Gå til innhold

Hvis jeg skal bake.....

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis du har bakt litt mer enn 1-2-3 kaker før er mokka espresso kaken enkel å lage. Den bare virker litt innviklet og gir mye oppvask.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du har bakt litt mer enn 1-2-3 kaker før er mokka espresso kaken enkel å lage. Den bare virker litt innviklet og gir mye oppvask.

Sant nok :) Og den var mye enklere på andre runde da jeg smelta sjokolade og smør i mikroen...

Gjest gjest1
Skrevet

Denne er bare fantastisk.

Mandelgodt, En sprø og deilig pai

Deig

2 1/2 dl hvetemel

2 ss sukker

75 g smør

1 oppisket egg

Fyll

2 egg

50 g smeltet smør

1 dl smeltet honning eller lys sirup

ca 125 g grov hakkede mandler eller nøtter

Kjør deig ingrediensene sammen til en deig i foodprosessor.

Kjevle den ut og ha i en paiform (ca 24 cm)eller lignende.

Sett i kjølesakpet ca en halv time. før du steeker den på 175 grader i ca 10 min.

Mens skallet steker lag fyllet.

pisk sammen eggene ha i smeltet smør og honning og sukkeret. Bland godt.

Fordel mandlene på den varme bunnen og hell fyllet over. Stek på nederste rille i ca 45 min på 150 grader.

La den hvile en stund før du løsner den fra formen.

Denne er nydelig med krem eller vaniljesaus til.

Skrevet
Denne er bare fantastisk.

Mandelgodt, En sprø og deilig pai  

Nam! Oppskriften er allerede lagret i oppskriftsbanken min!!! Tusen takk - gjett om den skal prøves?? (Svar:JAAAAA!) :wink:

Bortsett fra det har jeg søkt opp, og funnet tips om fremgangsmåte når Minnies kake skal bakes! :)

Hilsen Texas

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er veldig glad i "Verdens Beste".

Har du oppskriften på den?

Skrevet

.....jeg har! :wink:

VERDENS BESTE (Kvæfjordkake)

100 g margarin

100 g sukker

4 eggeplommer

100 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

3-4 ss melk

Marengs:

4 eggehviter

175 g sukker

75 gram hakkede mandler eller mandelflak

Fyll:

1/3 l kremfølte

1 pakke romkrem (Tine)

Slik gjør du:

En langpanne kles med bakepapir (kan med fordel smøres litt). Margarin og sukker røres hvitt og luftig. Bland eggeplommene i- en om gangen. Det tørre og melken tilsettes vekselvis. Strykes jevnt utover i langpannen.

Visp eggehvitene stive og visp i sukkeret litt og litt. Massen fordeles oppå kakerøren i langpannen. Mandlene drysses over marengsen.

Stekes på 175 grader i ca. 25 minutter. - Avkjøles

Fyll:

Pisk krem av kremfløten og vend inn romkremen. (OBS. Mange bruker vaniljekrem, men dette gir ikke den rette smaken....etter min mening)

Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på et passende fat og fordel romkremen over denne halvdelen av kaken. Den andre delen legges over.

Enjoy!!! :D

Hilsen Texas

Skrevet
Har forresten en helt fantastisk god oppskrift på youghurtkake (som kan minne om ostekake) med jordbæryoughurt' date=' jordbærgelè og kremfløte-fyll. Bunnen lages av Digestivekjeks, smør og malte mandler. Pyntes med friske norske jordbær.....Mmmmm!!!! :D[/quote']

Kunne jeg fått oppskriften? :)

Skrevet

Jeg slutter meg til ostekakeforslagene! Jeg bruker sitrongele, jeg. Pleier å pynte med skiver av stjernefrukt (ser ut som små sjøstjerner på kaka). Snadder! Men når det gjelder gelé, er det jo bare å leke seg!

Skrevet

Gulrotkake er min favoritt! :Nikke:

Men jeg har dessverre ikke oppskriften for hånden!

Skrevet

Kunne jeg fått oppskriften? :)

Klabert!! :)

Den første kaken er også innmari god.....Mmmm!!!

Elins jordbærkake

250 g. søt havrekjeks/Digestive (knuses)

110 g. smør (smeltes)

50 g. hasselnøttkjerner (males grovt)

Sett en rund kakeform (24/26 cm.) på ønsket serveringsfat (kun ringen rundt). Trykk deigen ut direkte på fatet.

1 pk. bringebær (eller jordbær) gelè lages . Bruk halv mengde vann!!!

Settes i kjøleskapet til den er halvstiv.

1/4 l. fløte (piskes)

2 beger lettrømme

100 g. melis

1 ts. vaniljesukker

Rømme, melis og vaniljesukker vendes forsiktig inn i kremen.

Når geleèn er halvstiv blandes den med kremen. Blandingen has på bunnen og settes inn i kjøleskapet. Lag en ny pakke gelè (bringebær eller jordbær) med halv mengde vann. La den stå kjølig til den er halvstiv. 1-2 kurver jordbær has oppå kaka, og den stivnede geleèn helles over. Stå kjølig.

Nydelig youghurtkake

75 g Digestive kjeks (knuses)

75 g mandler (males grovt)

75 g smeltet smør

2 ss sukker

Kjøres i foodprosessor e.l. Deigen trykkes ut i rund form som på forhånd er plassert (uten bunnen) på et glassfat.

1 pk. Jordbærgelè tilsettes halv mengde vann (2,5 dl.)og avkjøles.

1 stort beger jordbæryoughurt og 1 kartong (1/4 l.) stivpisket fløte blandes forsiktig (vendes inn) og geléen røres inn. Kremen blir ganske tyntflytende nå, men den vil stivne igjen når den avkjøles i kjøleskapet.

Helles over kjeksbunnen og stilles kjølig til kaken er stivnet. Pyntes med kiwi/friske jordbær.

Prøv også med sitrongelè og melonryoughurt!

Denne youghurtkaken er best samme dag den lages. Lager du den på morgenen, er den klar til kaffe på ettermiddagen. Lover deg det ikke vil bli igjen en eneste smule!!! Frisk og sommerlig!!!

Håper det vil smake!! :wink:

Hilsen Texas

Gjest Anonymous
Skrevet
.....jeg har! :wink:

Tusen takk nå skal det bakest :wink:

Gjest Cruella
Skrevet

Jeg er lei av ostekaker med rømme, kjeks og gele etc...

Sverger nå til amerikanske ostekaker som skal stekes i ovnen, skikkelige bomber!

Ellers lager jeg av og til en Fransk sjokoladeterte, som er helt nydelig, spesielt med f.eks friske jordbær til. Har ligget og ynket meg på sofaen mang en gang etter å ha forspist meg.

Fransk Sjokoladeterte

200 g mørk sjokolade

150 g smør

180 g sukker

4 egg

90 g hv.mel

Glasur

100 g mørk sjokolade

2 ss smør

Til formen

smør eller margarin

brødrasp

Brekk sjokoladen i små biter, og smelt den over vannbad

Rør imens smør og sukker godt sammen. Skill eggene, og ha en eggeplomme av gangen i smør/sukkerblandingen. Rør godt mellom hver eggeplomme.

Tilsett den varme smeltede sjokoladen under omrøring, deretter melet.

Stivpisk eggehvitene, og skjær dem forsiktig i deigen.

Hell denne i en godt smurt springform.

Stek terten i middels varm ovn (175 grader i 30-35 minutter.

Er ferdig når overflaten sprekker lett. Avkjøles på rist.

Smelt sjokoladen til glasuren og rør den blank med smøret. Smør den i et tykt lag utover terten og la den bli helt stiv.

(Kaken skal være litt klissete og rå i midten. Synker gjerne litt sammen på midten, sett den derformed bunnen opp på kakeristen når den avkjøler seg)

Namnam, dette er konfekt.

Skrevet

Lisa-Beth - kaken høres vannvittig god ut!! :Nikke: Men - hvor stor springform bruker du, da?

Hilsen Texas

Skrevet

jeg ville lagd ostekake, skriv til meg så kan jeg sende den til deg

Skrevet

suksessterte med melkesjokolade på toppen!! mmmmm...

ostekake liker vel de fleste, sommerlig og frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...