Gå til innhold

Døyve symptomene ved lungebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til hvordan man kan døyve symptomene på lungebetennelse?

Går på Apocillin fra legen, men blir snarere verre i stedet for bedre. Gikk tilbake til kontrolltime i dag, slik det var avtalt at jeg skulle gjøre etter halvgått kur, men fikk beskjed om å gå hjem og ta en Paracet.

Noen som vet om det kan være risikofyllt å blande Naproxen med pencillin?

ALLE tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke symptomer er det du tenker på, da? At man føler seg slapp og trett når man har lungebetennelse er helt normalt - man føler seg gjerne helt slått ut. Det tar tid å bli bra igjen. Dersom du har hatt kontrolltime og legen har lyttet på deg uten å bemerke noe, er du sikkert på bedringens vei.

Er det luftveissymptomer/tetthet i pusten du sikter til, bør du snakke med legen om dette. Det er ikke farlig å ta naproxen og apocillin samtidig (har selv fått dette bekreftet av lege), men noen (i hovedsak endel av de som har astma) vil oppleve at naproxen og beslektede preparater gir luftveissymptomer.

Er du usikker, ring legen og spør.

God bedring!

Skrevet

Jeg vet naturligvis heller ikke hvilke symptomer du sikter til, men jeg har nettopp hatt lungebetennelse selv og jeg ble mye bedre bare noen timer etter at jeg begynte å ta medisinene legen foreskrev. Av antibiotika fikk jeg Doxylin (Så vidt jeg vet tilhører det gruppen antibiotika som kalles tetracycliner og som er mer bredspektret enn f.eks. Appolicin. Tetracyclin brukes gjerne ved infeksjoner i bløtvev som f.eks. luftveier og underliv). I tillegg fikk jeg slimløsende (Bronkyl) og hostestillende (Cosylan) (Det siste til bruk om natten og når jeg akkutt hadde behov for å sove noen timer etter å ha hatt svært smertefull hoste et par - tre døgn. Ut over det skal man hoste for å bli kvitt slimet...)

Så vidt jeg vet kan lungebetennelse skyldes tre ting; bakterier, virus og innånding av kjemikalier. Virusinfeksjoner som gir lungebetennelse er relativt vanlige og følgelig vil ikke antibiotika ha effekt på samme måte som det har på en ren bakterieinfeksjon. Hos min lege ble det imidlertid tatt en blodprøve og h*n var ut fra denne rimelig sikker på at det var snakk om en bakterieinfeksjon. Helt sikker var h*n imidlertid ikke, så jeg ble henvist til røntgjen av lungene halvveis i antibiotikakuren og skal tilbake for nye bilder og ny undersøkelse hos legen etter endt kur. Lungebetennelse kan visstnok "stabilisere seg" og bli liggende i kroppen i uker og månder, så derfor var h*n opptatt av å få fastslått at den var helt borte.

Består symptomene dine i at du hoster litt og har moderat vondt i hodet, ville jeg ikke ha bekymret meg. Jeg fikk bl.a. beskjed om at det var normalt å hoste en del og føle seg litt slapp noen uker etter en lungebetennelse. Hvis du fortsetter å hoste intenst og fremdeles har den "stikkende" følelsen i lungene samtidig som du føler deg totalt utmattet, tror jeg at jeg ville ha oppsøkt en annen lege hvis mulig. Det kan være en bakterieinfeksjon du har og da tar det også lenger tid å bli frisk! (Det krever også annen behandling og sykehusinnleggelse kan være nødvendig så vidt jeg har forstått).

Min lege er forresten også lege på et sykehjem, så da jeg meddelte at det de to siste nettene hadde kjentes ut som jeg skulle dø i hostekulene, så kunne h*n tørt meddele at det var akkurat det de fleste pasientene h*n hadde med å gjøre gjorde! :ler: (Lattersmilyen her skyldes ikke at jeg ler av at folk dør, men av situasjonen i mitt tilfelle...). Jeg fikk imidlertid forståelsen av at min lege hadde sett ganske mange tilfeller av lungebetennelse og føler meg derfor helt trygg på at jeg har fått riktig behandling og oppfølging. Jeg fikk dessuten beskjed om å ringe hvis jeg ikke følte meg bedre i løpet av 24 timer.

God bedring! :)

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har lungebetennelse nå, jeg har hatt det en uke ca. og det begynte med forkjølelse og vondt i hodet. Men natt til Fredag var jeg hos legen og tok rønken, blodprøve og en ting til i halsen å da ringte legen på Lørdag og sa at jeg hadde fått lungebetennelse, men det var virus ikke bakterier hun sa hun ikke kunne gi men hostesaft og det hjalp ikke stort med antibiotika

Så nå tar jeg Ibux og Paracet men det hjelper ikke stort og jeg har tatt hostesaft når det er verst.

Vet noen hvor lenge dette vil vare jeg er lei og har vondt, problemer med å sove og jeg har ofte feber, noen ganger er jeg VELDIG varm og noen ganger er jeg VELDIG kald :(

Hvis du vet noe så takk hvis du sier i fra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...