Gå til innhold

Skruer i veggen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet til en ny leilighet og vil henge opp bilder. Av en eller annen grunn er det bare 2-3 skruer i veggen fra før av i hele leiligheten, ingen i stua. Men jeg vil jo henge opp bilder!

Er det noe jeg må spørre huseieren om lov til?

Jeg skal jo være forsiktig, og ikke henge opp tusen milliarder bilder, men det er hvite, svære, tomme vegger og det ser jo ganske lite koselig ut... jeg føler jo at det er en selvfølge at jeg kan henge opp noe. Eller?

Huseieren har aldri nevnt noe om å ikke henge opp bilder, og vi gikk jo gjennom alt når jeg tok over leiligheten. Føler kanskje han hadde nevnt det hvis det hadde betydd noe?

Det er forresten sånn typisk moderne leilighet med harde hvite vegger...betong eller noe?

Jeg vil helst unngå å spørre huseieren, hehe... synes sånt er litt skummelt :sjenert: Men vil ikke risikere kjeft eller å miste noe depositumpenger på grunn av noen skruer...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg ville spurt om han hadde noen gode tips til hvordan du skal henge opp bilder i veggene som er der.

Hvis det er lister i taket kan du jo henge bilder i gøtt fra disse - dette gir mindre sår på veggene.

Skrevet

Jeg synes absolutt at du skal snakke med huseier om dette.

Som huseier regner jeg med at en del av inntekten skal gå til oppussing med jevne mellomrom. Uten at jeg er rigid så tillater jeg et visst forfall (et antall nye spiker- og skrue- hull) per år. Det vil si at kortidsleietagere får ikke lov til å

lage noen nye hull mens de som leier en lenger stund får lov til mer.

Jeg vil også være med og ha en mening om hvor store og dype hulene skal være. Det går også ann å vujrdere festemidler som ikke lager hull.

Jeg vil forvente at leietager vil ta kontakt med meg. Hvis leietager lager masse hull uten å spørre vil jeg kunne kreve reperasjon. På den annen side hvis en langtidsleietager ikke tør å henge opp noe på veggen så blir det også galt.

Skrevet
Jeg synes absolutt at du skal snakke med huseier om dette.

Som huseier regner jeg med at en del av inntekten skal gå til oppussing med jevne mellomrom. Uten at jeg er rigid så tillater jeg et visst forfall (et antall nye spiker- og skrue- hull) per år. Det vil si at kortidsleietagere får ikke lov til å

lage noen nye hull mens de som leier en lenger stund får lov til mer.

Jeg vil også være med og ha en mening om hvor store og dype hulene skal være. Det går også ann å vujrdere festemidler som ikke lager hull.

Jeg vil forvente at leietager vil ta kontakt med meg. Hvis leietager lager masse hull uten å spørre vil jeg kunne kreve reperasjon. På den annen side hvis en langtidsleietager ikke tør å henge opp noe på veggen så blir det også galt.

Hadde du reagert hvis det hadde vært feks 5 nye spikre (vanlige tynne) på veggen uten at du hadde fått beskjed? Hvis jeg henger opp 5 spikre vil det være 8 spikre i leiligheten til sammen.

Hmm... jeg får vel spørre/si ifra..

Skrevet
Hadde du reagert hvis det hadde vært feks 5 nye spikre (vanlige tynne) på veggen uten at du hadde fått beskjed? Hvis jeg henger opp 5 spikre vil det være 8 spikre i leiligheten til sammen.

Det går jo an å fikse hull i ettertid når du flytter ut.

Skrevet

Det at det står igjen noen skruehull når du flytter ut, regnes som normal slitasje, og det er ikke noe huseier vil kunne kreve kompensasjon for.

Skrevet
Det at det står igjen noen skruehull når du flytter ut, regnes som normal slitasje, og det er ikke noe huseier vil kunne kreve kompensasjon for.

Ja, det er egentlig det som er det viktigste, at det er "lovlig". Om de blir skuffet/leie for noen skruehull kan jeg leve med, jeg må bare være sikker på at huseier ikke kan ta meg på det ;P

Skrevet

Ikke nødvendigvis!!!

Jeg har vært utleier og det er svært lite kult å komme til en nyutflyttet leilighet full av dype sår i veggen. -Og jeg har hatt i kontrakten at det er ulovlig å skru i veggen. (har leid ut møblert med bilder på veggen og hull der det skal være). De som leide tenkte også at det var så greit å fikse på, men det er det overhodet ikke. Dette ble en gigantisk krangel som leietager tapte.

Jeg må si meg enig med de over her. Dersom det er langtidsleie det er snakk om, så må selvfølgelig veggene males uansett, men korttidsleietagere kan ikke bare skru der de føler det for godt. Jeg som utleier kan ikke male og pusse opp vegger hele tiden, derfor må jeg ha dette i kontrakten.

Jeg ville absolutt snakket med utleier om dette før jeg skrudde noe som helst i veggen!

Skrevet

men er noen få skruer (vanlige tynne) noe å reagere på?

Jeg forstår jo at man ikke skal begynne å henge opp hyller og TVer og sånn, og ikke 10-15 skruer... men en skrue over sofaen, en over sengen og kanskje 2-3 andre plasser?

Skrevet

Det kommer jo helt an på leiligheten i utgangspunktet (spør du meg). I en helt nyoppusset leilighet lager det sår i veggen og det er bittert. Det er heller ikke så lett å fylle som noen over her påstår. Små hull som knapt synes er selvfølgelig greit, men jeg har opplevd utleiere som etterlater seg dype sår etter å ha bodd i en nyoppuset leilighet i et halvt år og det er meget ugreit og det tar jeg depositum på (tilsvarende pris å male rommet uten at jeg gjør det selv). det har blitt krangel på det - og jeg har alltid vunnet den krangelen. Om de vil bo der lenge kan de både male og borre, men veldig mange bor i min leilighet som en mellomstasjon og hvis alle skulle borre i veggen, hadde jeg ikke gjort annet å male. Det står derfor i kontrakten at borring er forbudt, men til gjengjeld leier jeg ut en allerede møblert leilighet med bilder på veggene og folk er hjertelig velkomne til å ta ned de bildene jeg har og henge opp hva de vil på allerede eksisterende spikre/skruer.

Skrevet

Hvis det totalt ville bli 8 små hull så ville jeg sannsynligvis ikke hatt noe i mot det. Men jeg ville forvente at du spurte meg på forhånd. Hvis du kun skulle leie leiligheten over sommeren (1-2 måneder) så ville jeg ikke tillatte et eneste nytt spiker/skrue hull. (Leier du leieligheten bare for en natt eller en uke så hadde jeg blitt fly forbanna.) Hvis du hadde leid leiligheten i tre år og mye tydet på at du ville forsatt å bo der i mange år til så ville jeg tillatt det svært mye mer.

Skrevet

Ja hvis det er "normalt antall hull per år". Bor du kun over sommeren og monterer opp hyller på flere vegger så er det lite tvil om at huseier vil kunne kreve kompensasjon.

Skrevet

Jeg synes det beste må være å snakke med huseier om dette. Man behøver jo ikke å utvikle et dårligere forhold til huseier en strengt nødvendig. Jeg vil regne med at de fleste huseiere vil være fornuftige og fleksible. De ser klart behovet for å kunne henge opp noe på veggen. Og hvis det virkelig er en vanskelig huseier som legger ned totalforbud så vil huseieren sannsynligvis ikke være noe lettere å ha noe med å gjøre senere f.eks. når du skal flytte ut. Det kan jo være greit å finne ut av dette med en gang.

Gjest Gjest_luna_*
Skrevet

Jeg leier ut leiligheten min. Det er ikke tapet noe sted, kun maling.

Leietaker har en boks av hvert malingsfarge stående i boden. Generelt vedlikehold er selvsagt mitt ansvar (slitasje etc). Derimot er det leietakers ansvar når det er laget bevisst skader i vegg. Så i kontrakten min har det alltid stått at veggfester etc som er laget av leietaker skal sparkles igjen og males. Har hatt 4 leietakere gjennom de siste 15 årene og det har aldri vært noe problem.

Selvsagt skal du kunne henge opp egne bilder på veggen. Har aldri opplevd at noen jeg kjenner har blitt nektet det. Tror ikke en gang jeg hadde giddet og sjekket med utleier en gang. Derimot ville jeg nok tatt en kontrollsjekk dersom du tenker på å skru inn svære veggfester til flattv o.l

Skrevet

Det fins sånne oppheng som ikke lager noe sånne store merker men tre små som ikke syns.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...