Gå til innhold

volvo xc90


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Min store drøm er en brukt volvo xc90.

Den koster jo litt, men tenkte kanskje at prisene er på vei ned nå i finanskrisen.

Hva tror dere om prisene på disse?

Ellers lurer jeg på om dette er en så fantastisk bil som jeg forestiller meg - eller finnes det ulemper også med disse?

Bruker de mye drivstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blant traktorer er XC90 blant de beste, men den kommer til kort mot en ekte personbil til samme pris.

Sammenligner man XC90 D5 med V70 D5 ser man at XC90 bruker 20% mer drivstoff, er 20% tregere på 0-100. Plassen er ikke særlig forskjellig, begge bilene er ca 4.8 meter lange.

Når det gjelder pålitelighet har jeg ikke funnet tall på dette, men ofte er det rimelig å anta at høye tunge biler med høy nypris også er dyre å holde, f.eks. er BMW X5 langt dyrere i drift enn den ca jevnstore BMW 5-serie sedan/stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har hatt en XC90 D5 i snart tre år nå, bilen bruker ikke spesielt mye mer enn en XC70, er grei å kjøre og har sikkerhetsdetaljer som gjør den til den perfekte familiebil.

Den har hatt noen småbugs, men alt har latt seg fikse ganske enkelt og greit på garanti og gjenkalling.

Et par kolllegaer av meg har også XC90, valget har i alle tilfeller falt på denne bilen pga av at den har ekstremt mye bedre bagasje- og passasjerplass enn feks X5, Touareg og ML.

Den eneste som kan si at bilen hans bruker godt med drivstoff i forhold til en V/XC70 er den av dem som kjører med V8-motoren. Men det er en vesentlig tyngre bil, så det skulle bare mangle.

Prisene varierer litt på hvor gammel bilen er, jeg har sett dem helt nede i 400.000 for veldig langt kjørte. Personlig om jeg skulle velge en slik, så ville jeg ikke gått for en som er eldre enn 3 år pr. idag. Det er også verd å få med seg at Volvo kan leveres med MYE utstyr, det lønner seg å lete frem den som har litt mer utstyr enn de andre. Etter første hånds erfaring med V70 så vet jeg at det er disse bilene som holder seg best i verdi og som ikke minst er null problem å selge igjen. Jeg har hatt en del nyere Volvo, og de har aldri vært noe problem å få solgt. XC90 kan umulig være noe unntak.

Den største ulempen som du vil oppleve med XC90 er egentlig et generelt Volvo-problem; de har fått en sinnsvak stor svingradius, det krevr plutselig masse plass å snu en slik. Ut over det så er det hyggelige bekjentskaper, jeg kan ikke komme på noe spesifikt som du vil oppleve som vanskelig med en XC90.

Et par råd har jeg kanskje allikevel. XC90 er en såpass høy/tung/stor bil at på vinterdekkene så bør du absolutt velge piggdekk. På min Suburban er det galskap å kjøre på piggfritt om vinteren, jeg får beskrevet at det er akkurat likedan med Volvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Tusen takk for gode svar!! Da vi skal ha en evt. Volvo xc90 til familiebil, til hytta og opp i snøen tror jeg dette fortsatt er hva vi trenger. Kommer nok til å merke økte drivstoffutgifter, men etter hva dere svarer ser jeg at dette er den perfekte bilen for meg. Får utvide gårdsplassen litt sånn at jeg klarer svingen.... :fnise: Så nå får vi fortsette og spare og håpe at prisene går litt ned før vi finner den rette bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte både XC90 og XC70. Valget fallt på XC70, og er meget godt tilfreds med den (selv om det ikke var det du spurte om)!

Den største ulempen som du vil oppleve med XC90 er egentlig et generelt Volvo-problem; de har fått en sinnsvak stor svingradius, det krevr plutselig masse plass å snu en slik...

Et par råd har jeg kanskje allikevel. XC90 er en såpass høy/tung/stor bil at på vinterdekkene så bør du absolutt velge piggdekk...

Skal ikke påstå at jeg har så veldig godt rede på biler, men det med svingradiusen har jeg fått forklart at det er noe man får "på kjøpet" når man velger en Volvo med AVD (og svingradiusen er ikke såå ille.. ;) ).

Jeg kjører mye på snø, og fjelloverganger, men kjører piggfritt (det har jeg gjort i mange år nå). På XC70 har jeg ikke opplevd at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugla:

Har faktisk ikke bare med firehjulsdriften å gjøre. Er motorens plassering foran som er hovedårsaken. Tverrplassert femsylinders motorblokk pluss girkasse gjør at avstanden mellom ramme/travers blir en smule stor. Dette stjeler plass til at hjulene kan få mer svingutslag.

Jeg var sjokket første gang jeg kjøpte "ny" Volvo, gikk rett fra 940 til V70, og de to bilene er natt og dag. 940'en har sykt god svingradius, mens V70'en var noe av det vanskeligste jeg har hatt. :) Men hvem bryr seg, jeg elsket dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger ikke XC90 på toppen av statistikken hva gleder verkstedstimer?

Mulig det ja. Nå synes ikke jeg at hverken forskjellen på eller det totale antall verksteddager var avskrekkende, men hvis man ikke har en bil nr 2 de dagene hovedbilen er på verksted kan jeg forstå det kan skape praktiske problemer.

Høye og tunge er jevnt over mer utsatt for krøll enn mindre biler, som demonstrert av Range Rover i snart 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!! Da vi skal ha en evt. Volvo xc90 til familiebil, til hytta og opp i snøen tror jeg dette fortsatt er hva vi trenger. Kommer nok til å merke økte drivstoffutgifter, men etter hva dere svarer ser jeg at dette er den perfekte bilen for meg.
Drit i miljøet, tenk på lommeboka. :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest rangi

Du trenger ikke en XC90 for å komme deg på hytta.... Vi prøvekjørte en XC90 i høst, hadde også hørt veldig mye bra om den bilen. Men, jeg ble faktisk ganske skuffa! Den er ikke spesielt stor inni, det er dårlig plass i baksetet, to lange voksne i framsetet, og det blir ikke mye benplass i baksetet.... Vårt valg falt på XC70 isteden, vi er avhenging av 4wd pga vi kjører endel med hestehenger på bratte, glatte og svingete veier. Den har mye bedre plass, bedre komfort, bruker mindre drivstoff og er billigere å forsikre. En forsikring på en XC90 kommer fort opp i nærmere 10 000 i året, alt etter kjørelengde og bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke om dere har kjøpt XC90, men jeg har det som firmabil, og det har vært en del småproblemer med den, i alle fall med automatgir. Vet at flere av kollegane mine også sliter med det samme.

Dessuten er det dårlig benplass bak, som flere påpeker, det finnes mange andre gode biler i den prisklassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...