Kayli Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Jeg har brukt p-sprøyte i snart 2 år, og er veldig fornøyd! Fikk anbefalt denne typen prevensjon av gynekolog pga. svært kraftig mens. Nå er mensen fraværende, noe jeg synes er herlig. Så til "problemet": jeg synes jeg har hørt noe om at man ikke anbefaler langvarig bruk av p-sprøyte. Gjelder dette bare unge jenter, eller er det noen slik regel for alle? Jeg er 35.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Jeg har brukt p-sprøyte i snart 2 år, og er veldig fornøyd! Fikk anbefalt denne typen prevensjon av gynekolog pga. svært kraftig mens. Nå er mensen fraværende, noe jeg synes er herlig. Så til "problemet": jeg synes jeg har hørt noe om at man ikke anbefaler langvarig bruk av p-sprøyte. Gjelder dette bare unge jenter, eller er det noen slik regel for alle? Jeg er 35. leger mener veldig forskjellig har jeg funnet ut. jeg brukte p-sprøyta i ca 10år.spurte fastlegen min flere ganger om dette egentlig var bra for kroppen.tenke på uteblivende mens,det og evn få barn senere osv.min lege sa at dette var ingen fare. fikk mulighet til og spørre en gynokolog det samme spørsmålet. han spurte om jeg hadde fått de barna jeg ville ha.kort fortalt fikk jeg streng beskjed om og stoppe tvert med p-sprøyta. tok over ett år før menstrasjon var i rute og nogenlunde normal. nå idag vil ikke kroppen min akseptere noe som helst p-piller.da sliter man litt.. vet jo ikke om dette har sammenheng med p-sprøyta da men... syns du skal tenke deg om.har du kansje ønske om (flere) barn tror jeg at jeg hadde gått for annen prevensjon.tar jo lang tid etter slutt at syklusen er normal igjen.og kansje det blir vanskeligere og bli gravid?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 En bekjent gikk på p-sprøyte i flere år. Nå ønsker hun barn, men sliter veldig. Er over 3 år siden hun sluttet med sprøyten, og det tok over 2 år før hun fikk tilbake mens. Har hatt en MA, men ikke blitt gravid etter det. Fikk beskjed hos legen at hun måtte rekne med opp mot tre år før syklusen var normal, og kunne få problemer med å bli gravid. Jeg har forstått det slik at du stiller litt bak i køen for assistanse om du har brukt p- sprøyte. Går lang tid før de er sikre på at alt er ute av systemet.
Kayli Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har fått de barna jeg skal ha, så for den del er det ikke noe problem med p-sprøyte. Lurer mer på om det kan være skadelig for kroppen på annen måte.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 I hovedsak er det benskjørhet og liknende morro som er problemet. Vurdert sterilisering og brenning av blokarene i livmoren? Høres dramatisk ut, men er ikke stort verre enn en utskrapning.
Ce'Nedra Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Jeg gikk på p-sprøyta i flere år, og ta tok legen en bentetthetstest av meg en gang i året, mtp benskjørhet. Jeg ville nok spurt om noe sånt hvis jeg var deg.
Kayli Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2008 I hovedsak er det benskjørhet og liknende morro som er problemet. Vurdert sterilisering og brenning av blokarene i livmoren? Høres dramatisk ut, men er ikke stort verre enn en utskrapning. Sterilisering er under stadig vurdering, ja, men jeg syns det er dyrt... Prøver å påvirke samboeren til å gjøre det, siden det er både billigere og mindre komplisert for menn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå