Gå til innhold

Lutefisk


Gjest Kokken

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel alt :)

Jeg skal lage lutefisk for første gang i helga, og trenger alle tips og råd jeg kan få.

Har tenkt å kjøpe fersk (det vil vel si "ikke frosset") lutefisk idag og legge i kjøleskapet.

Skal bake i langpanne i ovnen med alufolie over.

Har fått tips om å ha på salt ett par timer før den skal i ovnen, og legge med skinnsidene ned.

Er det kun øl og akkevitt som egner seg som drikke? Tenker på om det kan være vin som passer?

Hvilken potet egner seg best?

Taknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Når det gjelder drikke så kan du spørre på vinmonopolet etter vin som passer til lutefisk. Dette bruker vi hjemme og det er kjempegodt.

Jeg syntes kokte poteter passer best.

Når det gjelder tilbehør så kan det variere veldig fra hvor i landet man kommer fra.

Jeg kommer fra Lofoten, og hjemme bruker vi stekt bacon i små biter(og av og til stekt spekk - veeeldig godt, vi steker det til det er crispy), ertestuing, lys sirup, finraspet brunost ( evnt brunost av geit) og forskjellige typer sennep. Det høres kanskje rart ut med sirup og brunost, men dette elsker jeg rett og slett. Det er godt med litt søtt til.

Oj, nå ble jeg sulten og gira på lutefisk... godt det er julebord til helga =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirup og brunost til lutefisk er nam selv om jeg var litt skeptisk første gang jeg fikk servert den type tilbehør.

Vi skal ha lutefiskfest neste helg *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Tusen takk for innspill:)

Tror jeg skal høre på polet hva de anbefaler av drikke. Bra tips :)

Er mandelpoteter ok å koke til mon tro, eller er det en spesiell type potet som bør brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill:)

Tror jeg skal høre på polet hva de anbefaler av drikke. Bra tips :)

Er mandelpoteter ok å koke til mon tro, eller er det en spesiell type potet som bør brukes?

Mandelpoteter er kjempebra! :) Mange steder har man tradisjon for å bruke ringerikspoteter til lutefisk, og de er også veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg pleier å drikke rødvin til lutefisk :vin:

Hvilke poteter du velger må vel være like opp til deg som til all annen mat...

Lykke til.. Håper det blir godt. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Mandelpoteter høres helt flott ut.

Ellers er jeg enig i at det er godt med sprøstekt bacon og ertestuing til. Vi pleier også bruke ribbefett hvis vi har det fra julaften. På enkelte steder bruker man også hvit saus til. Dette er faktisk ganske greit når man har barn som synes lutefisken er litt stram i smaken. Hos oss har alltid ungene elsket lutefisk på grunn av at de har fått hvit saus til.

Jeg er ikke selv vant med tradisjonen sirup og geitost, men det er helt sikkert godt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Lurer litt på å servere sirup og brunost til bare for å overraske, og prøve det selv :

)

Skal brunosten raspes? Hvordan spiser man ost og sirup til? Strør ost over fisk, potet, bacon/flesk og ertestuing, og legger sirup på toppen med skje? Eller?

En hel vitenskap dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fra Lofoten her igjen.

Jeg bruker bare legge det som h*n over her, klattvis ved siden av maten. Bruker ikke dandère noe særlig.

Mandelpotet er gulle godt å bruke=)

Håper du får en fin matopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Rasp brunosten ja.

Bare legg alt klattvis på ett fat og ta litt med på gaffelen når du spiser.

Vi blir vel 5-6 stk rundt bordet.

Ett tefat med ost og sirup til hver person, sånn at ikke alle sitter og roter på samme fat med gaffelen da?

(Her må alt inn med teskje ja :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de mener tallerken når de sier fat, altså at du på din egen tallerken legger en klatt brunost og en klatt sirup. Som når du har tyttebærsyltetøy til kjøttkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*

I dag er dagen!

Går for øl og akevitt til maten. Skal prøve å få tid til å stikke ut å kjøpe lys sirup og brunost.

Er ett stykke bacon (med svor) på 460 gram nok til 5-6 personer mon tro?

Og 2 pakker ertestuing fra Toro?

Nå skal det skrelles poteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg kunne ønske jeg var invitert, jeg har ikke spist lutefisk i hele år.

Dessverre har jeg lite å bidra med på mengdefronten, jeg pleier alltid å beregne for mye. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten her igjen.

Ja skal være nok med to poser ertestuing....

Når det gjelder bacon er jeg litt mer usikker. Sist mamma laget til 7 damer og da beregnet 80gr per pers med bacon, var det ingenting igjen. Hun råder til å ha ihvertfall 100 - 150 gr per pers for å være sikker. Også er det jo litt forskjell på mengden damer og menn spiser;)

Håper alt går som smurt og at dere får en trivelig aften!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takk for innspill alle sammen :)

Maten ble kjempegod, og samtlige hadde sansen for ost og sirup! Ingen som hadde smakt den kombinasjonen før.

Hadde salt på fisken og la i langpanna 2 timer før den skulle i ovnen. Dermed trakk det ut MYE væske, forma var over halvfull da jeg skulle sette fisken inn. Dette helte jeg av før jeg satte den i ovnen, og fisken ble relativt fast og fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...