Gå til innhold

Gi bort brukte ting i julegave


Gjest Gjest_Lene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lene_*

Det er nevnt litt her og der om å gi bort brukte ting i julegave. Ting vi finner hjemme hos oss eller ting kjøpt på bruktbutikk( ref. Grønn Hverdag)

Gjør noen av dere dette, hva synes dere om dette? Jeg synes det virker litt, tja.. vet ikke ? Men av miljøhensyn er jo dette veldig bra. Og en brukt gave kan være like bra om ikke bedre enn en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nevnt litt her og der om å gi bort brukte ting i julegave. Ting vi finner hjemme hos oss eller ting kjøpt på bruktbutikk( ref. Grønn Hverdag)

Gjør noen av dere dette, hva synes dere om dette? Jeg synes det virker litt, tja.. vet ikke ? Men av miljøhensyn er jo dette veldig bra. Og en brukt gave kan være like bra om ikke bedre enn en ny.

Jeg ville ikke gitt bort noe som var brukt, men det har hendt seg at jeg har resirkulert gaver jeg har fått tidligere som jeg har latt forbli uåpnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady

Hadde jeg fått en brukt bil i julegave, hadde jeg blitt kjempeglad! Hadde jeg fått brukte klær som giveren ikke ønsker mer hadde jeg blitt skuffet, da er det nesten bedre å få ingenting :ler: Kommer altså HELT ann på hva det er snakk om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva det er.

Jeg ønsker meg flere ting som gjerne kan være brukt. For eksempel designklassikere (ønsker meg ikke nødvendigvis dette til jul, da slike ting er veldig dyrt, men det er sånn jeg sparer til selv). Jeg kjøper gjerne slike ting brukt.

I tillegg er det flere ting jeg ønsker meg som jeg vil at skal være brukt. Type antikviteter (som ikke nødvendigvis er dyre).

En brukt ting er ikke nødvendigvis synonymt med en ødelagt ting.

(Og til deg over her; om du hadde fått en bil eller et hus i gave, hadde det vært galt óg, selv om både bilen og huset hadde vært kjørt og bodd i av andre? Eller et flott kunstmaleri? En diamantring?)

Jeg synes det er mer "sjel" i brukte ting og bak en brukt ting gitt i gave kan det ligge mye omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte haver kan være bra, men min erfaring ble litt snurt.

Jeg fikk en brukt IPod til jul en gang, den fungerte fint da jeg fikk den, men tok kvelden en mnd etter jul.

Da satt jeg der da, med en slags merkelig dårlig samvittighet overfor giveren. Jeg turte aldri si at IPoden ikke virket, følte meg merkelig flau over det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest missLady
Det kommer helt an på hva det er.

Jeg ønsker meg flere ting som gjerne kan være brukt. For eksempel designklassikere (ønsker meg ikke nødvendigvis dette til jul, da slike ting er veldig dyrt, men det er sånn jeg sparer til selv). Jeg kjøper gjerne slike ting brukt.

I tillegg er det flere ting jeg ønsker meg som jeg vil at skal være brukt. Type antikviteter (som ikke nødvendigvis er dyre).

En brukt ting er ikke nødvendigvis synonymt med en ødelagt ting.

(Og til deg over her; om du hadde fått en bil eller et hus i gave, hadde det vært galt óg, selv om både bilen og huset hadde vært kjørt og bodd i av andre? Eller et flott kunstmaleri? En diamantring?)

Jeg synes det er mer "sjel" i brukte ting og bak en brukt ting gitt i gave kan det ligge mye omtanke.

Nå skrev jo jeg at om jeg hadde fått en brukt BIL hadde jeg blitt kjempeGLAD!! Hadde jeg fått hus som var bodd i hadde jeg også blitt glad.. Jeg brukte det eksemplet for å vise at ikke alt som er brukt er dårlig.. Kunne også skrevet antikviteter men det kom jeg ikke på i farten, det var bil jeg kom på..

Og om det ikke var meg du snakket til, så se bort fra dette :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen ganger gitt/fått brukte gaver. Blant annet ga vi en tipp topp fasttelefon til mine foreldre siden de trengte ny og vi hadde akkurat flyttet og ikke kunne bruke den lenger (pga noe analog/digitale greier husker ikke helt). Datteren vår har fått brukt sykkel av onkel/tante fordi kusinen hadde vokst ifra den og den var litt for mye verdt til at vi skulle bare arve den. (Får massevis av klær av de hvert år men akkurat sånne ting kunne de jo fått en del for om de hadde solgt det på Finn.no)

Men med sånne ting pleier vi avtale det på forhånd, iom at det ikke kan byttes. Når jeg tenker meg om så fikk både jeg og ungene slalåmutstyr av mannen min i fjor - kjøpt på Finn.no. Vi hadde ikke stått på slalåm før noen av oss og han skulle overraske oss. Flinke mannen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg vært i bruktbutikken og kjøpt gave (lydbøker) til meg selv fra Bestemor. Men hvis noen andre hadde gitt meg noe brukt så hadde jeg nok blitt litt skuffet ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting galt i å få noe brukt i gave, så lenge det ikke skyldes latskap fra eierens side eller at han/hun ikke var villig til å bruke penger på meg. Synes det er litt merkelig å generalisere til at "jeg ville ikke bli glad for en brukt gave" - for meg kommer det veldig an på hva det er og hva tanken bak er.

Selv har jeg for eksempel gitt et nydelig, 65 år gammelt smykke til ei venninne. Har også vurdert å kjøpe diverse antikviteter til moren min. Og pappa er glad i bøker, så jeg har vært på bruktboksalg og fått tak i gave til ham. Da har jeg råd til flere og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg blir skikkelig skuffa når eg får brukte bøker til jul av mor mi 2 juler på rad. Bror min og hans familie dei får ikkje noko gammalt som ho ikkje har bruk for sjølv. F.eks til 30årsdagen min fekk eg hennar slitte sølvkompottskei i et syttitalsmønster, medan bror min fekk nytt Hardangerbestikk. Tydelig at vi(vår familie) ikkje er verd å bruka pengar på. Smålig heiter det på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Eg blir skikkelig skuffa når eg får brukte bøker til jul av mor mi 2 juler på rad. Bror min og hans familie dei får ikkje noko gammalt som ho ikkje har bruk for sjølv. F.eks til 30årsdagen min fekk eg hennar slitte sølvkompottskei i et syttitalsmønster, medan bror min fekk nytt Hardangerbestikk. Tydelig at vi(vår familie) ikkje er verd å bruka pengar på. Smålig heiter det på godt norsk.

Jeg blir mest skuffet når jeg ikke får så mye som en julehilsen fra søsteren min, og barna mine heller ikke får noe som helst. Må legge til at hele familien hennes fikk både julegaver og julekort fra oss som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest
Eg blir skikkelig skuffa når eg får brukte bøker til jul av mor mi 2 juler på rad. Bror min og hans familie dei får ikkje noko gammalt som ho ikkje har bruk for sjølv. F.eks til 30årsdagen min fekk eg hennar slitte sølvkompottskei i et syttitalsmønster, medan bror min fekk nytt Hardangerbestikk. Tydelig at vi(vår familie) ikkje er verd å bruka pengar på. Smålig heiter det på godt norsk.

Slik er det for oss også, om det er noe trøst.

TRODDE foreldrene mine hadde dårlig råd siden vi voksne og ungene fikk små og tildels "rare" billige gaver også tydelig brukte ting. Så jeg tenkte ikke så mye over det.

Helt til jeg tilfeldigvis fikk en familiefilm i gave det det var filmet i julen og gaveåpningen. Søsteren, tantebarna, tante og onkel fikk dyre flotte gaver som var både nyttige og pene, spennende leker til tanteungene.

Mens vi fikk noe småtteri og unyttig som sikkert ikke hadde store kostnadene.

Ungene fikk IKKE se filmen,, de hadde nok reagert mer en meg siden de er nesten voksne selv nå.

Men klart en blir en smule... skuffet når en oppdager slike ting.

Jeg har alltid sendt gaver til andre som jeg ville satt pris på å få selv og vet at mottaker både har bruk for og blir glad for.

Kunne ikke tenkt meg å gitt bort noe brukt med mindre det hadde vært noen i familien som hadde samlet på antikviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg blir mest skuffet når jeg ikke får så mye som en julehilsen fra søsteren min, og barna mine heller ikke får noe som helst. Må legge til at hele familien hennes fikk både julegaver og julekort fra oss som vanlig.

Nesten litt godt å høre at jeg ikke er alene...

Har det slik med bror og barna hans. Sender altid gave til jul og bursdag mens oss og ungene får aldri noe derfra.

Siden ungene våre er såpass små ennå har jeg sagt det til han at de blir glade også om de bare sender noen tegnesaker eller noe annet billig om det står på pengene. Og glem oss voksne. Er jo viktigst at ungene blir husket på i slike annledninger.

Ville ikke falt meg inn å ikke sende noe til ungene hans.. å la det gå ut over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Cipheria

Litt gammal tråd, men.

Eg hadde nok ikkje gitt bruktgåver med mindre eg hadde ein overeinskomst med vedkommande. Dersom gåva er gjennomtenkt, så er det det same for meg om den er brukt eller ei. Så lenge den ikkje er tydeleg prega av det. Bøker blir veldig godt mottatt om dei er brukt eller ei. Eigentleg syns eg ikkje det har så mykje føre seg med all denne gåvegivinga, trur eg kjem til å kutte ned på julegåver til venner og slikt denne jula. Kunne eigentleg tenkt meg å kutte ut alt, men trur det blir litt vanskeleg. Får sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri gitt bort brukte gaver.

Til jul fikk vi et brukt barneleksikon av svigerfar.

Det viste seg at dette hadde min mann fått da han var liten og nå fikk han det i gave på nytt :klaske:

Det skal sies at svigerfar er veldig gjerrig. Han er vokst opp under krigen og bruker det som unnskyldning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,jeg hadde aldri gitt en brukt gave!! Og hadde blitt skuffa om jeg fikk det selv også!

Digresjon: Hva med en dyr, flott antikvitet da? Den er jo også brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tigress

Eg synest det kjem veldig an på kva det er. Og eg synest det er veldig trist om det er viktigare at nokon har kjøpt noko nytt enn at ein får ei gåve. Eg har fått ein del flotte gamle klede dei siste åra, blant anna ei superfin skinnkåpe - det ville vore ei fantastisk gåve synest eg. Eller ei bok nokon har vore glad i. Eg synest det er tanken som bør telje, ikkje kor mykje pengar ein har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det kjem veldig an på kva det er. Og eg synest det er veldig trist om det er viktigare at nokon har kjøpt noko nytt enn at ein får ei gåve. Eg har fått ein del flotte gamle klede dei siste åra, blant anna ei superfin skinnkåpe - det ville vore ei fantastisk gåve synest eg. Eller ei bok nokon har vore glad i. Eg synest det er tanken som bør telje, ikkje kor mykje pengar ein har brukt.

Jeg kunne ikke vært mer enig. :enig:

Forøvrig: Det går an å få kjøpt mye nytt til nesten gibortpris, laget for å selges billig og kvaliteten er deretter. Og man kan få kjøpt god kvalitet til samme pris og som varer og varer, men som er brukt. Hva er det mest omtanke bak? Ikke nødvendigvis det man kjøpte nytt, men vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...