Gå til innhold

Hva kan man bruke av prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på Yasmin ganske lenge. For et par måneder siden fikk jeg et "anfall" som var ganske skremmende med svimmelhet og noe nær afasi.

Har vært på MR og doppler som begge var normale. Er helt uten ettervirkninger.

Men er alltså blitt tatt av p-pillene med mistanke om liten blodpropp.

Så nå håpet jeg å kunne starte på minipille, fordi jeg trodde at det var noen hormoner som var "værre" enn andre. Men fastlege og nevrolog sier at jeg "Kanskje ikke bør" og at "de ikke ville ha anbefalt minipille".

Er det noen her ute som har vært i samme situasjon og som har funnet noe som funker?

Spiral er jeg skeptisk til da jeg ikke har fått barn og ønsker barn. Er i fast forhold, men avstandsforhold (har bodd sammen før, og stødig forhold, så hadde håpet å slippe noe sånt som dette).

Min far som er lege har anbefalt meg å snakke med en dyktig gynekolog for å se om han/hun har en annen oppfatning. Rart hva man snakker med sin far om her i huset forresten!

Så ville egentlig bare høre om det er noen som har noe kunnskap (mens jeg i bunn og grunn vil forholde meg til legevitenskapen slik jeg er oppdratt ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere nær i familien som har hatt blodpropp. Jeg var hos gynekolog i går og spurte hva som ville være best for meg å bruke.

Hun mente det var Cerazette. Vet ikke annet en at jeg bruker det da.

Skrevet

Takk for svar!

Det var det jeg håpet på også, så får se litt på hva de ulike sier.

Tror min kjære far er skeptisk siden han er min far, selv om han vanligvis er veldig objektiv.

Når det skal sies, så vet jeg jo ikke hvordan jeg vil reagere på de heller. Får høre litt rundt. De vet egentlig ikke om det var blodpropp jeg hadde, men har noen i familien jeg også...

(og jeg som har vært til lege en gang hvert tredje år siden jeg ble født..., med unntak av min far, som bare har sydd meg et utall ganger etter møter med trær, baseballbats etc)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Personlig er jeg ikke så begeistret for p piller, men blir nødt å ta dem nå likevel fordi jeg ikke har tid eller krefter til å få min syklus tilbake til normalen etter pilleslutt. Har hatt mye smerter i forbindelse med mens etc etter pilleslutt...

En i familien min har risiko for blodpropp pga noen nært beslektet som fikk det. Så de bruker bare hopp av i svingen. Hører at det ikke er det beste av prevensjonene, men funket for meg også i mange år uten at jeg noengang ble gravid. Kan gjerne kombinere med sæddrepende middel? Og kanskje unngå dager nær eggløsning og heller bruke kondom eller noe da.

Håper du finner en løsning:-)

Skrevet

"Prøvde" hopp av i svingen for et par helger siden. Og det resulterer bare i at jeg er veldig nervøs for graviditet. Min kjære er i førtiåra og godt dreven (for å si det litt vulgært), men vet jo at jeg kan bli gravid av dette også.

Så nå sitter jeg og teller.... men føler meg som normalt....

Hvis menn hadde vært de som bar frem barn (i en ellers uforandret verden) hadde vel både mensen, prevensjon og fødsel vært helt annerledes.

:rope:

Skrevet

Undersøk litt rundt FAM (ovusoft og fertilityfriend), kondom, og pessar. Har brukt FAM og kondom selv i mange år pga at hormoner ikke er aktuelt for min del (stoler ikke på de, får bivirkninger + det etiske aspektet ved de).

Sterilisering er kanskje også noe å vurdere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...