Gå til innhold

Intern jobbsøkning - referanse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal søke på en stilling i samme organisasjon som jeg jobber i nå - men på et annet sted i landet (statlig sektor). Hvordan fungerer dette med tanke på referanse? Min nåværende sjef vil jo være en god referanse, men samtidig vil jeg jo gjerne unngå at sjefen får vite at jeg søker andre jobber.

Hvordan fungerer dette i praksis mon tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal søke på en stilling i samme organisasjon som jeg jobber i nå - men på et annet sted i landet (statlig sektor). Hvordan fungerer dette med tanke på referanse? Min nåværende sjef vil jo være en god referanse, men samtidig vil jeg jo gjerne unngå at sjefen får vite at jeg søker andre jobber.

Hvordan fungerer dette i praksis mon tro?

Har du noen relevante arbeidsforhold før den jobben du er i nå? I så fall kan sjefen der kanskje være noe?

Om man ønsker å unngå at noen i organisasjonen sin, spesielt sjefen kanskje, får vite at man er på jobbjakt så kan det være lurt å alltid benytte forrige jobb som referansegrunnlag.

Hvis du likevel ønsker å benytte sjefen din, så får han jo nå selvsagt skjønne at du søker ut, så da kan det være lurt (og virke mer ordnet) å ta en samtale på forhånd der du sier at du ønsker og slutte. Om h*n spør om begrunnelse så forklarer du deg deg kun saklig. Det er lurt å ikke uttale seg negativt om enkeltpersoner, kun saklig om arbeidsforhold. Om du har trivdes bør du også legge vekt på det, for eksempel er "jeg trives på jobb, men ønsker forandring i form av flere utfordringer i forhold til utdanning...osv, osv." De fleste sjefer er profesjonelle nok til å håndtere det.

Skrevet

Er i samme situasjon...vil søke meg internt til en annen by i samme bedrift - på grunn av en slitsom teamkollega. Hun tar all oppmerksomhet og spiser opp folk...veldig slitsomt bare at hun er i samme bygning, hun suger energien ut av folk og stjeler all tid og rom.

Jeg vil si i fra til sjefen at jeg vil videre etter bare et halvt år, men vil ikker nevne at det på grunn av den dominerende og gledesdrepende damen jeg mpå jobbe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...