Gå til innhold

Gi bort brukte ting i julegave

Gjest Gjest_Lene_*

Anbefalte innlegg

Trodde brukt var ganske trendy nå jeg? Er ikke vintage noe av det hotteste? :sjenert: Men må si meg enig - kommer an på hva det er. Jeg hadde blitt veldig glad for brukte, gamle ting til leiligheten min, fordi jeg har en stil som blander gammel og nytt. Så for meg hadde det betydd at vedkommende hadde lagt merke til "meg" og tatt seg tid til å finne noe som betyr noe. Men om jeg hadde fått noe brukt bestikk fra IKEA, hadde jeg vel ikke blitt så happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Nesten litt godt å høre at jeg ikke er alene...

Har det slik med bror og barna hans. Sender altid gave til jul og bursdag mens oss og ungene får aldri noe derfra.

Siden ungene våre er såpass små ennå har jeg sagt det til han at de blir glade også om de bare sender noen tegnesaker eller noe annet billig om det står på pengene. Og glem oss voksne. Er jo viktigst at ungene blir husket på i slike annledninger.

Ville ikke falt meg inn å ikke sende noe til ungene hans.. å la det gå ut over dem.

Dette er litt på siden av tråden, men jeg måtte bare svare på denne: Tor du virkelig de små barna dine, dersom de aldri har fått julegave av sin onkel, tenker noe over dette? Det er mange som prøver å kutte ned på gaver og syns det er unødvendig å gi gaver både til øst og vest bare for å gi noe, nå kjenner jo ikke jeg til hvordan deres familie er, men jeg kjenner noen barn som får unødvendig mye til jul. Hadde det ikke vært for at foreldrene deres ville bli fornærmet om de ikke hadde fått noe av meg, hadde jeg ikke syns det hadde vært så nødvendig egentlig. Syns dette gave-hysteriet tar litt av, og syns i hvert fall det er litt teit av deg å skulle kreve gave til barna dine fra broren din hvis han er en av dem som prøver å kutte litt. Det trenger ikke ha noe med gjerrighet å gjøre, bare at det er så sykt unødvendig å bare kjøpe for å kjøpe. Jeg er enig i at det er viktig at barna blir husket på til jul, men stiller meg skeptisk til at det er viktig for barna å få TING fra alle de kjenner. Om barna ikke er vant til dette, vil de helt sikkert ikke reagere heller - dette er bare kulturelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Eg synes det er greit å få både gaver som er gitt på nytt, eller brukte gaver så lenge det er tenkt igjennom som noko eg vil bli glad for :) Har ikkje noko i mot at gavene eg gjev vert gitt vidare om ikkje dei faller i smak. Heller at nokon andre kan sette pris på dei, enn at mottaker gøymer det langt bak i skapet av dårleg samvit.

Har t.d. eit smykke eg kunne tenke meg å gje vidare sidan eg har fått det av ex'en og det i grunn ikkje heilt passer meg. Ønsker at nokon andre kan ta det i bruk heller enn at det ligger i skuffen hos meg. Har ikkje gjort det sidan veldig mange ikkje setter pris på brukte gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg hadde ikke gitt vårt brukte, dog nesten nye ikea-servise til noen som f.eks bursdags- eller julegave. Men kunne gjerne gitt det bort for at noen andre skulle fått glede av det heller enn å kaste det!

Synes det er tanken bak som teller her. Jeg elsker gamle ting, og hvis noen hadde tatt seg bryet med å finne en gammel, fin ting de visste jeg hadde blitt glad for, driter jeg i om tingen koster 50 eller 500 kroner! :jepp:

Min tante har arvet en nydelig kjole etter sin mor, hun har tilpasset den til seg selv, men hvis hun f.eks ikke passet i den lenger, og bestemte seg for å gi den til meg til jul, hadde jeg blitt kjempeglad! Og det hadde hun visst! :)

Skjønner dere hvor jeg vil henne? Det er tanken som teller uansett om det er nytt eller gammelt! Og hvis den eneste tanken er å få mer penger til overs til seg selv, uten å tenke på hva mottaker blir glad for, så kan man like gjerne spare seg for å kjøpe gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Slem_Pike

Syns det er greit å gi bort brukte ting så lenge tingen er i god stand og ikkje ser brukt ut (og så lenge man ikkje gir det til ein person som veit den er brukt ;) ).

Kan godt hende eg kjøper noe på bruktbutikken her hvor eg bor og gir vekk i julegave, men bare om tingen er fin, rein og i god stand

Bruk og kast er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Jeg ville ikke gitt bort noe som var brukt, men det har hendt seg at jeg har resirkulert gaver jeg har fått tidligere som jeg har latt forbli uåpnede.

Jeg synes det også er litt "skummelt", da de ikke vil kunne få byttet det om de ikke liker gaven...

Endret av Michelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det kommer an på så mye. Om giveren gir brukte gaver av gjerrighet eller latskap, så nei, da synes jeg ikke noe om det. Men er det spesielle ting, så synes jeg det er helt OK å få brukte ting i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Det kommer an på så mye. Om giveren gir brukte gaver av gjerrighet eller latskap, så nei, da synes jeg ikke noe om det. Men er det spesielle ting, så synes jeg det er helt OK å få brukte ting i gave.

Vi gir brukte spill i julegave til mannens lillebror. Han er spillSLAVE, og bor langt unna steder hvor han får kjøpt brukte spill. Vi gir ikke spill vi har spilt selv da, men vi kjøper brukt fra feks GameStop. PS-spill o.l. er altfor dyrt til at vi kunne kjøpt nye spill til ham, og da vil jeg tro at han setter mer pris på å kanskje få 2 brukte spill (uten hakk og riper selvsagt!) enn en bok e.l. som han ikke ønsker seg?

Jeg gir brukte gaver med god samvittighet, men dette er IKKE brukt og dårlig IKEA, men derimot enten antikviteter, eller noe som er ubetydelig brukt, og som fører til at vi kan gi mer til mottakeren.

Jeg blir KVALM av å tenke på at vi er nesten 5 mill mennesker i Norge, gjennomsnittsmennesket får kanskje 10 gaver til jul. Det vil si at vi hver jul gir 50 millioner gaver til hverandre! Dersom alt dette skal være nytt fra fabrikk til enhver tid, er det ikke rart at ting går til h***.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*
Det er nevnt litt her og der om å gi bort brukte ting i julegave. Ting vi finner hjemme hos oss eller ting kjøpt på bruktbutikk( ref. Grønn Hverdag)

Gjør noen av dere dette, hva synes dere om dette? Jeg synes det virker litt, tja.. vet ikke ? Men av miljøhensyn er jo dette veldig bra. Og en brukt gave kan være like bra om ikke bedre enn en ny.

Seriøst, du gir ikke bort brukte ting i gaver. Skal en gå og hente gavene til jul på søppelhaugen kanskje?

En skal være rimelig skadet i hodet for å drive på med sånne ting. Jeg hadde seriøst vurdert forholdet til hvilken som helst som hadde gitt meg søppel i gaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva det er. Bøker synes jeg f.eks. er helt greit. De går gjerne ut av print etterhvert, spesielt hvis det er limited editions, så jeg hadde satt pris på hvis noen hadde brukt tid og omtanke på å spore opp en bok jeg ønsket meg.

Brukt bestikk, sengetøy og lignende hadde nok derimot gått rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, du gir ikke bort brukte ting i gaver. Skal en gå og hente gavene til jul på søppelhaugen kanskje?

En skal være rimelig skadet i hodet for å drive på med sånne ting. Jeg hadde seriøst vurdert forholdet til hvilken som helst som hadde gitt meg søppel i gaver!

Det er ingen her som har snakket om å gi søppel i gave, da... Herregud. Det går faktisk ann å gi fine, brukte ting.

Jeg personlig hadde ikke gitt bort noe brukt av mitt eget, men elsker å finne f.eks en gammel bok jeg vet pappa ønsker seg, og hadde blitt kjempeglad hvis noen hadde funnet den retrolampen jeg ønsker meg som ikke lenger produseres! :)

Synes du virkelig det er søppel å finne en original lanpe med samleverdi på en bruktbutikk, og gitt denne til en samler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav bort brukte ting som julegaver i fjor. Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt glad i verken julefeiring eller julegaver, så jeg bruker ikke mye penger på det i utgangspunktet.

Etter min mening blir det for dumt at man skal være sint fordi man ikke fikk en dyr gave, eller at noen andre i familien fikk en som var dyrere. Alvorlig talt, det blir barnehagelogikk!

Jeg mener at det å gi bort/lage ting til familie og venner er helt greit, og jeg har kun fått positive reaksjoner. Brukte klær, bøker osv. blir veldig godt mottatt i min "krets".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir skikkelig skuffa når eg får brukte bøker til jul av mor mi 2 juler på rad. Bror min og hans familie dei får ikkje noko gammalt som ho ikkje har bruk for sjølv. F.eks til 30årsdagen min fekk eg hennar slitte sølvkompottskei i et syttitalsmønster, medan bror min fekk nytt Hardangerbestikk. Tydelig at vi(vår familie) ikkje er verd å bruka pengar på. Smålig heiter det på godt norsk.

Folk er forskjellige, ser jeg. En slik gave hadde jeg satt stor pris på. Sølvtøy fra barndommen. Sikkert mange minner knyttet til den.

Poenget mitt er ikke at mottakeren er nødt til å like gaven, men at noen ville likt den og det er ikke sikkert det er vondt ment fra givers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stillness

Det kommer vel helt an på hva og hvem det er,om jeg hadde fått en fin kjole kjøpt hos feks. Fretex så hadde blitt kjempeglad,men jeg liker jo ting som er vintage,second-hand osv.

Syns man kan finne mye fint som er brukt om man bare leter litt,men jeg tror ikke dette er noe jeg ville gitt til alle.Kommer helt an på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva det er. Men jeg forstår godt min datter som på sin 11 års dag fra sin tante, fikk et sett med shorts og T-skjorte (i oktober), som kanskje hadde vært passelig for 4 år siden, og en sommerbukse som og var for liten, uten merkelapp, og alle plagg luktet tydlig av at de hadde lagt lenge i et eller annet skap.

Hun takket fint for gaven, deretter gikk plaggene rett i en sekk til fretex..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke alle som har så god råd til å kjøpe nye ting til enhver. hvorfor må det være nytt da? så lenge gaven er i fin stand ser jeg ikke problemet med det. tanken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
det er ikke alle som har så god råd til å kjøpe nye ting til enhver. hvorfor må det være nytt da? så lenge gaven er i fin stand ser jeg ikke problemet med det. tanken som teller.

Brukte ting OK (Spill, musikk, bøker) Men brukt klær ville jeg aldri gitt bort. Og i alle fall ikke klær som passer for en 5 årng til en på 11....Hadde da vært bedre å ta en tur på Europris og kjøpt sokker/hansker for en 10-20 kr. Hun har og kun denne "tantungen" som er "liten" og kjøpe bursdagsgave til.

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en barndomsvenninne som alltid ga meg brukte bøker i gave.

Synes det var supert! Gode bøker som var pent brukt, men lest så klart.

Brukte ting kan absoltt være pent det! Jeg hadde selv ikke gitt brukte ting da jeg sjeldent føler jeg har noe som er av verdi å gi bort sånn sett, men hadde aldri reagert på å ha fått brukte ting.

Det trenger nødvendigvis ikke bety at den du får den fra ikke liker tingen lenger eller at h*n ikke gidder å bruke penger på deg. Det kan rett og slett være fordi personen tenker grønn hverdan, ikke har penger til å kjøpe julegaver til alle, eller har en fin ting som hun gjerne ville gi deg, feks en jakke h*n vet du liker, eller noen pene glass.

Det å få julegaver er alltid hyggelig, uansett om det er en pakke tyggis eller en tur til london. Ofte er det de små og personlige tingene som er aller best, så brukte gaver er jo egentlig ganske nice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Å raske med seg noe man finner bakerst i skapet fordi man av ulike årsaker ikke gidder å kjøpe mer ordentlige gaver, det synes jeg er dårlig. Da kan man heller la være å gi noe, og evt si fra at man ikke vil/orker/har tid. Egne brukte klær ville jeg heller ikke gitt som bursdags- eller julegave, da spør jeg heller aktuelle venninner om de kan være interesset i å overta noe. Men ellers kan jeg godt gi brukte ting - og da er det snakk om å finne "skatter", skikkelige ting som gamle møbler, porselen, glass, bøker osv. Ville ikke kjøpt en brukt Ikea-bamse og gitt som eneste gave til niesen min til jul... og jeg ser også an om den jeg skal gi gave til ville sette pris på noe brukt. Noen vet jeg har helt aversjoner mot brukte ting, og da er det jo ikke en passende gave uansett hva man selv synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid bort ting jeg ikke bruker/liker selv og som er i god stand, men aldri som jule- eller fødselsdagsgaver. Hadde det vært antikke smykker, designgjenstander, verdifulle gamle bøker osv. hadde jeg godt kunnet gi det i gave, men ikke vanlige "hverdagslige" ting.

Vil man gi miljøbevisste gaver, går det jo an å gi f.eks. hjemmelagde matvarer (kaker, brød, syltetøy, saft, vin etc.)Glass og flasker kan resirkuleres. Klær, møbler, bøker og annet man ikke bruker lenger, kan man gi til brukthandler o.l. I kommuner med asylmottak er det ofte behov for f.eks. klær, møbler og husgeråd, og de tar gjerne i mot brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...