Gå til innhold

Grunnstødnad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har laktoseintoleranse og tenkte jeg skulle søke om grunnstødnad for å få dekket de ekstra utgiftene jeg har i forbindelse med dette. Noen som vet hvordan jeg går frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Let deg fram til søknadskjemaet på NAV sine nettsider, print det ut, fyll det ut og send det til ditt lokale NAV-kontor.

Gjest Gjest_marita_*
Skrevet
Let deg fram til søknadskjemaet på NAV sine nettsider, print det ut, fyll det ut og send det til ditt lokale NAV-kontor.

Er det seriøst mulig å få støtte for dette?? Da vil jeg også ha støtte for all allergimedisinen jeg må kjøpe, og ja det utgjør en god del i utgifter! I Norge skal visst staten betale alt, vet vi lever i et velferdssamfunn, men det får da gå grenser. Hvis alle skal ha støtte for alt mulig, ja da flyr pengene fort.

Skrevet

Du må fylle ut søknadskjemaet, og sørge for legeattest på at du har den diagnose. Når det er levert, må du sannsynligvis til samtale med nav.

Angående gjest_marita_* - allergimedisin får du jo på blå resept, og betaler KUN egenandel. Utgjør ikke mange kronene i året. Hvis du ikke har ordnet deg med dette, er det kun din egen feil. :sjenert::roll: Siden det ikke finnes medisin mot laktoseintoleranse, er det helt logsik at man får støtte til fordyret diett.

"hvis alle skal ha støtte for alt mulig, ja da flyr pengene fort" er det største oppgulpet jeg har sett på ei stund.

Gjest Gjest_marita_*
Skrevet
Du må fylle ut søknadskjemaet, og sørge for legeattest på at du har den diagnose. Når det er levert, må du sannsynligvis til samtale med nav.

Angående gjest_marita_* - allergimedisin får du jo på blå resept, og betaler KUN egenandel. Utgjør ikke mange kronene i året. Hvis du ikke har ordnet deg med dette, er det kun din egen feil. :sjenert::roll: Siden det ikke finnes medisin mot laktoseintoleranse, er det helt logsik at man får støtte til fordyret diett.

"hvis alle skal ha støtte for alt mulig, ja da flyr pengene fort" er det største oppgulpet jeg har sett på ei stund.

Eh, nei, jeg har vært hos legen of fikk utskrevet resept, men måtte betale alt selv, i tillegg må jeg selv betale for kortisonsprøyter som er det jeg trenger ettersom jeg har veldig sterk pollenallergi, fra vår til høst, men alt har jeg alltid betalt selv! Jeg forventer ikke at staten skal betale for dette, noe må man jammen meg betale for selv. Finnes masse mat som ikke inneholder laktose, bare å endre dietten det, trenger ikke koste all verdens. Finnes jo folk med gluten allergi, men de kan jo spise annen type mat. Kjenner selv ei som har dette. Skal man spise brød og må betale for dyrt mel, så koster jo det en del, men da synes jeg man skal betale for det selv. Virker som om det er så mange som går til nav for hver minste ting nå til dags, eneste folk tenker på er om de kan få penger for ditt og datt hele tiden.

Skrevet

De med gluten allergi får grunnstønad.

Om du bruker mere enn 9800 kr i året på allergimedisin så kan du trekke det fra på likningen

Grunnstønad pga laktoseinntoleranse får man ikke. Vi får det ikke pga melkeallergi på guttungen.

Allergimedisn (pollen) får jeg på blå resept. Kanskje du bør bytte lege?

Skrevet

:filer: Jeg bruker allergitabletter hele året, og henter ut hver tredje måned, altså 4 ganger i året. De koster 120 kr pr gang på blå resept.

Fra vår til høst tar jeg 3 kortisonsprøyter, disse koster under 30 kr pr stk på blå resept, i tillegg 38 kr pr gang for å få satt dem.

Det er jo innlysende at det koster mer når det går på ting man ikke kan spise. Det er melk eller melkepulver i nesten all av ferdigmat.

At du syns man kan betale for det selv får så være, det betyr ingenting, når regelverket i norge er slik at man kan få grunnstønad til diett ved visse sykdommer. At man bare kan spise noe annet er jo ikke noe argument. Kan ikke du holde deg inne på sommeren da?

Du vet at etter at du har betalt "alt"selv inntil et visst beløp får du frikort? Men bevares, du kan jo ikke løpe til nav for alt heller...

Gjest TS- Lovinda82
Skrevet

Nå synes jeg de som svarer skal holde seg til mitt spm og lage en ny tråd om "trygdemisbruk". Så håper jeg noen kan rydde opp i tråden og at noen kan svare meg på om man må dokumentere ekstrakostnadene ved å samle sammen kvitteringer for så så lang tid? Det var dette jeg lurte på i utgangspunktet, men burde vært mer klar på hva jeg lurte på ovenfor.

Gjest nextlife
Skrevet

Som tidligere sagt i tråden må lege dokumentere intoleransen. Du bør også legge frem kvitteringer for ca. 1 mnd forbruk av erstaningsvarer. Jeg tror imidlertid det kan være veldig vanskelig å få grunnstønad på dette grunnlaget, siden det fins erstatningsvarer som er en del av det daglige kostholdet, slik at du ikke er avhengig av dyre erstatningsvarer for et balansert og fullverdig kosthold.

Gjest Gjest_marita_*
Skrevet
:filer: Jeg bruker allergitabletter hele året, og henter ut hver tredje måned, altså 4 ganger i året. De koster 120 kr pr gang på blå resept.

Fra vår til høst tar jeg 3 kortisonsprøyter, disse koster under 30 kr pr stk på blå resept, i tillegg 38 kr pr gang for å få satt dem.

Det er jo innlysende at det koster mer når det går på ting man ikke kan spise. Det er melk eller melkepulver i nesten all av ferdigmat.

At du syns man kan betale for det selv får så være, det betyr ingenting, når regelverket i norge er slik at man kan få grunnstønad til diett ved visse sykdommer. At man bare kan spise noe annet er jo ikke noe argument. Kan ikke du holde deg inne på sommeren da?

Du vet at etter at du har betalt "alt"selv inntil et visst beløp får du frikort? Men bevares, du kan jo ikke løpe til nav for alt heller...

Sammenlign det å måtte være inne hele sommeren med det å bytte ut et par matvarere. For noe sprøyt, kan virkelig sammenlignes. Jeg betaler for mine ting selv og det kan ts gjøre også. Synes ikke slike ting burde bli dekket av staten. Jeg har aldri fått beskjed av legen om at staten kan betale for allergimedisin. Jeg betaler 400 kr hver gang jeg tar en kortisonsprøyte. Uansett, blir for dumt at staten skal betale for hver minste ting synes jeg. Synes det finnes bedre ting å bruke pengene på. Alle har jo sinne små feil og problemer men noe må man klare på egenhånd.

Gjest nextlife
Skrevet
Sammenlign det å måtte være inne hele sommeren med det å bytte ut et par matvarere. For noe sprøyt, kan virkelig sammenlignes. Jeg betaler for mine ting selv og det kan ts gjøre også. Synes ikke slike ting burde bli dekket av staten. Jeg har aldri fått beskjed av legen om at staten kan betale for allergimedisin. Jeg betaler 400 kr hver gang jeg tar en kortisonsprøyte. Uansett, blir for dumt at staten skal betale for hver minste ting synes jeg. Synes det finnes bedre ting å bruke pengene på. Alle har jo sinne små feil og problemer men noe må man klare på egenhånd.

Det er helt klare regler for hva som dekkes av NAV i dette landet, med forhåndsgodkjente legemidler for ulike lidelser.

De aller fleste legene kjenner til disse reglene og skriver ut medikamenter i henhold til denne listen til pasienter med langvarige/kroniske lidelser.

Det er en del av de rettighetene vi har som medlemmer av folketrygden, og mening at man skal benytte seg av.

Enten må din lege være fullstendig uopplyst, eller så fyller du ikke kriteriene for å få dine medisiner på blå resept.

Skrevet

Takk for opplysningene Nextlife :) Er det noen her inne som har søkt om grunnstønad?

Kan dere lage en annen tråd for å diskutere velferdsordningene i Norge?! :kjefte: Dette er ikke en diskusjonstråd, men en tråd for at jeg skal få konkret hjelp til min søknad!

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg har søkt på min datters vegne, men hun har adskillig større allergiproblemer enn laktoseintoleranse, i tillegg til annen sykdom. Hun fikk det innvilget.

Min venninnes sønn fikk det ikke innvilget med det som begrunnelse at det var ikke nødvendig med dyre spesialprodukter for et balansert kosthold for han. Han fikk imidlertid dekket et melkeerstatningsprodukt (husker ikke hvilket) via blå resept pga at han ikke greide å ernære seg godt nok.

Skrevet (endret)

Jeg har søkt på grunnstønad for endel år siden- og fikk det da også innvilget. I ettertid har mitt sykdomsbilde vært så varierende at jeg i samråd med nav har avviklet denne (var ikke stønadsberettiget hele tiden). Nå kan jeg derimot søke ekstra fratrekk på skatten dersom ekstrautgiftene overstiger en definert sum.

Jeg har psoriasis gutatt ( periodevis meget utbredt).

Jeg smører med kraftige og fete salver (både (blå-)reseptbelagte og ikke reseptbelagte- hver dag (2-6 ganger i døgnet). Dette medfører at klær og sengetøyet blir rimelig seigt og "ekkelt"- og må skiftes OFTE. I de verste periodene må det vaskes daglig. Det igjen medfører økt slitasje, både på sengetøy, vaskemaskin og økt strømforbruk.

I tillegg bruker jeg tidvis enorme mengder ikke-reseptbelagte salver og kremer, dette for mykgjøring- slik at de reseptbelagte medisinene skal kunne virke.. Bandasjer, "glapack", strømper etc etc. Bruker plast og bommullshansker. Etc etc. (Husker ikke alt-dette er blitt så normalt at jeg ikke tenker på det som ekstrating jeg må ha- er like vanlig som smør på brødskiva...)

Som endel psoriatikere har jeg nedsatt kroppstemperatur (ofte i sammenheng med tilleggsdiagnosen PSOartritt). Som igjen medfører at jeg må ha høyere temp i heimen enn gjennomsnittet. Så der får jeg også forhøyede utgifter til oppvarming.

Kjenner ikke hvordan det er for andre diagnoser, men for min del var det altså ekstrautgiftene utenom de blåreseptbelagte jeg fikk stønad for.

Mitt beste råd til deg er å ta kontakt med legen og evt din pasientorganisasjon. Fortrinnsvis den sistnevnte- da disse kun har din diagnose å konsentrere seg om. Men søke- det må du ha hjelp av legen for å få gjort!

Som jeg sa innledingsvis; Mitt sykdomsbilde er svært varierende, så i dårlige perioder har jeg mulighet for grunnstønad- mens i gode perioder ville dette vært trygdesvindel. Derfor tok jeg kontakt med nav (dengang trygdekontoret) og fikk avviklet stønaden.

PS; Dokumentasjon. For å være på den sikre siden tok jeg vare på absolutt alle kvitteringer som hadde relevans til utgiftene (gjør jeg også fortsatt for dokumentasjon til ligningsmyndihetene). Innhentet til og med opplysninger om strømforbruk hos de som bodde i boligen før meg. Bedre å være på den sikre siden- enn å bli misstenkt for trygdesvindel.

Tar med at erstatningsprodukter og reseptbelagte medisiner tvilsomt gir grunnlag for innvilget grunnstønad. For de reseptbelagte er allerede "tilskuddsfinansiert" gjennom blåresept og frikortordningen. Samt at erstatningsprodukter er ERSTATNING- ikke tillegg. Mulig at evt mellomlegget mellom erstatningsproduktet og normalproduktet kan inngå i søknadsgrunnlaget- men da kun mellomlegget. Utgiften på normalproduktet ville dere jo hatt uansett...

Endret av Reveal
Skrevet

Takk for de gode svarene :) Tenker selvfølgelig på mellomutlegget! Eks. en vanlig melkepakke koster 11 kr, min melk koster 19 kr. Det koster mye mer for de produktene som ikke inneholder melk, i tillegg til å ta tabletter for å unngå reaksjoner når man er på restaurant, hos venner etc. Har også andre ting på listen, grunnet en mer sammensatt sykdom enn bare laktoseintoleransen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...