Gå til innhold

Sønnen min er satanist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 15 går alltid i svarte klær, har langt hår og hører bare på Satan-musikk. Han er også veldig fascinert av disse kirkebrannene som skjedde på 90-tallet, Greven osv. Nå vil han heller ikke bli med i konfirmasjonen til sin kusine fordi det strider mot hans overbevisning. På den annen side er han nesten alltid høflig og grei.

Bør jeg bli bekymret? Og bør jeg "tvinge" ham til å bli med i konfirmasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare en fase, nesten garantert.

Og jeg tviler på at han er satanist, men kanskje han er litt "hobbysatanist"?

Satanister kler seg nemlig sjeldent i bare sorte klär og brenner kirker - de er faktisk motstandere av å brenne kirker som er av kulturell og tradisjons interesse.

Vil tro at han er i en opprörsk periode av sitt liv, og jeg kjenner mange som er og har värt i en slik fase, men som likevel er oppegående og intelligente mennesker som ikke gjör så mye galt

Skrevet

Må bare legge til;

Ville dog holdt et öye med ham. Vet ikke hvor lettpåvirkelig han egentlig er, men du burde jo fölge med på hva han gjör sammen med sine venner.

Dette gjelder jo ALL ungdom, men det finnes narkotika, kriminalitet etc der ute, og er man allerede noe lettpåvirkelig, så er det lett å bli med på "större" ting

Skrevet

Han er nok mer emo enn satanist. Du kan jo opplyse om at "Greven" aka Varg Vikernes i dag ikke er fullt så kul med sitt lange mørke hår. Han har blitt en ekkel snauklipt nynazist.

Skrevet

Been there, done that! I alle fall nesten. Det er verken farleg eller smittsamt. Sett deg ned og ta ein prat med sønnen din som ein vaksen til ein annan (sjølv om han har nokre år igjen er han jo ikkje heilt barn lenger, heller) og få greia på kva overbevisninga hans går ut på. Spør med ekte undring og interesse, og lytt til svara utan å dømma. Når du ha gjort det syns eg du kan ta stilling til om du skal vera bekymra eller ikkje. Svarte kle, langt hår, fasinasjon for sinte folk og sint musikk er ikkje farleg.

Eg syns han godt kan svelga sin overbevisning for kusina sin skuld i ei helg, og det kan du argumentera for. Men han er vel litt for stort til å bli bært i familieselskap han ikkje har lyst til å gå i?

Skrevet

Jeg kan se for meg min søster nå, som også mente at jeg var satanist fordi jeg kledde meg i svart og hørte på dette du tror er satanmusikk.. :roll:

Hvis du har den holdningen som kommer frem her, så tror jeg du skal la være å prate med han om noe. Han kommer bare til å bli utrolig irritert på deg og motsette seg alt du sier enda mer. Det gjorde ihvertfall jeg.

Skrevet

Sikkert bare en fase, ja...men kanskje lurt å ha en åpen dialog om det? Ikke tvinge ham til noe, da blir han bare enda mer oppsatt på å være "sånn".

Men sånn helt nøyaktig, hva mener du med Satan-musikk? Kan du nevne band han hører på? For jeg tror det er mye heavy metal og black metal, særlig de svenske metal-gruppene, som foreldre kan finne på å anse som "Satan-musikk" uten at det er det. Jeg er en jente på 21 som de siste årene har hørt mye på hard metal, har ingen fascinasjon for destruktivitet og har helt vanlige interesser og klesstil, men metal er i mange tilfeller så utrolig mye bedre musikk enn de grusomme glamourdokkene på popmusikklistene som bare synger om sex og pupper... Metal tar opp temaer som liv etter døden, krig, politikk, religion, å miste noen man er glad i...

At han er opptatt av Greven og kirkebrenning er jo ikke direkte positivt, men går høyst sannsynlig over. Vis interesse, lær deg fakta om temaene selv, ha saklige diskusjoner med ham...kanskje du klarer å få ham bort fra akkurat dette ved rett og slett å få ham til å tenke mer over det?

For øvrig er de mest intelligente, reflekterte, åpne, ærlige og sympatiske menneskene jeg vet om gutter med langt svart hår som spiller i band, bare går med svarte klær og hører på metal. Hvorfor vet jeg ikke, men det er så befriende at de er opptatt av noe annet enn egen karriere og penger, og at de har virkelige kunnskaper og meninger om det som betyr noe i verden istedetfor å bare klage over bensinprisene.

Skrevet
Been there, done that! I alle fall nesten. Det er verken farleg eller smittsamt. Sett deg ned og ta ein prat med sønnen din som ein vaksen til ein annan (sjølv om han har nokre år igjen er han jo ikkje heilt barn lenger, heller) og få greia på kva overbevisninga hans går ut på. Spør med ekte undring og interesse, og lytt til svara utan å dømma. Når du ha gjort det syns eg du kan ta stilling til om du skal vera bekymra eller ikkje. Svarte kle, langt hår, fasinasjon for sinte folk og sint musikk er ikkje farleg.

Eg syns han godt kan svelga sin overbevisning for kusina sin skuld i ei helg, og det kan du argumentera for. Men han er vel litt for stort til å bli bært i familieselskap han ikkje har lyst til å gå i?

Godt innlegg.

Vil legge til:

Samboeren min liker "mørk" musikk. Men han er den snilleste mannen som finnes på jord. Finner han en edderkopp på gulvet bærer han den ut i gresset mens jeg roper skrekkslagen "drep den! drep den!".

Selv er jeg utmeldt av statskirken og føler ubehag ved å gå i kirka, så jeg holder meg unna så langt det lar seg gjøre. Men utover det er jeg en som gjerne ofrer meg for andre, folk mener jeg er FOR snill.

Prøver bare å vise at man trenger ikke være en ond person selv om man har interesser eller synspunkter som kan skille seg litt fra det som er allment "akseptert".

Skrevet
Men sånn helt nøyaktig, hva mener du med Satan-musikk? Kan du nevne band han hører på?

Det som ligger rundt pc'en her nå er i hvert fall Mayhem, Immortal, Burzum, Emperor, Darkthrone, Gorgoroth og Ulver.

Det var en litt spøkefull overdrivelse da jeg sa "satanist", men noen ganger begynner jeg å lure litt...

Skrevet
Det som ligger rundt pc'en her nå er i hvert fall Mayhem, Immortal, Burzum, Emperor, Darkthrone, Gorgoroth og Ulver.

Det var en litt spøkefull overdrivelse da jeg sa "satanist", men noen ganger begynner jeg å lure litt...

Okei, det er vel ganske standard Black Metal. God musikk i mine ører. Sier som de andre her, at det nok er en fase det med interessen for Greven osv.

Skrevet

Du bør nok legge mer vekt på oppførsel og overbevisning ja, enn hva han hører på og kler seg i.

Har vært innom det stadiet der selv (er forøvrig fortsatt veldig glad i en del av de gamle klærne mine...), det er ikke sikkert du behøver å legge noe særlig i det. Jeg kan bare snakke ut fra meg selv og de jeg kjente, men for oss var det på ingen måte snakk om å skulle begynne å brenne kirker. Men jeg hadde - som mange andre ungdom - plutselig blitt veldig bevisst på endel trekk ved samfunn og kultur i Norge som jeg ikke likte. Og det var min måte å markere det på. I tillegg likte jeg stilen, selvsagt. Det var vel en litt sånn finne-seg-selv-greie.

Jeg synes fortsatt den stilen er inmari kul (selv om det har sneket seg inn ganske mange farger i klesskapet mitt etterhvert), og jeg er fortsatt veldig glad i musikken.

Det du kan være obs på er at det finnes endel nynazistiske sympatier i det miljøet. Men det er ikke så veldig mange nåtildags tror jeg, og i tillegg finnes det utrolig mange gjennomført snille, reflekterte og intelligente musikkelskere der. :)

Jeg synes ikke du bør tvinge ham til å gå i den konfirmasjonen, men du bør kanskje diskutere saken med ham? Regner med at han ikke vil fordi det er i kirken? Om mulig kan du jo prøve å overbevise ham om at det er for hans kusines skyld han bør gå, og ikke for selve ritualet. Familien bør man jo ta vare på uansett hva man måtte tro på ellers.

Skrevet
Okei, det er vel ganske standard Black Metal. God musikk i mine ører. Sier som de andre her, at det nok er en fase det med interessen for Greven osv.

Enig med deg - særlig siden mye av det her ligger på min PC også :fnise:

Greven er en rimelig syk og psycho person, det skal litt til å ikke bli fascinert. Det kan være såpass uskyldig.

Skrevet

Pssst. En satanist er ikke en djeveldyrker heller ;)

Og en annen ting som jeg har lagt merke til når det gjelder "svartkledde", de er veldig intellektuelle. De er flinke på å reflektere over ting og er utrolig spennende å diskutere med da de oftest ser flere sider av saken enn den de selv holder med :)

Skrevet

Du får tenke litt positivt på det, er han satanist så er han i det minste kristen ;)

Men jeg er vel en satanist ifølge deg, jeg går hovedsakelig i sorte klær, har mørkt brunt hår (nesten sort, men sort får meg til å se dø ut), hører på "satan" musikk, bråkete musikk vil nå heller jeg kalle det.

Og med komfirmasjonen, kan være en enkelt unnskyldning for å slippe unna. Selv syntes jeg det er et slit å sitte i kirken å høre på alt det de prater om. Det intresserer meg ikke, og å sitte å høre på det i en time eller to, nei huff, det vet jeg ikke om jeg hadde orket. Selv droppet jeg en komfirmasjon for et år tilbake, var da et familimedlem av samboeren min, vi var i selve komfirmasjonen, men i kirken gadd vi ikke gå.

Gjest Infralove
Skrevet (endret)
At han er opptatt av Greven og kirkebrenning er jo ikke direkte positivt, men går høyst sannsynlig over. Vis interesse, lær deg fakta om temaene selv, ha saklige diskusjoner med ham...kanskje du klarer å få ham bort fra akkurat dette ved rett og slett å få ham til å tenke mer over det?

Eg har ein kamerat som er veldig fasinert av jack the ripper utan at eg trur han kjem til å drepe nokon med det første. Dette er ein kamerat som er A4, som ikkje går i svarte kle. Men om det skal diskuterast, så trur eg ho kjem lengst med ein sakleg diskusjon og ekte interesse, ja.

For øvrig er de mest intelligente, reflekterte, åpne, ærlige og sympatiske menneskene jeg vet om gutter med langt svart hår som spiller i band, bare går med svarte klær og hører på metal. Hvorfor vet jeg ikke, men det er så befriende at de er opptatt av noe annet enn egen karriere og penger, og at de har virkelige kunnskaper og meninger om det som betyr noe i verden istedetfor å bare klage over bensinprisene.

Eg hugsar då eg var innom goth- miljøet på den alderen. Der vart det alltid oppmuntra til å vere tolerante og opne. Det var det som var teiknet på ein "ekte" goth.

Og eg veit at eg las ein undersøking som viste at gothere (eller kva det heiter no til dags), oftare tok høgare utdanning.

Eg trur nok denne guten er inne i ein periode der han prøver å finne ut av kven han er og kva han står for. Han er begynt å filosofere rett og slett. I begynnelsen kjem han kanskje til å vere litt bastant i sine syn, men etter kvart blir han nok meir romslig. Det treng jo ikkje vere tilfelle, men det er den erfaringa eg har.

Syns for øvrig ikkje black metal er verre enn pop i innhald. Innhaldet i black metal kan vere alt mogleg frå kristenhat til samfunnsengasjement og filosofi. Då eg var 15år, brydde eg meg ikkje om tekstane ein gang. Eg høyrde på det eg likte.

Kan forresten legge til at det faktisk finst kristent svart metal, ofte kalla white metal.

Endret av Infralove
Gjest Tulletussa
Skrevet
Du får tenke litt positivt på det, er han satanist så er han i det minste kristen ;)

Nå har du vel misforstått bittelitt (les: ganske heftig) ??

Skrevet

Det er nok egentlig ikke noe å bekymre seg for.

Da jeg var ca.15 begynte jeg selv å høre på metal og kle meg i svart.

Jeg var også veldig fasinert av kirkebranner og slikt, var veldig kristendoms-fiendtlig en stund. Hadde eksamen i krl, og satt da og rakket litt ned på hele religionen, fikk advarsel fra læreren/sensoren til og med, men fikk 5er for det. :gjeiper:

Den dag i dag er jeg fortsatt svartkledd og hører på metal, men har ingen intresse av kirkebranner og slikt lenger. Jeg er ikke så glad i religioner, men er ikke satanist, og har mange venner som er kristne.

Har til og med blitt mamma, så man kan bli det også selv om man tidligere var "satanist". :gjeiper:

Gjest Konservativ Mann
Skrevet

Såfremt det ikke begynner å dukke opp mange lightere i kombinasjon med bensinkanner på gutterommet, ville jeg ikke bekymret meg. Rock `n roll!

Skrevet

Tror dette er rimelig harmløst, men følg likevel litt med.

Det sier jeg ikke pga "satanismen" men fordi grenser av og til kan tøyes litt langt på jakt etter seg selv i den alderen.

Min bror var selv i den verdenen lenge, og spilte i band. Min psykologmor ble så glad over at han var interessert i musikk at hun kjøpte gitar og bass til ham og lot ham øve i kjelleren (til min fars fortvilelse, pga lyden). Da anla han langt hår og sjegg og var helt i black metal OG satanisme verdenen.

I dag har han fast jobb og er en helt normal fyr, men hører fremdeles på "svart" musikk. Men de mer ekstreme elementene han prøvde å fremme, for å plassere seg selv i en trygg bås (?) er nå borte.

Dersom han melder seg inn i Vigrid eller lignende hadde jeg fått panikk, men Greven ("stakkars") har nok de fleste forstått at er et menneske det har gått galt med. Men det er vel lett i den alderen (og særlig siden sønnen din ikke var stor nok da drapet og altdet andre skjedde) å teste litt, men vanligvis er det ikke noe galt på gang.

Min bror er idag en meget overbevist ateist som hører på black metal. Noe mine foreldre er meget fornøyd med (i alle fall det første)

Gjest telemarking
Skrevet

Dessuten er ikke Greven satanist eller nazist. Han er en deprimert anarkist og har normal frisyre, fransk kone, et barn og et småbruk i Bø. I det hele tatt har vel stakkaren landa nå og burde fått litt fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...