Devana Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Når man er overvektig, og da mener jeg relativt overvektig (med en BMI over minst 30) så er man jo utsatt for diabetes, hjertesykdommer, osv. Men hva slags andre problemer kan man egentlig få? Jeg har lett litt rundt etter dette, men finner ikke noe særlig informasjon. Kneproblemer er jo selvfølgelig en ting, men noe annet? Noen som har noe lesestoff rundt negative virkninger av overvekt? Jeg jobber med en nettside om dette og kunne trengt litt "dypere" stoff enn det man finner ellers.
Abraxas Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Fluffie Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Det er ikke alle som er enige i at overvekt i seg selv skaper alle de problemene, saa fremst man ikke er saa fet at man ikke klarer aa bevege seg eller leve et fullverdig liv (at man trenger mye hjelp i hverdagen). Denne bloggposten er ganske bra, og henviser til forskning. Det at det er en korrelasjon mellom overvekt og f.eks diabetes betyr ikke noedvendigvis at diabetes skyldes overvekt, det kan vaere andre faktorer som er viktigere. Det er for eksempel viktig aa skille mellom overvekt og en usunn livsstil (med det mener jeg at ikke alle overvektige lever usunt, og ikke alle 'normalvektige' lever sunt). Dette er ikke hva du ba om, men det kan vaere greit aa se paa mer enn en side, synes naa jeg i alle fall.
Gjest Wrangler Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 -Astma kan forverres av overvekt, på grunn av at trykket på lungene blir større. Og mer stma gjør at det blir enda vanskeligere å trene kondis, som gjør at overvekten kanskje øker - ås har man sirkelen igang. - PCOS/PCO, er noen ganger knyttet til stor overvekt. (overvekt hinderer/øker (?) produkjonen av uheldige hormoner som kan forårsake pco/pcos) Men her vet man ikke helt hva som kommer først, overvekt eller tilstanden. Fluffie: det er sant som du sier, at det er vanskelig å vite hva som kom først. Men du er vel ikke uenig i at risikoen for en rekke sykdommer/tilstander er større ved stor overvekt??
Fluffie Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Fluffie: det er sant som du sier, at det er vanskelig å vite hva som kom først. Men du er vel ikke uenig i at risikoen for en rekke sykdommer/tilstander er større ved stor overvekt?? Ja, jeg er enig i at stor overvekt (og mye undervekt) er en helserisiko. Men saa lenge man har et godt kosthold og mosjonerer/er mye aktiv og ikke har daarlige verdier paa blodtrykk og andre ting, og heller ikke ser ut til aa utvikle noen sykdom, saa skal man slippe aa faa press om aa gaa ned i vekt bare for aa gaa ned i vekt. For de aller, aller fleste er ikke vektnedgang varig, og resultatet blir for veldig mange et liv bestaaende av jojo-slanking og/eller spiseforstyrrelser (antallet spiseforstyrrelser er paa vei opp). Jeg mener det er viktig aa ha fokus paa god helse framfor om hvorvidt man er overvektig, normalvektig eller undervektig eller ikke. Det er klart at om man veier saa mye at det er vanskelig for kroppen aa bevege seg uten problemer, saa boer man gaa ned i vekt i den grad det er mulig aa faa til, men fokuset boer da vaere paa at man gjoer det for at man skal bli kvitt problemene sine og ikke for at man vil klare aa komme seg i stoerrelse 38 eller ha et visst antall kilo paa vekta.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 Heisann Jeg vil også bare få kommentere litt... det at man ikke skal gå ned i vekt bare for å gå ned i vekt. Når det er snakk om bmi på over 30, så er det aldri snakk om å gå ned bare for å gå ned. Syns jeg er viktig å poengtere. Fordet om man kan være heldig å leve hele livet uten å utvikle sykdommer som har større risk ved overvekt, er ikke det noe man skal gamble på. Livskvalitet kan da virkelig bli forringet fordet om man klarer å røre på seg, og å utføre daglige gjøremål selv.
Fluffie Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 Heisann Jeg vil også bare få kommentere litt... det at man ikke skal gå ned i vekt bare for å gå ned i vekt. Når det er snakk om bmi på over 30, så er det aldri snakk om å gå ned bare for å gå ned. Syns jeg er viktig å poengtere. Fordet om man kan være heldig å leve hele livet uten å utvikle sykdommer som har større risk ved overvekt, er ikke det noe man skal gamble på. Livskvalitet kan da virkelig bli forringet fordet om man klarer å røre på seg, og å utføre daglige gjøremål selv. Man skal ha en bmi godt over 30 for aa ha problemer med aa bevege seg. Man kan fint ha en bmi paa 35 og fremdeles vaere i god form og uten noen stor risiko for sykdom. Det kommer mest an paa livsstil og helse, og ikke noedvendigvis hvor mye man veier. BMI er foroevrig et daarlig maal for vekt, det er ment for bruk paa populasjoner/grupper og er ikke laget for bruk paa individer, og det funker heller daarlig. Det er bedre aa vaere overvektig og ha en sunn livsstil enn aa vaere normalvektig med en usunn livsstil.
Gjest Wrangler Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 Vel, mange som ikke tror jeg har BMI på over 30. Har nemlig midje og går inn og ut på riktige steder Men den indikerer at jeg er overvektig - og det stemmer. Men, jeg vet veldig godt at selv om jeg nå ikke har plager, så vil jeg få det enda bedre ved å gå ned i vekt! Og risikoen for sykdommer etter som jeg blir eldre vil minske betraktelig! For uansett om det er syklig mye muskler eller fett - for hjertet og skjelettet er overvekt skadelig uansett! Belastningen er der i alle fall.... Jeg vet at om jeg gikk ned ville ikke bare min psyke får det bedre, men ville fått mer energi, daglige gjøremål ville vært enklere (gå flere enn 3/4 etasjer opp, gå langt, løpe til bussen, gå i ulendt terreng, etc), hjertet og skjelett mindre belastning. Har en del rygg/arm/nakke vondt nå. *sukk* Så enkelt men akk så vanskelig.
Fluffie Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har en bmi paa noe over 30, og merker ogsaa at jeg har en litt vond rygg, men det er fordi jeg sluttet aa vaere aktiv naar jeg begynte paa masteren min. Jeg la ogsaa paa meg noen kilo, men hadde jeg tatt vare paa kroppen min ved aa trene og vaere aktiv saa hadde jeg ikke hatt de problemene jeg har naa. Jeg vet ogsaa at naa som jeg er mer aktiv saa vil vekten etterhvert justere seg ned til min stabile vekt, og da er jeg fremdeles overvektig, men har ingen problemer. Mennesker er forskjellige, og det er individuelt hvor god helse man har i forhold til vekt. Det jeg mener er at en person maa vurderes individuelt. Og det at det er statistisk stoerre risiko for diverse sykdommer og plager med en bmi paa over 30, saa betyr ikke det at man er doemt til aa doe tidlig eller til aa faa diabetes. Men det kan bety at man boer passe paa og om man har et daarlig kosthold og er lite aktiv, saa boer man gjeore noe med det.
Devana Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2008 Tusen takk for masse flotte inspill rundt dette. Kjør gjerne på med flere diskusjoner, det hjelper med mange ulike inspill når jeg skal sette opp siden og skrive endel rundt dette.
Gjest Elfrida Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 Vanskelig å finne fine klær, mye har fasong som telt eller sekk eller er helt kjerring. Stygge kommentarer og blikk er heller ikke så gøy, og det kan gå på selvtilliten løs for noen. Mange nekter seg mye i livet, som å kose seg i bikini på stranda når sola skinner, eller ikke tror at noen kan være interessert i en. Det kan dessverre skje med slanke jenter også, men jeg tror at det er mer utbredt blant tjukke. Det er også mange som ikke tør å gå og trene sammen med andre, da de er redde for å bli stirret på. Selv om ikke det skjer, så føler man seg gjerne som en hval blant småsild. Nå har ikke alt dette skjedd med meg, men for meg har det sosiale og det psykiske vært de dummeste bivirkningene. Ellers er jeg frisk, men overvektig. Har ikke tenkt til å slå meg til ro med det, men jojo-slanking er det helt slutt på, for det er ikke bra for meg, det gjør negative ting med både kropp og psyke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå