Gå til innhold

Fikk ikke halv skatt jeg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunn til at jeg ikke fikk halv skatt denne mnd? Noen som tilfeldigvis vet?:)

Skrevet

Kanskje den ikke kommer før lønna for desember kommer - i januar, dersom du ikke får den på forskudd?

Skrevet

Er det avtalt at du skal ha det da? Slik at du har blitt trukket litt mer i skatt de andre månedene? For totaltsett så skal du jo skatte like mye uansett når på året du har tjent pengene dine.

Skrevet

Normalt så skal man ha halv skatt i desember. Det er ikke noe man skal måtte be lønnsavdelingen om.

Men, har du sjekket lønnslippen din fra november? Jeg fikk av en eller annen grunn halv skatt da i steden for nå i desember.

Tidligere jobbet jeg vil vikarbyrå og fikk lønn to ganger i mnd. Da fikk jeg vanlig skatt på den ene lønningen og null skatt på den andre.

Tror nesten du må høre med lønnsavdelingen på jobben din. Vanskelig for oss å vite.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Normalt så skal man ha halv skatt i desember. Det er ikke noe man skal måtte be lønnsavdelingen om.

Det er da ingen regel at man skal ha halv skatt i desember? Dette er jo noe som er opp til arbeidsgiver. Har selv aldri blitt trukket halv skatt i desember da ingen av mine arbeidsgivere har praktisert dette.

Skrevet

Jo det er en regel, noe skattemyndighetene har bestemt. Man skal ikke behøve å si fra om dette, det skal gå automatisk. Ja, man skatter i desember også, slik som man faktisk skatter av feriepengene. Men denne skatten er fordelt utover de andre mnd i året. Dvs at vi skatter for mye de andre mnd, mens vi slipper skatt i juli og halv skatt i desember.

Skrevet

Det må altså ha skjedd en feil, eller evt at du har fått halv skatt i november.

Trekkfritak skal gis i lønn for første halvdel av desember. Forfaller desemberlønn i januar, gjelder trekkfritaket lønn for siste halvdel av november. I praksis betyr dette halv skatt på desemberlønn, evt. novemberlønn.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er da ingen regel at man skal ha halv skatt i desember? Dette er jo noe som er opp til arbeidsgiver. Har selv aldri blitt trukket halv skatt i desember da ingen av mine arbeidsgivere har praktisert dette.

Joda, det er regler som regulerer dette.

Skatten man skal betale i løpet av et år fordeles ut på 10,5 mnd. Noe som normalt gjør at man får feriepenger om sommeren som utbetales uten skattetrekk (du skatter mer resten av året for at denne utbetalingen skal være uten skattetrekk), samt at desemberlønnen er med halvt trekk.

Dette er ikke noe som er opp til hver enkelt arbeidsgiver.

Skrevet

Nei, dette er ikke noe som er opptil arbeidsgiver å bestemme. Har du tabelltrekk er det regnet ut at skatt trekkes bare 10 1/2 mnd i året.

Skrevet

Det er riktig som flere her sier; skatten for 12 mnd. betaler vi på 10,5 mnd - i desemberlønn får vi ubet. med halvt skattetrekk, feriepenger får vi ubet. med null skatt (med mindre de blir utbet. i opptjeningsåret).

Det er ikke opp til den enkelte arbeidsgiver å velge noe annet - de som har arbeidsgivere som gjør dette bør be om en forklaring.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Joda, det er regler som regulerer dette.

Skatten man skal betale i løpet av et år fordeles ut på 10,5 mnd. Noe som normalt gjør at man får feriepenger om sommeren som utbetales uten skattetrekk (du skatter mer resten av året for at denne utbetalingen skal være uten skattetrekk), samt at desemberlønnen er med halvt trekk.

Dette er ikke noe som er opp til hver enkelt arbeidsgiver.

Wow, da har jeg virkelig gått glipp av noe. Hos min forrige arbeidsgiver betalte jeg like mye skatt i desember som alle de andre månedene, og jeg fikk som forklaring at de hadde valgt å gjøre det sånn. Har ikke fått med meg at det er en REGEL at desemberskatten skal være halv. Noen som kan linke et sted der dette står, slik at jeg har skikkelige fakta å forholde meg til hvis jeg skatter fullt denne måneden (ny arbeidsgiver, så hva de gjør vet jeg jo ikke)?

Jaja, sånn er det å være ung og uvitende...;)

Skrevet

Hos oss så har vi halv skatt i på lønn for november, men det er ikke nødvendigvis alltid at skattetrekket blir halvt trekk av normalt. Skattetrekket beregnes der ved at man tar bruttolønn og deler på antall måneder man har vært ansatt i året, dvs 11 om man har vært ansatt hele året, da kommer man frem til gjennomsnittlig brutto månedslønn. Dersom dette beløpet er lavere enn den bruttolønna man får i november så får man halv skatt.

Men - dersom gjnsitt bruttolønn er lavere enn bruttolønn i november så er det beløpet som overstiger snittlønna grunnlag for normalt skattetrekk og beløpet snittlønn utgjør får man halv skatt på.

Det er også denne utregningsmåten skatteetaten benytter seg av og som gir det mest riktige skattetrekket gjennom året.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Takk...:)

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette fungerer, skal dette liksom foregå automatisk hos arb.giver?

Da jeg begynte leverte jeg nemlig inn prosentkort som sier at det skal trekkes 25% av lønna mi. Og hver måned har det blitt trukket nøyaktig 25% i skatt. Da kan jeg umulig få halv skatt nå i desember, siden jeg ikke har betalt mer de andre månedene?

Siden dette tydeligvis er en regel som arbeidsgivere må følge synes jeg det er litt merkelig at alle mine 3 (tydeligvis...) ikke har fulgt dette?

Annonse
Skrevet
Takk...:)

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette fungerer, skal dette liksom foregå automatisk hos arb.giver?

Da jeg begynte leverte jeg nemlig inn prosentkort som sier at det skal trekkes 25% av lønna mi. Og hver måned har det blitt trukket nøyaktig 25% i skatt. Da kan jeg umulig få halv skatt nå i desember, siden jeg ikke har betalt mer de andre månedene?

Siden dette tydeligvis er en regel som arbeidsgivere må følge synes jeg det er litt merkelig at alle mine 3 (tydeligvis...) ikke har fulgt dette?

Hvis jeg ikke har forstått det feil er det i dine 25 % regnet med at du skal ha halv skatt i desember og ingen skatt av feriepengene, det er ikke slik at bedriften må regne ut hvor mye mer du må betale resten av året for at du skal få halv skatt osv...

det at ts ikke har fått halv skatt nå kan jo skyldes at h*n får lønnen på etterskudd slik mange får, dvs at du får halv skatt neste lønning... men det er jo bare å spørre de som tar seg av lønninger...

Skrevet

Uansett grunnen til at du ikke har fått halvt skattetrekk nå, er det ingenting å tenke på med mindre du har akutt behov for pengene. Du får jo tilbake for mye betalt skatt til neste år uansett.

Og som det sies over her - det er ikke sikkert at halvt skattetrekk betyr mye mer utbetalt. Hos oss, f.eks., legges fri mobiltelefon, avis etc. i sin helhet alltid på desemberlønna, noe som selvsagt gjør at det trekkes en del mer av den grunn, selv om prosenten er halvert.

Skrevet
Uansett grunnen til at du ikke har fått halvt skattetrekk nå, er det ingenting å tenke på med mindre du har akutt behov for pengene. Du får jo tilbake for mye betalt skatt til neste år uansett.

Og som det sies over her - det er ikke sikkert at halvt skattetrekk betyr mye mer utbetalt. Hos oss, f.eks., legges fri mobiltelefon, avis etc. i sin helhet alltid på desemberlønna, noe som selvsagt gjør at det trekkes en del mer av den grunn, selv om prosenten er halvert.

Hmm - er ikke det en dum ordning da? Hele poenget med halv skatt i desember er jo at folk ska få litt mer å rutte med før jul.

Skrevet
Hmm - er ikke det en dum ordning da? Hele poenget med halv skatt i desember er jo at folk ska få litt mer å rutte med før jul.

Tja, det kan du jo si, men vi er vant med at det gjøres sånn, så da går det greit. Samlet skal man jo uansett få like mye utbetalt da, så da er det jo faktisk bare å la være å tømme kontoen før hver ny lønning!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Wow, da har jeg virkelig gått glipp av noe. Hos min forrige arbeidsgiver betalte jeg like mye skatt i desember som alle de andre månedene, og jeg fikk som forklaring at de hadde valgt å gjøre det sånn. Har ikke fått med meg at det er en REGEL at desemberskatten skal være halv. Noen som kan linke et sted der dette står, slik at jeg har skikkelige fakta å forholde meg til hvis jeg skatter fullt denne måneden (ny arbeidsgiver, så hva de gjør vet jeg jo ikke)?

Jaja, sånn er det å være ung og uvitende...;)

Nei du har ikke gått glipp av noe, du har betalt for mye skatt en måned og det har du selvsagt fått igjen ved skatteoppgjøret året etter.

Men det er ingen tvil om at din arbeidsgiver(e) har opptrådt klanderverdig og i strid med lov og forskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...