Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Eg er litt ny i utdannings-gamet, og er litt usikker på en del der.

Har veldig lyst å kunne bli lærer, eller iallefall å undervise. Begynte på allmennlærerutdanning for et år sida, men det gjekk heller dårlig (pga dårlige lærarar, dårlig klassesamhold osv..) så eg slutta etter et halvt år.

No har eg begynt på et års-studium i norsk, og lurer på å ta ppu (praktisk pedagogisk utdanning) etterpå. Men, eg forstår ikkje heilt opptakskrava for ppu, må ein ha ein viss mengde studiepoeng for å ta det? Må eg ha studiepoenga innanfor samme fag, eller kan eg ha det samla totalt over fleire? (som i norsk+samfunnsfag eller lignande)

Fint om nåken kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at du skal få undervisningskompetanse i et fag må du ha minst 60 stp i faget. Dvs at for å kunne undervise i f eks norsk må du ha 60 stp i norsk + 60 stp fra PPU.

Men å bare ha et undervisningsfag er ikke å anbefale, de fleste skoler vil ha lærere som kan undervise i mer enn et fag.

Skrevet

Det er helt riktig, man må ha 60 studiepoeng i et fa for å kunne undervise i det. -Men jeg mener at et av opptakskravene til PPU var minimum 180 studiepoeng (altså en treårig grad). Dette husker jeg riktignok ikke, det er så lenge siden, dessuten kan det varierer fra sted til sted.

Det letteste vil nok være å få søknadsskjema fra de skolene/universitetene som tiolbyr PPU og som kunne vært interessant for deg og sett hva kravet er. Jeg er rimelig sikker på at du ikke kommer spesielt langt med 60 studiepoeng på Universitetet i Oslo.

Skrevet

Ved NTNU blir antall undervisningsfag vel så mye vektlagt som antall studiepoeng. Har man 60 stp i tre forskjellige undervisningsfag stiller man sterkere enn en som har et fag - i alle fall om den som har en grad har et fag det ikke er stor etterspørsel etter, eller et fag med stort overskudd av lærere til (f eks samfunnsfag).

Skrevet

Opptakskravet på PPU her er i hvertfall fullført bachelor, tror nok det er ganske likt over hele Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...