Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gnuffisen
Skrevet

Jeg lurer på om jeg blir snytt for noe penger på jobb mens jeg var syk..

Jeg har en 20 prosents stilling, og er ekstra ved behov, vi får månedsplaner med hvordan vi skal jobbe, så jeg visste over tre uker på forhånd at jeg skulle jobbe hver dag denne uken jeg ble syk. Var vell snakk om 33 timer.

Jeg ringte arbeidsgiver og fortalte at jeg ble sykemeldt ut uken, og dette sa hun var greit og ønsket god bedring.

Når jeg da kommer på jobb igjen for å levere sykemeldingen, vil hun ikke ta imot den, og sier at hun har registrert meg med egenmeldinger, og vil at jeg skal signere under på disse. Dom som jeg var signerte jeg på egenmeldingene, og så sier hun, at jeg får ikke lønn di dagene jeg var syk, men lønn i henhold til stilling, altså for syv timer.

Er dette riktig? Kan en sjef nekte å ta imot sykemelding, pga noe hun selv har gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du skal ha lønn for de dagene du var oppsatt til å jobbe, uansett om du har egenmelding eller sykmelding. Det har jeg fått i hvertfall.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Om du bruker egenmelding eller sykemelding spiler ingen rolle, du skal ha lønn uansett. Men hun kan ikke nekte å ta i mot sykemelding.

Skrevet

Hun burde tatt i mot sykemeldingen. Egenmelding er til for at du skal slippe å gå til legen for å få sykemelding, så da har hun jo "brukt opp" to av egenmeldingene dine. Trodde btw ikke det var vanlig at arbeidsgiveren fylte dem ut, men den ansatte selv.

Skrevet

Veldig dumt at du ikke sendte sykemeldingen din med en gang du fikk den. En sykemelding skal vel strengt tatt sendes til arbeidsgiver så fort som mulig.

Høres ut som en utspekulert sjef som vil spare penger. Kan dessverre ikke noe med lover og slikt, men jeg vil jo i den høyeste grad tro at du skal ha lønn for de dagene du var satt opp.

Vet ikke jeg, kan jo hende det er noen spesielle regler som gjelder når man ikke jobber 100%.

Skrevet

Nei, det er ingen spesielle regler om man jobber 100% eller mindre.

Skrevet

Hos oss praktiseres det at så lenge du var satt opp på vaktene minst to uker i forveien, skal du også ha betalt for det du var satt opp utover din vanlige stillingsprosent. Tror dette er i henhold til arbeidsmiljøloven også.

Og selvsagt kan hun ikke nekte å ta imot sykemelding...

Skrevet

Har du fått sykemelding for hele uka er det den som skal brukes og ikke egenmelding. Her synes jeg sjefen din er sleip og skriver ut egenmeldnger for at du skal bruke opp de. Dersom dere ikke er IA bedrift kan du jo ikke bruke egenmelding for en hel uke.

Normalt skal man også ha betalt for det man er satt opp til og jobbe når dette er avtalt i god tid på forhånd. I min bransje regnes god tid for 2 uker. Jeg mener du burde stått på ditt og levere sykemeldingen og kreve betalt for alle dagene du var satt opp til å jobbe.

Gjest Wrangler
Skrevet
Hos oss praktiseres det at så lenge du var satt opp på vaktene minst to uker i forveien, skal du også ha betalt for det du var satt opp utover din vanlige stillingsprosent. Tror dette er i henhold til arbeidsmiljøloven også.

Og selvsagt kan hun ikke nekte å ta imot sykemelding...

jepp helt korrekt!

Egenmelding kan da ikke sjefen skrive! Det er jo faktisk EGENmelding, ikke sjefen sin melding. Men uansett så spiller det ingen rolle for lønna - den skal du ha uansett.

Gjest Pupsilure
Skrevet

På min arbeidsplass skal man ha betalt for det som er satt opp to uker eller mer før du ble syk. Sjefen din har nok prøvd å snyte deg her ja. Ikke godta det :klem:

Skrevet

Det hørtes bare veldig rart ut... og veldig dumt at hun brukte opp noen av egenmeldingene dine.

Ifølge dette har i hvert fall sjefen gjort feil. Det er jo helt tydelig uansett at det er feil. Nei, ta det opp, det hadde absolutt jeg gjort.

Og jeg hadde aldri funnet meg i å ikke få betalt for de dagene jeg skulle ha jobbet. Det har jeg aldri opplevd at har skjedd på noen av mine tidligere arbeidsplasser, det er ikke normal praksis så vidt jeg vet.

Gjest Gnuffisen
Skrevet

Ja, dere har sikkert rett.

Skal se på lønningslippen på mandag, å sjekke hvor mye jeg har fått betalt.

Så må jeg vell bare mote meg opp til å konfrontere sjefen! :P

Skjønnte jo at noe måtte være galt siden hun ikke ville godkjenne den.

Grunnen til at jeg ikke fikk levert den før første arbeidsdag er at jeg bor et godt stykke unna, å hadde rett å slett ikke energi til å kjøre borttover med den.

Men takk for hjelpen iallfall!:)

Skrevet
Hos oss praktiseres det at så lenge du var satt opp på vaktene minst to uker i forveien, skal du også ha betalt for det du var satt opp utover din vanlige stillingsprosent.

Sånn er det hos oss også, betalt, dersom man er satt opp minst to uker før man ble syk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...