Gå til innhold

Maks 270 kcal om dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Hei :)

Sommeren 2007 hadde jeg gått opp til 68 kg, har som regel hatt en stabil vekt på 63. Pga mye sitting på rompa og lekselesing ble det fort noe kg ekstra. Når jeg begynte å jobbe i aug 2007 så fikk jeg mer mosjon gjennom dagen da man sjelden sitter stille sammen med små barn. Benyttet dette og starta med å spise sunnere rundt oktober. Jeg kom meg ned til 64 igjen. Og var fornøyd

Nå har jeg hatt en vekt som har ligget på 61- 62 generelt men er ikke fornøyd lenger. Er foresten 172 høy og 20 år. Jeg bestemte meg for en uke siden å kvitte meg med mer og har tatt av 4 kg på en uke( sikkert mye vann som mange sier men men.) Har den uka spist mellom 200-270 kcal per dag. Dette har gått fint. Ikke hatt lyst på mer mat og gått ned fra 61, 2 -56,3. Spiser stort sett det samme hver dag.. 1 knekkebrød til frokost med enten makrell i tomat eller kokt skinke.(Uten smør seff) Middag: Enten brokkoli og litt fisk( laks,eller ørret) Eller en halv pulver pose rett i koppen med grønnsaksuppe eller tomat suppe.

Er sikkert ikke bra i lengden men det kan vel ikke være så skadelig? Godteri og brus har jeg kuttet ut for mange mndr siden og dette er ikke et behov i det hele tatt. Hvor lenge tror dere man kan gå på denne mengden mat før man merker no ubehag av det? Formen har vært grei den. Fryser litt mer enn før, men ellrs fin. Kan ikke tenke meg å gå tilbake til den dritten jeg spiste før. Men nå de siste dagene har vekta stått ganske stille..er det fordi den har gått inn i sparemodus? Jogger og går mye tur men ingen endring har skjedd enda?Må ned noen kg til for følr meg alt for tung

Videoannonse
Annonse
Gjest fragment
Skrevet

Ærlig talt - dette vet du svaret på selv.

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Altså skjønner jo at det ikke er særlig bra og alt det der, men man kan jo fint faste i to uker uten problemer. Bare derfor jeg lurte på om det går greit . Spiser jo tross alt. Er liksom så mye som skjer rundt ørene for tiden og trenger å kunne tenke på noe annet for en stund bare

Skrevet

Ettersom jeg skjønner har du bare tenkt til å holde på det tullet (vil jeg absolutt kalle det) i en kortere periode? Hva tror du skjer når du øker kalorimengden? Du vil mest sannsynlig legge på deg alt du har gått ned og mer til. Vekten din står rolig nå fordi kroppen holder igjen det den kan på energien. Det er derfor du fryser mer også, kroppen vil ikke bruke energi/evt har ikke energi til å varme seg opp. Vekten vil selvfølgelig skyte ned igjen om du fortsetter å nekte den det den trenger, men du vet sikkert like godt som jeg at det vil før eller siden gå for langt.

Nei, begynn heller å spise normalt, og tren skikkelig. Du vil gå ned da også, om enn litt saktere, men du får i alle fall en varig vektnedgang.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Dette er jo blitt sagt tusen ganger før, men...

Ja, du mister masse muskler (som veier mye) og vann når du går ned i vekt ved å sulte deg. Fettet tviholder derimot kroppen på, den tror jo det er hungersnød.

Ja, når du sulter deg vil du komme i kraftig sparemodus og forbrenningen settes ned. Dvs at hvis du noensinne har planer om å spise mer enn et knekkebrød og litt grønt pr dag vil du gå opp i vekt. Og da vil kroppen proritere å legge på seg fett framfor muskler så den er rustet til neste sulteperiode.

Ikke minst vil du etterhvert merke en stor reduksjon i ditt daglige velvære og energinivå hvis du lever på et par hundre kcal daglig.

Du _vet_at dette ikke er sunt!

Gjest Gjest_m
Skrevet

Høres ut som om du har seriøse problemer. Du skjønner selv at å leve på så lite bare er helt idiotisk. I lengden så vil du dø eller bli alvorlig syk. Man bør ikke spise mindre enn 1200 Kcal om dagen, eller så går kroppen inn i sparemodus ihvertfall om du trener. Søk hjelp, høres ut som om du ikke kan så mye om kosthold. Synes egentlig bare synd på deg. Jeg er like høy og gammel som deg og veier 55 kg, men jeg spiser rundt 1600 Kcal om dagen , hvertfall når jeg trener.

Skrevet

Til ts: Dette er ikke frekt ment, men har du vurdert psykolog? Det høres ut som du trenger hjelp. Du vet vel innerst inne at det ikke er bra å holde på slik som du. Verken i lengden eller på kort sikt.

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Som dere sier så vet jeg jo innerst inne at dette ikke er sunt. Kanskje det ikke har så mye med vekten å gjøre i utganspunktet akuratt for tiden, vet på en måte ikke. Kanskje det har noe med egen usikkerhet til meg selv og gjøre . Er redd for at jeg ikke presterer godt nok med noe av det jeg gjør, osv. og mistet akuratt den kjæreste hunden min. Kanskje det bare er følelsene som tuller med meg akuratt nå :sukk: er på en måte det jeg klarer å ha kontrollover for tiden og ta tanke vekk

Men takk for svarene =)

Skrevet
Som dere sier så vet jeg jo innerst inne at dette ikke er sunt. Kanskje det ikke har så mye med vekten å gjøre i utganspunktet akuratt for tiden, vet på en måte ikke. Kanskje det har noe med egen usikkerhet til meg selv og gjøre . Er redd for at jeg ikke presterer godt nok med noe av det jeg gjør, osv. og mistet akuratt den kjæreste hunden min. Kanskje det bare er følelsene som tuller med meg akuratt nå :sukk: er på en måte det jeg klarer å ha kontrollover for tiden og ta tanke vekk

Men takk for svarene =)

:klem:

Skrevet

Ikke sikkert at du trenger psykolog. Ser ut som du skjønner selv at du har funnet et område i livet du kan kontrollere (matinntak) og det gir en følelse av mestring. Lær deg å slappe av, begynn evt med avspenningsteknikker el.l. Det er ikke meningen at du skal mestre og kontrollere alt.

Det går selvsagt ikke i lengden å leve på 200 kcal om dagen, men ikke noe problem en kort stund. Jeg har hatt sånne "diller" selv da jeg plutselig flyr gjennom dagene uten mat, men det har absolutt ingen hensikt for noe som helst.

Skrevet

Vel. Selvsagt kan man gå ned i vekt på denne måten, men du kjører kroppen din hardt. Og en vakker dag er du nødt til å spise normalt igjen, og da kommer kiloene tilbake. Kanskje sammen med noen kilo ekstra også.

Om ditt mål er å gå ned noen kg, men ikke mange, hvorfor stresse med det da? Spis normalt og beveg deg nok. Uten å sette kroppen din i katastrofemodus. Man kan fint leve på vann noen dager, faste, spise lite. Men det har overhode ingen hensikt med tanke på vektnedgang på lang sikt.

Blabla. Kunne laget en liste med hvorfor det er idiotisk. Du ser jo "resultater" nå, i form av færre kilo på badevekta. Men hvor reell denne vekta er... Det er ikke mulig å gå ned 4 kg fett på en uke, ei heller gå opp en kg fett på en uke. (I hvert fall om man tenker normale kropper med normalt inntak og normal treningsmengde. Vanker man på uhensiktsmessige sider på nettet (Les: pro ana) så vil man finne en haug av tips som er totalt meningsløse, ukorrekte, ekstremt skadelige og overhode ikke inneholder fysiologiske fakta. Som at å spise 270 kalorier om dagen er kjempebra, eller alt under 500, eller at det går bra så lenge man ikke besvimer osv osv osv. Det funker ikke sånn dessverre. Kropper er kropper, og egentlig er de mer like enn man tror. Jeg var desperat og lese litt på slike sider, men fant fort ut at det var svada fra ende til annen.)

Hvorfor gidder du? Dette høres frekt ut. Men når du fint kan gå ned de kiloene dine ved å senke et normalt, sunt inntak med noen hundre kalorier i minus, eller spise normalt og trene litt ekstra i tillegg. Og kanskje gå ned disse 4-5 kiloene på 1-2 mnd, da. Da slipper du å føle at det "går helt fint å sulte seg nå" - men det varer ikke. Til slutt vil du føle deg helt elendig, psykisk og fysisk. Kanskje i neste uke allerede. Hva vet jeg. (Eller, jeg vet ganske mye om det. For jeg levde som deg, og til slutt mistet jeg grepet om alt og holdt på å dø.)

Trist å høre om hunden din. Viktig å ikke erstatte emosjonelle ting med mat eller ingen mat. Snu nå og gå tibake til å spise en fornuftig mengde mat. Dessuten syns jeg du har en bra vekt fra før av. Så de kiloene du vil bli kvitt er helt unødvendige å slanke bort uansett. ;)

Skrevet

Dette er seriøst noe du trenger å bringe videre til fastlegen din.

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Takk for at dere ga meg meningene deres i alle fall :) setter pris på det. Får bare se hvordan det går, matlysten kommer sikkert tilbake før jeg vet ordet av det.

Men så lenge overskuddet finns og jeg henger med så går det sikkert greit for en periode

Skrevet

Altså..går bra?

Jada, du kommer til å overleve hvis det er det du mener med går bra..

Men når du begynner å spise igjen, og det må du jo, før eller senere får du mangelsykdommer/underærnering, så kommer du til å gå varig opp i vekt.

Å ødelegge forbrenningen sin gjør en tykkere, ikke tynnere på lang sikt, for å vinkle det mot noen som kun bryr seg om vekt og ikke om sunnhet..

Skrevet

Vil bare si at med en høyde på 172 cm og en vekt på 56 kilo er du undervektig i følge BMI-kalkulatorene, så du behøver iallfall ikke sulte deg for å gå ned mer.

Skrevet (endret)

Du sluttet jo ikke å spise fordi du hadde dårlig matlyst, men fordi du ville gå ned et par kilo. Dette er en unaturlig endring i kostholdet. Selv om du nå ikke har trengt mer mat så må du spise mer. Å ikke spise gir faktisk konsekvenser på kroppen, både innsiden og utsiden. Når man ikke spiser får man ingen fettsyrer, ingen mineraler, ingen vitaminer osv.

Jeg har selv perioder der jeg mister matlysten, men det er ikke fordi jeg vil gå ned noen kilo. Dette har du selv startet i gang, og du vil ikke begynne å spise igjen før du har gått ned noen kilo til. Synes nå dette lukter sykt fra A til Å.

Det at vekten har stått stille i flere dager er jo også et tegn på at kroppen ikke fungerer som den skal. Du kan jo grunnleggende matte, når antall kalorier inn er mindre enn antall kalorier ut, går man ned i vekt. Hvis du faktisk vil ned i vekt må du:

SPISE!

Endret av Glynis
Skrevet
Må ned noen kg til for følr meg alt for tung

Akkurat denne setningen, og det at du vil bruke maten for å ha kontroll på noe, tyder på en begynnende spiseforstyrrelse eller annen psykisk sykdom. Du kan umulig være alt for tung når du veier 56 kg med den høyden. Selv om du vet at dette ikke er bra for kroppen fortsetter du med det. Du bør søke hjelp før det kommer helt ut av kontroll.

Husk at hjertet også er en muskel som trenger næring for å fungere ordentlig. Fortsetter du med dette over lengre tid vil det tære på kroppen din. I tillegg er det musklene som bytes ned først, ikke fett, så du oppnår vel det motsatte av det du ønsker.

Skrevet

Hjelpes.. Og jeg som synes 1000 kcal pr dag er sinnsykt lite. 270 kcal pr dag er direkte sinnsykt. Du ber om ødelagt forbrenning og mangelsykdommer med et slikt kosthold.

Du har et problem, men det sitter i hodet ditt, ikke i vekten din. Kom deg til lege du, før spiseforstyrrelsen din utvikler seg til å bli livsfarlig.

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Takk for seriøse og gode svar. :) Skjønner jo i grunnen hva dere mener. Men uansett om jeg hadde gått til lege da, så hadde ikke det spilt så mye rolle, jeg serjo ikke tynn ut og det virker bare dumt. Og hvis det her bare er en fase eller noe så virker det jo dumt å snakke om noe som sikkert går over.

Gjest Gjest_Titti_*
Skrevet

Ang det med muskelmasse. Skjønner at den brytes ned først osv. Men en gang må jo fettet begynne å brytes ned også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...