sEnsAtion Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Tja, si det! Det finnes flere store religioner. Det finnes enda flere mellomstore. Og det finnes et kjempestort antall mindre religioner i hele verden. I og med at ingen religioner/guder er blitt fysisk beviste å eksistere, har ergo ingen mennesker noen spesiell grunn til å velge den ene over den andre, utenom at man naturligvis velger den som man blir oppdratt under og som foreldrene pålegger barna sine. Så hva om kristendom er feil? Kanskje jødedommen er riktig og Jesus har aldri eksistert? Hva med Midtøsten; kan så mange der ta feil Gud? Kanskje er det flere av dem?? Guder, altså. For meg blir dette veldig enkelt, jeg som er ateist, men jeg undrer litt over hva dere religiøse her inne legger til grunn for deres religion? Hadde dere kristne her inne blitt fødte eller oppdratte i Midtøsten, så hadde dere mest sannsynlig tilbedt en helt annen Gud. Hadde dere blitt oppdratt i Thailand, hadde dere mest sannsynlig blitt buddhister. Kan noen opplyse meg?
Stillest vann Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Tja, si det! Det finnes flere store religioner. Det finnes enda flere mellomstore. Og det finnes et kjempestort antall mindre religioner i hele verden. I og med at ingen religioner/guder er blitt fysisk beviste å eksistere, har ergo ingen mennesker noen spesiell grunn til å velge den ene over den andre, utenom at man naturligvis velger den som man blir oppdratt under og som foreldrene pålegger barna sine. Så hva om kristendom er feil? Kanskje jødedommen er riktig og Jesus har aldri eksistert? Hva med Midtøsten; kan så mange der ta feil Gud? Kanskje er det flere av dem?? Guder, altså. For meg blir dette veldig enkelt, jeg som er ateist, men jeg undrer litt over hva dere religiøse her inne legger til grunn for deres religion? Hadde dere kristne her inne blitt fødte eller oppdratte i Midtøsten, så hadde dere mest sannsynlig tilbedt en helt annen Gud. Hadde dere blitt oppdratt i Thailand, hadde dere mest sannsynlig blitt buddhister. Kan noen opplyse meg? Saksopplysning: Kristendommen, jødedommen og islam har den samme Gud (Abrahams Gud). Og både muslimene og jødene tror at Jesus har eksistert, men at han "bare" var en profet. Jødene venter fremdeles på Messias.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 ifølge min tro, kommer vi alle fra sammme Skaper. Men og historien om Skaperen er vel bare EN, sånn sannheten om ditt liv er bare EN, men du eller andre kan lage grener av løgn om deg. Sånn tror jeg djevelen opererer om sannheten, han lager grener av løgn som vi skal ta som sannhet av vår Skaper som kan gi oss en større mening med livet. Og der mener jeg troen på Jesus som jeg har, gav meg mindre egenrettferdige tanker som jeg mener er djevelske. Og jeg blir ikke lei av troen heller så begynner å holde loven som min egenrettferdighet, det var like før tidlig i troen når det var snakk om frelse, men så at jeg måtte begynne å helliggjøre mine gjerninger, altså jeg måtte begynne å bli egenrettferdig. Men slapp heldigvis unna og fant ut at Guds nåde i troen på Jesus forandrer meg. Alt i alt ble dette sannheten i meg som bare gjør meg godt i Ånden, om kjødets tanker får svi litt, så er det bare å glede seg i at du er under forandring i Guds rikes vei.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Kommer ann på hvem du spør. For min del tror jeg ikke det finnes 1 riktig religion. Det jeg finner mest sansynlig er at alle religioner har en del sannhet i seg. Men ingen religion har den fulle og helle sannheten. Nå er det bare å vente og se. Til en viss person kommer med et bibel sitat.
Gjest Infralove Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Kommer ann på hvem du spør. For min del tror jeg ikke det finnes 1 riktig religion. Eg trur heller poenget er at alle religionar hevdar at dei er den rette. Og dei fleste religionar basert på gud, meina at om du ikkje trur på akkurat jødedommen osv, så kjem du til helvete. Og då har du jo eit problem. For om du blir sendt til helvete når du trur på feil religion, då er det ganske viktig å befinne seg i riktig bås. Og der mener jeg troen på Jesus som jeg har, gav meg mindre egenrettferdige tanker som jeg mener er djevelske. Som du meina er djevelske? Det er jo gud som bestemmer kva som er rett og gale. Eller seier gud at det er rett og gale fordi at det er det det er? Hadde drap vore riktig om gud sa det var det? Eller seier gud at det er feil fordi at det er det til å begynne med? Og jeg blir ikke lei av troen heller så begynner å holde loven som min egenrettferdighet, det var like før tidlig i troen når det var snakk om frelse, men så at jeg måtte begynne å helliggjøre mine gjerninger, altså jeg måtte begynne å bli egenrettferdig. Men slapp heldigvis unna og fant ut at Guds nåde i troen på Jesus forandrer meg. Alt i alt ble dette sannheten i meg som bare gjør meg godt i Ånden, om kjødets tanker får svi litt, så er det bare å glede seg i at du er under forandring i Guds rikes vei. Hæ?
KR-øst Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Siden det er så mange religioner som menneskene dyrker i dag, så kunne det være interessant å høre om det er noen av disse som har sin historie fra lenger tid tilbake enn hva Bibelen har?
Gjest Infralove Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 Men ser vi på skriftlige kilder, regnes hinduismen normalt som den eldste av nåtidens religioner. De eldste hinduistiske skriftene er de fire vedaene, og visse deler av dem er nedskrevet cirka 1500 f.Kr. Viss man skal ta utgangspunkt i at eldst = riktig. Så er hinduismen vegen å gå. Henta herfrå
KR-øst Skrevet 16. desember 2008 #9 Skrevet 16. desember 2008 Viss man skal ta utgangspunkt i at eldst = riktig. Så er hinduismen vegen å gå. Henta herfrå Der var det bare antakelser.
Gjest Ludovie Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Der var det bare antakelser. Mener du at jo eldre en religion er, dess riktigere er den?
KR-øst Skrevet 16. desember 2008 #12 Skrevet 16. desember 2008 Mener du at jo eldre en religion er, dess riktigere er den? Nå har det seg slik at Bibelen forteller om skapelsen, og omtrent når de første menneskene ble skapt. Og menneskene har jo tilbedt Gud helt fra denne tiden. Det jeg var interessert i å høre, var om det var noen religioner som ellers forteller om skapelsen, og når den fant sted.
Gjest Ludovie Skrevet 16. desember 2008 #13 Skrevet 16. desember 2008 Nå har det seg slik at Bibelen forteller om skapelsen, og omtrent når de første menneskene ble skapt. Og menneskene har jo tilbedt Gud helt fra denne tiden. Det jeg var interessert i å høre, var om det var noen religioner som ellers forteller om skapelsen, og når den fant sted. Jeg tror Islam har en lignende fortelling om artenes opprinnelse. For øvrig er det de færreste kristne som leser første mosebok bokstavelig. I hvertfall ikke blant de som er litt opplyste og som har litt utdannelse.
babord Skrevet 16. desember 2008 #14 Skrevet 16. desember 2008 Et stort flertall av alle religioner og folkegrupper har en skapelsesberetning. Det finnes påfallende mange likhetstrekk i disse beretningene, selv om mange har oppstått feks på isolerte øyer. Interessant!
Gjest Ludovie Skrevet 16. desember 2008 #15 Skrevet 16. desember 2008 Et stort flertall av alle religioner og folkegrupper har en skapelsesberetning. Det finnes påfallende mange likhetstrekk i disse beretningene, selv om mange har oppstått feks på isolerte øyer. Interessant! Det at mange religioner har lignende skapelsesberetninger er ikke det minste merkelig. I hvertfall når det gjelder kristendommen/jødedommen og islam. Det har jo vært en masse kontakt mellom disse. At det forekommer skapelsesberetninger som minner om de man finner i disse religionene på isolerte øyer uten kontakt med andre, stiller jeg meg derimot tvilende til. Jeg vil derfor gjerne se dokumentasjon på dette.
Pastor Knut Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Hadde dere kristne her inne blitt fødte eller oppdratte i Midtøsten, så hadde dere mest sannsynlig tilbedt en helt annen Gud. Hadde dere blitt oppdratt i Thailand, hadde dere mest sannsynlig blitt buddhister. Kan noen opplyse meg? Tja, det er vel ingen automatikk i at oppdragelse innen en religion fører til at man forblir i den religionen. Det er jo en del nordmenn som har hatt en kristen oppdragelse, men som nå er buddhister. Så det er ikke nødvendigvis hold i påstanden din. Men det kan mulighens ha vært mer hold i påstanden din hvis vi beveger oss bakover i tid - til den gang det ikke var så lett å få informasjon og kunnskap om andre religioner og livssyn. I dag er det derimot et enormt religionsmarked som hvem som helst kan ta del i. Dessverre er det ikke slik alle steder i verden - og noen steder er det jo også farlig ikke å holde seg til en vedtatt religion. Men jeg tror ikke slike spesielle omstendigheter skal få lov til å veie til argumentets fordel Når det gjelder ditt spørsmål om hvilken religion som er den riktige, da tenker jeg som så at den religion som er god og som gjør deg til et godt menneske og som du trives i, akkurat den religionen er den rette for deg. Noen vil kanskje si at den og den religionen er riktig i forhold til andre religioner, men en slik argumentasjon synes jeg er farlig og uten mening. Jeg er mer opptatt av at den religion er riktig, som også gjør oss til gode mennesker. Hvis buddhismen gjør deg til et godt menneske, da er buddhismen riktig for deg. Hvis kristendommen gjør deg til et godt menneske, da er kristendommen riktig for deg. Hvis Islam gjør deg til et godt menneske, da er Islam riktig for deg. Osv. I den kristne unitarismen som jeg tilhører, er vi mer opptatt av at det som er religiøst riktig, er det som gjør oss til gode mennesker. Vi er mindre opptatt at man må tro på bestemte ting og på bestemte måter. Grunnleggeren av unitarkirken sa allerede på 1500-tallet at vi behøver ikke tro det samme for å være gode mennesker. Derfor: Den riktige religionen er den religionen som gjør deg til et godt menneske.
KR-øst Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Jeg tror Islam har en lignende fortelling om artenes opprinnelse. For øvrig er det de færreste kristne som leser første mosebok bokstavelig. I hvertfall ikke blant de som er litt opplyste og som har litt utdannelse. Nå oppsto ikke islam før i år 600 e.Kr. og var i første omgang basert på Bibelen, inntil Muhammed ble uvenner med jødene, og ble mer krigersk. De har altså ingen annen historie enn den hentet fra Bibelen, før Muhammeds tid. Når det gjelder disse du kaller opplyste og skolerte, så fortell meg hvem som har opplyst og skolert dem, og hva de er opplyst om. Hva skulle disse vite som ikke andre kristne vet? Du tenker kanskje på de liberale, de som egentlig ikke har noen holdepunkter i det hele tatt, men som vil tekkes folket, akkurat slik som Bibelen sier?
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 Igjen må jeg vel si som jeg har sagt i en annen religionsdiskusjon til deg KR-Øst. Det nytter ikke å trekke frem Bibelen som en troverdig kilde når du diskuterer med folk som ikke tror/er kristne. Like lite som det er et poeng for muslimer å bruke Koranen for å overbevise deg om noe, for jeg regner med at du ikke ser på Koranen som en direkte overføring fra Gud til Muhammed slik de gjør. Nå har jeg generelt et problem med religioner som hevder at de har den hele og fulle sannheten når det kommer til Gud, og jeg tror mennesker heller bør se inn i seg selv for å "finne" sin tro istedet for i diverse bøker. Ellers er jeg litt enig med Pastor Knut i det han skriver over, jeg tviler på at en religion kan passe for alle mennesker. Og det ser vi vel også i dag med tanke på at det er så mange forskjellige religioner.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Hvem vet kanskje alle religioner er feil.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #20 Skrevet 17. desember 2008 Man trenger ingen religion for å være et godt menneske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå