Gå til innhold

Blitt sagt opp

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Allie_*
Skrevet

Jeg har et yrke som jeg brukte to år på å utdanne meg til, nå har jeg grunnet finanskrisen mistet jobben. Der har det nå blitt så stille at de rett og slett ikke har noe annen jobb til meg enn å vaske. Jeg har blitt satt til å vaske ned alle de gørrskitne kontorene deres, fra tak til gulv. Jeg er jo nødt til å jobbe ut oppsigelsestiden for å ha penger, kommer ikke til å få dagpenger før denne tiden er ute. Men, jeg føler meg litt dårlig behandlet...er jo ikke min feil at firmaet deres plutselig ikke har relevant jobb til meg. Jeg ble ansatt der for å gjøre helt andre ting enn å vaske, og jeg vet ikke om jeg orker å forsette nå. Har hatt vaskejobber da jeg var yngre, og ser ikke på dette som noe dårlig yrke, men det har jo ingenting med den jobben jeg ble ansatt for å gjøre!! Har en følelse av at sjefen min liker å gi meg disse arbeidsoppgavene fordi han er irritert på meg. Jeg kom i skade for å prøve å gi utrykk for at jeg synes at hele situasjonen er vanskelig, men på denne arbeidsplassen er det tydeligvis ikke meningen at folk skal ha en åpen dialog. Her skal alle holde kjeft og finne seg i alt. Uff...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg bare bite i det sure eplet... eller skal jeg gå nå, tre uker før jeg uansett må vekk derfra? Hva ville dere gjort? Blir isåfall en skral januar... men overlever sikkert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Åpen dialog" er noe arbeidsplasser sier offisielt at de ønsker - men når det kommer til stykket ønsker de ikke det.

Tøff verden.

Skrevet
Skal jeg bare bite i det sure eplet... eller skal jeg gå nå, tre uker før jeg uansett må vekk derfra? Hva ville dere gjort? Blir isåfall en skral januar... men overlever sikkert...

Jeg hadde vasket. 3 uker med lønn er 3 uker med lønn. Selv om det ikke var dette du ble ansatt for så er det mye man må gjøre som man ikke nødvendigvis ble ansatt for. Selv har jeg opplevd at jeg søkte på en jobb, men da jeg ble ansatt var det som noe helt annet ;) .

Jeg mistet jobben under en tidligere krise og da fikk jeg lære hva penger betyr - særlig når man ikke har dem, og jeg lærte også at man må være kreativ for å få inntekt. I mitt tilfelle betydde dette blant annet at jeg gjentatte ganger vendte tilbake til bedriften for å lære opp andre som skulle "overta" min gamle jobb. (Slik er gledene ved å være sist ansatt.) OK, det var en smule bittert da jeg måtte begynne å lære opp 3. mann, men på den annen side så fikk jeg betalt for det og det betydde mer.

Skrevet

Slik er det flere plasser nå. Vi har byttet på å skifte lyspærer, vasket, fikset små reparasjoner, fikset diverse småting som trengs. Ikke med i stillingsbeskrivelsen til noen av oss, men mye bedre en å bli sendt hjem uten lønn eller få fyken.

Jeg hadde vasket i tre uker.

Skrevet

Hva slags jobb har du vanligvis i bedriften? Hvis vasking er langt utenfor stillingsbeskrivelsen har ikke arbeidsgiver rett til å pålegge deg disse arbeidsoppgavene.

Kort forklart følger arbeidsplikten av arbeidsavtalen din samt visse andre momenter. La oss si at du er ansatt som vanlig kontormedarbeider med ansvaret for saksbehandling. Din arbeidsplikt, altså hvilke oppgaver du er forpliktet til å utføre, begrenses av den stillingen du har. Du kan ikke pålegges å utføre oppgaver som er utenfor din stillingsbetegnelse, arbeidsreglement og så videre. Å ta jobben som vaskehjelp og vaske ned alle kontorene til virksomheten er HELT KLART langt utenfor din stillingsbetegnelse med mindre det står noe i arbeidsavtalen eller arbeidsreglementet om at du kan pålegges dette.

Arbeidsgiver må ha risikoen for at det er arbeid for deg i oppsigelsestiden. Hvis de ikke har noen oppgaver som ligger innenfor din kontrakt med dem, så må de rett og slett fortsette å betale deg lønn i oppsigelsestiden uten at du jobber for dem.

Jeg ville sagt dette til arbeidsgiver og nektet å vaske. De må altså fortsatt betale deg lønn for oppsigelsesperioden.

Gjest Konservativ mann
Skrevet

Arbeidsmiljøloven har VELDIG strenge regler for adgangen til å trekke de ansatte i lønn. Såfremt du møter opp på jobb og nekter å utføre arbeid som ligger utenfor stillingsbeskrivelsen din kan de neppe vinne frem i retten hvis de trekker deg i lønn. Det er også en del formkrav som skal oppfylles før trekk skal foretas, f.eks. samtaler med den aktuelle arbeidstakeren før trekk eventuelt tas, beregningsmåten for trekk skal komme frem av utbetaling, det er ikke adgan til å trekke den delen av lønnen du trenger til livsnødvendige utgifter for deg og din familie osv.

Det hele koker dermed i praksis ned til to spørsmål du må stille deg selv:

1) Vil du ha en god attest/god referanse eller gir du faen?

2) Er du forberedt på å gå til advokat, eventuelt gå til forliksrådet, for å få lønnen din hvis firmaet gir faen i arbeidsmiljøloven og trekker deg i lønn allikevel?

Skrevet (endret)

Jeg synes det hele avhenger av hvilke arbeidsoppgaver du egentlig skal gjøre.

Som saksbehandler eller konsulent hadde jeg ikke sagt ja til å vaske, men om jeg var kantinemedarbeider eller butikkansatt kunne jeg vurdert det.

(ja jeg har hatt alle disse stillingene)

Endret av Sunshine
Gjest Gjest_Allie_*
Skrevet

Jeg er ansatt som kontormedarbeider, så det er ikke akkurat vasking som står i stillingsbeskrivelsen min. Men i kontrakten står det at jeg må si ja til å ta andre arbeidsoppgaver som ikke står i stillingsbeskrivelsen. Så da har jeg jo skrevet under på det... Uff.. men jeg kan jo ikke gå på jobb, nekte å gjøre det de sier jeg skal gjøre, og sitte der i åtte timer og gjøre ingenting. Det går bare ikke. Men det har blitt til at jeg ikke klarer å være positiv på jobb, da jeg føler meg urettferdig behandlet. Kan vel ikke akkurat regne med en fantastisk attest uansett... Herregud som jeg skulle ønske jeg plutselig vant penger sånn at jeg ikke trengte å dra tilbake dit. :tristbla:

Skrevet

Vanskelig situasjon det her.

Som en annen skrev; Vil du ha en god attest?

Jobber selv som kontorrotte og jeg har absolutt ikke helse til noe vasking. Ergo så måtte jeg ha sagt nei.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Dere som mener at vask av kontor strider mot arbeidsmiljølovens bestemmelser om hva en kontoransatt kan settes til, dere kan kanskje linke til og sitere noen paragrafer?

Den ansatte i dette tilfellet er i en posisjon der bedriften ikke har arbeid til trådstarter. Det de kunne gjort var å gi permisjonsvarsel istedet - og det kunne de gjort helt lovlig. Istedet har de funnet annet arbeid som kan gjøres slik at trådstarter får være ut oppsigelsestiden sin. Det er ikke noe alternativ for bedriften at folk sitter hjemme eller på bedriften og hever lønn.

Om de misliker deg eller ikke trådstarter, det aner jeg ingenting om. Men hvis du har tenkt å være firkantet med dette så kan jeg love deg at bedriften er raskere kvitt deg samt med dårlig referanse i tillegg (Ja vi ble nødt til å permitere vedkommende vi altså, for i dårlige tider er ikke vedkommende interessert i å gjøre forefallende arbeid). Hadde jeg vært deg ville jeg vasket ...

Skrevet
Vanskelig situasjon det her.

Som en annen skrev; Vil du ha en god attest?

Jobber selv som kontorrotte og jeg har absolutt ikke helse til noe vasking. Ergo så måtte jeg ha sagt nei.

Å ikke ha helse til å vaske er annerledes en å ikke ville vaske. Da kan man forklare sjefen at det er et problem, så kan han finne på noe annet kreativt.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg er ansatt som kontormedarbeider, så det er ikke akkurat vasking som står i stillingsbeskrivelsen min. Men i kontrakten står det at jeg må si ja til å ta andre arbeidsoppgaver som ikke står i stillingsbeskrivelsen. Så da har jeg jo skrevet under på det...

Se der ja. Da har du ingenting å fare med uansett.

Det er selvsagt leit at du har mistet jobben, og det er soleklart at jeg ikke ville likt å vaske hvis jeg ble satt til det. Men du har da i det minste lønn ut oppsigelsestiden din? 3 uker går som en røyk - og på attesten vil du få at du ikke er redd for å ta i et tak når det trengs. Det er sånne ting arbeidsgivere ser etter.

Uff.. men jeg kan jo ikke gå på jobb, nekte å gjøre det de sier jeg skal gjøre, og sitte der i åtte timer og gjøre ingenting. Det går bare ikke. Men det har blitt til at jeg ikke klarer å være positiv på jobb, da jeg føler meg urettferdig behandlet. Kan vel ikke akkurat regne med en fantastisk attest uansett... Herregud som jeg skulle ønske jeg plutselig vant penger sånn at jeg ikke trengte å dra tilbake dit. :tristbla:

Det er holdningen din du må gjøre noe med. Går du på jobb og nekter så blir du sparket på dagen på grunn av ordrenekt - eventuelt den pene omskrivingen til permittert.

Klart at det er vanskelig å være positiv når du blir satt til kjedelig arbeid. Men sånn er det for mange nå. Se det heller slik: du har jobb i 3 uker til med samme lønn som du hadde før. Etter det - niks mer vasking.

Skrevet

Så vidt meg bekjent har de aller fleste en klausul i kontrakten sin om at de kan overføres til andre oppgaver og/eller andre arbeidssteder i firmaet dersom det blir nødvendig.

Vi er selv i en fase hvor vi permiterer folk nå. Vi har hittil kunnet tilby alle arbeid på annet arbeidssted enn de er til daglig, og delvis med andre arbeidsoppgaver. De fleste har takket ja, men noen har valgt å takke nei til tilbudet (jeg skjønner at det ikke er enkelt å takke ja til tilbud om å jobbe i Hammerfest for en periode når man har familie i Stavanger), og disse er da permitert.

Skrevet
Dere som mener at vask av kontor strider mot arbeidsmiljølovens bestemmelser om hva en kontoransatt kan settes til, dere kan kanskje linke til og sitere noen paragrafer?

Den ansatte i dette tilfellet er i en posisjon der bedriften ikke har arbeid til trådstarter. Det de kunne gjort var å gi permisjonsvarsel istedet - og det kunne de gjort helt lovlig. Istedet har de funnet annet arbeid som kan gjøres slik at trådstarter får være ut oppsigelsestiden sin. Det er ikke noe alternativ for bedriften at folk sitter hjemme eller på bedriften og hever lønn.

Om de misliker deg eller ikke trådstarter, det aner jeg ingenting om. Men hvis du har tenkt å være firkantet med dette så kan jeg love deg at bedriften er raskere kvitt deg samt med dårlig referanse i tillegg (Ja vi ble nødt til å permitere vedkommende vi altså, for i dårlige tider er ikke vedkommende interessert i å gjøre forefallende arbeid). Hadde jeg vært deg ville jeg vasket ...

Arbeidsplikten er ikke regulert i lov, så det er ingen paragrafer å referere til. Permisjon skal IKKE gis hvis det ikke er noen sjanse for at en arbeidstaker kan komme tilbake til jobb. Så hvis denne bedriften ikke har arbeid senere, så er de pliktig til å si opp trådstarter i stedet for å permittere henne.

Uansett så vil arbeidstaker ha plikt til å betale den permitterte ansatte lønn en viss periode (16 dager?), samt at trådstarter selv kan velge å si opp. Derfor ser jeg i utgangspunktet ikke hvordan en bedrift skal kunne tvinge en ansatt til å gjøre oppgaver som er helt utenfor stillingsbetegnelsen. Nå har jo trådstarter skrevet under på at hun kan måtte gjøre andre arbeidsoppgaver - om det må forstås slik at det også gjelder nedvask av møkkete lokaler vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg er gjest som skrev innlegget over. Lønnsplikten under permittering gjelder de første 10 dagene. Dessuten må det gå 14 dager fra arbeidstaker er gitt varsel om permittering til han eller hun faktisk permitteres.

Det innebærer at arbeidstaker ville fått lønn i 24 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...