Gå til innhold

Nektet å gå IB-linjen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 16 år som bor i Finnmark. Allerede fra ung alder har jeg jobbet hardt og målrettet med skolearbeidet mitt, noe som resulterte på et snitt på 5,81 da jeg gikk ut tiende klasse. Nå går jeg første året på studiespesialiserende linje og har et brennende ønske om å begynne på IB (international baccalaureate) til neste år, da både realfag og engelsk er område jeg ønsker å satse på.

Etter en prat med rådgiver på skolen vår ble jeg henvist videre til Inntakskontoret i Finnmark for å få muligheten til å realisere ønsket mitt, da IB-linjen ikke finnes her i fylket. Det resulterte imidlertid med et kort og kaldt nei med begrunnelsen "at man så og si har samme linje i Finnmark - studiespesialiserende - og at man derfor ikke vil gi meg plassen, men heller satse på mer spesielle linjer". Jeg mener det er uakseptabelt at man som elev i et lite fylke blir nedprioritert og miste rettigheter og muligheter alle andre har. Derfor spør jeg: Kan dette virkelig være rett behandling av saken, eller er det noe jeg kan gjøre med avgjørelsen?

På forhånd takk! Og må med det samme beklage lengden på innlegget, men greide ikke å fatte meg i korthet.

Med vennlig hilsen

Lisbeth

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min kommune har vi en IB-linje (Sandefjord) og jeg husker godt at det var folk utenbys fra som gikk på denne linjen. Jeg er dog litt usikker på om disse personene var fra utenfor fylket (da vgs drives av fylkene og ikke kommunene), men jeg kan se for meg at noen også var fra utenfor Vestfold.

Jeg hadde for øvrig en i min egen klasse som kom fra - og bodde i - et annet fylke enn der hvor skolen lå, så det er en mulighet, men jeg tror det krever en del arbeid å få ordnet.

Lykke til.

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Mange takk for svar!

Da skal jeg prøve å ta kontakt direkte med skolen/fylket der jeg vil gå.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Mange takk for svar!

Da skal jeg prøve å ta kontakt direkte med skolen/fylket der jeg vil gå.

Da jeg gikk på IB hadde vi mange som kom fra andre fylker, og siden man søker (ihvertfall gjorde vi det da) direkte til skolen og ikke via opptakskontor er det neppe noe problem:)

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet
Da jeg gikk på IB hadde vi mange som kom fra andre fylker, og siden man søker (ihvertfall gjorde vi det da) direkte til skolen og ikke via opptakskontor er det neppe noe problem:)

Da håper jeg det går greit ;-)

Vet du forresten om søknadsnadfristen er den samme som ved søking til ordinært opptak, 1.mars?

Skrevet

De kan ikke nekte deg å gå på linjen fordi du bor i Finmark. Det finnes et ombud for studenter og lærlinger som du kan ta kontakt med, for å vite hva du kan gjøre. Om du søker på skole i et annet fylke enn ditt eget tror jeg du havner lenger bak på lista.

Skrevet

dette vet jeg ikke noe om, men jeg måtte bare si jeg ble lettere imponert over den formuleringsevnen og ikke minst målrettetheten til en 16-åring:=)

uansett hva som skjer tror jeg du skal ta det helt med ro, når tiden kommer for høyere utdannelse så vil det ikke ha kjempestor betydning hvorvidt du har gått på en slik linje eller ikke.

opprettholder du snittet ditt kommer du inn på hva som helst uansett - og det er jo det høyere utdannelsen som har betydning for deg selv om du føler at dette betyr veldig mye for deg akkurat nå:=)

Skrevet

Du kan jo eventuelt vurdere å dra til et United World College også? Men mulig de har tidlig søknadsfrist. Virker utrolig spennende ihvertfall! United World College

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Må bare takke for alle svar og oppmuntringer! Det er veldig kjekt å få vite at ikke slaget ennå ikke er tapt.

Skrevet
Du kan jo eventuelt vurdere å dra til et United World College også? Men mulig de har tidlig søknadsfrist. Virker utrolig spennende ihvertfall! United World College

Du har rett i at United World Colleges virker utrolig spennende, men for min del er det (ennå) ikke aktuelt å flytte fra Norge. Tror ikke jeg er klar for en så stor forandring på det nåværende tidspunkt samtidig som jeg har en del forpliktelser her i landet ;-) Men må allikevel takke for forslag!

Skrevet

Nå har jeg ingen peiling på IB, så hva som gjelder for det aner jeg ikke, men uansett.

Jeg er også fra Finnmark, og fikk samme problem da jeg skulle søke på en linje de ikke har i Finnmark. Nei, dette var ikke fylket villige til å betale for, og selv om jeg hadde et godt snitt fikk jeg værsågod kaste bort utdannelsen min på en helt meningsløs linje hjemme i Finnmark. Dette skjedde da jeg skulle gå VK1.

Jeg godtok ikke svaret, og skrev flere klagebrev. Kom til slutt inn på den linja jeg ville på.

Så skulle jeg begynne på VK2 (vg3). Samme styr, bare enda verre, da denne linja ikke eksisterte i "region-nord" (Nordland, Troms og Finnmark, som har, eller hvertfall hadde, et samarbeid). Dette skulle de hvertfall ikke betale for. Jeg skrev klagebrev etter klagebrev, men dette fantastiske fylket klarte aldri å svare på disse, jeg måtte alltid ringe de og få et nei til svar.

Men det gikk da til slutt! Etter gud vet hvor mange klagebrev der jeg påpekte både det ene og det andre og virkelig forklarte de hvordan de sto i veien for utdannelsen min, og at dette var en ekstrem urettferdig diskriminering av oss finnmarkinger (fylket til en annen elev i klassen som ville gå samme linje var nemlig villige til å kjøpe plass til sin elev...) ga de seg. Det ble den utdannelsen jeg ville ha til slutt...;) Det verste er at jeg i ettertid fant ut at jeg ikke trengte å skrive alle disse klagebrevene, for skolen jeg søkte på hadde plasser til overs så jeg hadde uansett kommet inn.

Uansett, forhåpentligvis slipper du dette styret, hvis du kan søke direkte til skolen har jo ikke Finnmark noe de skulle ha sagt. Men HVIS det er slik at det er Finnmark som avgjør, så ikke gi deg! Skriv saklige klagebrev, forklar saken grundig og stå på. De inkompetente idiotene som sitter der og leker herre over ambisiøse elevers utdannelse gir seg til slutt (ja, jeg er litt lei av den fordømte gjengen der...).

Skrevet
Vet du forresten om søknadsnadfristen er den samme som ved søking til ordinært opptak, 1.mars?

Mulig den ikke er det, da jeg har snakket med lokale IB-elever som allerede i januar-februar hadde fått vite at de hadde kommet inn. Kan hende skolen driver tidlig tildeling av plasser på vg2-IB til elever som allerede går vg1 på samme skole, men lar eksterne søkere søke på normal frist 1. mars, jeg vet ikke. Ta kontakt med en skole som har IB-linje og spør, her i Stavanger er det St. Olav som driver med slikt.

Jeg krysser fingrene for at du får en plass i et helt fantastisk skolesystem!

Gjest Nuigurumi
Skrevet

Jeg gikk på IB på Katta i Trondheim - de har søknadsfrist 1. mars, ihvertfall.

Skrevet
Du har rett i at United World Colleges virker utrolig spennende, men for min del er det (ennå) ikke aktuelt å flytte fra Norge.
Det finnes en skole i Norge.
Skrevet

Det er opp til fylkeskommunen du tilhører om de vil kjøpe skoleplass til deg i annet fylke, med mindre det er såaklte landslinjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...