Kitsune Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Hvordan får man legehjelp når man bor i en annen by en lengre periode? Jeg beholder jo min fastlege i hjembyen. Må jeg alltid benytte legevakta?
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 For akutt sykdom kan du dra på legevakta, for andre ting må du enten ta det opp med fastlegen i din hjemby, bytte fastlege til der du er nå, eller oppsøke privatpraktiserende. Det er ikke alle oppgaver legevakta kan ta seg av, eller som rett og slett ikke er deres ansvar, og derfor henvises til fastlegen uansett hvor lang avstand det er mellom deg og fastlegen din.
Kitsune Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2008 Ja, jeg slenger meg på et fly for å komme til fastlegen min.. Jeg kan ikke bytte til fastlege i en kommune der jeg ikke er folkeregistrert. Og jeg har ikke tenkt å melde flytting til en annen kommune, bare oppholde meg der mye av tiden. Jeg antar at jeg har likt krav på helsetilbud hvor som helst i landet der jeg oppholder meg. Ser ikke for meg en flytur fra f. eks. Svalbard til Trondheim bare for at jeg trenger sykemelding for den uka jeg ble på brakka med influensa. Skjønner? Takker for svar på alt annet enn det jeg spurte om;)
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Vet om ei som ble avvist hos legevakta i bostedskommunen sin. Hun er folkeregistrert i et fylke og har beholdt fastlegen sin i et annet fylke. Har du råd og det er et tilbud der du oppholder deg så tror jeg nok det enkleste er en privatklinikk.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Ja, jeg slenger meg på et fly for å komme til fastlegen min.. Jeg kan ikke bytte til fastlege i en kommune der jeg ikke er folkeregistrert. Og jeg har ikke tenkt å melde flytting til en annen kommune, bare oppholde meg der mye av tiden. Jeg antar at jeg har likt krav på helsetilbud hvor som helst i landet der jeg oppholder meg. Ser ikke for meg en flytur fra f. eks. Svalbard til Trondheim bare for at jeg trenger sykemelding for den uka jeg ble på brakka med influensa. Skjønner? Takker for svar på alt annet enn det jeg spurte om;) Det kan faktisk bli tilfellet, kan kanskje tas via telefon i stedet? Men om du studerer, er det ikke noe om at du har krav på å få byttet tilbake til din gamle fastlege? Altså, at du ikke "mister plassen" din. Stod utenfor fastlegesystemet i mange år selv, mye nettopp pga denne problemstillingen. (At jeg i tillegg ikke fant en lege jeg ville være listefykk hos var og et tema)
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Takker for svar på alt annet enn det jeg spurte om;) Jeg svarte på akkurat det du spurte om, det er bare du som ikke forstod det. Legevakta og fastlegen har vidt forskjellige oppgaver. Legevakta er ingen fastlegevikar, legevakta er der for å hjelpe med akutt sykdom og skade som ikke kan vente, og i perioder der man ikke kommer til hos annen lege (som kveld, natt og helg). Og det er fullt mulig i ha fastlege i en kommune man ikke er folkeregistrert i, min fastelge er i nabokommunen. Og det er mange som bor "på landet" her jeg er som har fastlege i "byen" to kommuner unna. Et av de store poengene når fastlegeordningen ble innført var å redusere behovet for legevakt, fordi alle skulle ha en fastlege tilgjengelig med større forpliktelse for å slippe til og behandle sine pasienter. En del velger å stå utenfor denne ordningen, de velger selv å gå til privatpraktiserende uten fastlegeliste, som f.eks Volvat. Dersom du drar til en annen by uten å bytte fastlege, og ikke er der på ferie i tre dager men fatisk bor der i perioder, vil du regnes som en som står utenfor fastlegeordningen, og dermed må du gå til privatpraktiserende for å løse problemstillinger som ikke er "legevaktsrelevante". Det betyr ikke at du ikke har lik rett på helsehjelp, du har rett på akuttbehandling som alle andre ved behov, f.eks om du skulle brekke foten, være i trafikkkulykke, kutte deg i armen eller få lungebetennelse lørdag kveld. Men du kan ikke komme på legevakta og kreve eller forvente at de skal ordne ting som er fastlegens ansvar, f.eks p-piller, papirer til nav, utredning for diareen du har hatt i to måneder, testing av kjønssykdommer, endring i medisiner, oppfølging av kronisk sykdom, svangerskapskontroll osv. De fleste legevaktaleger skriver heller ikke ut sykemelding med mindre det gjelder noe som er diagnostisert og behandlet hos dem. Influensa er et svømmende begrep, noen er sengeliggende, men andre kaller det influensa når de er forkjølet. Du må uansett bruke opp egenmeldingsdagene først (3 eller 8 dager avhengig av om du er i en IA bedrift eller ikke.) Har du behov for å forlenge sykemelding gitt på legevakten skal dette gjøres hos fastelegen, uansett hvor langt vekke fastelegen din er. Egentlig har ikke leger lov å skrive ut sykemelding uten å ha sett pasienten, men hvis du har en så ikke er så nøye på det kan det være han går med på å gøre det over telefon. Det er strengt tatt sånn at med mindre det er fare for liv og helse, så kan du avvises ved legevakta om du ikke bor i kommunen. Og bor du i kommunen er det forventet at du har fastelege i tilgjengelig avstand. Konklusjon: akutt hjelp gis ved legevakta, alt annet må du ta opp med fastlegen. Dersom fastelgen er langt borte må du kontakte privatpraktiserende.
Vera Vinge Skrevet 13. desember 2008 #7 Skrevet 13. desember 2008 Jeg har i noen år hatt fastlege et annet sted enn jeg har oppholdt meg i perioder. Jeg har da ringt til legekontoret der hadde fastlege tidligere, og forklart situasjonen. Jeg har da alltid kommet til hos min gamle fastlege. Jeg har forøvrig også i flere år hatt fastlege i en annen kommune (og fylke) enn der jeg har vært folkeregistrert. Men mulig det blir annerledes når man er student, siden man da kan være folkeregistrert og bo på ulike steder.
Malama Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Det har da i alle fall for ikke så lenge siden vært helt mulig å gå til et vanlig legesenter som er fastlege for noen, uten å være fastlegepasient der, og likevel få time. Men da prioriteres man ikke høyest, og man måtte betale litt mer, det har jeg selv gjort da jeg bodde i en annen by enn fastlegen min. Og ellers kan du velge fastlege i en annen kommune enn du bor i, og dersom byttet er "midlertidig" (ikke avhengig av at du er student, men at du flytter tilbake innen tre år) har du rett på å få tilbake din gamle fastlege selv om vedkommende har full liste. Det er dog "flytter tilbake til kommunen" står det hos nav, usikker på om du omfattes av den retten når du ikke flytter, bare bytter.
Kitsune Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. desember 2008 Okei, mie, jeg skjønner at du jobber i helsevesnet/legevakta og jeg lover at jeg ikke skal komme dit med mindre jeg har hue i fatle. Takk, Malama, for relevant informasjon:) Som vanlig er du hjelpsom. Jeg bare nekter å tro at det kan være slik mie skisserte tidlig i innlegget. Da ville jo Norge stoppet (eller kanskje det er derfor vi har verdens høyeste sykefravær?) Takk og farvel!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå