Gå til innhold

Dugg på innsiden av vinduene

Nigo-san

Anbefalte innlegg

Jeg blir gaaaaaaal! :sur:

Vinter og bilkjøring er en sann plage! Riktignok er det litt bedre siden jeg har garasje, men blir det kaldt nok slår det aldri feil: det dugger på innsiden av rutene, og det dugger MYE.

Jeg har prøvd det meste. Varme på full guffe. Kaldluft på full guffe. Moderat, temperert luftstrøm. Varme på full guffe og vindu oppe, kaldluft og vinduet oppe (dette lar seg ikke gjennomføre i lange tidsintervaller, naturlig nok!). Men like fullt er sidevinduene nesten bestandig så fulle av dugg at det til tider er vanskelig å se.

Tips?

*rivesegihåret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har mest sannsynlig fukt ett eller annet sted i bilen...

Sjekk under mattene der du har bena, ligger ofte fukt der. Så lenge det ikke får tørket skikkelig opp, kommer det til å være dugg...

Leste forresten litt feil, syntes det sto: *riveseginesehåret* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten litt feil, syntes det sto: *riveseginesehåret* :fnise:

Hehe, det er jammen ikke langt unna at jeg river meg i nesehåret også, for dette er utrolig irriterende :ler:

Men det er altså fukt inne i bilen som er årsaken? OK, da får jeg sjekke under mattene og gå på jakt etter gjenglemte, lekkende vannflasker og annet snadder som barna kan ha lagt igjen. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En midlertidig løsning som funker er en anti-duggspray... Er laget for visir på motorsykkelhjelm og slikt, men burde funke fint også på bilruten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert et dustete spørsmål, men...du er sikker på at spjeldet for ventilasjon er slik stilt at du henter luft utenfra når du har på vifte/defroster? Har du på "resirk" så dugger det som bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dustete spørsmål, men...du er sikker på at spjeldet for ventilasjon er slik stilt at du henter luft utenfra når du har på vifte/defroster? Har du på "resirk" så dugger det som bare....

Hehe, her er ingen spørsmål for dustete, jeg er nemlig superdust når det kommer til bil. For eksempel:

Et gammelt kupefilter kan også samle på fuktighet og spre den rundt i bilen.

- var jeg ikke en gang klar over at det fantes noe som het "kupefilter" :rodme:

Takk for tips, Cata og gjest! Og jada, det sto på resirk (tror jeg... en slags "runding-pil"), og etter å ha slått den av dugget det ikke så mye i dag!

Legg aviser under mattene! :jepp:

Will do! :)

En midlertidig løsning som funker er en anti-duggspray... Er laget for visir på motorsykkelhjelm og slikt, men burde funke fint også på bilruten :)

Aha, det er en ide å ha til de verste dagene. Kan jo bare kjøpe en boks og la den ligge i bilen og bruke når det er virkelig ille.

Takk for tips alle sammen. Hvis jeg kombinerer alle sammen, burde sjansen for en duggfri bil være rimelig stor! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AC i bilen din? Jeg slår av min innimellom for da blir bilen fortere varm, og da dugger det som bare fy, men så fort jeg slår den på med full varme forsvinner duggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopierte dette fra et annet forum:

Vask med godt varmt vann for å fjerne fett/skitt, om du bruker såpe må du skylle av med rent vann etterpå, så tar du litt barberskum på ruta og gnir det inn med en mikrofiberklut. Det blir liksom en hvit "tåke" som du gnir inn. Begynn gjerne med litt i et hjørne til du får en følelse av hvor mye du trenger. Jeg bruker ca en god håndfull pr siderute, og nesten to på bakruta. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet i bilen min. Når jeg starter den dugger det masse på ALLE rutene. Etter ca 5-7 min er det borte men det er veldig plagsomt når jeg helst har lyst til å kjøre etter å ha skrapa bilen min i 10 min. Setter selvfølgelig på varme imens jeg skraper.. Hehe. Men ja må alltid vente til bilen blir HELT varm før jeg kan kjøre (for jeg ser jo ikke med all denne duggen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To tips. Sjekk at ikke utluftingsventiler er tettet til. Husk at bilen har flere ventiler enn de som er i dashbordet. Se også på utsiden om du får ut fuktig luft etc. Dernest sjekk at filteret til coupeen ikke er tett, da vil du såklart ikke få annet enn resirk på luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...