • Tar ikke æren for andres bidrag, dolker ikke andre i ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dikt om integritet:

"If" av Rudyard Kipling

If you can keep your head when all about you

Are losing theirs and blaming it on you;

If you can trust yourself when all men doubt you,

But make allowance for their doubting too:

If you can wait and not be tired by waiting,

Or being lied about, don’t deal in lies,

Or being hated, don’t give way to hating,

And yet don’t look too good, nor talk too wise;

Les resten av diktet på: http://en.wikisource.org/wiki/If%E2%80%94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er norsk, så kanskje litt flaut å spørre. men men man lærer så lenge man lever.

hva betyr integritet??

At du er norsk betyr ikk eat du vet innholdet av begrepet integritet...tvert i mot. Spør Eva Joly.

Integritet betyr det motsatte av atferden til TERRA-ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dikt om integritet:

"If" av Rudyard Kipling

If you can keep your head when all about you

Are losing theirs and blaming it on you;

If you can trust yourself when all men doubt you,

But make allowance for their doubting too:

If you can wait and not be tired by waiting,

Or being lied about, don’t deal in lies,

Or being hated, don’t give way to hating,

And yet don’t look too good, nor talk too wise;

Les resten av diktet på: http://en.wikisource.org/wiki/If%E2%80%94

Irriterende mange skrivefeil i rytmen her med store bokstaver og ord som mangler i setninger. 1. bud i å gjengi dikt er å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ordboka:

integritet -en selvstendighet; uavhengighet; ukrenkelighet: stormaktene garanterer landets integritet / bevare sin personlige integritet

Når det gjelder mennesker kan man kalle det selvrespekt eller ens verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra ordboka:

integritet -en selvstendighet; uavhengighet; ukrenkelighet: stormaktene garanterer landets integritet / bevare sin personlige integritet

Når det gjelder mennesker kan man kalle det selvrespekt eller ens verdier.

det blir for difust og kalle det ens verdier. for hva definerer riktige verdier i et menneske i det hele tatt?

Integritet er noe når man klarer å kombinere/balansere "stormakten" ved å bevare sin personlighet (altså at man ikke blir falsk, klysete...)oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende mange skrivefeil i rytmen her med store bokstaver og ord som mangler i setninger. 1. bud i å gjengi dikt er å gjøre det riktig.

Jeg har bare kopiert det fra nett, kan ikke diktet selv. Hvem gjelder diktbudene for? Poeter? Selv er jeg ingen poet, men kanskje litt av en potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er norsk betyr ikk eat du vet innholdet av begrepet integritet...tvert i mot. Spør Eva Joly.

Integritet betyr det motsatte av atferden til TERRA-ansatte.

Det var vel kanskje ikke det ts mente? Jeg tolket det som at h*n var flau over å være norsk og likevel ikke vite betydningen av et norsk ord. Det er noe helt annet du refererer til.

Til ts: Veldig få vet betydningen av alle ord i sitt eget språk. Ingenting flaut i å ikke vite hva integritet betyr. Det er i tillegg et litt diffust begrep som kan forklares på forskjellige måter, så det er ikke helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er norsk betyr ikk eat du vet innholdet av begrepet integritet...tvert i mot. Spør Eva Joly.

Integritet betyr det motsatte av atferden til TERRA-ansatte.

I følge Wikipedia innebærer integritet (da i mer "umenneskelig" form) også at informasjon ikke er klusset med, og at informasjonen gjengir de faktiske hendelser og forhold. Eksempelvis vil det å stemple Terra-ansatte som folk uten integritet ikke helt være i tråd med den definisjonen.

Hva om Gjest på en helhjertet måte skriver tullball, og står inne for det - men at teksten i seg selv ikke oppfyller ovennevnte definisjon - hva da? Gråsone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at integritet på mange måter er det samme som "hederlighet" når man bruker det om en person; at man har en karakter som holder seg til moralske og etiske prinsipper til enhver tid (upåvirkelig av ytre påvirkning eller omstendigheter) og derfor framstår som ærlig og troverdig.

Så vidt jeg vet så kommer det fra latin og betyr "helhet", og fikk senere betydningen "ikke korrupt". Om mennesker kan det kan være snakk om "ikke korrupt dyd/ærbarhet", om f.eks. et lands integritet så kan det være snakk om at landet ikke holder på å bli splittet internt (f.eks. politisk eller etnisk) eller hvordan landet framstår internasjonalt (overholder det internasjonale regler?). Dataintegritet går f.eks. på hvor riktig informasjonen man får er - i hvilken grad den er påvirket eksternt eller ikke før den når fram til deg.

Det nærmeste ordet man kan oversette med som gjelder for alle (?) tilfellene er derfor "Ikke korrupt" (skulle gjerne hatt "ukorrupt" på norsk). Men det er som mange her sier et veldig vanskelig ord å forklare :)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske som er reflektert, klok, rettferdig og sterk.

En med ryggrad og som er tro, ikke bare mot seg selv men også mot andre mennesker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Gjest på en helhjertet måte skriver tullball, og står inne for det - men at teksten i seg selv ikke oppfyller ovennevnte definisjon - hva da? Gråsone?

Da er det jo tekstens integritet det er snakk om, ikke menneskets.

For øvrig; absolutt ærlighet mot andre synes jeg ikke er en forutsetning for å ha høy integritet. Hvis vedkommende oppriktig mener at omstendighetene ikke er de rette for ærlighet, så må det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...